OH-6 Cayuse / MD500 Defender / MH-6 Little Bird / AH-6 Little Bird / Unmanned Little Bird

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 487
14 276
113
http://htka.hu/2016/07/18/htka-hirhalom-2016-29-het/

<i>A nap végén kezdi meg a Szaúdi Nemzeti Gárda új felderítő és könnyű támadó szerepkörben szolgálatba álló helikoptereinek leszállítását a Boeing. Szaúd-Arábia 24 AH-6i forgószárnyast rendelt 234 millió dolláros értékben.</i>


Szóval 10 millió USD-re jött ki/darab. Elég komoly egy ilyen kis vacakért, még ha szúrós kis vacaknak is néz ki.


***
Az előbbi kérdésem továbbra is él.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 185
13 453
113
Szerintem ez az M230 valamilyen változata és a fellépő energiát nyelik el valahogy.
 

ijasz

Well-Known Member
2013. január 23.
1 893
4 396
113
Még Kenya is képes helikoptereket venni.


p1634058.jpg

http://www.janes.com/article/70001/us-approves-md-530f-helos-for-kenya
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 471
113
Washington will provide Lebanon with six MD 530G attack helicopters and six Scan Eagles under the Pentagon’s “Building Partner Capacity” program
https://lb.usembassy.gov/centcom-commander-general-joseph-votels-visit-lebanon/

"The first program will provide the LAF a rotary wing close air support capability through delivery of six new MD 530G light attack helicopters and associated equipment and training, valued at more $94 million. The second program will provide the LAF additional command, control, communications, computers, intelligence, surveillance, and reconnaissance (C4ISR) capabilities through the delivery of six new Scan Eagle unmanned aerial vehicles and associated equipment and training, valued at more than $11 million."
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 471
113
The first five MD 530F Cayuse Warrior helicopters for the Afghan Air Force has been delivered.

 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Van itt két vid:



A kérdésem az lenne, hogy ez a rendszer valami csökkentet erejű 30mm-es lőszert használ, vagy ez egy teljes értékű 30mm-es gépágyú, ahol sikerült megoldani, hogy a tüzelésnél fellépő energiákat még ez a picike helikopi is elbírja?
M230 csökkentett hátralökésű változata.A nagykönyv szerint az eredeti M230t is tudja hordozni.Löszerük meg a 30x114 DEFA/ADEN.2A42 jval nagyobb hüvelyhosszú löszert használ.DEFAra viszont még könnyű terepjáró kategóriájú autórol is használható gá-t is konstruáltak,az ASPt
hmmwvasp30mmautocannon.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: tarzaan

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Érdekes történet egy tavalyi Szaud-Arábiai baleset kapcsán.


AH-6i​

Tömören: Szaud-Arábia vásárolt egy csomó Boeing AH-6i (a jól ismert Little Bird legújabb változata) helikoptert, és az ilyenkor szokott módon a kiképzés is a csomag része volt. Viszont Szaud-Arábia több pilótát akart kiképezni és nagyobb ütemben, mint a Boeing-al aláírt szerződésben szerepelt, ráadásul a kiképzés (mivel az AH-6i-ket már leszállították) Szaud-Arábiában zajlott teljes egészében. A Szaudiak ekkor az Egyesült Államok hadseregéhez fordultak, hogy biztosítsanak egy tapasztalt oktatópilótát. Ő volt CW4 Paul J. Reidy (a CW4 a Chief Warrant officer four, vagyis nagyjából Főtörzszászlósnak felel meg). Reidy cirka 4000 repült órával rendelkezett, ennek oroszlánrészét AH-64 Apache helikopterekkel. Egyhajtóműves helikopterrel szinte csak a kiképzésekor repült, így nem volt ideális jelölt, ráadásul az AH-6i nem volt az US ARMY-nál rendszeresítve, így Reidy is csak Szaud-Arábiában kapott rá átképzést. Amely meglehetősen kapkodós volt, és maga is tisztában volt vele, hogy vannak gondok, például jelezte, hogy az AH-6i irányítása több téren ellentétes azzal, ahogy ösztönösen reagálna a pilóta. Már volt komolyabb problémája is, mikor egy nap kétszer is hagyta, hogy egy tanulója túl magas fordulatszámon pörgesse a főrotort - ennek vizsgálatánál megjegyezte két pilóta, hogy könnyű az AH-6i esetében ezt elérni, és idő kell ahhoz, amíg valaki ráérez hol vannak a határok. Ahhoz, hogy Reidy kiképzőként dolgozhasson, minimum 250 repült órával kellett volna rendelkeznie az adott típussal. 2018 szeptember 6-án mindössze 75 órája volt...


Reidy és Apache helije​

Ezen a napon egy újonc pilótával, aki még 10 repült órával sem bírt, éppen az autorotációs (hajtómű nélküli) leszállást gyakorolták, először Reidy mutatta be a műveletet, majd a tanuló, akinek az első két alkalommal ez nagyszerűen ment, ám a harmadik gyakorlatnál a tolóerő-szabályzót (a helyes művelettől eltérően) nem állította 400 láb magasságnál IDLE (üresjárat)-ból FLY (repülés) üzemmódba, az oktató pedig későn vette észre ezt a hibát, és csak közvetlenül a földet érés előtt állította vissza, miközben a tanuló teljes fordulatszámra pörgette a hajtóművet. Ez csak súlyosabbá tette helyzetet: a faroktartót elérte a főrotor, gyakorlatilag levágva azt, értelemszerűen levágva a farokrotort is, a teljes fordulatszámra felpörgő főrotor reakcióereje pedig vad pörgésbe hozta a gép testét. Reidy meghalt, tanulója súlyos sérülésekkel, de túlélte a balesetet.

A baleset vizsgálatának után Reidy felesége végül közvéleményhez fordult, kikelve azon, hogy az US ARMY gyakorlatilag a Boeing (és az Egyesült Államok) katonai eladásainak áttételes áldozata, ahol a körülmények miatt egy olyan emberrel végeztették el a munkát, aki évi 90 000 $-t keres, amiatt, mert egy szerződéses civil pilóta ugyanezért évi 250 000 $-t kért volna (ebből azt lehet leszűrni, hogy a távozó szerződéses pilóta ennyit kért volna a szolgálataiért, amit feltehetően a Boeing sokallt, a Szaudiak meg valamiért nem akarták kifizetni, vagy a fene tudja). Az US ARMY az eset után szűkszavúan csak annyit mondott, hogy jelenleg nem oktat egy pilótájuk sem Szaud-Arábiában.
 
W

Wilson

Guest
The first five MD 530F Cayuse Warrior helicopters for the Afghan Air Force has been delivered.

MD530F Cayuse Warrior az Afgán Légierőben

Afghan-AF-MD530F-N214-1-800x445.jpg


A könnyűfegyverzetű helikopterek soha nem voltak jelentős mértékben jelen Afganisztán arzenáljában. Bizonyos értelemben csak az afgán Mi-4-esek egy századát lehet annak minősíteni, amelyek géppuskákkal voltak felfegyverezve, de már az 1980-as évek elején beszüntették a műveleteket. Mindez megváltozott, amikor az amerikai hadsereg 2011 márciusában szerződést kötött az MD Helicopters Inc (MDHI) céggel 186 millió dollár értékben az MD530F Cayuse Warrior helikopterek fix áron történő szállítására az afgán légierő számára. Az első hat kiképzésre szánt helikoptert azonnal megrendelték, a fennmaradó 48 helikoptert pedig opciós jelleggel kellett volna megrendelni. A szerződés összesen 54 helikopter beszerzését írta elő, a főbb pótalkatrészekkel együtt az üzemeltetés első éveire.

Afghan-AF-MD530F-N179-002.jpg


Az MD530F a könnyű helikopterek MD-500 családjának fejlesztésének folytatása. Az új átalakítás egy 650 lóerős Rolls Royce 250-C30-as motorral van felszerelve. (485 kW), megnövelt rotorlapátokkal és ennek megfelelően meghosszabbított farokrésszel. Az MD500E-hez képest a helikopter jobban megfelel a nagy magasságokhoz és a forró éghajlathoz, ami az afganisztáni körülmények között igen fontos szempont. A farokrotor lapátjait is megnövelték, hogy nagyobb magasságban jobb irányíthatóságot biztosítsanak. A gép akár 250 km/h sebességre is képes, és a marketing adatok szerint közel öt kilométeres magasságig képes emelkedni.