21. századi dragonyosok: Oroszország motoros rohamcsapatainak elemzése
Fórumtéma a Frontelligence Insight elemzésének főbb megállapításaival az orosz motoros rohamcsapatokról: felépítés, taktika, kiképzés, felszerelés, harctéri teljesítmény és a működésüket lehetővé tevő feltételek
Bár „rohamcsapatoknak” nevezik őket, a motoros rohamcsapatok a közvetlen támadásokon túl is változatos szerepeket töltenek be – elterelést, felderítést, frontvonal mögötti beszivárgást, logisztikát és nagyobb műveletekben oldalba szegélyező támogatást nyújtanak.
Ennél is fontosabb, hogy a motorkerékpárok elsősorban gyors szállítóeszközként működnek, a csapatokat a céljaikhoz szállítják, nem pedig harci platformként. Ahogy @KofmanMichael és B.A. Friedman elemzők megjegyzik, jobb analógia a „dragonyosok” – lovas gyalogság, amely lovagolt a csatába, de gyalog harcolt.
Egy motoros rohamcsapat felépítése az egységtől, a kijelölt feladatoktól és a szülő egység számára rendelkezésre álló erőforrásoktól függően változhat. Egy ilyen csoport azonban jellemzően 6-8 motorkerékpárból áll, járművenként 1-2 vezetővel.
A csoportban legalább egy motoros általában drónészlelő rendszerrel van felszerelve. Ezenkívül ezek a csoportok jellemzően 2-3 elektronikus hadviselés állomást is magukkal visznek – vagy közvetlenül a motorkerékpárokra szerelve, vagy a motorosok által hátizsákban cipelve –, hogy támadás esetén zavarják a drónkommunikációt.
A két utassal közlekedő motorkerékpárokon az utas az elsődleges harcos, aki készen áll a földi célpontok és a légi fenyegetések, például a drónok elleni harcra menet közben. A legtöbb esetben azonban az utast általában csak leteszi a motoros a tényleges összecsapás előtt.
Motorkerékpáros rohamcsapatok által használt gyakori taktikai manőverek:
- Egyoldali szárnymozgás: A motorkerékpárok az ellenség pozíciója körül manővereznek egy oldalról a támadáshoz.
- Oldalfogás: Mindkét oldalról összehangolt szárnymozgás, amelynek célja a célpont túlerőben tartása vagy bekerítése.
- Mély behatolás: Gyors előrenyomulás az első védelmi vonalon túl, hogy megzavarja a hátországi logisztikát, a rotációkat stb.
- Elterelő manőver: Célja az ellenség figyelmének és tűzének elterelése a fő rohamerőről
- Felderítés mozgás közben: Ellenséges pozíciók felderítése mozgás közben
A közvetlen harcon túl a motoros egységek más támogató szerepeket is ellátnak. Korlátozott orvosi evakuálást hajtanak végre – a hely- és súlykorlátok miatt egyenként kimenekítik a sebesülteket, és a rakománykorlátaikon belül olyan kritikus készleteket szállítanak, mint az élelmiszer, a víz vagy a lőszer.
Kiképzés.
2025 tavaszától motoros és ATV-kiképzés folyik mind Oroszországban, mind Ukrajna megszállt területein, az erőcsoportok szintjén integrálva. A kiképzés általában improvizált, motorkerékpárok számára tervezett motocross stílusú pályákon zajlik.
A haladóbb kiképzési programok közé tartozik a drónok kitérés-technikája, ahol az oktatók FPV-támadásokat szimulálnak. A képzés időtartama széles skálán mozog, 16 gyakorlati órától több mint egy naptári hónapig, a helyzettől és a sürgősségtől függően.
A fronton bevetett legtöbb motorkerékpár külföldi gyártmányú, elsősorban Kínából származik. A drónokhoz hasonlóan a motorkerékpárok is gyakran önkénteseken, az egység anyaországának helyi hatóságain, a katonák személyes vásárlásain és állami beszerzéseken keresztül jutnak el az egységekhez.
2025 júniusától az egyik leggyakrabban megfigyelt modell az Enduro stílusú motorkerékpár volt, mint például a Sharmax Sport 280, amelyet a Sharmax Motors - egy kínai gyártócég - gyárt. Az árak jellemzően 180 000 és 300 000 rubel (körülbelül 1900 és 3200 dollár) között mozognak.
Az általunk megkérdezett ukrán gyalogosok és drónkezelők szkepticizmusukat fejezték ki a motorkerékpárok, mint harctéri „csodavaffek” körüli növekvő felhajtással kapcsolatban, hangsúlyozva, hogy bár bizonyos körülmények között hasznosak, a motorkerékpárok csupán platformok - nem pedig transzformatív innovációk.
Helyes használat esetén – tűztámogatással, elektronikus hadviseléssel, drónokkal és páncélozott járművekkel – a motorkerékpárok rendkívül hatékonyak lehetnek. A kihívás a kivitelezésben rejlik: az orosz erők folyamatosan küzdenek az egyesített fegyvernemek műveleteinek összehangolásával még század- vagy zászlóaljszinten is.
Bár a motorkerékpárok manőverezhetőbbek, mint a hagyományos páncélozott járművek, és jobban elkerülik a tüzérségi tüzet, vezetőiket ki vannak téve és sebezhetővé teszik ugyanazon tüzérség repeszeivel szemben. A magas veszteségi arány és az FPV drónokkal szembeni folyamatos sebezhetőség továbbra is jelentős problémát jelent.
Az orosz védelmi minisztérium belső, még nem nyilvános dokumentumai azt jelzik, hogy a motorkerékpárok, ATV-k és buggyk a rohamegységek alapfelszereltségévé válnak, a gyalogság több mint fele pedig a mobilitás fokozására lesz felszerelve.
A drónok, tüzérség és rendkívül mozgékony gyalogság által támogatott, elektronikus hadviselés fedezete alatt álló drónok logisztikai zavarainak koncepciója egyre kézzelfoghatóbbá válik, és egyre nagyobb fenyegetést jelent Oroszország szomszédaira.
Köszönjük, hogy elolvasta rövid jelentésösszefoglalónkat. A teljes jelentést alább találja:
The reduced time between detection and engagement, driven by real-time drone surveillance and the high velocity of FPV attack drones, has created a hostile environment for traditional armored platforms on the battlefield.
frontelligence.substack.com