Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

Csak igy margóra:
egy barátom a feleségének elektromos paripát keresett, végigmászták a felvidéki legpuccosabb szalonokat, kipróbáltak mindent, Mercedes-t, BMW-t, majd végül rá kellett jönniük, hogy -emlékeim szerint- a BYD SEALION 7 ár/érték/minőség aránya verhetetlen.
byd-sealion-7-interior-01-l.jpg

Mint anyagminőség, vezetési élmény, a teljesitmény és hatótáv mind várakozáson felüli volt.

Az öröm addig tartott, mig pár hét (!) múlva a kocsi frissiteni akarta magát. Bátran böktek az "OK" ra, majd attól a naptól kezdve a kocsi nem indult. Több mint két hónapos huzavona és tökölés kezdődött az értékesitővel, mire egyáltalán cserekocsit sikerült kikönyörögni. A feltehetően távúton online is orvosolhatónak látszódó problémára végül nem akadt szakember, tréler és pozsonyi szerviz.
Végül csak sikerült életet lehelni a kocsiba, azóta is rója a kilómétereket, ennek ellenére a tulaj kijelentette, sosem cserélné le, de nem engedi ezután a szoftvert frissiteni otthoni körülmények között.
Amire rávilágit ez a tröténet: sajnos úgy is lehet prémium minőséget piacra dobni az EU-ban, hogy a szakembergárda, az informatikai háttér, a "support" teljesen hiányzik még mögüle.
Hogy mennyire a helyi kereskedés felelőssége vagy a márka keretrendszerébe, értékesítési, kapcsolattartási filozófiájába beleférés, azt nem tudom, de a rokon, amikor vette át a Seal U-t, akkor az autó nem a szalonban/átadó helységben volt - netán - színpadiasan letakarva, hanem kint az udvaron a fal mellett frissen lemosva, de nem letörölgetve.
...hát nem örültek neki az alkalomra szépen kiöltözött rokonék.

Ne legyen olyan parasztvakítós átadás, mint amilyenről videót láttam Mercivel (talán a Pappasnál volt?), ahol drámai, majdnem Star Wars-os zenével, villogó fények, meg talán diszkófüst mellett húzódott fel a lepel a levegőbe. Épp csak birodalmi rohamosztagosok nem hadonásztak fénykarddal a CLA kombi körül...

De azért annyit tegyenek már meg, hogy beviszik egy átadóhelységbe, akár letakarják lepellel is*, adnak hozzá egy márkakereskedéses címkés üveg bort; hagy örüljön a paraszt (talán belefér a büdzsébe, én kettőt kaptam, mert pár nappal korábban volt a születésnapom).

* Az enyémet már láttam a trélerről frissen levéve (jött azonnal a telefonhívás fényképpel, hogy megérkezett), láttam megbontva a kereskedés udvarán ténykedő, de külsős alvázvédősnél (külön kérésemre intézték együtt még az átadás előtt), majd amikor bevitték átadásra, elkezdte átvenni a helység hőmérsékletét (tél), akkor a leleplezés után látszott, hogy csöpög a padlóra az üregvédő, én meg addig tudatlanul húzgáltam rá a Dinitrolra a leplet...
MED_0016965859.jpg

MED_0016968372.jpg


Tehát már láttam az autót előzetesen sokkal alaposabban (egész képgalériát tudnék mutatni), mint sokan egész tulajdonlás alatt, de mégis eljátszották a ceremóniát.
Nem kell túlgondolni; a gesztus.
Nyilván nem igény egy flottás autónál, de egy magánvásárlónak - főleg ha az új autó vásárlás szempontjából alsóbb jövedelmi szegmensből jön - nagy dolog egy legolcsóbban is méregdrága autó átvétele.

Ezek apróságok, ahogy a kávéval/teával kínálás is komoly érdeklődéskor, de valahol jelzik, hogy meddig számítasz.
Nyilván egy nagy kereskedésben, ahol naponta tucatnyi autót adnak át, ez jobban elsikkad, mint ahol a vevő ritkább madár.
Ahogy az is nyilvánvaló, ne legyünk naivak, hogy a kuncsaft addig számít, amíg ő fizet, mint a katonatiszt, s nem garanciában kell orvosolni a problémáját.

Bár...erre is pont tudok saját ellenpéldát.
A városunk Fiat kereskedésébe bementem pár éve az akkor már 16 éves Albeával, hogy kéne egy új kartercső, mert a gyári már elrepedezett.
Alkatrész értékesítő nézi a képernyőn: (kb.) 10000 Ft.
Nézi a kialakítását:
  • Gyerünk hátra a roncsokhoz.
  • o_O?
Ott volt egy pár éves totálkáros Grande Punto, abból kiszedte, s "magad is betudod szerelni"! felkiáltással a kezembe nyomta a csövet.
Majd a kereskedés tulajával beszélgetve (nem vagyunk ismerősök) még ezután (kezemben nyomorgatva a csövet) mondta el a hitvallását:
Szénné keressük magunkat a céges Ducatok szervizelésén, stb., nem fogunk lehúzni egy Pandás, Albeás, stb.) kispénzű régi kuncsaftot, inkább vigye a hírünket.

Nyilván ez sem általános talán ott sem, meg kell egy kölcsönös - keresek valami szót -normális emberi hozzáállás.

De visszatérve a pl. hozzászólásod márkájára; basszus, kiad valaki tízen valahány milliót egy autóra, nem kell a smúzolás, de álljanak már hozzá legalább korrekten.
 
Ma egy rövid kör erejéig kipróbáltam egy BYD Seal U elektromos autót.
Rövid kör; első benyomás.

Döbbenet.
Annyira masszívnak érződik (az első ajtó súlya!:eek:), annyira minőséginek s meggyőzőnek.
Nem kell rimánkodni a hangvezérlésnek, nincs az a kínos szünet, mint ahogy az új Audi A4-nél tapasztaltam (igaz, nem tud magyarul).
S nem találtam olyan, ezen a szinten bántó részletet, mint egy előző A4-en, szürke színű első ajtó fogantyú fekete kárpiton..., aminek a formájáról az 1.3 Wartburgé jutott eszembe.
A tulaj rokon felhomályosított, hogy a 90 fokkal (elektromosan) elforgatható érintőképernyő navigáció esetén hasznos (neki úgy jobban tetszik a térkép nézet).
Mondjuk pont egy bal kanyar közepén fordította el váratlanul (hogy megmutassa) a képernyőt, ami ugye jobbra fordult, majdnem rákorrigáltam miatta...
A szélvédőre adatok(!) vetítés az első ilyen élményem, s a rugalmatlan (vén hülye ötvenes évek közepi) énemet egyáltalán nem zavarta a forgalomban.
Ahogy valahogy ösztönösen tudtam kezelni az érintőképernyőt is (bár a rokon szidta a szoftverfrissítést, mert átrendezték az ikonokat), s valahogy a sofőr előtti kijelzőn is mindent elsőre megláttam.
Pedig én kifejezetten konzervatív vagyok szocializációm okán e kérdésben. (Fizikailag kialakított analóg órák, minden más az ördögtől való)

A beltér magassága nekem csalódás; bár nem mértem, de nem tűnt magasabbnak, mint egy Golf kategóriás bármi, miközben elég magasról kell leszállni.

Az úthibákat döbbenetesen vasalva kezeli a futómű, a kormány hangolása, a gyorsítás határozott, de nem idegbeteg, hanem elegáns megfontoltságot sugallt.

Ha lenne rá valaha pénzem, én biztos addig keresgélnék, hogy találjak valami más/még nem* kínai alternatívát, ami még jobban bejön, de teljesen megértem azt, akit elsőre meggyőz. (Nyilván elektromos belterjességben)
*Így voltam az olasz autó rajongásommal évtizedekig, aztán lett belőle Hyundai...

Most nézem, hogy a BYD saját tervezésben a 2000-es évek első felében kezdett autót gyártani.

A kommersz európai autógyártók rohadt gyorsan szégyelljék el magukat...
Ezzel zártam:
"...A kommersz európai autógyártók rohadt gyorsan szégyelljék el magukat..."

Erre itt a példa, nem kell az egészet elolvasni;

kiemelem a lényegeket, s amin megütköztem:

Opel Astra Sports Tourer 1,2 Hybrid GS

"...10 950 000 Ft és 19 040 000 Ft közötti a kombi Astrák listaára. A 48 voltos hibridből az Edition 12 310 000 Ft-ról indul, a tesztelt GS listaára 13 390 000 Ft...

...Ez a villamos gép nem keverendő össze az egyszerűbb 48 voltos hibridek szíjhajtású önindító-generátorával, ami itt is megvan a motortérben a benzines újraindítására...

...A kis feszültségű hibridrendszerhez lítiumion akkumulátor tartozik, a vezetőülés alatt lévő telep bruttó kapacitása 0,89 kWh, nettója 432 wattóra....

...Városban a motor hosszú leállítási ideje is jelzi, hogy itt elég sokat kihoztak a 48 voltos kisegítő hibridrendszerből, de még meglepőbb, hogy a váltóba integrált villamos gép egyedül is el tudja gurítani az autót.
Enyhén sivító hang kíséretében a villanymotor hátára veszi az autó terhét, jól kivehetően jelen van az autó mozgatásában, ha finom gázadással segítünk neki a gurulásban. Még egyetlen osztásos akkutöltöttséggel is képes erre.

(Kiemelés tőlem):

De épp a lelkes és tartós motorleállítás miatt, meleg időben nagyon idegesítő a légkondicionálás szüneteltetése. Mivel nincs elektromos klímakompresszor, a benzines leállításával a hűtés is kimarad, ami gyakori stop-start fázisokat hozó városi forgalomban hamar az agyadra megy. A teljes hibrid Honda Civic, a Toyota Corolla és a csendben kivezetett Suzuki Swace ezt sokkal jobban csinálja. Meleg időben a klímakomfort autópályán sem volt jó, ahol folyamatosan ment a benzines...."

Értem én, hogy a mákszemnyi akkumulátor miatt elektromos klímakompresszorral* értelme sem lenne a fene nagy öntöltő hibridségnek, de 13 millióért nem tud hibrid üzemmódban klímázni!?

*Ha bekapcsolom a klímát nyáron, 30 fok felett a céges elektromos Golfon, a számított várható hatótáv 270 kilométerről 60-70 kilométerrel csökken.

Ezért fizetsz 1-2 millió forint felárat!?

Aztán megy a csodálkozás, hogy az összes "csíkszemű" ország megeszi az európai autógyártást...
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Persze a nyugati mainstream média szokásos Kína-savazásával körítve. ("Hogy mernek a kínaiak jó autó árulni megfizethető áron? Ez gonoszság.")
 
  • Tetszik
Reactions: krisss and fip7
Német autós bukások:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Adom nagyrészt amit a pali mond. De pl. a Bugatti abszolút nem való ide, mint mondja is az financiális bukó volt. Viszont akkor ezt pont leszarta a konszern, mert legendát akart terveztetni meg építtetni. Sikerült is. És a C5 Allroad-ot sem igazán értem a szilentek, futómű téren.
 
Na és akkor jöjjön a vesszőparipám, a Lancia.
(Nem olvasok HVG-t, de valamiért tudta az algoritmus, hogy mi érdekel...)


Szóval vannak a "csíkszeműek", ahogy (nem)kollégám mondaná, akiknek más a szimbólumrendszerük, az írásmódjuk, a múltjuk, az értékrendjük, az ízlésük, némelyik lakosságának egy része 39 éve még talán azt sem tudta, hogy mi az autó, legfeljebb a fővárosban.
Tán csak a középosztáyuk járt ott is bringával...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

S ezek pár évtized után nemhogy utolérték a világot, de az autózás világában számos tekintetben az elsők lettek.
S nemcsak úgy, mint a - szerintem - indiaiak a világon mindenhol máshol értelmezhetetlen járgányaikkal, hanem olyan termékekkel támadták be a legigényesebb piacot, amik közül nem egyet már tényleg csak eltartott kisujjal lehet megkritizálni.
Mi több, sorra söprenek le európai gyártókat még a kontinens országaiban is. (Valami spanyol példa rémlik konkrétumok nélkül.)

S akkor vannak az itáliaiak, az olaszok; a Lancia.
Az a terület, az a nép, ami évezredek óta a művészet, az esztétika magas iskolája.
Akik versenyben voltak műszakilag az államilag tolt betegesen technokrata németekkel a versenypályákon a II. világháború előtt is, és rendre után is.

De nem csak ott, hanem a népnek szánt termékek esetén is.
Most kezdjem sorolni, hogy milyen technikai megoldásokat gyártottak sorozatban a pórnépnek, amikor pl. a VW még kehes taligákat gyártott!?
Ráadásul finom ízléssel?

Olyan bőséges esztétikai, műszaki múltjuk van, hogy nekik nem kéne senkit másolni.

Erre meg szerencsétlenkednek egy szerintem középszerű (próbáltam...) Peugeot semmirevaló áttákolásával, s olyan eladási számokat hoznak még otthon is, hogy már a BYD is egyedül többet ad el.

(Megkérdeztem az AI-t)

"Bár az Olaszországban 2025-ben eladott összes kínai autó teljes száma még nem áll rendelkezésre, a kínai márkák 5,8%-os piaci részesedést értek el 2025 első negyedévében, és az év során jelentős növekedést mutattak. Például a BYD 9512 darabot adott el 2025 első felében, az MG pedig 2025 közepére meghaladta a 29 000 darabos összesített eladásokat.
Kínai márkák 2025-ös eladásai Olaszországban:
BYD: Az év első felében 9512 darabot adott el, ami 2248,6%-os növekedést jelent 2024 azonos időszakához képest.
MG: 2025 közepére meghaladta a 29 000 darabos összesített eladásokat, az MG ZS pedig folyamatosan a legkelendőbb modellek között szerepelt.
Omoda/Jaecoo: 2025 közepére 5280 darabos összesített eladásokat értek el. Dongfeng: Éves 9000 darabos megrendelésre kötöttek szerződést, azzal a céllal, hogy az év végére több mint 40 márkakereskedéssel rendelkezzenek."
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and fishbed
Adom nagyrészt amit a pali mond. De pl. a Bugatti abszolút nem való ide, mint mondja is az financiális bukó volt. Viszont akkor ezt pont leszarta a konszern, mert legendát akart terveztetni meg építtetni. Sikerült is. És a C5 Allroad-ot sem igazán értem a szilentek, futómű téren.

A bugatti azóta is akkora bukó, hogy lényegében ingyen eladták a Rimac-nak :)
Sosem volt nyereséges. És nem kicsit. Mondta is, hogy milyen elképesztő összeget buktak be a Veyronon, miközben töredék pénzből a Koeniegsegg folyamatosan megszorította őket.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Jeeeez. Amőgy mi történik ebben az országban LoL

“Zéró tolerancia!” – ezzel a felkiáltással kezdte péntek esti bejegyzését a MÁV vezérigazgatója. Hegyi Zsolt azt írta, hogy “a gödi vonalon leállt a vasúti közlekedés a forgalmi szolgálattevő állítólagos rosszulléte miatt. Azóta kiderült, hogy a rosszullétet sajnos súlyos fokú ittasság okozta. Értesítettük a hatóságokat, a rendőrség foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés vádjával állította elő az érintett vasutast, akit utasításomra azonnali hatállyal felfüggesztettünk az állásából”.
 
Bezzeg kínai autók újabb felvonása:


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Avagy miért drágább az a nyugati autó: Mert többet tesztelnek... egy reklámot is. (és úgy is vannak bakik)
 
Nem lennék rendőr akkor sem, ha újrakezdhetném
Csak ha olasznak születnék újra :D
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Na és akkor jöjjön a vesszőparipám, a Lancia.
(Nem olvasok HVG-t, de valamiért tudta az algoritmus, hogy mi érdekel...)


Szóval vannak a "csíkszeműek", ahogy (nem)kollégám mondaná, akiknek más a szimbólumrendszerük, az írásmódjuk, a múltjuk, az értékrendjük, az ízlésük, némelyik lakosságának egy része 39 éve még talán azt sem tudta, hogy mi az autó, legfeljebb a fővárosban.
Tán csak a középosztáyuk járt ott is bringával...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

S ezek pár évtized után nemhogy utolérték a világot, de az autózás világában számos tekintetben az elsők lettek.
S nemcsak úgy, mint a - szerintem - indiaiak a világon mindenhol máshol értelmezhetetlen járgányaikkal, hanem olyan termékekkel támadták be a legigényesebb piacot, amik közül nem egyet már tényleg csak eltartott kisujjal lehet megkritizálni.
Mi több, sorra söprenek le európai gyártókat még a kontinens országaiban is. (Valami spanyol példa rémlik konkrétumok nélkül.)

S akkor vannak az itáliaiak, az olaszok; a Lancia.
Az a terület, az a nép, ami évezredek óta a művészet, az esztétika magas iskolája.
Akik versenyben voltak műszakilag az államilag tolt betegesen technokrata németekkel a versenypályákon a II. világháború előtt is, és rendre után is.

De nem csak ott, hanem a népnek szánt termékek esetén is.
Most kezdjem sorolni, hogy milyen technikai megoldásokat gyártottak sorozatban a pórnépnek, amikor pl. a VW még kehes taligákat gyártott!?
Ráadásul finom ízléssel?

Olyan bőséges esztétikai, műszaki múltjuk van, hogy nekik nem kéne senkit másolni.

Erre meg szerencsétlenkednek egy szerintem középszerű (próbáltam...) Peugeot semmirevaló áttákolásával, s olyan eladási számokat hoznak még otthon is, hogy már a BYD is egyedül többet ad el.

(Megkérdeztem az AI-t)

"Bár az Olaszországban 2025-ben eladott összes kínai autó teljes száma még nem áll rendelkezésre, a kínai márkák 5,8%-os piaci részesedést értek el 2025 első negyedévében, és az év során jelentős növekedést mutattak. Például a BYD 9512 darabot adott el 2025 első felében, az MG pedig 2025 közepére meghaladta a 29 000 darabos összesített eladásokat.
Kínai márkák 2025-ös eladásai Olaszországban:
BYD: Az év első felében 9512 darabot adott el, ami 2248,6%-os növekedést jelent 2024 azonos időszakához képest.
MG: 2025 közepére meghaladta a 29 000 darabos összesített eladásokat, az MG ZS pedig folyamatosan a legkelendőbb modellek között szerepelt.
Omoda/Jaecoo: 2025 közepére 5280 darabos összesített eladásokat értek el. Dongfeng: Éves 9000 darabos megrendelésre kötöttek szerződést, azzal a céllal, hogy az év végére több mint 40 márkakereskedéssel rendelkezzenek."
A Stellantis lassan de biztosan az angol gépkocsiipar BMC-Leyland-Rover stb sorsára fog jutni. Az egészért nem kár, de pl Alfa Romeoért igen. Bár kérdéses, hogy mint villanyautó értelme van-e még a tradicióknak. Mert éppen azt adják fel a villanyra való áttéréssel.
 
Most nézem, hogy a BYD saját tervezésben a 2000-es évek első felében kezdett autót gyártani.

A kommersz európai autógyártók rohadt gyorsan szégyelljék el magukat...
Egyetértünk, rohamléptékben közelednek a kínaiak, a miért az más kérdés, nekem szent meggyőződésem, hogy EU maga az európai autóipar legnagyobb kerékkötője.
Amint kiépítik itt EU-n belül a háttérintézményeket, importőröket, műszaki osztályokat, 1-2 gyártónak reszeltek, ezek beszántanak minket :):(
 
A Stellantis lassan de biztosan az angol gépkocsiipar BMC-Leyland-Rover stb sorsára fog jutni. Az egészért nem kár, de pl Alfa Romeoért igen. Bár kérdéses, hogy mint villanyautó értelme van-e még a tradicióknak. Mert éppen azt adják fel a villanyra való áttéréssel.
Csík+Rákóczi elég jól megfogalmazza a jelenséget, változást, korszellemet abban a pár napja linkelt alfaamore-s videóban.
Meg, hogy miben tudsz, mint autógyártó mást nyújtani egy olyan világban, ahol -ha tetszik, ha nem- ez a jövő.
Ezekben meg -hozzáértők szt- az Alfa Junior egész jó.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
És már Micehlin gumikat tesznek a kocsik alá...
Nekem azért továbbra is meglepő, hogy ezek már nem 'valamire' hasonlító kocsikat csinálnak :o
A város meg nagyon jópofa. Sajnálom, hogy eddig kimaradt nálam Kína és valsz ki is fog.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Bezzeg kínai autók újabb felvonása:


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Avagy miért drágább az a nyugati autó: Mert többet tesztelnek... egy reklámot is. (és úgy is vannak bakik)
Azért a Range Rover még ha rakat szar is mindben a motor 22 éve attól még az a Range hajtáslánc nem kér elnézést…
 
Bezzeg kínai autók újabb felvonása:


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Avagy miért drágább az a nyugati autó: Mert többet tesztelnek... egy reklámot is. (és úgy is vannak bakik)
Jövőre felmegy. És akkor is olcsóbb lesz mint az európai " prémium"- nak nevezettek.