C-17 Globemaster III (McDonnell Douglas / Boeing, USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Csak nekem tűnik úgy, hogy a C-17-es hajtóműveit a szárnyhoz képest sokkal előrébb helyezték el, mint ami a többi sugárhajtású szállítógépre jellemző?

Szerintem csak neked.
hTX9Ho3.jpg


Egyébként, minél előrébb van a hajtómű, annál kisebb az esélye, hogy beszív valamit, amit az orrfutó "ver fel".
 

ksspsta

Member
2013. február 18.
452
0
16
Csak nekem tűnik úgy, hogy a C-17-es hajtóműveit a szárnyhoz képest sokkal előrébb helyezték el, mint ami a többi sugárhajtású szállítógépre jellemző?

Na, ez egy érdekes kérdés.
Eredetileg azért helyezték el a hműveket a szárny előtt, hogy kiegyenlítsék valamennyire a szárny(légerők és a vonóerő) csavarónyomatékát.
Itt sztem nem az orrfutó által felvert szilárd részecskék (kavicsok stb) hműbe kerülésének kiküszöbölése a cél, hanem a guruló ill le-, felszálló gép hajtóművei által felszívottaké.
Gondolom vmilyen módon meghatározták, milyen az a méretű/tömegű "idegen tárgy" aminek a beszívása nem okoz végzetes következményt a hműre nézve. Nincs sok tapasztalatom, de a külső áram állítólag sok mindent elvisel. (vagy legalább a bázisreptérre elvisz a gép)
De, ha nem is számoltak, egyértelmű, hogy minél magasabbra akarták elhelyezni az erőforrásokat. Viszont ehhez meg annál előrébb kellett azokat elhelyezni, hogy biztosítsák a szárny körüli (viszonylag) zavartalan áramlást. Tessék összehasonlítani a 737 classikot a nexel. Itt ugye hely se volt.
No meg a sugárfékről se feledkezzünk meg.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Hahahaha, én előre szóltam:
http://htka.hu/kozosseg/discussion/comment/130033/#Comment_130033
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 368
8 535
113
Ahogy nézem nyugaton nincs más hasonló teherbírású gép és fejlesztés alatt sincs. Szóval ha valakinek az elkövetkezendő pár évtizedben kéne egy hasonló kategóriájú gép, akkor választhat az orosz Il-76 és a kínai Y-20 között? :)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Csak nekem tűnik úgy, hogy a C-17-es hajtóműveit a szárnyhoz képest sokkal előrébb helyezték el, mint ami a többi sugárhajtású szállítógépre jellemző?
Jó okuk volt rá, ugyanis a C-17 a világon az egyetlen szállítógép, aminek a hajtóművein a reverz (sugárfék) nemcsak a hajtómű elején lévő hideg/ventilátor-levegőáramot, hanem a meleg/turbina utáni gázáramot is megfordítja!! Ez pedig a hajtómű hátsó részén van, és szerették volna elkerülni, hogy a reverz működésekor a forró gázok kárt tegyenek a szárny szerkezetében, így ezért erősen előretolva építették fel a szárnyra a hajtóműveket.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Jó okuk volt rá, ugyanis a C-17 a világon az egyetlen szállítógép, aminek a hajtóművein a reverz (sugárfék) nemcsak a hajtómű elején lévő hideg/ventilátor-levegőáramot, hanem a meleg/turbina utáni gázáramot is megfordítja!! Ez pedig a hajtómű hátsó részén van, és szerették volna elkerülni, hogy a reverz működésekor a forró gázok kárt tegyenek a szárny szerkezetében, így ezért erősen előretolva építették fel a szárnyra a hajtóműveket.
Na, az 50-es hsz.-ben pont kiválóan látszanak a hajtóművön a mellső (rácsos) és a hátsó reverz kivezető nyílásai a hajtómű oldalán. :)
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
De az ugye megvan, hogy ez egy C-5B Galaxy... :)

Persze. :)
De ezt a képet pont azért tettem be, mert akkor nekem még úgy tűnt, hogy nincs nagy különbség a C-17 és akár a C-5 között ebből a szempontból (a szárnyhoz képesti hajtóműpozíció). De már alaposabban utánanéztem és a C-17 hajtóművei valóban előrébb vannak a szárnyhoz képest.
Lockheed_C-5_Galaxy_vs_Boeing_C-17_Globemaster_Size.jpg