Civil repüléssel kapcsolatos témák

Szabálytalanul jelölték ki a ferihegyi reptér zajgátló védőövezetét...

380570349_632253165761324_2677018970983153843_n.jpg


 
Az 1987 májusi LOT Il-62M katasztrófa helyszíni felvételei:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A történet érdekes háttere, hogy a LOT pont azért szerezte be az Il-62M-eket, mert 1980-ban már volt egy légikatasztrófájuk az NK-8-assal szerelt Il-62-es alapváltozattal, ugyanis a Tu-154-esekkel szemben a 62-esen az NK-8-as nem volt megbízható. Egy potenciális szimpla hajtóműhiba magával rántotta a párban szomszédos másik hajtóművet is, na meg az NK-8-asok fogyasztása egyszerűen túl nagy volt.
Ezért az Il-62M-be és a Tu-154M-be már az Il-76-osok számára kifejlesztett D-30-asok hatótáv-optimalizált (tolóerőcsökkentett) változatait szerelték.
Az azonos névleges tolóerőhöz kisebb fogyasztás, némileg kisebb zaj, lényegesen nagyobb hatótáv, de alacsonyabb utazómagasság párosult.
Látszólag minden jó lett volna az Il-62M-el, de 1987 májusában mégis egy ilyen típus okozta a lengyel légiközlekedés mindmáig legsúlyosabb, 183 áldozattal járó katasztrófáját.
A bajt itt is a hajtómű okozta, ami bár megbízhatóbbnak ígérkezett, a lengyel vizsgálat szerint a hanyag összeszerelés miatt robbant szét. Történt ugyanis, hogy a kisnyomású forgórész turbina oldali hengergörgős csapágyazásánál a csapágy 26 hengergőrgője helyett a szovjet beszállító, hogy tartsa az ütemtervet, szimmetrikusan csak 13-at tett bele.
Ezzel a csapágy ugyan betöltötte feladatát, de csak nagyon rövid időre, miközben ez a kvázi időzített bomba a lengyel üzemeltetőknél észrevétlen maradt.
A hajtőmű a csapágytörés miatt a felszállórezsimen beékelődött, szétrobbant és a gép, ami az amerikai útra alaposan fel volt tankolva, kigyulladt. A pilóták észlelték a hajtóműhibát, de a tüzet nem, ahogy a szerkezeti és a kormányvezérlés károsodását sem.
A hiba vélt súlyossága miatt viszont a Gdansk-i kitérő kifogyasztás után nem az irányítás által javasolt közbenső katonai repülőtérre, hanem a jobban felszerelt varsói bázisrepülőtérre kívántak visszatérni, amihez további kifogyasztás is párosult volna.
Azonban ez végzetes döntés volt és a gép sajnos lezuhant.
A szovjetek mindvégig tagadták a felelősségüket és állították, hogy a hajtőmű csak a becsapódást követően robbant szét, míg a lezuhanást pilótahiba okozta.
Felmerül a kérdés, ha a gép a levegőben műszakilag teljesen rendben lett volna, akkor miért zajlott a végül balul sikerült kényszerleszállási próbálkozás?
 
A bajt itt is a hajtómű okozta, ami bár megbízhatóbbnak ígérkezett, a lengyel vizsgálat szerint a hanyag összeszerelés miatt robbant szét. Történt ugyanis, hogy a kisnyomású forgórész turbina oldali hengergörgős csapágyazásánál a csapágy 26 hengergőrgője helyett a szovjet beszállító, hogy tartsa az ütemtervet, szimmetrikusan csak 13-at tett bele.
Ezzel a csapágy ugyan betöltötte feladatát, de csak nagyon rövid időre, miközben ez a kvázi időzített bomba a lengyel üzemeltetőknél észrevétlen maradt.
A hajtőmű a csapágytörés miatt a felszállórezsimen beékelődött, szétrobbant és a gép, ami az amerikai útra alaposan fel volt tankolva, kigyulladt. A pilóták észlelték a hajtóműhibát, de a tüzet nem, ahogy a szerkezeti és a kormányvezérlés károsodását sem.
A hiba vélt súlyossága miatt viszont a Gdansk-i kitérő kifogyasztás után nem az irányítás által javasolt közbenső katonai repülőtérre, hanem a jobban felszerelt varsói bázisrepülőtérre kívántak visszatérni, amihez további kifogyasztás is párosult volna.
Azonban ez végzetes döntés volt és a gép sajnos lezuhant.
A szovjetek mindvégig tagadták a felelősségüket és állították, hogy a hajtőmű csak a becsapódást követően robbant szét, míg a lezuhanást pilótahiba okozta.
Felmerül a kérdés, ha a gép a levegőben műszakilag teljesen rendben lett volna, akkor miért zajlott a végül balul sikerült kényszerleszállási próbálkozás?

Egyértelmű, hogy nem volt pilótahiba, hiszen égett a hajtómű. Érdekes, hogy a lengyeleket ilyen "átok" sújtotta az Il-62-esekkel. A két lengyel gépen kívül nem történt hajtóműhiba miatt katasztrófa a típussal*, a LOT-nál pedig kettő is történt. A lengyeleknek nem volt megfelelő felszerelésük a hajtóművek tesztelésére, és a gazdasági válság miat a lengyel vezetés "spórolási intézkedésekre" kényszerítette az üzemeltetőket.

*Az Aeroflotnál történt egy katasztrófa '82-ben, ahol a vizsgálat eredménye szerint nem volt hajtóműtűz, csak hibás jelzés miatt állították le a pilóták a két bal hajtóművet. Szintén az Aeroflotnál egy gázsugárfordító meghibásodása miatti katasztrófa is történt (de csak 7 halott volt)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ez volt az, amelyik olyan istentelen hangos volt, hogy a melletted ulovel kiabalva tudtal csak beszelgetni, meg allandoan valami mukodesi problema volt veluk, megbizhatatlan volt meg repules kozben is?
 
  • Tetszik
Reactions: enzo
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani
Ez volt az, amelyik olyan istentelen hangos volt, hogy a melletted ulovel kiabalva tudtal csak beszelgetni, meg allandoan valami mukodesi problema volt veluk, megbizhatatlan volt meg repules kozben is?

Az volt. A Concorde-t bizottság tervezte, de az eredmény egy jó gép lett. Csak az olajárrobbanás levette a napirendről a szuperszonikus utasszállítást.
Az orosz mérnökök meg kaptak egy lehetetlen feladatot, hogy csináljanak ők is, mert a nagy Szovjetunió nem kulloghat hátul szégyenszemre, minden presztízs szimbólumból kell legyen nekik is, ami a Nyugatnak van (lásd még űrsikló). Ahhoz képest megoldották, csak kiforratlan lett kissé a produktum.
 
Douglas Allen Larsen
"Repülőgép-balesetben hunyt el az mRNS oltások mellékhatásait számonkérő Észak Dakotai amerikai szenátor és családja."
"The National Transportation Safety Board is investigating the accident."
 
  • Hűha
Reactions: jani22
Douglas Allen Larsen
"Repülőgép-balesetben hunyt el az mRNS oltások mellékhatásait számonkérő Észak Dakotai amerikai szenátor és családja."
"The National Transportation Safety Board is investigating the accident."

Micsoda szerencsétlen egybeesés.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22 and milagro