A Space X az Airbus, az Axiom meg a Wizz Air, csak más a célállomás.
Nagyon nem. Az axiom semmilyen fajta tulajdon joggal nem rendelkezik a SpaceX hardverei felett, pusztán szerződésben állnak velük.
Viszont ha az ISS befejezi a bulit a NASA is (2031), más privát próbálkozások mellett, az Axiom most épülő űrállomását használhatja.

Márpedig ez nem a túl távoli jövő.

Axiom Station (Best case verzió)

2027 eleje: Az első modul tervezett felbocsátása és csatlakoztatása az ISS-hez.

2028: Az első lakómodul érkezése.

2028-30: Az állomás leválhat az ISS-ről és megkezdheti önálló működését. (érkezik egy második lakómodul, egy kutatómodul is).

Cselényi szted mikor mehet fel legkorábban? 2027? 2026ra már gondolom, megvan az utaslista.
Passz. Itt a csúszások nem rendkívüliek.

2030ra kell elkészülni mert akkor pattannak az oroszok az ISSről. Erről pont most posztoltam;
Az Axiom azert nem rizikó mentes, mert készül párhuzamosan még pár privát állomás is, jelentősen tőkeerős háttérrel mint a Bezos féle BlueOrigin+Sierra+RedWire+Boeing összefogasban épülő OrbitalReef - és itt van saját hordozó is.
Vagy ott a Starlab olyan nevekkel mint Voyager Space / Nanoracks + Airbus + Lockheed Martin
(Ezek csak a nagyobbak)
 
Nagyon nem. Az axiom semmilyen fajta tulajdon joggal nem rendelkezik a SpaceX hardverei felett, pusztán szerződésben állnak velük.
Igazából, akkor a Space X a taxis. A többi épülő magánűrállomás is alapvetően rájuk épít, kivéve, aki még rakétafejlesztésbe is belevágott.
Passz. Itt a csúszások nem rendkívüliek.

2030ra kell elkészülni mert akkor pattannak az oroszok az ISSről. Erről pont most posztoltam;
Az Axiom azert nem rizikó mentes, mert készül párhuzamosan még pár privát állomás is, jelentősen tőkeerős háttérrel mint a Bezos féle BlueOrigin+Sierra+RedWire+Boeing összefogasban épülő OrbitalReef - és itt van saját hordozó is.
Vagy ott a Starlab olyan nevekkel mint Voyager Space / Nanoracks + Airbus + Lockheed Martin
(Ezek csak a nagyobbak)
Azt olvastam, hogy van több, de a NASA az Axiom Station projektbe is tolt pénzt, sztem számol vele. És csak az Axiom megy először az ISS-re, a többi egyből saját zsíron próbálkozik, ami azért nekem elsőre rizikósabbnak tűnt, bár lehet biztonságosabb olvasva a cikkedben az ISS gomba és baktériumtenyészetéről. Ez utóbbi szted mekkora rizikó?
 
Igazából, akkor a Space X a taxis. A többi épülő magánűrállomás is alapvetően rájuk épít, kivéve, aki még rakétafejlesztésbe is belevágott.
Ha mindenáron ragaszkodsz valami példahoz, akkor az Axiom az egy utazás szervező iroda jelenleg (még). Ő intézi a folglalásokat, és az ő sofőrje vezeti a buszt, de még az utazás időpontjáról se maga rendelkezik.
Azt olvastam, hogy van több, de a NASA az Axiom Station projektbe is tolt pénzt, sztem számol vele. És csak az Axiom megy először az ISS-re, a többi egyből saját zsíron próbálkozik, ami azért nekem elsőre rizikósabbnak tűnt, bár lehet biztonságosabb olvasva a cikkedben az ISS gomba és baktériumtenyészetéről. Ez utóbbi szted mekkora rizikó?
Egy dolgot megtanult a NASA a privát szektor bevonásáról, hogy nem tesznek csak egy lóra! Szóval ők biztos diverzifikálnak majd, de ez is majd csak 30 után lesz érdekes.

Az Axiom befektetés, egyáltalán nem kockázat mentes, főleg a konkurencia nagy és tőkeerős neveit látva. Hozzájuk képest szinte az Axiom egy kis garázs startup, persze ennek lehetnek előnyei is.

Ahogy én látom most, ez a piac még korántsem akkora, mint ahogy egyesek látni vélik, de még nyilván bővülhet, főleg ha vetélytársat kapna a SpaceX mert az akár jó hatással lehetne a teher árakra. Mai napig ez a meghatározó.
Szóval a NASA nem fogja magát egy állomásnál elkötelezni, és a jelenlegi jelenlétből kiindulva éves szinten kb 2 misszióra lehet igényük. (Jelenleg 6-8 fő) Az ESA az Airbus kötődés miatt gondolom a Voyager felé kacsint majd, gyaníthatóan a jelenlegi évi 2 főt talán duplázhatják. Kanadát az ESA tagság miatt ugyancsak ide számolnám.
A Japánokat még nem tudni merre mozdulhatnak, de ők is kb 2fő/év.
Nagyon más meg nincs illetve aki lenne, az mehet akár majd a kínai állomásra is, vagy ugye az oroszra. Az indiaiak ha lassan is de haladnak.

Vagyis pusztán az ISS megszűnés utáni időszakban az állami ügynökségekre alapozni egy pusztán magán cégnek nem lesz elégséges. És itt jön a kérdés, hogy mekkora fizetőképes privát kereslet lessz akik úgy mint pl mi ki tudnak csengetni $100M, hogy két hétig paprika palánta növekedést figyeljen súlytalanságban.
 
Sajtóközlemény erről a cég weboldalán:

A 4iG Csoport űr- és védelmi technológiai leányvállalata, a 4iG SDT Zrt. előzetes, nem kötelező érvényű megállapodást írt alá a HeliControl Kft. 63 százalékos tulajdonrészének megszerzéséről. A tranzakció sikeres lezárásával a 4iG Csoport stratégiai jelentőségű lépést tehet védelmi és repüléstechnikai portfóliójának bővítésében, és új piacra, a forgószárnyas légijárművek karbantartási és modernizációs szegmensébe léphet. Az akvizíció várhatóan jelentősen erősíti a hazai helikopter-karbantartó kapacitásokat és képességeket, hosszú távon csökkentve az ágazat külföldi szolgáltatóktól való függőségét.
...
A HeliControl Kft. 2011-ben családi vállalkozásként indult, és azóta regionális szinten is jegyzett forgószárnyas szervizvállalattá fejlődött. A helikopterek karbantartására, javítására és alkatrész-ellátására specializálódott cég a létrehozását követő első években sikeresen teljesítette több Airbus helikopter nagyjavítását, és gyors ütemben bővítette jogosítványait strukturális javításokra is. A kiemelkedő minőségű szolgáltatás a nemzetközi piacokon is ismertté tette a vállalatot. Az évek során a magyar megrendelőkön túl osztrák, svájci, német, skandináv és más európai helikopterüzemeltetők is a HeliControl ügyfeleivé váltak.

A társaság számos jelentős szakmai mérföldkövet tudhat magáénak. A Készenléti Rendőrség határőrizeti feladatokat ellátó forgószárnyas légijárművein a HeliControl végezte az első hazai, éjjellátó kompatibilitású helikopter-átalakítást, az Állami Légügyi Főosztály engedélyével. A vállalat rendszeresen kapott megbízásokat katonai gépek nagyjavítására, sikerrel pályázott az Osztrák Belügyminisztérium légirendészeti helikopterének komplett nagyjavítására és alkatrész ellátására kiírt tenderen is.

Következő mérföldkőként 2018-ban a HeliControl nyerte a Honvédelmi Minisztérium tenderét, melynek keretében a rendszerváltást követően hazánkban elsőként végzett nyugati helikopter típuson (AS350B) gyártói előírás szerinti teljes nagyjavításokat. Ezek a megbízások is hozzájárultak ahhoz, hogy a HeliControlt mára a honvédelmi és rendvédelmi szervek megbízható partnereként és kiemelt beszállítójaként tartják számon, és a vállalat jelenleg is fontos partnere a Honvédelmi Minisztériumnak, valamint a Magyar Honvédségnek.

A 4iG SDT Zrt. az elmúlt időszakban célzott akvizíciókkal építi repülőgépipari portfólióját. A magyar állammal kötött megállapodás értelmében az N7 Defence Zrt. akvizícióján keresztül a vállalatcsoport érdekeltségébe kerül – egyebek mellett – az Aeroplex Kft., amely a merevszárnyas repülőgépek javításának és karbantartásának piacvezető hazai vállalata.
...

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed