[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése

És indítás után honnan fog kapni az AMRAAM vagy AIM-9X vagy Iris-T MCG-t?
(tudtammal a NASAMS indítón lévő antenna csak az FDC vel való adatkapcsolatra szolgál, de az MCG-t a radar - Sentinel - hivtott adni.

A Magyar Honvéd újság januári számában volt egy kimerítő NASAMS rendszerleírás, javaslom azt beszerezni.
(benne van minden ami még éppen publikus)
;)

"A konténeres indítóberendezés biztosítja 6 darab (akár egyidejűleg) több típusú rakéta tárolását és körkörös indítási képességét, valamint a már levegőben lévő rakéták pályamódosításához szükséges információk továbbítását."
 
És indítás után honnan fog kapni az AMRAAM vagy AIM-9X vagy Iris-T MCG-t?
(tudtammal a NASAMS indítón lévő antenna csak az FDC vel való adatkapcsolatra szolgál, de az MCG-t a radar - Sentinel - hivtott adni.

Vagyis egyfelöl szép hogy mindenhonnan jöhet céladat, de szerintem súlyos korlátai vannak hogy a fenti rakéták indítás után milyen eszközökkel és milyen távolságból tudnak adatkapcsolatban lenni.
??????
Ha folyamatos a digitális céljel, akkor szerinted mégis honnan?
Nem a radar sugározza tudtommal a rakéta felé, hanem az indítók. Mert azok vannak mindig az indított rakéta segge felé. Az, hogy az FDC vagy a Sentinel éppen abban az irányban van, az teljesen esetleges.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
És indítás után honnan fog kapni az AMRAAM vagy AIM-9X vagy Iris-T MCG-t?
(tudtammal a NASAMS indítón lévő antenna csak az FDC vel való adatkapcsolatra szolgál, de az MCG-t a radar - Sentinel - hivtott adni.

Vagyis egyfelöl szép hogy mindenhonnan jöhet céladat, de szerintem súlyos korlátai vannak hogy a fenti rakéták indítás után milyen eszközökkel és milyen távolságból tudnak adatkapcsolatban lenni.
MCG-a radaroktól,ha meg közel van a cél akkor meg a sajat radarjától.
 
Nem tudom követni a gondolatmenetedet.
Az Optika (+lézer távmérő), Sentinel, RAT, és az ELM beküld a detektált célokról x,y,h koordinátát (meg még pár infót ha van; IFF-re mit válaszol, zavar-e, sértett-e védett légteret, volt-e leválócél, stb...) a SAMOC-ba.
Ha az adott koordináta egy NASAMS indító megsemmisítési zónájában van, és megszületik az elhatározás, akkor a célt lekűzdik.
A NASAMS indító számára mindegy hogy honnan jön az info.
Értem én ezt, de ez akkor sem fogja megoldani neked a földrajzi elhelyezésbeli problémát. Ha ugyan azt a radart akarod réskitöltőnek használni, meg csapatlégvédelemre is. nem gondolom, hogy mindkét funkciót MINDEN földrajzi esetben EGY IDŐBEN el tudja látni.

A légvédelem egy extrém módon integrálható dolog ha NASAMS rendszered van,mert a NASAMS bármilyen a rendszerbe integrált radartól vagy bármilyen légi célok helyét meghatározni képes rendszertől kaphat a rakétaintításhoz elegendő pontosságú célkoordinátákat.Nem kell semmilyen radart(a saját dedikált radarján kívül ami az autonóm működés kritériumát biztosítja)a NASAMS alegységek alá betenni,egész egyszerűen azok csak végzik a dolgukat és ha van a környéken NASAMS akkor, adnak neki célkoordinátát.
Vagyis ez a NASAMS ígérete,az persze más kérdés,hogy ki lehet-e építeni egy ilyen rugalmas rendszert(nem elsősorban technikai akadályokról beszélej hanem a katonaság törvényszerűségeiből adódó akadályokról).
Hogy mit integrálsz hova az a nem mindegy. Nem mindegy, hogy a NASAMS FDC direktben kapja-e a céladatokat a saját maga alá beintegrált radaroktól, vagy a SAMOC-on keresztül réskitöltő radaroktól. Nem vagyok biztos benne, hogy a hálózati lag ebben az esetben kikerülhető.
Én nagy híve vagyok mindkét rendszernek (SAMOC, NASAMS), de szerintem vannak azért korlátaik is. Az OK, hogy helyzetképet kap az FDC akkor is, ha a saját radarjai nem látják a célt, de nem vagyok benne biztos, hogy tűzvezetésre is alkalmas lesz a hálózati információ. Mert ugye itt azért vezeték nélküli kommunikációról beszélünk.
 
Értem én ezt, de ez akkor sem fogja megoldani neked a földrajzi elhelyezésbeli problémát. Ha ugyan azt a radart akarod réskitöltőnek használni, meg csapatlégvédelemre is. nem gondolom, hogy mindkét funkciót MINDEN földrajzi esetben EGY IDŐBEN el tudja látni.


Hogy mit integrálsz hova az a nem mindegy. Nem mindegy, hogy a NASAMS FDC direktben kapja-e a céladatokat a saját maga alá beintegrált radaroktól, vagy a SAMOC-on keresztül réskitöltő radaroktól. Nem vagyok biztos benne, hogy a hálózati lag ebben az esetben kikerülhető.
Én nagy híve vagyok mindkét rendszernek (SAMOC, NASAMS), de szerintem vannak azért korlátaik is. Az OK, hogy helyzetképet kap az FDC akkor is, ha a saját radarjai nem látják a célt, de nem vagyok benne biztos, hogy tűzvezetésre is alkalmas lesz a hálózati információ. Mert ugye itt azért vezeték nélküli kommunikációról beszélünk.

Huhh...
Szerinted mekkora lehet a "lag" a kárpát medencében dedikált katonai kapcsolaton?
Szerinted mekkora távolságba jut a cél a "lag" idő alatt?
Megjegyzésként a Sentinel lokátor forgási sebessége 30rpm.
:oops:
 
Értem én ezt, de ez akkor sem fogja megoldani neked a földrajzi elhelyezésbeli problémát. Ha ugyan azt a radart akarod réskitöltőnek használni, meg csapatlégvédelemre is. nem gondolom, hogy mindkét funkciót MINDEN földrajzi esetben EGY IDŐBEN el tudja látni.


Hogy mit integrálsz hova az a nem mindegy. Nem mindegy, hogy a NASAMS FDC direktben kapja-e a céladatokat a saját maga alá beintegrált radaroktól, vagy a SAMOC-on keresztül réskitöltő radaroktól. Nem vagyok biztos benne, hogy a hálózati lag ebben az esetben kikerülhető.
Én nagy híve vagyok mindkét rendszernek (SAMOC, NASAMS), de szerintem vannak azért korlátaik is. Az OK, hogy helyzetképet kap az FDC akkor is, ha a saját radarjai nem látják a célt, de nem vagyok benne biztos, hogy tűzvezetésre is alkalmas lesz a hálózati információ. Mert ugye itt azért vezeték nélküli kommunikációról beszélünk.
Micsoda? :D
 
MCG-a radaroktól,ha meg közel van a cél akkor meg a sajat radarjától.
Akkor gondold végig, hogy először az ELM radar vezeték nélkül elküldi a SAMOC központba (többszáz km) feldolgozza, az leküldi az FDC-nek, az FDC feldolgozza, majd továbbküldi az indítónak, az meg a rakétának. Itt ha milliszekundumokról is van szó, akkor is ha összeadódik, és akár egy gyengébb esetben másodpercé is összeállhat. Egy 1Mach sebességű irányt váltó célpont ezalatt 340m-rel is arrébb lehet (jó persze ez a max.). Az AMRAAM rakéta meg nem Mach 1-el közlekedik.
OK, hogy csak egy MCG adatról van szó, de minden irányváltás drasztikusan rontja a rakéta HMZ-jét.
Közben pedig az EML radar - ha az FDC alá lenne rendelve - akkor sokkal pontosabb eredményt lehet elérni.
Az előnye pedig a nagyobb hatósugarú radarnak a NASAMS rendszerbe való integrálásának, hogy ha csak keresőradarnak használod, akkor jóval messzebbről érzékeled a célpontokat, akár inaktív Sentinelekkel. Tehát az FDC-nek van ideje eldönteni a beérkező fenyegetésre adandó stratégiát. És ez akkor is működhet, ha a SAMOC adatait valamilyen oknál fogva nem kapná meg.
Továbbá ha ki is iktatják a Sentineleket, akkor az FDC-nek még mindig ott az ELM, amit tűzvezető módba kapcsolva továbbra is elláthatja MCG-vel az AMRAAM-okat.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Huhh...
Szerinted mekkora lehet a "lag" a kárpát medencében dedikált katonai kapcsolaton?
Szerinted mekkora távolságba jut a cél a "lag" idő alatt?
Megjegyzésként a Sentinel lokátor forgási sebessége 30rpm.
:oops:
...kereső módban. Tűzvezető módban nem forog.o_O
 
Akkor gondold végig, hogy először az ELM radar vezeték nélkül elküldi a SAMOC központba (többszáz km) feldolgozza, az leküldi az FDC-nek, az FDC feldolgozza, majd továbbküldi az indítónak, az meg a rakétának. Itt ha milliszekundumokról is van szó, akkor is ha összeadódik, és akár egy gyengébb esetben másodpercé is összeállhat. Egy 1Mach sebességű irányt váltó célpont ezalatt 340m-rel is arrébb lehet (jó persze ez a max.). Az AMRAAM rakéta meg nem Mach 1-el közlekedik.
OK, hogy csak egy MCG adatról van szó, de minden irányváltás drasztikusan rontja a rakéta HMZ-jét.
Közben pedig az EML radar - ha az FDC alá lenne rendelve - akkor sokkal pontosabb eredményt lehet elérni.
Az előnye pedig a nagyobb hatósugarú radarnak a NASAMS rendszerbe való integrálásának, hogy ha csak keresőradarnak használod, akkor jóval messzebbről érzékeled a célpontokat, akár inaktív Sentinelekkel. Tehát az FDC-nek van ideje eldönteni a beérkező fenyegetésre adandó stratégiát. És ez akkor is működhet, ha a SAMOC adatait valamilyen oknál fogva nem kapná meg.
Továbbá ha ki is iktatják a Sentineleket, akkor az FDC-nek még mindig ott az ELM, amit tűzvezető módba kapcsolva továbbra is elláthatja MCG-vel az AMRAAM-okat.

+1x utoljára.
A Sentinel 2 másodpercenként méri a cél koordinátáját, és ez tökéletesen elég ahhoz hogy az AMRAAM betaláljon.
2 másodperces lag a Starlink műholdakon sincs, de még az egész világhálón is tán alig.
 
  • Tetszik
Reactions: bel
Vaskupola radarrendszer lelkét jelentő izraeli fejlesztésű ELM-2084 radarokból összesen tizenegy darabot rendszeresítünk, amelyeket részben helyben is fogunk gyártani és szerelni, így Magyarország lesz a második NATO ország Kanada után, ahol a világ jelenlegi legmodernebb radarjait gyártják, nyilván a fejlesztőn, Izraelen kívül.

A 11 radar valójában 5+6. Az első öt nagyhatótávolságú légtérellenőrző, amely az ország légterének forgalmát figyeli és ellenőrizni, a második csoportba pedig úgy mobil közepes hatótávolságú radarok, mind tüzérségi radarok tartoznak, amelyek képesek drónok, tüzérségi, aknavető gránátok érzékelésére, és kiindulási pontjuk meghatározására is.

A megvásárolt eszközök teljes AESA, azaz fázisvezérelt antennaráccsal ellátott radarok és különlegességük, hogy a korábbi változatokkal szemben képesek hely és oldalszögben is AESA technológiával követni a célpontokat. Ezenkívül rendelkeznek úgy nevezett C-RAM, és C-UAV képességekkel is így gyakorlatilag minden repülő fegyvert képesek érzékelni, még az alacsonyan repülő drónokat is.

. A radarok integrálásra kerülnek a hazai légtér ellenőrzés illetve és a norvég-amerikai rendszerekkel.
Keresik a Magyarország által megvásárolt izraeli Vaskupola légvédelmi rendszer egyes elemeinek hazai gyártási helyszínét - közölte a védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nyírteleken pénteken.

Maróth Gáspár a hazai légvédelemi eszközök és rakéták javításával, karbantartásával foglalkozó HM Arzenál Elektromechanikai Zrt. telephelyén, a Rheinmetall Canada és a CarpathiaSat Zrt. képviselőivel tartott egyeztetés után újságíróknak elmondta: a nyírteleki gyáregység területén a külföldi szakértőkkel közösen szemügyre vették a magyar radarfejlesztési program későbbi lehetséges helyszínét.
nyirtelek21020501.jpg

Kub rakéták karbantartását végzik dolgozók a hazai légvédelemi eszközök és rakéták javításával, karbantartásával foglalkozó HM Arzenál Elektromechanikai Zrt. nyírteleki telephelyén 2021. február 5-én. Keresik a Magyarország által megvásárolt izraeli Vaskupola légvédelmi rendszer egyes elemeinek hazai gyártási helyszínét - közölte a védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos a helyszínen tartott sajtótájékoztatón a Rheinmetall Canada és a CarpathiaSat Zrt. képviselőivel tartott egyeztetés után. MTI/Czeglédi Zsolt

Magyarország tavaly decemberben vásárolta meg Izraeltől a kis hatótávolságú rakéták és tüzérségi lövedékek ellen védelmet nyújtó Vaskupola rendszer radarrendszerét. Ennek a gyártását hozzák el izraeli, kanadai és német együttműködésben Magyarországra. A két vállalat a tervek szerint bizonyos radarelemek előállítását és végleges készre szerelését, illetve integrációját fogja elvégezni - ismertette Maróth Gáspár.

A kormánybiztos a lehetséges nyírteleki helyszínről szólva azt mondta, a HM Arzenál Zrt. tevékenysége révén errefelé koncentrálódik a magyar "radartudás", azaz a legtöbb, a radartechnológiához értő mérnök ebben a régióban lakik.

nyirtelek21020502.jpg


Azt gondoljuk, hogy ez egy olyan szellemi tudásközpont, amit egyébként a külföldi partnereink is elismernek, illetve amit felfedeztek az elmúlt években, és nem véletlenül döntöttek (...) a szabolcsi régióban történő beruházás mellett" - fogalmazott.

Maróth Gáspár megjegyezte, a program nagyon komoly kutatás-fejlesztési projekteket hoz magával a térségbe, például az elektronikavezérlés, a rádiótechnika, az űrkommunikációs és átjátszó képességek tekintetében. Már két-három másik cég is jelezte szándékát, hogy a radarberuházás miatt ezt valószínűleg ezt a helyszínt választják majd saját beruházásaik megvalósítására is.

nyirtelek21020503.jpg


A kormánybiztos elmondta, az új hazai radarrendszer gyártási helyszínére vonatkozó tervezési munka elkezdődött, a jelenleg a nyírteleki telephely épületeinek és képességeinek felmérése zajlik, hamarosan összeáll az az üzleti modell is, amellyel meg lehet valósítani ezt a beruházást.
 
Miért is nem?
Erre kell a SAMOC, hogy minden forrásból biztosítsa a NASAMS indítók számára a célmegjelölést.
A célmegjelölés forrása lehet Optika, Sentinel, ELM, RAT-31, (a jövőben még beszerzendő eszközök), vagy akár egy tetszőleges NATO AWACS.

Globaleye... ;)
 
Huhh...
Szerinted mekkora lehet a "lag" a kárpát medencében dedikált katonai kapcsolaton?
Szerinted mekkora távolságba jut a cél a "lag" idő alatt?
Megjegyzésként a Sentinel lokátor forgási sebessége 30rpm.
:oops:

A latency (mert igy hivjak) gyakorlatilag elhanyagolhato lehet egy olyan zart halon, (plane, ha p2p vagy hasonlo), szerintem 10ms alatt (de meg swbol futtatott rettenet cryptoval, hw-accelerated tunnelen stb sem lehet 20ms felett.)

Viszonyitasul: meg egy olyan lassu, teljesen optimalizalatlan kaoszon is, mint az internet, 100ms alatt van North America es Europa kozott a latency (pl a BMEs serverekre 20+ eve 100-110ms kozott van sajat, itthoni kapcsolatrol, altalaban 100ms alatt volt datacenterbol.)
 
Mostmár csak az a kérdés hogy a mini a RheinmetallCanada által fejlesztett utánfutón lesz vagy az is teherautón?
Lehet hogy mávót ez a videó, de hátha nem...
A kanadai utánfutós mini telepítve és a szakik egy blokkot húzgálnak ki-be belőle
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Ezek szerint akkor két változat lesz: a mini és a teljes méretű változat.
Ezt eddig is tudtuk, mar az elejen kiderult, hogy MMR es mMMR (=mobile) jon, az arany volt csak kerdeses.


Mostmár csak az a kérdés hogy a mini a RheinmetallCanada által fejlesztett utánfutón lesz vagy az is teherautón?
Nem tokmindegy? Szerintem nalunk platora pakoljuk, de az utanfutonak is van ertelme.


Biztos hogy ezek mellett még lesz Sentinel F1 radar is? Ezek után már én nem vagyok annyira biztos benne...

Ezt anno en is neztem, ugye azok csomagban jonnek es az inditashoz ill utan mindenkeppen kell helyi radar a NASAMS inditok melle, gondolom, azok joval olcsobban jottek csomagban es keszen, mintha mondjuk 2-3x ennyi 2084-et tennenek mindenhova.