Nekem inkább úgy tűnik a dolog, hogy a svédek új sisakcélzót választottak az E/F Gripenhez és ezt szerették volna a C/D Gripenhez is integrálni, csak ezt senki nem volt hajlandó kifizetni. A csehek kiléptek, mi húztuk az időt, másnak meg nem kellett. A svédeknek meg nem volt sürgős, mert nekik eddig is volt sisakcélzójuk. Utolsó reményünk hogy a jövőre érkező 4 Gripenhez már lesz, de azt mondták korábban hogy azok a jelenlegi gépekkel lesznek azonos szintre korszerűsítve. A sokak általt várt C+/D+ upgrade-nek még nyoma sincs, a svédek még egy reklámozható repülő példányig sem jutottak el a fejlesztéssel eddig. Ha így "haladnak" a svédek, akkor kb. 2028-ra lehet kész az új upgrade csomag a tesztekkel és kezdhetik meg a saját gépeik átalakítását. De nekem azért kicsit gyanus, hogy mintha elengedték volna a svédek ezt a fejlesztést és mindent az E/F gyártásra tettek fel.
Náluk sincsen nyomtatható pénz, a C/D Gripen fejlesztése már finanszírozhatatlan és oktalan is az E/F, pláne a piacon most terülő F-35A korában.
A még épp behúzható potenciális európai és azon kívüli ügyfelek is F-16C/D block 70-est, vagy Rafale-t választottak. Vagy az E/F-mellett döntenek.
Akinek 2025-ben még mindig JAS-39C/D Gripene van, de se pénze, se érdemi típusváltó koncepciója nincs, az így járt.
Itt bosszulja meg magát az, hogy annó mi nem a block 50-es F-16C/D-t választottuk, ha már idetelepült a GE és az ACE alapítója volt a Lockheed Martin. Amit most gond nélkül felhúzhatnánk a block 70-es szintre.
Nem, mi a Wallemberg csoporton keresztül a minimalista Gripen-t választottuk, ráadásul kétszer is. Elsőre is hülye ötlet volt, de mi még csavartunk rajta egyet.
Mondanám, hogy úgy fogunk járni ezekkel a svéd masinákkal, mint a románok a hetvenes évek elején beszerzett MiG-21MF-jeikkel jóval még 2000 után is, de ők leglaább Lancer szintre felhozva a maga idejében használható gépekként tartották hadrendben őket.
Ők ezáltal kikukázhatták a közeé negyven darab MiG-23-asukat és még a 29-est is, holott arra még külön modernizációs programot dolgoztak ki.
Mert a 21-es olcsó gép volt, olcsó üzemmel, amit okosabb avionikával és némileg jobb fegyverzettel még volt értelme a 2000-es években is megtartani.
De a Gripen minden, csak nem olcsó és évről évre egyre csak drágább lesz, illetve a képességei egyre jobban hanyatlanak a rá költött kötelező büdzsével szemben.
Mert az élet nem áll meg. A Mid Life Update nem ok nélküli jelenség és a Gripen esetében most lenne itt az ideje, csak a piaca túl kicsi, ahogy a gyártója is, így az inkább az utódtípuson dolgozik. Így nincs semmiféle Gripen MLU.
Csak, hogy lássunk jól a pályán, jövőre lesznek húsz évesek a gépeink. A MiG-29-eseink 17 évesen kerültek kivonásra és lehet mondani, hogy elvileg volt köztük 1990-es gép is, tehát azokat is húszévesen vontuk ki 2010 decemberében, de ez fals hasonlat.
Ugynais a mi 2006-os gépeink tényleg részben használt, korábbi évjáratú példányok voltak. Mondjuk az átadott példányok esetében ez tényleg nem számít, ahogy a 29-esek esetében sem, hogy 1990-től 93 októberéig nem is voltak repképes állapotra komplettírozva, csak a gyárban álltak lekonzerválva.
Ugyanis a Gripenjeink illetében az számít, hogy 2006-ban milyen architektúrát képviseltek. Ugyanis jobbára azt tudják még most is.
A JAS-39C/D kortársai, illetve műszakilag azonos generációt képviselő nyugati társai a svájci és finn F/A-18C/D Hornet, melyekre ugyanúgy nem volt mélyebb MLU, de már az utódtípusuk is megvan, vagy akár a lengyel F-16C/D block 52, ami viszont egyrészt felhozható block 72-re, másrészt a lengyelek F-35A-t is vettek mellé.
A 2006-ban szintén kortárs EF Typhoon-nak már létezett a Tranche 3 verziója, a Rafale-nak meg csak az F2, de ma már F3R, illetve F4 van gyártásban, illetve zeke elérhető upgrade-ek.
A SAAB ezzel szemben láthatóan nem tud, vagy akar mit kezdeni a C/D gépekkel.
De nem is lehet, hiszen ez egy elbaltázott dizájn, kb mint az eredeti 9.12-es MiG-29-es a nagy erejű hajtóműveihez képest kevés tüzelőanyag kapacitásával, aminek az oka a kopoltyús megoldás. Annó ezt a MiG koncepcionálisan úgy jellemezte, minthogy ez egy olyan frontvadász, ami a Front Légierő vadászfeladatait csak a front vonaláig látja el, mélységben nem. Arra legyen ott a 400km-es mélységgel számolt Szu-27Sz. Hát így is meg lehet magyarázni a bizonyítványt...
A Gripen esetében pedig csináltak egy eredetileg még után se tölthető kicsi gépet, ahol egy szempont volt, hogy legyen olcsó és legyen belőle sok, jusson belőle Svédország minden eldugott autópályaszakaszára elég.
És ezt a rákfenéjét örökíti tovább, annak ellenére is, hogy az E/F esetében méretet, felszállótömeget, tolóerőt próbáltak növelni, de megint elcsúsztak vele. Az alig nagyobb gép ugyanis jóval nehezebb lett, mint amennyivel erősebb, miközben a szóba jöhető konkurencia mindegyike jelentős képességtartalékkal rendelkezik, még mindig.
Ilyenkor hat ironikusan, mikor egyesek ALBM-eket vizionálnak a Gripen fegyverzetébe.
Még a Meteor - AMRAAM kombó is nagy neki!