[HUN] Tüzérség fejlesztése: Vontatott vagy önjáró tüzérség beszerzése?

Nem vagyok szakember, csak érdeklődő.:)

Ha nem műkődik a GPS, akkor egy ideig működik az inerciális navigáció, de annak a pontossága az eltelt idővel arányosan csökken. Maradnak a tereptárgyak, de azokat egy folyamatosan mozgó drónból nem biztos hogy könnyű bemérni. És vannak olyan területek, ahol nem könnyű azonosítható tereptárgyat találni. Vagy beméred a saját drónt radarral? Akkor elárulod a pozíciódat.
Folyamatos titkosított rádiókapcsolat?
 
Ha a drón nem tudja a saját helyzetét, akkor hogyan határozza meg a célpont pontos pozícióját?
Hatrametszessel oldalmetszessel. Valamire csak ra lat aminek tudja a poziciojat.
Vagy egyszerubb ha rafiojelet ad. Abbol megallapithato az iranyszoge ahogy egy ilyen helyzetben hasznalatos radiolyellet meglehet hatarozni a tavolsagat vagy bizonyos idobe leadottal ha megvan a magassaga amit elvileg tudnia kell es el is kuldi eleg nagy pontossaggal meghatarozhato a helyzete.
 
  • Tetszik
Reactions: bel
Igazabol gps hez hasonloan... Annyi hogy mig a gps nel eltero szogbe te mindenkepp nezopont szerint a gepnel magasabbrol kapja a gps jelet es keri. Ez esetben allurol es haturol jon mondjuk kapja a jeleket... /mindha egy lapot mozgatnal egy targy korul./ igazabol vagy nemtudom hogy is irjam le :D lenyeg hogy
 
Igazabol a jelnek nem kell felulrol jonni. /csak azert szokott muholdrol mert nagy felulet lefedheto es nincs arnyekolas foldfelszinen stb./ de a jel valojaban johet akarhonnan. A legjobb ugye a klasszikus 3 szogeles. Ahol a test korul 3 meroben eltero iranybol tortenik a meres. De egy vonalba elhelyezett pontokbol is meg lehet hatarozni a helyzetet a testnek... /a gps is egy fo iranybol mer csak a fo iranyon bellul van szoras a muholdak kozott a fo irany gps eseten a felso foirany /felette./ de ez lehet mogotte mellette /nezopont szerint elotte. / alatta. Vagy vegyesen es akkor a klasszikus modszerhez all kozelebb
 
Ha a drón nem tudja a saját helyzetét, akkor hogyan határozza meg a célpont pontos pozícióját?
Hatrametszessel oldalmetszessel. Valamire csak ra lat aminek tudja a poziciojat.
Vagy egyszerubb ha rafiojelet ad. Abbol megallapithato az iranyszoge ahogy egy ilyen helyzetben hasznalatos radiolyellet meglehet hatarozni a tavolsagat vagy bizonyos idobe leadottal ha megvan a magassaga amit elvileg tudnia kell es el is kuldi eleg nagy pontossaggal meghatarozhato a helyzete.
Igen. Ha a drón viszonylag közel van, és tudja a saját magasságát mérni, akkor a rádiójel bemérésével meg lehet határozni a távolságát. Egyszerüen megméred hogy a vízszinteshez képest milyen szögben látod a drónt, és ebből meg a magasságból kiszámolod a távolságot.Az irányát szintén tudod mérni. Nem kell hozzá műhold vagy más nagyon bonyolult szerkezet. :D
 
A sebesseg magassag leadasa a targyrol azert idealis mert azzal viszomylag jol lehet pontositani adott ertekeket. Tobb jel leadasa eseten ugye lejon egy ertek. Meg jon a valos ertek es a gep ratud szamolni ezzel pontositva a poziciot. /teszem azt a gep lassabban vagy gyorsabban megy mint az altala mert valos sebesseg vahy magassagi elteres./ igy az elteressel szamolva a pozicioja megtovabb pontosithato. A gepnek nem nagy dolog szamolni matematikai modellek alapjan.
 
Tobb variaciot irtam /ha van ra lehwtoseg erdemes a kettot eggyutt alaklmazni./ de nem muszaly. Az eggyik egy regi modazer a masik ujabb. Repulogepeknel alkalmaztak... Uav nal sem ujdonsag. Ha ralatsz szabad szemmel akkor egy regitipusu tuzersegi 2 lencses tavmero is megfelel :D iranyszog leolvasoval terkeppel.... Sok modszer van :D de a modernkornak a masodik variacio a legmegfelelobb es legpontosabb.... Kb gps csak nem muholdrol/ra megy a jel. /ami lenyegtelen az elv ugyan az./
 
Nem vagyok szakember, csak érdeklődő.:)

Ha nem műkődik a GPS, akkor egy ideig működik az inerciális navigáció, de annak a pontossága az eltelt idővel arányosan csökken. Maradnak a tereptárgyak, de azokat egy folyamatosan mozgó drónból nem biztos hogy könnyű bemérni. És vannak olyan területek, ahol nem könnyű azonosítható tereptárgyat találni. Vagy beméred a saját drónt radarral? Akkor elárulod a pozíciódat.
Egyrészt, mióta az oroszok elkezdtek szarakodni a GPS-szel, azóta eléggé gőzerővel dolgoznak a fejlesztők a zavarástűrő helymeghatározáson.
Több megoldás is rendelkezésre áll már.
  • gyakorlatilag minden valamire való nagy távolságú UAV kap inerciális navigációs segítséget is.
  • nem csak a GPS műholdak, de a sima kommunikációs műholdak jeleit is lehet a helymeghatározás pontosítására használni. Gondolom erre gondolt @krisss
  • ezenkívül földi navigációs adók jelei is felhasználhatóak
  • továbbá pseudo-satellit rendszerek is alkalmazhatóak ilyen feladatokra.
  • de maguk a műholdas antennák is komoly fejlesztésen mentek keresztül, aminek hatására sokkal nehezebb őket zavarni.

Ahogy látszik, a zavarás egyre kevésbé jelent gondot. De a műholdak lelövése sem jelent teljes katasztrófát.
 
Egyrészt, mióta az oroszok elkezdtek szarakodni a GPS-szel, azóta eléggé gőzerővel dolgoznak a fejlesztők a zavarástűrő helymeghatározáson.
Több megoldás is rendelkezésre áll már.
  • gyakorlatilag minden valamire való nagy távolságú UAV kap inerciális navigációs segítséget is.
  • nem csak a GPS műholdak, de a sima kommunikációs műholdak jeleit is lehet a helymeghatározás pontosítására használni. Gondolom erre gondolt @krisss
  • ezenkívül földi navigációs adók jelei is felhasználhatóak
  • továbbá pseudo-satellit rendszerek is alkalmazhatóak ilyen feladatokra.
  • de maguk a műholdas antennák is komoly fejlesztésen mentek keresztül, aminek hatására sokkal nehezebb őket zavarni.

Ahogy látszik, a zavarás egyre kevésbé jelent gondot. De a műholdak lelövése sem jelent teljes katasztrófát.
Nagyobb távolságon kellenek az ilyen módszerek.

Kisebb távolságon (néhány 10 kilométer) elég, ha az irányító központ be tudja mérni a drón rádió jelét, és a drón tudja a saját magasságát. A drón amúgy is folyamatosan sugározza az adatokat. Vagyis nem kell semmilyen plusz eszköz, csak a drón és az irányító központ.
Korábban kicsit túlgondoltam, hogy ez mennyire probléma. :D
 
A német uteg mégegyszer, mert úgy látszik nem keltette fel a figyelmet a tűzszakasz leírása:
Pz-Art-Batt.jpg

Fü/Fu = Führungs- und Funkfahrzeug
Flt = Feuerleitpanzer


Tehát a németeknél ütegparancsnoki páncélos tényleg nincs, viszont a tűzszakaszoknak saját parancsnoki és tűzvezető páncélosai vannak!


Mit csinál a motoros?
 
Motorozik.

Szinte kizárt.Egy katona nem katona,senki nem fog egyedül egy embert elküldeni tüzérségi tüzet helyesbítenei.
Valoban csak 1 motorral rendelkeznek tuzszakaszonkent. Feladatuk futar feladat. Foleg radiozavarta terepen vagy ha a terep adottsaga vagy radiocsend elrendelese vegett a komunikacio mas modon nem megoldott.

Inkabb menetek alkalmaval kivanjak alkalmazni a motorosokat hogy ne keljen radioforgalmazni vagy nem tudnak. Ha szetszakad a menetoszlop vagy hasonlok. /legalabbis mashol igy alkalmazzak a motorosokat az elyeseken es a kulonlegeseket leszamitva./ es bmw f 850 eket hasznalnak erre a feladatra. Civil piacra szant gepeket vettek erre buszkek mert igy sokat sporoltak hogy semmi specialis igenyt nem tamasztottak./
 
Valoban csak 1 motorral rendelkeznek tuzszakaszonkent. Feladatuk futar feladat. Foleg radiozavarta terepen vagy ha a terep adottsaga vagy radiocsend elrendelese vegett a komunikacio mas modon nem megoldott.

Inkabb menetek alkalmaval kivanjak alkalmazni a motorosokat hogy ne keljen radioforgalmazni vagy nem tudnak. Ha szetszakad a menetoszlop vagy hasonlok. /legalabbis mashol igy alkalmazzak a motorosokat az elyeseken es a kulonlegeseket leszamitva./ es bmw f 850 eket hasznalnak erre a feladatra. Civil piacra szant gepeket vettek erre buszkek mert igy sokat sporoltak hogy semmi specialis igenyt nem tamasztottak./
Akkor döntsd el hogy mi,vagy írd oda hogy szerinted ne kijelentsd..
 
Erről olvastam egy orosz fórumban, asszem a yandexen, hogy egy balti NATO gyakorlat alkalmával a ruszkik hazavágták a fényességes NATO C4ISTAR mindenINT kommunikációs rendszert, azóta a németek visszahozták a motoros futár rendszert, a' la 2vh.

Mit csinál a motoros?

Tuzersegi megfigyelo.

Valoban csak 1 motorral rendelkeznek tuzszakaszonkent. Feladatuk futar feladat. Foleg radiozavarta terepen vagy ha a terep adottsaga vagy radiocsend elrendelese vegett a komunikacio mas modon nem megoldott.

Inkabb menetek alkalmaval kivanjak alkalmazni a motorosokat hogy ne keljen radioforgalmazni vagy nem tudnak. Ha szetszakad a menetoszlop vagy hasonlok. /legalabbis mashol igy alkalmazzak a motorosokat az elyeseken es a kulonlegeseket leszamitva./ es bmw f 850 eket hasznalnak erre a feladatra. Civil piacra szant gepeket vettek erre buszkek mert igy sokat sporoltak hogy semmi specialis igenyt nem tamasztottak./