Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

Csak mert föl szokott merülni a kínai az új kórea ami még az új japán. :D

Az első 20 perc kihagyható.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Csak bele-bele néztem, de azt hozta, amit vártam.

Sok frappáns kijelentés van benne, én kettőt emelnék ki.
Az egyiket időpontra állítottam, 20 másodperc, szó szerint klasszikus ;)
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A másik 1.12:27-től hangzik el 1:12:54-ig, a vége az: "...de hogy nem nézett szét a piacon, az biztos..."

S itt van az eb elhantolva.

Újabban az fogalmazódik meg bennem, hogy világunk túl bonyolulttá vált, túl összetetté.
Jogszabályok, eljárások, lehetőségek, no meg csapdák, zsákutcák tengere.
Ember legyen a talpán, aki mindig a számára legoptimálisabb megoldást tudja kiválasztani, legyen szó étkezésről, kúrákról, sportokról, fűtésrendszerről, ingatlanvásárlásról, bánattuggya'.
Ráadásul a költségvonzatok horribilisak tudnak lenni, egy rossz döntést nem olcsó veszteségek nélkül módosítani.

S itt jön be az autóvásárlás/csere.

Gépjárművezetést oktató rokonommal szoktuk beszélni, hogy világunk úgy általában 1990 és 2010 között volt talán a legjobb, legemberbarátabb.
Legyen szó híradástechnikáról, infokommunikációról., de lehet tán sok más területéről is az életnek.
Már egész kiforrottak voltak a technológiák, de nem voltak túltolva.

Az autózás is ilyen - volt - szerintem.
A motor részét már rengetegszer tárgyaltuk itt, most a kiszolgálásra, kezelhetőségre gondolok.
A 90-es években bár a felszereltséget nagyon szűkmarkúan és/vagy méregdrágán adták, de azért egész jól össze lehetett válogatni, hogy mire van valóban szüksége - az akkori adott keretek között - a felhasználónak.
Kell ködfényszóró? X-eljük be!
Kell bőrülés? Nem? Hagyjuk ki.
Stb.

Én - talán, valamennyire, azt hittem* - képben voltam az új autó (de egy használt autónál még bonyolultabb, kockázatosabb) kiválasztása előtt, mert érdeklődési köröm, de így is hónapokig böngészgettem a kínálatot, mire rácsodálkoztam arra felszereltség/kezelhetőség/hajtáslánc kombinációra, ami nekem a tökéletesen ideális- legalábbis a garanciaidő végéig...

* Pl. átmenetileg képbe került mint alternatíva Az Opel Corsa 1.2 aut is.
De a Puretech katasztrófáról mit sem tudtam...

Konkrétan nekem a Kia Cee tetszett kívülről és konfigurációt/kezelhetőséget nézve derült ki, hogy a kombinációk pont az ellentétei annak, amit én barátságosnak, használhatónak, szükségesnek éreztem.
Erre kiderült, hogy a testvérmodell I30 kínálja azt, amit ideálisnak tartok. (Pl. automata alapfelszereltséggel, ebben így nincs érintő képernyő, meg automata klíma, meg lágyhibrid, meg elektromos kézifék, meg elektromosan behajló tükör, meg sárnehéz könnyűfém felni zötyögős, széles, peres gumival, de van hagyományos kézifék, meg defektjavító készlet helyett (szükség)pótkerék, tekerőkkel, gombokkal állítható hangerő, klíma, elektromos tükör, meg mégis rendelhető ülés-, kormányfűtés stb.

Mennyit kéne utána járnia - kiszúrva a neki tetsző/nem tetsző dolgokat(!) egy átlagos júzernek, aki életében vezetett vagy max. 15-féle autót. Vagy annyit se...

Az autók kezelhetősége talán ekkoriban volt a legegységesebb, no meg egészségesen analóg.
Bármelyik autóba beülhetett bárki, s kérdezés nélkül tudta elsőre kezelni. Persze voltak kivételek akkor is (Pl. Merci rögzítőfék, pl. ablaktörlő kar), de az átlagautók bárki számára első perctől kezdve teljes mértékben kezelhetőek voltak.

Most meg beülök egy "kor-szerű" mai autóba, amiben minden is érintőképernyőről vezérelhető, meg olyan is van, ami onnan se, s az eddig 236-féle autó vezetése/kipróbálása után (benne ugye napi használatban pl. elektromos, pl. Golf, elektromos Ducato) úgy ülök egy új Focusban, mint egy sült hal, mert sem az üvöltő hangerőt, sem a süvültő klímát nem tudom hirtelen kiütni.
Pedig csak a hajtásláncra (1.0 automata) lettem volna kíváncsi - csendben...

S akkor hol vannak ezek a kínai kommerszek a nem teljesen kiforrott infotainmentel, de látjuk, hogy a rutinos újságírók is csak pingvineznek még egy Audi klímájával is...

...egy kolléganő újonnan vett Omodájának beállításait két informatikus harcolta meg - amennyire tudta...

Minden kiszemelt autót minimum napokra kéne megszerezni ahhoz, hogy a rigolyáit is felfedje...

Ebben - legyen az új, legyen az használt autó - az újra átláthatatlan, kiismerhetetlen, visszavaduló dzsungelben hogy lehet megnyugtató döntést hozni!?
 
Ha a vásárló valóban saját igényei szerint venne autót és nem sodródna a divattal, akkor egyterüeket venne még mindig, nem pedig álterepjárókat. Pl egy VW Sharánnál és hasonlónál alig kell több egy normál halandónak, különösen, mert több motorral volt rendelhető. Szerintem.
 
Ha a vásárló valóban saját igényei szerint venne autót és nem sodródna a divattal, akkor egyterüeket venne még mindig, nem pedig álterepjárókat. Pl egy VW Sharánnál és hasonlónál alig kell több egy normál halandónak, különösen, mert több motorral volt rendelhető. Szerintem.
Vagy egy szép kombinál, pl.: Volvo V60 vagy szedánnal Mazda 6, Kia Optima. De amúgy az emberek felének egy Golf/Mini méretű autó is elég lenne bőven
 
A oroszok csináltak egy szerintem egész használható hibrid hajtás rendszert kamionoknak.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Ha a vásárló valóban saját igényei szerint venne autót és nem sodródna a divattal, akkor egyterüeket venne még mindig, nem pedig álterepjárókat. Pl egy VW Sharánnál és hasonlónál alig kell több egy normál halandónak, különösen, mert több motorral volt rendelhető. Szerintem.
Vagy egy szép kombinál, pl.: Volvo V60 vagy szedánnal Mazda 6, Kia Optima. De amúgy az emberek felének egy Golf/Mini méretű autó is elég lenne bőven

Szerintem az emberek elsősorban három szempont szerint választanak - jelen esetben - autót, no és sok más terméket, szolgáltatást.
Nyilván van több, de én most ezekre koncentrálnék.

1, Szükség
2, Képesség
3, Önbecsülés, netán hiúság

1, Szükség; pl. egy gyermekes családnak, ha csak egy autója van-lesz, akkor annak egy kétüléses kabrió nem lesz elég, de egy bútorkereskedőnek sem egy kombi.

2, Képesség. El lehet járni egy lassú, gyenge kétüléses autócskával is két személynek (a gyermekem egy hétig járta Észak-Olaszországot egy barátjával...egy Smarttal...hagyok időt feldolgozni. Igen; a Dolomitokban bevérzett a szúnyogcsődör szeme, meg amúgy is, inkább nevezném szerencsés túlélésnek és nem élvezetes közlekedésnek az egész tor-túrát.)
Tehát nem baj, ha van az átlaghétköznapokra felesleges lóerő, sebesség, rakodótér, hatótáv stb. többlet, mert ha egy évben egyszer-kétszer van szükség bármelyikre, akkor ne kelljen már más autót bérelni, kunyerálni.

3, Önbecsülés, netán hiúság:
Közösségi lények vagyunk, tudattalanul is a valós/vélt közösségünkhöz viszonyítva helyezzük el, határozzuk meg magunkat a táplálékláncban (szomszéd autója, párkeresés, baráti kör stb., stb.), illetve fáradozásainknak szeretnénk látni a gyümölcsét. Akár - mások szemében - irracionális léptékben is. (lásd még karórák, ékszerek, márkás ruhák, stb.)
Na az autóipar széles spektruma is pont ezek miatt tud megélni.

Nyilván az emberek többségének pont elég lenne egy Picanto. (Egy I30 fórumtársam Dél-Magyarországról évekig Prágába járt Picantoval ott élve dolgozni)
A múlt rendszerben családok jelentős részének a Kispolszki és a Trabant jelentette a családi autót. Mégis megoldották valahogy a terméskő ház felépítését, haza tudták juttatni a koloniálbútort.
S Nyugaton sem mindenki E Mercivel járt, jár. A Giro d'Italia, Tour de France közvetítéseken - túlnézve a mezőnyön - látni, hogy vidéken leginkább Panda, meg Clio szerűségekkel járnak az emberek.
...na mondjuk nálunk vidéken meg inkább öreg, fekete, a német prémium márkahármassal...s máris eljutottunk a 3. ponthoz...

Ezzel szerintem meg is válaszoltam a mekkora méretű autóra van szüksége egy embernek, családnak. (Igen; nekünk is elég lenne egy Picanto szerűség, de természetesen én is megtudom indokolni:D, hogy miért az egykori Volga/ mai Golf széleségű, belső méretű kategóriát választottam).

Az egyterűről álterepjáróra váltás nyilván többtényezős.
Keményen benne van a marketing is, de inkább van benne az említett divat illetve az emberek kisebb-nagyobb közösségük után menése.
Ennek bizonyítéka az un. nagykocsik (szedánok) kihalása.
Holott utazási kényelemben egy álterepjáró az azonos műszaki környezetben megalkotott szedánnal nem tud vetekedni pl. a nagyobb tehetetlenségű kerekek miatt:

Nem tud a rugózásra kedvezőtlen arányok miatt sem (karosszéria/tömegközéppont magassága, túlnyúlások ill. azok hiánya).
S a relatíve magasabbra szerelt üléspozíció miatt sem (erőkar hossza, ahol a bekötési pont úgy kb. a kerékagy pozíciója, az erőkar másik vége a fejed, aminek kilengésre késztetése arányosnak mondható az erőkar hosszával. Tudom, érzem, három évtizede vezetve mikrobuszokat.)

A nagykocsik gyártását a remélt profitráta/presztízs miatt sokáig erőltették még a kommersz gyártók is (Omega, régi Croma, Scorpio, Safrane, Latitude, Maxima, Galant, stb.).
Nem ment, nem megy, amikor már végképp nem ment, azután adták fel a gyárak.
Még az un. prémium kategóriában is eltolódtak az arányok az álterepjárók felé.

Ehhez természetesen az is hozzájárult, hogy vitathatatlanul van fejlődés a gumi/futómű stb. világában, de ha ezt visszavetítjük ugyanazon műszaki környezetben megvalósításban egy nagy szedánra, akkor újra csak a szedán lesz komfortban a nyerő.

Csak megint bejön a társadalmi közeghez viszonyulás, ami kinyírta mind a nagykocsikat, mind az egyterűeket.

Most szexista sorok fognak következni - én szóltam...

Ugyanis mindenről a maszkulin motorháztető tehet.

A nőihölgyeknek bunkerkicsinységű ablakokkal (s nem a védtelenséget sugalló panorámás Ikarus nagyságú üvegezésű, mint egy egyterű) bíró Mer a' biztonságos autó kell; az álterepjárókkal kompenzálhatják netán meglevő magasság/tömeg/önbizalom/fellépésbeli stb. hiányérzetüket, illetve a terepjárós orr vezetőülésből látványa (úgy mint, UAZ, G Merci, jeep, stb., stb.) vitán felül ad egy "én mindenen biztonságosan át tudok gázolni, engem megvéd az előttem el/szétterülő VAS.

Még a Vitarán is működik, de még a nyomorék Yaris Crosson is...
(Itt kérek elnézést a Vitara és Yaris Cross tulajonosoktól)
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

S ha már maszkulinitás, férfiak: Az egyterűek ívesen lefelé khm. összekonyuló orra helyett az álterepjáróknak khm. férfiasan egyenes, , állandó szélességű, előremeredő motorháza van.
A többit rátok bízom.

Na most ezt nem én vezettem le eredetileg, hanem egy rendszeres utasom addiktológus, pszichiáter főorvosnő, szóval...


...egy alkalommal kajánul megkérdezte tőlem, még a 90-es évek elején, (Miskolc, dühöngő munkanélküliség, csupa KGST autórom az utakon) hogy milyen autót vennék? Anélkül, hogy ezt is bő lére ereszteném - elmondtam neki, hogy egy C124 E-Merci kupét vennék, mer' az elég széles.
  • Ááá...dehogy azért...hanem hogy elférjen benne az a Nagy Egója!:D
  • :eek:o_O:confused:
 
A Zöldenergiás kínai beszállítók közül most az elektromos busz gyártók kerülhetnek szankciók alá, mert állítólag kínából távvezérelhetőek, menet közben is megállíthatóak a járgányaik

A Guardian (UK) szerint: dán hatósági vizsgálat, Movia adatai (469 kínai e-busz, ebből 262 Yutong), Ruter-idézet, a SIM-kártya-megoldás (eltávolítás) korlátai miatt rizikós.

Forrás:
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
https://www.portfolio.hu/gazdasag/2...-lehet-oket-allitani-akar-menet-kozben-797802
"A dán hatóságok sürgősséggel vizsgálják, miként zárható be az a biztonsági rés, amely lehetővé teszi a kínai gyártású elektromos buszok távoli leállítását - közölte a The Guardian."
Itt egy olyan forrás, mely a magyar buszok érintettségéről is szól:

 
  • Tetszik
  • Hűha
Reactions: krisss and Loken
Itt egy olyan forrás, mely a magyar buszok érintettségéről is szól:

Valójában nem rendelt egy db-ot sem, mert keretszerződést kötöttek, de nincs rá anyagi fedezet szóval eddig nem rendeltek 1 db-ot sem. amúgy meg ez minden modern járművel így van nem csak a kínaival.
 
Amibe kell SIM, annál mind igy van.
Nem túl rég írtam az önvezető autók egyik távlati alkalmazásáról : egyik állami elképzelés szerint, ha ez már majdnem tökéletesen működik, az állam is indokolt esetben beavatkozhat az "önvezetésbe" , átveszi az irányítást nem csak egyszerűen leállítja a járgányt. "Ajtók záródnak kérem kapaszkodjanak. Önök államigazgatási eljárás céljából most rendőrségi kihallgatásra lesznek szállítva" közli egy bájos női hang a hangszóróból..
 
Az energiahelyzetre tekintettel, megjelent a TESLA Hidden Upgrade Kit:

vcFm66m.mp4
 
  • Vicces
Reactions: reich_und_roll
Valójában nem rendelt egy db-ot sem, mert keretszerződést kötöttek, de nincs rá anyagi fedezet szóval eddig nem rendeltek 1 db-ot sem. amúgy meg ez minden modern járművel így van nem csak a kínaival.
Tendert nyert a cég.. Hmm.. lehet h jó is h ez elmaradt mer más lesz majd az új kiírás.. Mint az inverterekkel is gond van