A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 892
18 278
113
101128893_297190111293539_6087781207645356032_n.jpg
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 156
7 938
113
Senki nem akarja kockáztatni a szilárd kormánytöbbséget, pláne nem olyan helyzetben, amikor öt százalékot kell költeni a hadseregre! Nézd meg, hogy most hol szorított meg Orbán, hát elárulom, nem a kisemberektől vett el! Igaz, nem volt olyan súlyos a helyzet, hogy a GDP három százalékának megfelelő összeget kelljen felszabadítani, hiszen a járvány elleni védekezési alapba a GDP másfél százalékának megfelelő összeget biztosítottak úgy, hogy alapot alapvetően gazdaságélénkítésre szánták!
Valóban a kisemberek kaptak 960 millió vissza nem térítendő támogatást egy 160 millió forintért megvett szállodára? És ez még csak nem is a gázszerelő Danubius lánca...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 426
113
Mi alapján hasonlitottad össze?
Az idei itt van. 55.oldal.
https://www.parlament.hu/irom41/10710/10710.pdf

Tavalyi?


Mire gondolsz?
Böngészd végig:
2020-as: https://www.parlament.hu/irom41/06322/06322.pdf
(A pdf 57. oldala)
2021-as: https://www.parlament.hu/irom41/10710/10710.pdf
(A pdf 55. oldala)
Pl.:
Hadisír gondozás:
2020-ra 12 Millió
2021-ra 17 Milliárd!!!
Nonprofit Kft.:
1,5Mrd vs 3 Mrd
Fociakadémia 75M vs 0M
KNBSZ:
22Mrd vs 32,4Mrd
HM működésre:
196Mrd vs 291Mrd
MH Felhalmozás:
179Mrd vs 140Mrd (ez érdekes, de csökkent!)
Megjelent viszont a HM egyéb szervezeteinél egy 81Mrd-os tétel a felhalmozási kiadások között.

Kicsit utánanéztem, hogy mit is takarnak az egyes tételek. Szóval a felhalmozási kiadások olyan tételek, amit tipikusan mi is szoktunk keresni. Beruházások, fegyverrendszerek, új épületek, felújítások. M zárolás alá kerülő tartós dolgok.
Pl a Gripenek lízingje/tartós bérlete évek óta a működéshez van elkönyvelve, az utolsó részlet lesz majd tulajdonképpen felhalmozási tételként elkönyvelve.
De pl. szerintem az A4-ek is a működési tételeket fogják "erősíteni", mivel elvileg csak béreljük majd őket. Aztán, hogy majd ezek is tartósbérlet szerűen az utolsó részlettel a tulajdonunkba kerülnek már egészen más lapra tartozik.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 494
113
Parlamanti írásbeli kérdez-felelek:

Megkérdezték újra, mert elsőre nem sikerült jól feltenni a kérdést...

""Kötött-e Magyarország 2010. június 1. után bármilyen szerződést az Aselsan nevű török céggel különböző haditechnikai eszközök megvásárlására?""

Válasz: Magyarország kormánya és intézményei nem kötött. Közvetítő cégen keresztül sem.


Akkor a Nurol intézte az Aselsan fegyvertornyok beszerzését a járművekre és a kész jármű volt az üzlet tárgya vagy mégsincs üzlet? Vagy csak simán letagada HM ezt is mint pl. az utasszállító repülőgépeket , mert nincs tétje annak ha nem mondják el...
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 426
113
Parlamanti írásbeli kérdez-felelek:

Megkérdezték újra, mert elsőre nem sikerült jól feltenni a kérdést...

""Kötött-e Magyarország 2010. június 1. után bármilyen szerződést az Aselsan nevű török céggel különböző haditechnikai eszközök megvásárlására?""

Válasz: Magyarország kormánya és intézményei nem kötött. Közvetítő cégen keresztül sem.


Akkor a Nurol intézte az Aselsan fegyvertornyok beszerzését a járművekre és a kész jármű volt az üzlet tárgya vagy mégsincs üzlet? Vagy csak simán letagada HM ezt is mint pl. az utasszállító repülőgépeket , mert nincs tétje annak ha nem mondják el...
Fúú erre a válaszra kapásból vagy 3 olyan forgatókönyvet tudnék írni, amire teljesen igaz lenne a válasz, és mégis meglennének azok a fegyvertornyok. A válasz nyelvezete nagyon sok mozgásteret ad! ;)
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 494
113
Fúú erre a válaszra kapásból vagy 3 olyan forgatókönyvet tudnék írni, amire teljesen igaz lenne a válasz, és mégis meglennének azok a fegyvertornyok. A válasz nyelvezete nagyon sok mozgásteret ad! ;)

Engem nagyon érdekelne az a három forgatókönyv ötleted... :)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 494
113


A költségvetési tervezetből ilyen számokat lehet még kinyerni:

"A Gripen repülőgépek beszerzését a statisztikai számításokban... pénzügyi lízing módjára kell elszámolni, 2020 végére a fennálló tartozás várhatóan 62,1 milliárd forint lesz."

"A Gripen repülőgépek beszerzését a statisztikai számításokban... pénzügyi lízing módjára kell elszámolni, 2021 végére a fennálló tartozás várhatóan 53 milliárd forint lesz. "


Ha kifizet Magyarország 2021-ben 29,323 milliárdot , akkor hogyhogy csak 9,1 milliárddal csökken a fennálló tartozás?
Tőke és kamattörlesztés szépségei? Készített erről valaki egy számítást magyarázattal, de nem találom...
valakinek meg van linkje?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 426
113
Engem nagyon érdekelne az a három forgatókönyv ötleted... :)
1. Olyan cég nem létezik, hogy Aselsan.
Olyan igen, hogy ASELSAN Konya Arms Systems Inc. (az gyártja a SARP tornyokat) Talán nem véletlenül a válasz csak annyit ír, hogy "kérdésében szereplő török céggel". ;)
2. Még nincs megkötve a szerződés. Jeleztük a megrendelési szándékot, de az még nem szerződés kötés. Ahhoz 2 felhatalmazott vezetőnek alá kell írnia a "papírt".
3. Nem Magyarország Kormánya kötötte a szerződést. De attól még mondjuk a HM EI köthetett. 2 teljesen külön jogi személy.
4. stb. stb...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 426
113
A költségvetési tervezetből ilyen számokat lehet még kinyerni:

"A Gripen repülőgépek beszerzését a statisztikai számításokban... pénzügyi lízing módjára kell elszámolni, 2020 végére a fennálló tartozás várhatóan 62,1 milliárd forint lesz."

"A Gripen repülőgépek beszerzését a statisztikai számításokban... pénzügyi lízing módjára kell elszámolni, 2021 végére a fennálló tartozás várhatóan 53 milliárd forint lesz. "


Ha kifizet Magyarország 2021-ben 29,323 milliárdot , akkor hogyhogy csak 9,1 milliárddal csökken a fennálló tartozás?
Tőke és kamattörlesztés szépségei? Készített erről valaki egy számítást magyarázattal, de nem találom...
valakinek meg van linkje?
Nyilvánvalóan a fenti szöveg értelme szerint csak a tőketartozásról nyilatkozik. De ahogy gondolom, ebben a szerződésben nem csak a tőke és a kamat fizetési kötelezettség szerepel, hanem egy teljesen független szolgáltatás díja is, a support szolgáltatásé is.
De ezt már írtam párszor. Ha elérünk 2026-ba, akkor a tőke és a kamat részletei megszűnnek, de a supportot tovább kell fizetnünk, ha nem akarunk a dél-afrikaiak sorsára jutni, akik pik-pak rájöttek, hogy gyári support nélkül b@szhatják.
És pont ezért nem szabad a tulajdonszerzéshez kapcsolódó díjakat összemosni a szolgáltatásért kifizetett dijjakkal. A kamat is egy szolgáltatás díja!
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A költségvetési tervezetből ilyen számokat lehet még kinyerni:
"A Gripen repülőgépek beszerzését a statisztikai számításokban... pénzügyi lízing módjára kell elszámolni, 2020 végére a fennálló tartozás várhatóan 62,1 milliárd forint lesz."
"A Gripen repülőgépek beszerzését a statisztikai számításokban... pénzügyi lízing módjára kell elszámolni, 2021 végére a fennálló tartozás várhatóan 53 milliárd forint lesz. "

Ha kifizet Magyarország 2021-ben 29,323 milliárdot , akkor hogyhogy csak 9,1 milliárddal csökken a fennálló tartozás?
Tőke és kamattörlesztés szépségei? Készített erről valaki egy számítást magyarázattal, de nem találom...
valakinek meg van linkje?
Nekem ez a 62,1 milliárd gyanúsan kevésnek tűnik.
Ez akkor lehet ha már akkor elkezdtük a gépek törlesztését amikor azok még meg sem jöttek (2001-ben)
Az én számításom szerint 2020 végére még kb. 86 milliárdnak kellene maradnia (tőke + kamat)
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
27 816
117 976
113
Nekem ez a 62,1 milliárd gyanúsan kevésnek tűnik.
Ez akkor lehet ha már akkor elkezdtük a gépek törlesztését amikor azok még meg sem jöttek (2001-ben)
Az én számításom szerint 2020 végére még kb. 86 milliárdnak kellene maradnia (tőke + kamat)
Esélyes hogy előre is fizettünk.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
1. Olyan cég nem létezik, hogy Aselsan.
Olyan igen, hogy ASELSAN Konya Arms Systems Inc. (az gyártja a SARP tornyokat) Talán nem véletlenül a válasz csak annyit ír, hogy "kérdésében szereplő török céggel". ;)
2. Még nincs megkötve a szerződés. Jeleztük a megrendelési szándékot, de az még nem szerződés kötés. Ahhoz 2 felhatalmazott vezetőnek alá kell írnia a "papírt".
3. Nem Magyarország Kormánya kötötte a szerződést. De attól még mondjuk a HM EI köthetett. 2 teljesen külön jogi személy.
4. stb. stb...
Jellemzően annyira bénák a kérdezők, hogy semminek sem járnak utána...igy ötödszörre is szarul fognak fogalmazni. Szerintem jót röhögnek minden egyes válasz megfogalmazásakor - joggal.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 426
113
Nekem ez a 62,1 milliárd gyanúsan kevésnek tűnik.
Ez akkor lehet ha már akkor elkezdtük a gépek törlesztését amikor azok még meg sem jöttek (2001-ben)
Az én számításom szerint 2020 végére még kb. 86 milliárdnak kellene maradnia (tőke + kamat)
Pedig (2020-as költségvetési törvényjavaslatból):
2.1. A hiánymutató módszertana és alakulása .........
A Gripen-szerződés keretében 14 repülőgép NATO-kompatibilissé tétele vált lehetővé, ezzel párhuzamosan kiépültek a földi irányítási és más kiszolgáló rendszerek. A magyar fél oktatási-képzési szolgáltatásokat is igénybe vesz, a gépek tulajdonjoga azonban a svéd partnernél marad. Az Eurostat munkadöntést hozott valamennyi hosszú lejáratú szerződéses konstrukcióban megvalósuló katonai eszköz beszerzésére/bérletére. A döntés értelmében minden esetben vásárlásként kell elszámolni az ilyen ügyleteket, mégpedig abban az időpontban, amikor az eszközöket a kormányzat birtokba veszi. Ez azt jelenti, hogy a teljes bérleti időszakban a folyó (képzési, fenntartási, rendszerirányítási stb.) költségek folyamatosan, míg egy-egy nagyobb összegű kormányzati kiadás a gépek statisztikai „beszerzéseként” 2006-2007-ben, valamint 2016-ban jelentkezett. A repülőgépek beérkezése előtti időszakban ténylegesen kifizetett lízingdíjakból a repülőgépekre jutó rész előlegfizetésnek tekintendő. A beérkezés éveiben a statisztikai „vételár” és az előleg különbözeteként hitelfelvételt is könyvelni kell (a pénzügyi lízing mintájára), majd a beérkezést követő időszakban a lízingdíj meghatározott része a statisztikai hitelfelvétel törlesztésére fordítandó. 2020-ra ebből fakadóan 9,0 milliárd forint egyenlegjavulás várható. ....
És
A Gripen repülőgépek beszerzését a statisztikai számításokban – az Eurostat katonai beszerzésekre vonatkozó általános érvényű döntése alapján – pénzügyi lízing módjára kell elszámolni, 2020 végére a fennálló tartozás várhatóan 62,1 milliárd forint lesz.

Ebből az derül ki, hogy tulajdonképpen a gépek bérleti/tartós bérleti (tehát, hogy a futamidő letelte után kinek a tulajdonában lesznek a gépek) variálása kizárólag arra volt jó, hogy az ország pénzügyi mérlegét próbálták vele kozmetikázni. Csak hát ez nem igazán jött össze, mert az Eurostat erre nem igazán volt vevő. Ezért nem nagyon volt olyan nagyon reklámozva, hogy a gépek az ügylet végén nálunk maradnak. Ezért hivatkoztunk folyamatosan az ügyletek során bérlésre.

Különben ennek fényében érdemes nézni a Leo 2A4-ek bérletét is - szerintem.
Nem igazán érzem létjogosultságát annak, hogy 12db-ot (egy csonka századnyit) béreljünk (megint a homályos lízingelés kifejezést a köztudatba bedobva), miközben 2023-24-ben meg elkezdenek befutni az első A7+-ok.
Meg miért pont 12-t? Ezekkel max. szakasz szintű manővereket lehet majd gyakorolni. Arra meg elég lett volna 4-6 db is - ha már bérlés.
Nekem az tűnik logikusnak, hogy per pillanat csak a 12db volt A4-ből felhajtható olcsón, amivel el lehet kezdeni a munkát. Ha összeáll a 44db A7+ akkor meg le lehet rendelni még 32db A7+-ot, meg ennek a 12 A4-nek a A7+-os korszerűsítését. No nem azonnal, hanem szépen eltolva időben, mondjuk 2026-28-tól.

Mert ugye per pillanat a közepes dandár mindenféle dandár szintű tűztámogatás (direkt és indirekt) nélkül létezik - hacsak nem vesszük le azt a pár 60-as aknavetőt. Már ha abból kaptak egyáltalán. Meg a pár régi orosz hordozható ATGM-et.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Pedig (2020-as költségvetési törvényjavaslatból):

És


Ebből az derül ki, hogy tulajdonképpen a gépek bérleti/tartós bérleti (tehát, hogy a futamidő letelte után kinek a tulajdonában lesznek a gépek) variálása kizárólag arra volt jó, hogy az ország pénzügyi mérlegét próbálták vele kozmetikázni. Csak hát ez nem igazán jött össze, mert az Eurostat erre nem igazán volt vevő. Ezért nem nagyon volt olyan nagyon reklámozva, hogy a gépek az ügylet végén nálunk maradnak. Ezért hivatkoztunk folyamatosan az ügyletek során bérlésre.

Különben ennek fényében érdemes nézni a Leo 2A4-ek bérletét is - szerintem.
Nem igazán érzem létjogosultságát annak, hogy 12db-ot (egy csonka századnyit) béreljünk (megint a homályos lízingelés kifejezést a köztudatba bedobva), miközben 2023-24-ben meg elkezdenek befutni az első A7+-ok.
Meg miért pont 12-t? Ezekkel max. szakasz szintű manővereket lehet majd gyakorolni. Arra meg elég lett volna 4-6 db is - ha már bérlés.
Nekem az tűnik logikusnak, hogy per pillanat csak a 12db volt A4-ből felhajtható olcsón, amivel el lehet kezdeni a munkát. Ha összeáll a 44db A7+ akkor meg le lehet rendelni még 32db A7+-ot, meg ennek a 12 A4-nek a A7+-os korszerűsítését. No nem azonnal, hanem szépen eltolva időben, mondjuk 2026-28-tól.

Mert ugye per pillanat a közepes dandár mindenféle dandár szintű tűztámogatás (direkt és indirekt) nélkül létezik - hacsak nem vesszük le azt a pár 60-as aknavetőt. Már ha abból kaptak egyáltalán. Meg a pár régi orosz hordozható ATGM-et.
Oszt hogy korszerűsítesz A4-et A7-re, toronycserével? Akkor meg már minek a régi alvázt megtartani!
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
Az a jelenleg meglévő Gripenek éves díja lesz.

Inkább a rendelt fegyverzet kifizetése. Nem emlékszem már 2018-ban vagy 2019-ben jelentették be, hogy lesznek hozzájuk
Oszt hogy korszerűsítesz A4-et A7-re, toronycserével? Akkor meg már minek a régi alvázt megtartani!

Azt értik félre sokan, hogy jelen állás szerint a 12 A4 nem marad itt azokat visszaadjuk. Azok azért vannak, hogy a legénységi állományt kiképezzék, az érkező A7-ek alapjaira, és ne teljesen ismeretlenül kelljen megtanulni az A7+ kezelését, és üzemeltetését, hanem addigra meglegyenek az alapok a fejekben.