F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 169
113
A Mirage 2000-et nem baszták el. Teljesen rendben van az a gép, csak van egy olyan kiadódó képessége, aminek nem sok haszna van a statisztika szerint. Ennyi.

Ide közbevetnék két érdekességet. Anno a MiG-29-esnél is felmerült, hogy a forszázs üzemmódon a hajtómű nem teljesen nyitott helyzetben (sosincs azon, valamennyire a hidraulika ellentart a fúvócsőben levő nyomásnak) legyen nagy magasságon, hanem a kilépő keresztmetszetet lehessen szabályozni, hogy a jelentősen lecsökkent környezeti nyomás hatására a kilépő gázsugár "szétnyílásának" elejét vegyék. Ezt a jelenséget hívják sugárrobbanásnak és nagyon szépen megfigyelhető az űrhajózási hordozórakétáknál, ahol a vákuumba kiérve a gázsugár átmérője már a rakétafokozat közel 5-8-szorosa is lehet. Nem véletlen, hogy a hidegháborús nagy sebességű és magasságú gépeken nem Laval-fúvócsöves hajtóműveket látunk, hanem az úgynevezett ejektoros megoldást. Az ilyen fúvócső előnye, hogy nagyobb magasságon a szétnyíló kúpszögű kilépő gázsugarat a külső nagyobb átmérőjű fúvócső összébb tartja.

Ilyen a Mirage-2000-es Snecma M53-as hajtóműve, ami amúgy a világ legegyszerűbb kétáramú utánégetős hajtóműve. Egyetlen forgórésze van, akár az F-4-es vagy az F-104-es GE J79-esének (de írhattam volna az orosz Al-21-es családot is), csakhogy minösszesen 8 fokozata, mint a MiG-21MF és bisz R-13-asának és 25-ösének. A nyomásviszony megintcsak a 21-eseket idézi, 9.8, csak példaként a korszellem a hetvenes évek végén már 24-28 volt, PW F100-ast vagy a GE 404-est, illetve az orosz RD-33-ast és AL-31F-et tekintve. És erre még ráadásul kétáramú is volt, meg persze nélkülözött bárminemű állítható állólapátokat. Ennek ellenére kiválóan bírja az olyan extrém megfúvási helyzeteket, mint pl a Harang manőver.

 

Ja, ha már off és MiG-21, azon is volt egy úgynevezett II. forszázs üzemmód, ami csak nagy magasságban üzemelt és nem szólt másról, mint a teljes fáklyánál a fúvócső rászűkítése a gázsugárra, ha jól tudom 11-12 ezer méteren. Nálunk nem volt rendszerben.

Ne keverjük a bisz gépek R-25-ösein meglévő CsR-rel.

És ha már CsR, én a magyar szakirodalomban sosem találtam említést, így most itt és most megteszem, CsR-e nem csak az R-25-ösöknek volt! A MiG-21MF-ek hajtóműve ugyanis a közkeletű leírással szemben nem R-13F-300, hanem csak R-13-300 (sokan nem is tudják, hogy az az F komoly jelentőséggel bír ebben az esetben). A különbség annyi, hogy az F-300-as (ami a MiG-21SzMT-ken és néhány Szu-15-ösön volt, itt még az R-25 alkalmazásának szóbajövetele előtt) egy olyan R-13-as alverzió volt, ami megkapta az R-25-ös CsR üzemmódját, de az R-25-ösre egyébként jellemző további újítások átvétele nélkül. Valóban tény, hogy a MiG-21MF-ek esetében is felmerült, hogy megkapják vagy az R-25-öst, vagy legalább az R-13F-300-ast, hogy a CsR-üzemmód áldásos tevékenységét kihasználhassák, de végül ebből nem lett semmi, mert az egészet megette reggelire a teljes MiG-21SzMT flotta. Kivéve azok, amelyek megkapták az R-25-öst, mert ilyen, amúgy kis gerincű SzMT volt pl Tökölön is. Beömlő az MF-é, gerinc a bisz-é, hajtómű a bisz-é, a gépet pedig SzMT-nek hívták.

 

Na elnézést.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Először indított AIM-120 rakétát egy F-35A
Milyen pöttyös. A gép hasán a fegyvertér ajtajai úgy néznek ki, mintha épp készülnének leszakadni.
A szárnyra felszerelt kisebb rakétának mi értelme volt? Azt is tesztelték csak az már nem fért bele a cikkbe vagy valaki rajtafelejtette?
 
M

molnibalage

Guest
A jelek szerint szinte mindig visz a gép őket. Vagy egy olyen sejtésem, hogy biztos ami biztos alapon, az RCS-t barmolják el vele. Ilyen felbontásból meg nem mondom, hogy ez csak súlymakett, vagy a "RCS szögvisszaverős" eszköz vagy valami más.
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
131
63
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Először indított AIM-120 rakétát egy F-35A
Ha figyelmesen nézed a képet, akkor látod a rakéták is pöttyösek! Amik valójában 4 részre osztott körök,amik fekete fehér körcikkekből állnak. Ha jól tudom az autó iparban is ezt a jelölési megoldást alkalmazzák a teszteken. A nagy sebességű kamerákkal könnyebben lehet a mozgás minden pillanatát követni a segítségükkel.
 
M

molnibalage

Guest
Kizártnak tartom. Egyetlen olyan esetet tudok, amikor a külső függesztménynek jótékony hatása is lehet, amikor a vadászok közül a wingtipen van fent légiharcrakéta, a szárnyvégi örvények miatt. Az F-35-nél nem wingtipen van, a gép felülete nő és a hullámellenállásba is beleszól kismértékben.
 
M

molnibalage

Guest
samsal911 said
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Először indított AIM-120 rakétát egy F-35A
Nekem elsőre az ugrott be, hogy ezt egy gyakori konfignak tervezik és szándékosan rontott áramlásokkal végzik a tesztet.
Ennek sem lenne sok értelme. Két kis hatótávolságú IR rakétáért hazavágni az alacsony észlelhetőséget nincs értelme. Ha már hazavágják, akkor nem ilyenekkel finomkodnának. Sok AMRAAM-ot, nagy méretű és tömegű csapásmérő fegyerzetet van értelme felrakni. Arra kíváncsi lennék, hogy lesz -e dupla AIM-120 indító a szárny függesztési pontokhoz.
 

todjo

New Member
2013. május 31.
15
0
1
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: F-35 kontra 4. generációs vadászgépek
Szia Molni!

Köszi az írást, nagy érdeklődéssel olvastam. Ami leginkább megdöbbentett, az a Gripenjeink költsége. A kormányzat részéről azt hangoztatták, hogy a lízingszerződés-módosítással az eredeti összeget 20 év alatt fizetjük ki. Hol lehet olvasni a részletekről, hogy végül is mi az igazság?
Azt írtad, hogy a második 10 év 490 milliárdba kerül, ez gyakorlatilag kétszer annyi, mint az első 10 év díja. Akkor az egy repült órára eső díjnak is kétszer annyinak kellene lenni, vagy nem jól értelmezem?
 

samsal911

New Member
2012. április 6.
6
0
1
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Először indított AIM-120 rakétát egy F-35A
A GBU-12 tesztoldás fényképén is ugyanott van a két szögvisszaverő vagy rakéta.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/An_F-35B_test_dropping_a_bomb.jpg
Ez nagyobb kép. Hátha erről már el tudod dönteni. (Feltételezem, a funkciója ugyanaz.)
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 559
113
Integrálták a JSM-et a belso fegyvertárba:

http://www.militaryparitet.com/perevodnie/data/ic_perevodnie/4648/
 
M

molnibalage

Guest
todjo said
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: F-35 kontra 4. generációs vadászgépek
Szia Molni!

Azt írtad, hogy a második 10 év 490 milliárdba kerül, ez gyakorlatilag kétszer annyi, mint az első 10 év díja. Akkor az egy repült órára eső díjnak is kétszer annyinak kellene lenni, vagy nem jól értelmezem?
Ezek az infláció és árfolyam változás nélkül korrigált értékek. Amennyire én tudom, hogy mindig svéd koronában fizettük. A forint önmagában is értéktelenedett - viva infláció - és a valuta paritás is más. Ezt a számítást nem én csináltam, másnál láttam és engedélyével felhasználtam. Sajnos már nem tudom, hogy kitől kértem rá engedélyt, mert csak egy forum vagy blog kommentben volt benne még január táján. Sanszosan az AP blogon volt. Még +/- 30%-os pontatlanság* esetén is az jön ki, hogy a Gripen minden, csak nem olcsó gép.

*Koncepció szintű vizsgálatnál ilyen pontosságot várnak el tőlünk az iparban, de legfeljebb +/- 20%-ot. A kiviteli terv szitnű költségbecslés az, amit 5-10%-os pontosságú.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 789
75 838
113
<a title="" rel="nofollow">samsal911</a>

 

Az ott a képen egy Wild Weasel akar lenni ugye? :)

 

 
 

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 060
1 640
113
Két új F-35A-val bővült és így 25 gépre bővült az átképzést segítő gépek száma (már ha jól értem
sf-laugh.gif
):

 

http://www.defencetalk.com/fleet-grows-training-increases-for-f-35-48089/
 

hunter

Member
2013. május 7.
126
0
16
Az  izraeli  lap biztosan  jól tájékozott, de hihetetlen  az állítása a gyártott mennyiség csökkentését illetően. Jelenleg  153 millió dollár egy F-35  ára  !  Akkor ez még mennyit emelkedhet ?

 

http://kitekinto.hu/iszlam/2013/06/21/kevesebb_segelyt_ad_amerika_izraelnek/#.UccYS5yjJGl
 
M

molnibalage

Guest
hunter said
Az  izraeli  lap biztosan  jól tájékozott, de hihetetlen  az állítása a gyártott mennyiség csökkentését illetően. Jelenleg  153 millió dollár egy F-35  ára  !  Akkor ez még mennyit emelkedhet ?

  http://kitekinto.hu/iszlam/2013/06/21/kevesebb_segelyt_ad_amerika_izraelnek/#.UccYS5yjJGl
A hír alapján már bocs, de kurvára nem.

Az F-35-ösök ráadásul várhatóan drágulnak is, mivel a korábban tervezett 2500 helyett csak 1200-at gyártanak belőlük.
Az USA egymagában ~ 2000 darabra tart igényt és szó nincs arról, hogy kb. megfeleznék az a szükséges mennyiséget... Ha elgépelték és 2500 helyett 2200 lesz - ezeket a számokat sem vágom, hogy hogyan sakkozátk ki... - akkor ennek nincs komoly hatása az árakra. A 153 millás árat sem tudom, hogy honnan vettték, a már leszállított gépekért volt kicsivel 100 milla alatti ár is, de lényegébn 100 milla volt.

Röviden, semmit ne vegyél komolyan abból, amit linkeltél, irgalmatlan marhaságok vannak benne...
 

hunter

Member
2013. május 7.
126
0
16
molnibalage said
<blockquote>hunter said
Az  izraeli  lap biztosan  jól tájékozott, de hihetetlen  az állítása a gyártott mennyiség csökkentését illetően. Jelenleg  153 millió dollár egy F-35  ára  !  Akkor ez még mennyit emelkedhet ?

  http://kitekinto.hu/iszlam/2013/06/21/kevesebb_segelyt_ad_amerika_izraelnek/#.UccYS5yjJGl

A hír alapján már bocs, de kurvára nem.

Az F-35-ösök ráadásul várhatóan drágulnak is, mivel a korábban tervezett 2500 helyett csak 1200-at gyártanak belőlük.

Az USA egymagában ~ 2000 darabra tart igényt és szó nincs arról, hogy kb. megfeleznék az a szükséges mennyiséget... Ha elgépelték és 2500 helyett 2200 lesz - ezeket a számokat sem vágom, hogy hogyan sakkozátk ki... - akkor ennek nincs komoly hatása az árakra. A 153 millás árat sem tudom, hogy honnan vettték, a már leszállított gépekért volt kicsivel 100 milla alatti ár is, de lényegébn 100 milla volt.

Röviden, semmit ne vegyél komolyan abból, amit linkeltél, irgalmatlan marhaságok vannak benne...</blockquote>
Mivel nem írtál konkrét okot,  ezen  az alapon azt sem lehet komolyan venni amit írtál ?
Egyébként  a gépek  árára itt van egy link:
http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/legierok/ujraindul_a_del-koreai_vadaszgep_tender/
 
M

molnibalage

Guest
  1. Nemrégen írtam, hogy a Jetfly-t nem olvasom vagy 4 éve. Az ok az, hogy pár vendégszerző írását leszámítva harmatgyenge a színvonal.
  2. A 153-as szám a wikiről jött és terjedt el...
  3. Az konkrét ok az, hogy a linkelt cikk 1200-as számra orbitális marhaság. Csak a USAF majdnem 1800 darabot akar jelen állás szerint beszerezni.