Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

De a japó meg koreai autók valóban nem rosszak, de az olaszok fikázása tapasztalataim alapján (családban akad még pár olasz) erősen túlzó városi legendák. Nem rosszabb a tapasztalat, mint Suzuki, Mitsubishi-vel a családban.

A fikázást a korábbi típusok tapasztalataiból azért kiérdemelték ki, de én is úgy hallottam hogy kb. a 159-es óta már sokkal jobb a helyzet. Valamikor akkortájt vette őket át a GM ha jól tudom, és kicsit rendet rakott a QA részlegen.
 
Kurfürst

Az Alfa nagyon rég óta fiat tulajdon. Viszont a 2000-s években össze fogott a Fiat az Opellel (GM) sok fejlesztésben.
Ennek eredményeként bekerült az Opelekbe a Fiat 1.9-s és 1.3-as dízel motorja, amik a világ legjobb személyautó dízelmotorjai voltak akkoriban.
Az Opel meg nekik adta az 1.8-s és a 2.2-s benzin motort. Utóbbi nem a legjobb konstrukció.
E mellet közös kisautó padló lemezt terveztek, erre épült a Fiat Puntó, a Lancia Ypsilon, az Alfa Rómeó Mitó és az Opel Corsa D/E.
Erre az átdolgozott padló lemezre épül a Fiat Tipó is.
Aztán volt közös nagy autó padló lemez fejlesztés is. Ebből lett az Alfa 159. Majd egy kis kavarodás után az Opel Insignia ennek a padló lemeznek az átdolgozott változatára épült. Ennek a rövidebb változatára került az Opel Astra J-is. Nem véletlenül közös tulajdonsága mint 3 típusnak a nagyon merev karosszéria ami nehéz , mint a sár....
 
Az Alfa Fiat tulajdon, a Fiat maga viszont összeolvadt 2014-ben a Daimlerből kivált, egyszer már becsődölt Chryslerrel (benéztem, a GM volt a fejemben), ami meg már a jó ég tudja, kié. :D Közben meg mint írod, van egy erős GM/Opel vonal is.

Lényeg a lényeg, amióta már nem tisztán makaróni a Fiat (Alfa), azóta van egy látványos javulás a minőségben és a megbízhatóságban. Pedig régen tudtak ők, ha akartak, lásd a Lada széria, ami a maga korában egy igen jó olasz (ha jól emlékszem, pont Fiat) konstrukció szovjet licence volt.
 
Az Alfa Fiat tulajdon, a Fiat maga viszont összeolvadt 2014-ben a Daimlerből kivált, egyszer már becsődölt Chryslerrel (benéztem, a GM volt a fejemben), ami meg már a jó ég tudja, kié. :D Közben meg mint írod, van egy erős GM/Opel vonal is.

Fiat tulajdonú konzorcium voltak, most összeolvadnak a Peugeot tulajdonú konzorciummal részvénycserével vmi olasz nevű új cégbe.
 
Fiat tulajdonú konzorcium voltak, most összeolvadnak a Peugeot tulajdonú konzorciummal részvénycserével vmi olasz nevű új cégbe.
Stellaris lesznek. Az EU persze fúj a kisteher üzletágak túlzott sikeressége miatt. Meglátjuk mi lesz. Amúgy imádni való, hogy az EU-t lényegében a siker bántja (a nem német siker. Ez még nagyon nem monopólium lenne, nem jobban mint az Intel vagy a Google).
 
  • Tetszik
Reactions: papi and fip7
Stellaris lesznek. Az EU persze fúj a kisteher üzletágak túlzott sikeressége miatt. Meglátjuk mi lesz. Amúgy imádni való, hogy az EU-t lényegében a siker bántja (a nem német siker. Ez még nagyon nem monopólium lenne, nem jobban mint az Intel vagy a Google).
Fiat tulajdonú konzorcium voltak, most összeolvadnak a Peugeot tulajdonú konzorciummal részvénycserével vmi olasz nevű új cégbe.
Bocs, Stellantis. A Stellaris valami zaj az agyamból.
 
Az Alfa Fiat tulajdon, a Fiat maga viszont összeolvadt 2014-ben a Daimlerből kivált, egyszer már becsődölt Chryslerrel (benéztem, a GM volt a fejemben), ami meg már a jó ég tudja, kié. :D Közben meg mint írod, van egy erős GM/Opel vonal is.

Lényeg a lényeg, amióta már nem tisztán makaróni a Fiat (Alfa), azóta van egy látványos javulás a minőségben és a megbízhatóságban. Pedig régen tudtak ők, ha akartak, lásd a Lada széria, ami a maga korában egy igen jó olasz (ha jól emlékszem, pont Fiat) konstrukció szovjet licence volt.

FIAT 124, de alaposan átdolgozva szovjet igények alapján.
 
Ooorky

"Nézegettem, de a világ legmegbízhatatlanabb márkájának legmegbízhatatlanabb autója."

Ezt a sztereotípiát honnan lőtted? :eek:
Az alfa 159 óta nem gyártottak rossz autókat. Ha nem hiszed nézd meg a népítéleteket a 159/Mitó/Gulietta vonalon.

Testvérem egy piros Alfa 159 kombit vett még a nyáron... Belgiumból behozott, Alfamániás szakival átnézett autó, rendben van. Nem panaszkodik rá. Már nem olyan betegágy, mint némelyik 147.. vagy 156.

Én is gondolkodtam egy Guliettan, kifutó modellként 5,7 a pappasnál, ugyanannyi, mint egy GL+ Vitara... de aztán végülis nem mertem belemenni, olyan irányba mennek a dolgok az Eu-ban, hogy szerencsétlen Alfának nem tudom milyen jövő fog jutni...tudom, hogy sokat fejlődött az Alfa, hosszútávra mégis inkább egy Suzukit tudtam elképzelni, mint egy Alfát.. a szervizhálózatról, alkatrészárakról, költségekről/3+7 év gar/ nem is beszélve, így inkább egy józan és szolid döntést hoztam.

Nekem a Stelvio tetszik, kicsit megkésve hozta ki az Alfa sajnos... sokkal jobban örülnék, ha ilyen Alfa Suvok mászkálnának az úton, mintsem az X-es bmw-k tömkelege..
 
Testvérem egy piros Alfa 159 kombit vett még a nyáron... Belgiumból behozott, Alfamániás szakival átnézett autó, rendben van. Nem panaszkodik rá. Már nem olyan betegágy, mint némelyik 147.. vagy 156.

Én is gondolkodtam egy Guliettan, kifutó modellként 5,7 a pappasnál, ugyanannyi, mint egy GL+ Vitara... de aztán végülis nem mertem belemenni, olyan irányba mennek a dolgok az Eu-ban, hogy szerencsétlen Alfának nem tudom milyen jövő fog jutni...tudom, hogy sokat fejlődött az Alfa, hosszútávra mégis inkább egy Suzukit tudtam elképzelni, mint egy Alfát.. a szervizhálózatról, alkatrészárakról, költségekről/3+7 év gar/ nem is beszélve, így inkább egy józan és szolid döntést hoztam.

Nekem a Stelvio tetszik, kicsit megkésve hozta ki az Alfa sajnos... sokkal jobban örülnék, ha ilyen Alfa Suvok mászkálnának az úton, mintsem az X-es bmw-k tömkelege..
Mondjuk a Stelvio pont nem tetszik, szerintem nem jók az arányai. 5 év garanciát kapsz Alfára is. Ha történik valami a márkával (ami nem kizárt), akkor is megveszi valaki a márkát, és annak kell szervíz támogatást adni továbbra is. A kivonult távolkeleti márkák után is van aki átvette a támogatást, törvény kötelezi erre a márkákat, amik hivatalosan megjelennek a piacon.

A Vitara és a Gulietta nagyon más életérzés. Guiletta-val nem mégy ki a szőlőbe. :)

Én egy életen át hoztam a józan döntéseket, és azon kívül, és úgy látom, hogy feleslegesen. (tágabb értelemben, mint hogy vettem egy olasz autót). Sokkal több kockázatot is vállalhattam volna.
 
https://www.origo.hu/gazdasag/20201109-vasut-es-autopalya-epulhet-a-tenger-felszine-alatt.html
"Európa legnagyobb közlekedési infrastrukturális fejlesztése kezdődhet meg Észak-Németország és Dánia között: a 18 kilométer hosszú, kétvágányú vasútvonalat és négysávos utat a tenger alatt, egy alagútban vezetik majd. A kivitelezést többek közt a disznódelfinek miatt aggódó környezetvédők akadályozták, de a perek lezárultak. A megépült alagút két órával csökkenti majd a Hamburg és Koppenhága közötti vasúti menetidőt, növelve a környezetbarát és energiahatékony kötöttpályás közlekedés vonzerejét például a repüléssel szemben, írja a Magyar Nemzet."
 
https://www.origo.hu/gazdasag/20201109-vasut-es-autopalya-epulhet-a-tenger-felszine-alatt.html
"Európa legnagyobb közlekedési infrastrukturális fejlesztése kezdődhet meg Észak-Németország és Dánia között: a 18 kilométer hosszú, kétvágányú vasútvonalat és négysávos utat a tenger alatt, egy alagútban vezetik majd. A kivitelezést többek közt a disznódelfinek miatt aggódó környezetvédők akadályozták, de a perek lezárultak. A megépült alagút két órával csökkenti majd a Hamburg és Koppenhága közötti vasúti menetidőt, növelve a környezetbarát és energiahatékony kötöttpályás közlekedés vonzerejét például a repüléssel szemben, írja a Magyar Nemzet."
Mondjuk érdekelne hány repülés után térül meg (CO2-ben) az építés várhatóan hatalmas ökológiai lábnyoma? A karbantartási igénye is számottevő lesz, gondolom. Nekem (utasként) parának is tűnik a dolog a repüléshez képest.
 
Mondjuk érdekelne hány repülés után térül meg (CO2-ben) az építés várhatóan hatalmas ökológiai lábnyoma? A karbantartási igénye is számottevő lesz, gondolom. Nekem (utasként) parának is tűnik a dolog a repüléshez képest.
A tűnik szó a kulcs.
Nézd meg hány nagy alagútkatasztrófa volt összesen az elmúlt 30 évben, mekkora forgalom mellett és hány airliner csapta maga oda és utaskm-re mi jön ki.
A Csalagút is remekül működik és ugyebár villannyal mennek és Fr. meg atomhagyhatalom.
Sajnos a német és dán áram annyira nem tiszta. De egy vasút energiaigénye töredéke egy repülőgépnek. Eleve lassabban megy. A vasút felgyorsítása kerül sok energiába. Aztán egy sík pályán gyakorlatilag a világból kiszalad a lendületével.
 
A tűnik szó a kulcs.
Nézd meg hány nagy alagútkatasztrófa volt összesen az elmúlt 30 évben, mekkora forgalom mellett és hány airliner csapta maga oda és utaskm-re mi jön ki.
A Csalagút is remekül működik és ugyebár villannyal mennek és Fr. meg atomhagyhatalom.
Sajnos a német és dán áram annyira nem tiszta. De egy vasút energiaigénye töredéke egy repülőgépnek. Eleve lassabban megy. A vasút felgyorsítása kerül sok energiába. Aztán egy sík pályán gyakorlatilag a világból kiszalad a lendületével.
OK, de az a sok beton, amit be kell építeni. Aztán meg a szellőztetésnek van valami energiaigénye, pár MW tuti elmegy a ventillátorokra (nem csak az autók miatt kell szellőztetni). De engem főleg az zavar, hogy mi van, ha földrengés van, amikor szerelvény van az alagútban? (Az autós alagutat hagyjuk is, ott mivel minden járművel külön egyéniség vezet... volt már részem félelem és reszketés horvát alagútban...) Nyilván felkészültek erre, de engem utasként nagyon nyugtalanítana. Egy hegy leszakadására kevesebb talán az esély, leesik pár szikla. Víz alatt ugyanekkora kiterjedésű strukturális sérülés elárasztja az alagutat és kaput.
 
OK, de az a sok beton, amit be kell építeni. Aztán meg a szellőztetésnek van valami energiaigénye, pár MW tuti elmegy a ventillátorokra (nem csak az autók miatt kell szellőztetni). De engem főleg az zavar, hogy mi van, ha földrengés van, amikor szerelvény van az alagútban? (Az autós alagutat hagyjuk is, ott mivel minden járművel külön egyéniség vezet... volt már részem félelem és reszketés horvát alagútban...) Nyilván felkészültek erre, de engem utasként nagyon nyugtalanítana. Egy hegy leszakadására kevesebb talán az esély, leesik pár szikla. Víz alatt ugyanekkora kiterjedésű strukturális sérülés elárasztja az alagutat és kaput.

BErnyZ5.png


Ezt találtam gyorsan. Sajnos lövésem sincs mennyi lehet egy A320 átlagfogyasztása. Legyen akkor ez.
30 lb/nm és 830 km/h sebesség mit is jelent?

830 km/h = 230 m/s
1 nm = 1853 m
----------------------
8 sec alatt éget el 30 font kerót. Ez 13.6 kg. Tehát 1,7 kg/sec.

12,83 kWh/kg a fűtőértéke a kerozinnak, ez kb. 46 MJ/kg. (LHV)
Akkor ez 1,7*46 = 78 MJ/sec.
Vagyis ez 78 MW. Ezt égeted el.

Ehhez képest a ventilátorok hatásfoka elég magas.
 
BErnyZ5.png


Ezt találtam gyorsan. Sajnos lövésem sincs mennyi lehet egy A320 átlagfogyasztása. Legyen akkor ez.
30 lb/nm és 830 km/h sebesség mit is jelent?

830 km/h = 230 m/s
1 nm = 1853 m
----------------------
8 sec alatt éget el 30 font kerót. Ez 13.6 kg. Tehát 1,7 kg/sec.

12,83 kWh/kg a fűtőértéke a kerozinnak, ez kb. 46 MJ/kg. (LHV)
Akkor ez 1,7*46 = 78 MJ/sec.
Vagyis ez 78 MW. Ezt égeted el.

Ehhez képest a ventilátorok hatásfoka elég magas.
Jó, de nem csak a ventilátorok hatásfoka számít hanem a vontatási energia is...
De szerintem ezt kiszámolták lőre hogy megéri-e megépíteni. Reméljük nem az volt a számítás célja hogy megérje, és korrektül számoltak.
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán
Jó, de nem csak a ventilátorok hatásfoka számít hanem a vontatási energia is...
De szerintem ezt kiszámolták lőre hogy megéri-e megépíteni. Reméljük nem az volt a számítás célja hogy megérje, és korrektül számoltak.
Ha teherautókat és kamionokat vonat viszi majd, akkor szerintem.
Ezen felül nem csak emisszióról szól a világ. A gazdasági haszna annak, hogy nem a semmire pazarolja az ember az idejét... Ha csak az emisszió lenne fontos, akkor 5-8 km-re is gyalog járna az ember munkába. De ugyebár ez nem így van.
(Sajnos van aki 3-4 km-re is kocsit használ...)