MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93

Júúj…

Ne vegyetek át szó szerint ilyet. A képen nem MiG-23BN látható, hanem egy szovjet MiG-23M.

Szíria pedig rendszeresítette a MiG-23BN-t, most is repüli a 17. dandár An Nasiriya repülőterén.

http://htka.hu/2012/07/08/sziria-legiereje-es-legvedelme-napjainkban-2-resz
 

duckdodgers™

Well-Known Member
2012. március 5.
3 597
19 651
113
Biztos forrásból hallottam hogy a MiG-23 űrsiklónak, lett átépítve, a pilóta pedig egy vegyifegyvernek látszó függesztményben kicsempészte a Szírek által kifejlesztett Halálcsillag és egyéb tömegpusztító fegyverek tervrajzait is.
 

dalost

Active Member
2010. augusztus 22.
105
44
28
Azért a szír-török határon ez eléggé izgalmas lehetett:

Aleppo környékén nincsen szír légvédelem? Gondolom egy idő után ők is tisztában voltak már azzal, hogy a pilóta dobbantani akar akkor miért nem lőtték le?

 
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
 

 

2guf5dv.jpg


Foto: René van Woezik

 
 
D

danielblack

Guest
A mig 23-at miért vonták ki tömegesen, szinte minden egykori alkalmazó ország haderejéből?
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
A mig 23-at miért vonták ki tömegesen, szinte minden egykori alkalmazó ország haderejéből?

Mert bonyolult és drága volt reptetni. Emellett még a VSZ-tagok is viszonylag kis számban alkalmazták pl. a MiG-21-essel szemben, amelyet eredetileg váltani akartak a 23-assal.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

shornet24

Active Member
2011. július 7.
272
65
28
Nálunk se kellett volna reptetni 97-ig ellentétben a szuhojokkal! Amikor a 29-ek harcképessé váltak már akkor ki kellett volna vonni a 21 23 MF-ket! bár az az 1-2 év már nem sokat osztott szorzott szerintem!
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Helló, akkor most ellentmondok az elhangzott általánosításoknak:

Sok oka volt, hogy viszonylag korán kivonták a MiG-23-ast.

Egyébként ez elsősorban, itt közép-európában történt csak így, de mi jellemzően csak saját szempontból tudjuk vizsgálni a világot. És mivel ez lett ismert, nyugaton is ez terjedt el. A valóságban a Szovjetunióban 1989-ben vonták ki a MiG-21-es típust, míg a MiG-23-as Oroszországban 1998-ban, Ukrajnában 2002-ben.

Persze számtalan indoka van a korai kivonásnak:

- Sok esetben, pl Oroszország és a szovjet tagköztársaságok esetében, a haderőcsökkentés során a jóval korszerűbb és újabb MiG-29-esek és Szu-27-esek is feleslegesek lettek, így a MiG-23-asnak nem maradt sok esélye.

- Több országban – pl nálunk – csak kis számban rendszeresítették, a MiG-21-eshez képest. A kilenc túlélő magyar MF, ami ráadásul drágábban is üzemeltethető a 21-esnél, olyan országokban, melyek gazdasági összeomlást érnek épp meg, tutti hadrendből kivonást jelent.

- Talán az egyik legfőbb ok a kivonásra a rövid gyári élettartam. Állapottól és változattól függően 15-17 év és 18000 repült óra élettartam, nagyon kevés. Ugyan jellemzően keveset repültek, de az évek akkor is telnek. Egyébként ahol volt pénz és komolyan vették a légierőt, ott tovább üzemeltették a típust. Lásd lejjebb.

- Van egy olyan tény is, ami felett lazán átsuhannak az írók. A 21-es és a 23-as harci változatait párhuzamosan gyártották 1985-ig. Tehát az importáló országok sokszor azonos korú gépeket használtak, ahol a 21-eseknek jóval nagyobb volt a gyári élettartama. Ha pedig haderőcsökkentés van és nincs pénz sem igényesség, egyértelmű, hogy melyik marad.

- Gyakran előfordult, hogy az adott légierő, a MiG-23-asok beszerzése után – általában pénz hiányában – később MiG-21-eseket vett át. Ilyen volt például, Lengyelország vagy Bulgária. Tehát a MiG-21-esek újabbak voltak, mint a 23-asok. De pl. nálunk is 1979-ben együtt érkeztek a 21bis ás a 23MF változatok.

Szóval a „az maradt hadrendben, amit le akartak váltani” elterjedt megállapítás sem igaz. A korai MiG-23M-ek jellemzően a Szu-9-es és a MiG-19-es típusokat váltották le a hetvenes években. A MiG-21bis- típust szinte mindenhol vele együtt rendszeresítették, leváltva a második generációs MiG-21-eseket.

Ahol legalább alap szinten költöttek a légierőre, ott vagy hamarabb vonták ki a MiG-21-est, vagy ma is párhuzamosan üzemelnek. Azaz megbecsülik a típus komolyabb képességeit!

Tehát a MiG-23-asok gyors kivonását elsősorban az ex közép-európai légierők hajtották csak vége, ahol csak az számított hogy olcsóbb legyen

A többi üzemeltető jelenleg így néz ki, 21-es és 23-as üzemeltetés szempontjából:
<b>Algéria:</b> 2003-is repült a MiG-21bis, 2007-ig a MiG-23-as.
<b>Líbia</b>: jelenleg is párhuzamosan repülnek.
<b>Egyiptom</b>: csak ki számban rövid ideig repülte a MiG-23-ast
<b>Etiópia</b>: 2005 után párhuzamosan vonták ki a két típust
<b>Angola</b>: a 21-es már rég nem repül, a MiG-23-ast most tervezik kivonni
<b>Szíria</b>: jelenleg is párhuzamosan repültek
<b>Irak</b>: a 2003-as szétbombázásig, párhuzamosan repültek
<b>India</b>: itt MiG-23UB és a MiG-27ML párhuzamosan repül a MiG-21-esekkel jelenleg.
<b>Kazahsztán</b>: a MiG-23UB és a MiG-23M jelenlege is repül, a 21-es már tíz éve leállítva.
<b>Észak-Korea</b>: jelenleg is párhuzamosan repülnek, bár kevés az infó
<b>Kuba</b>: jelenleg is párhuzamosan repültek, bár kevés az infó

Meg még számtalan ok, ami hamarosan fog az eszembe jutni. :)
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Ez félrement:
<i>Kazahsztán: a MiG-23UB és a MiG-23M jelenlege is repül, a 21-es már tíz éve leállítva.</i>
Természetesen MiG-27M.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 333
113
Tisztelt Galcom! Egy véletlen elütésedet szeretném javítani:)
"...Állapottól és változattól függően 15-17 év és 18000 repült óra élettartam, nagyon kevés..."
Olvasmányos emlékeim alapján úgy gondolom, hogy az 1800 óra lesz:)

Anno azt olvastam, hogy az oroszok úgy saccolták; egy F-16-os ellen négy Mig-21-esnek van esélye, Mig-23-ból kettőnek.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Anno azt olvastam, hogy az oroszok úgy saccolták; egy F-16-os ellen négy Mig-21-esnek van esélye, Mig-23-ból kettőnek.

Kicsit több volt, mint saccolás: a korabeli szovjet légierő vadászgépek harcászati alkalmazásáról szóló kiadványban utasításként/parancsként szerepelt mint a légiharc sikeres megvívásának érdekében betartandó arány.
ML
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Tisztelt Galcom! Egy véletlen elütésedet szeretném javítani:)
Anno azt olvastam, hogy az oroszok úgy saccolták; egy F-16-os ellen négy Mig-21-esnek van esélye, Mig-23-ból kettőnek.

Köszönöm. Sajnos biztos van még sok más elütés is.

Érdekes amit írsz és biztos igaz is, olvastam én is. Ahány hadműveleti terv és helyszín, annyi féle terv és elképzelés, ami vagy bevált volna, vagy nem. És akkor az időszakokról nem is beszéltünk.

Ha például az elsődleges NSZK határt nézzük, akkor az USAFE Phantom-jai 1968-ban jelentek csak meg. Míg az ellene szánt MiG-23S 1970-ben állt hadrendbe. Majd 1972-től kezdett elterjedni a MiG-23M, ami a NATO F-104G és F-4E típusaival szemben megfelelő erőt képviselt akkoriban. 1976-ban az USAF-nál hadrendbe állt a F-15A, majd 1977-ben megérkezett Európába is. A MiG-23M hadrendbe állítását 1976-ban leállították a Szovjet Frontlégierőben, továbbiakban csak a MiG-23MLA típust rendszeresítették, de csak kis számban, várták a korszerűbb MiG-29 és Szu-27-est.

Ekkoriban nem volt célja a Szovjet Frontlégierőnek a légiharc felvétele. A nyolcvanas évek elejére lecsökkentették a frontvadász ezredek számát a korábbi kétharmadára a térségben. Nukleáris csapásmérők tömegével és egyéb más módszerekkel (egyszer majd elkészül az erről írt cikkem) igyekeztek túlterhelni a NATO légvédelmét.

A lényeg, hogy senki nem állt volna le, manőverező légiharcolni ekkoriban. A cél a tömeges nukleáris légicsapás lett volna, majd húzni haza, ha megvan még.

Aztán a fentiek szerint, teljesen más paramétereknek kellet megfelelni, pl hazánk felett, vagy a Balkánon, esetleg a Kaukázusban (NATO határ!), pláne a Kínai határ mentén, ahol gyakran nagyobb összpontosítások voltak, mint Közép-Európában, csak senki se tud róla, mert a nyugati olvasót nem érdekelte. Pedig döbbenetes adataim vannak róla.