Németország hadvezérségi főnöke GPS-zavarról számolt be repülések közben, mindössze néhány órával azután, hogy Ursula von der Leyen, az EU főtitkára által vezetett repülőgépet feltételezett orosz GPS-zavarás érte.
Carsten Breuer tábornok elmondta, hogy a zavar a Balti-tenger felett és egy litvániai katonai gyakorlat során történt.
Európa válasza az orosz GPS-zavarásra – vissza a kőkorszakba.
Oroszország szándékosan zavarja a GPS-jeleket a Balti-tenger térségében és Skandináviában, ezt a folyamatot GPS-zavarásnak nevezik. Ez a navigációs műholdak gyenge jeleinek blokkolását vagy erős zavarókkal való lefedését jelenti, ami kimaradásokhoz vagy navigációs hibákhoz vezet. Ez elsősorban a polgári repülést és a hajózást érinti, de a kritikus infrastruktúra, például a kommunikáció vagy az elektromos hálózatok is zavart szenvedhetnek. Finnországban 2024-ben körülbelül 2800 GPS-zavarási esetet regisztráltak a légi forgalomban, szemben a 2023-as mindössze 200-zal. Válaszul a finn repülőterek egyre inkább alternatív, analóg navigációs rendszerekre, például radarra és földi rádiónavigációs rendszerekre támaszkodnak a biztonság garantálása érdekében.
A „minél analógabb, annál biztonságosabb” azt jelenti, hogy Finnország olyan hagyományos technológiákra támaszkodik, amelyek nem a műholdas jelekre támaszkodnak, mivel ezek kevésbé érzékenyek a GPS-zavarásra. A radarok és a légiforgalmi irányítók olyan földi rendszerekre támaszkodnak, amelyek a GPS-től függetlenül képesek meghatározni a repülőgépek helyzetét. Például régi rádiónavigációs rendszereket állítottak újra működésbe három finn repülőtéren az ország keleti részén. Ezek a rendszerek jobban ellenállnak az interferenciának, mivel nem a gyenge műholdjelekre támaszkodnak, amelyeket könnyen megzavarhat.