[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 081
73 597
113
http://www.honvedelem.hu/cikk/41418_a_szolnoki_helikopterbazisra_latogatott_az_alelnok
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
"Fotelszakértőként" én azt látom, hogy a politikai vezetésnek az egész Honvédség mintha csak púp lenne a hátán, amire NATO-tagként költeni kell (lehetőleg minél kevesebbet!), így ez miatt kevesebb pénz jut nép-boldogításra/népszerű intézkedésekre, programokra. Ha nem így lenne, helikopter-ügyben nem juthatott volna odáig az ország, hogy a (nemzetközileg kötelezően) kiadott NOTAM-okból rendszeresen arról értesülhetünk, hogy hol Szolnokon, hol Pápán nincs kutató-mentő készültség (nyilván nincs kettőnél több erre alkalmas üzemképes helikopterünk, így ha egyik gépnek más feladatot adnak, máris hiányos a szolgálat). Mindehhez azért hozzá kell tenni, hogy egy új tipus rendszeresítéséhez képest töredék pénzből, mondhatnám bagóért lehetett volna már évekkel ezelőtt nagyjavításra küldeni a meglévő Mi-8/17 állományt, amikben még többezer kirepülhető üzemóra van! Ha az alapvető politikusi hozzáállás nem változik, hiába vesszük meg a világ legcsodásabb gépeit, tipustól függetlenül bizonyos repült óra után eljön a nagyjavítási kötelezettség. Ha akkor is így állnak hozzá, akkor majd a csodagépek rohadnak ugyanúgy a gazban, mint a most is meglévő gépeink. Azt meg senki ne mondja, hogy a nyugati gépeken nincs nagyjavítás, bizony van, legfeljebb nem így hívják a folyamatot, hanem "overhaul"-nak, "depot level maintenance"-nek, "D-check"-nek vagy akárminek, a lényeg : az üzemeltető alakulatnak sem felszereltsége, sem kiképzettsége, sem jogosítása nincsen ezt végrehajtani, a gépet ki kell repültetni egy jogosított karbantartó céghez! Lásd: a Gripenek is 800 repóra után irány Satenas-ba ipari javításra!! Ennek elkerülésére egyetlen megoldást látnék: csak olyan cégtől venni helikoptert, amely bevállalja a következőket : a magyar tulajdonba kerülő gépek sárkány-szerkezete normál karbantartási célból nem hagyhatja el Magyarországot, tehát részünkről nagyjavító-cég/alakulat alapítási kötelezettség vállalása, részükről a dolgozói állomány kiképzése. A kiépített hajtóművek, reduktorok, komolyabb elektronikai cuccok esetleg mehetnek a gyártóhoz nagyjavításra, ezekhez felszerszámozni egy céget kis szériás javításokra nem biztos, hogy megérné. Így a nagyjavítási költség jelentős része (bérköltség!) itthon maradna. Ha egy helikopter-gyártóknak kiadott versenyfelhívásban/tenderben ez követelményként szerepel, kénytelenek lennének ezen a téren is versenyezni azok, akik ajánlattal jelentkeznek. Persze ez nem olcsó mulatság, dehát mi gazdagok vagyunk, hiszen mondjon már valaki olyan országot, amelyik átlag 10 év szolgálat után nem modernizálja a harcigépeit, hanem a karban nem tartási körülményeivel szépen bekukázza az egész gépállományt.
Vélemények?
Üdv ML
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 839
65 468
113
Szívesen leírnám a véleményemet én is, de már leírták az oldalon sokan.
Ahogy kihámozom a dolgokat egyre inkább úgy tűnik hogy ( SAJNOS ) Mil nem lesz, mert orosz meg nato meg eu meg megmondatják népnek a médiában hogy nem jó stb. Pedig biztos vagyok benne hogy jó döntés lenne, nagyon jó. Ha a honvédség és a hazavédelmét tartanák szem előtt. Ha Mil 171 nem lesz (ami legjobb képességekkel bír az összes jelentkező közül ) akkor a Cougar a második helyezett nálam. Kisebb teljesítmény-teherbírás-nincs hátsó ajtó-drágább alkatrész stb de még mindig elég jó. A caracal viszont horror áron van. A többi nem játszik nálam.
Amit sanszosnak tartok hogy európai gép lesz azt gondolom eurocopáter. Ki kell engesztelni brüsszelt meg merkel nénit. Szerintem itt fogunk nekik szívességet tenni. Így az összeurópai mit tudom én mi jegyében és mert vezetőink az európai gazdaság megmentői képében szerepelhetnek szvsz ezt választják.
Usa nem rúg labdába már szerintem.
Korea? Hát nem tudom... az a látogatás lehet csak egy sakkjátszma része, illetve nem is tudom említette e valaki lehetőségként az ő helieiket hivatalosan? Kínában is megfordultunk ott is sok helit gyártanak, mégse volt pletyka a gépeikről. A DK-s gépek mennyire natosítottak?
Kérdés veszünk valamit hogy legyen vagy mit tudom én...
VAGY a haza és a honvédség számára legoptimálisabbat vesszük meg. 40 milliárdok mennek focira, helire mennyi fog? 500 milla? :D Ez a kérdés. Vagy komolyan vesszük a dolgot vagy kár akarni, beszélni, csinálni bármit is.
És mennyi legyen - milyen? 5-10 db? 20-25? Közös lónak túrós a háta ha mindenre 1 típust veszünk ugyan már az miért jó? Ifával nem érdemes Tescozni menni, kispolákkal erdőbe fáért. Döntsék el fenn mit akarnak egyáltalán, komolyan. Mi nem számítunk.
 

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 039
715
113
Independence!
Én nem vagyok az "áá, úgysem lesz itt semmi" morál követője, ezért szerintem minden dologba bele kell kapaszkodni.
Leírtam már ide a véleményem. Kicsi ország vagyunk, kis lóvéval, szerintem 100%-ban gazdasági szempontok alapján fognak dönteni. Mivel a fő gazdasági partnerünk Németország, ezért én az Eurocoptert látom befutónak.
Az AW nem futhat be, mert az olaszok bajban vannak töredékét sem tudják igérni mint a németek.
Oroszoknak 1 típúsuk van, ezért fognak kiesni.
USA? Nincs neki akkora befolyása nálunk.
Szóval EC-re tippelek.
Szerintem amúgy a dolgot meg is lehetne fordítani és arról felvilágosítani az illetékeseket, hogy melyiket ne vegyék. Konkrétan itt a digók portékájára gondolok. Ha valaki elmondaná az illetékeseknek, hogy kb. 3 gyártó jó cuccot kínál, csak az a fránya AW lóg kin a sorból... tudom semmi sem lenne, mert én biztosra veszem, hogy le van már zsírozva... de ha ott lennék, én is elmondanám, ha másért nem, csak azért "hogy tegyek valamit az ügy érdekében". Nem fog itt hírtelen változni semmi sem, nem fog napok alatt a "vízfej" sem eltűnni,, mégis ha van ott valaki, aki beszélhet valakivel, az beszéljen... ez a véleményem.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 338
54 934
113
Igazából akárhogy ragozzuk a dolgot, végül mindig oda jutunk, hogy a politikai elit rossz.
Ebből kifolyólag amíg marad a pártokrácia és a már jól ismert "arcok" addig nem lesz itt semmilyen változás. Csak marad továbbra is ez az apátiával teli mocsár :-S
 

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 039
715
113
A politikai elit rossz, igen,, de nézzétek meg, akár a milliószor felhozott nyugaton is utálják már az emberek a politikusokat, mert lopnak, csalnak, hazudnak stb. Ez ügyben nincs is vita!! Akkor sem állhat le a fejlesztés! Igenis reménykednünk kell abban, hogy egyszer jobb idők jönnek, és ha már azok az idők eljöttek, addigra normális teknikánk legyen,,, így vagy úgy, korrupcióval, vagy anélkül.... széllel szembe nem tudunk.... ha az itt olvasható pesszimizmus fellelhető lenne mindenkinél, akkor a hazai vonatkozású topikokat be is lehetne szüntetni,,, "mert úgysem lessz itt semmi"
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 642
888
113
Independence!

Engem érdekelne,de fotelszakértő sem vagyok.. viszont megfigyelőként részt lehetne venni? Max 1-2 dolgot betudnék nyögni,de az üzemeltetés nem az én asztalom.. :D
 

independence

Active Member
2012. december 28.
385
62
28
<blockquote rel="independence">
Miután sokszor olvasom itt , hogy úgysem hallja meg senki amit itt beszélünk , fantáziálunk a helikopter beszerzéssel kapcsolatosan , gondoltam megpróbálok tenni valamit az ügy érdekében .

Holnap találkozok egy politikussal , akit szerintem érdekel ez a téma

Nem mondanék neveket , mert ugye minden vélemény ami másik pártól elhangzik , eleve eldobandó a többiek részéről , és akkor ezt itt se verjük nagy dobra ha nem fontos.

Arra gondoltam , hogy segíthetnék mi is annyiban ennek a pártnak a véleményünkkel , ha kíváncsiak rá(szerintem azok) . Ha félre tudja mindenki tenni a nézeteit és hajlandó rá , mivel ez egy közös cél , akkor én megpróbálok összehozni egy közös megbeszélést , találkozót a közeljövőben egy a fórum tagokból önként összeállt csoportnak ezzel a párttal , vagy annak megbízott emberével.

...van itt egy szakértő csoport , akik segítenének , véleményeznék a beszerzést a típusokat illetően , vagy tanácsokat adnának a meglévő gép állomány ideiglenes képesség fenntartására ...

Van itt néhány ember aki szerintem érdemben tudna nyilatkozni ebben a kérdésben , és hozzáértésével akár vitatkozni is tudna a pártok által képviselt álláspontokkal .(én erre nem vállalkoznék , mivel nem értek hozzá , de ti itt egy jó páran igen )

A továbbiakban viszont akkor azt kérném , hogy legyen egy koncepció , amiben ez a fórum csoport egyetért legalább . Ne úgy üljetek asztalhoz , hogy nincsenek közös elképzeléseitek , mert abból káosz lesz , és kiábrándító kívánságműsorrá válik az egész.

Ha megengeditek , akkor én tennék egy ajánlatot a típusokat illetően , amit nyugodtan véleményezzetek , ha van jobb ötlet akkor mondjátok .

Szia!

Nem akarlak se téged, se a fórumozókat megbántani.
Te iszonyatosan naív vagy és tévúton jársz...

Pont a politika miatt tartunk itt...

Ha még egy név se hangzik el, hogy nyilvánosan kiálljon a témáért, akkor ki mit vár?

Ha kíváncsiak lennének lemennének Szolnokra és megkérdeznék az illetékeseket...

MILYEN SZAKÉRTŐI CSOPORT??? MERT OLVASTA X MAGAZINBAN VAGY A BLIKKBEN?
VANNAK IGAZI SZAKEMBEREK A RENDSZERBEN AZOKAT KÉNE MEGKÉRDEZNI ÉS MEGHALLGATNI...
JÖVŐ HÉTEN KIS PISTA JÓSKÁT FOGJÁK MEGKÉRDEZNI AZ INDEX FÓRUMON MILYEN ÚJ ATOMREAKTOR LEGYEN???

Komolyan gondolod, hogy az itteni emberek értenek a témához? 95%-uk még azt se tudja milyen szolgálatokat adnak a mai magyar katonai helikopterek... A részletekről nem is beszélve...

Hogy akarsz EGY koncepciót, mikor mindenki össze-vissza beszél???

üdv

</blockquote>

Akkor ugye ezek után te sem írsz ebben a témában többé itt , mert teljesen felesleges ...

Naív vagyok e ? Talán , de inkább tettre kész szerintem.
Bírom az olyanokat mint te , megmondja a frankót és ezzel minden el van intézve.

Neveket azért nem mondok , mert nem lényeges és nem is akarok különböző okokból . Nem azért mert fél valaki hivatalosan is a dolog mögé állni , hanem azért mert jobb így . Ha eljön az ideje és van már konkrétan értelme az egésznek ,akkor lesznek majd nevek !
 

independence

Active Member
2012. december 28.
385
62
28
A találkozó megtörtént . Rövid volt , de a lényeg , hogy érdekli őket a dolog , annak ellenére , hogy azt mondtam nem kell mindenáron és csak egy segítség lenne ha van rá igény.

Akivel beszéltem , az ebben a témában nem szakértő , de kaptam két elérhetőséget akiknek ez a feladatuk , és őket zaklathatom.

Meg fogom őket keresni természetesen , miután látom hogy van rá itt is igény . Aztán ha komolyra válik a dolog , lehet róla beszélgetni.

Senkinek se kötelező , de akit érdekel és érettnek gondolja magát egy ilyen témához , az részemről nyugodtan beszállhat .

Ha találkozni akarnak veletek , majd szólnak ...

Addig is várok még komoly jelentkezőket , beszéljetek még róla és majd meglátjuk...
 

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 039
715
113
Az én teknikai hozzáértésem: itteni és még néhány oldalon való tájékozódás. Viszont. Poliológiából és gazdaságból hozzá tudok járulni a projekthez. Mire is gondolok? Valakit itt lehurrogtak azzal, hogy mit "lengyelezik", a PZL már USA cég stb. ergó tök mindegy, hogy utánpotlásra figyelünk-e vagy nem, "úgyis minden nyugati cégek kezében van"... na,, szóval, ez sem teljesen igaz. Nem igaz, mert nem abból kell kiindúlni, hogy az egyik szövetségesünk, vagy jó barátunk mit gyárt, és, hogy abból kapunk-e balhé esetén, hanem abból is, hogy az a bizonyos jó barátunk mit tart rendszerben. Példa: nem kell hogy a lengyelek gyártsák a S-70-est,, elég ha rendszeresítenek 70 darabot, tehát vehetnek hozzá alkatrészt, amit mondjuk egy bajban lévő szövetségesüknek (mondjuk embargó alatt hazánk) továbbértékesítenek. Nem kell itt lefújogni, hogy miért megint a lengyelek, meg, hogy miért adnák ingyen (leírtam, hogy pénzért), ez csak egy példa, de elgondolkodtató példa.
Tudomásom szerint lehetséges ellenségeink mind nagyobb javító/gyártó kapacitással rendelkeznek mint mi (kiv. SK), ezért ilyen ügyeskedéssel igenis foglalkozni kéne egy típusváltásnál és nem csak a száraz teknikai adatokkal.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 081
73 597
113
Ha megkérdezel 3 szolnoki helikopterest, három különböző típust mondanak arra, hogy melyik lenne jó nekik. Ha megkérdezel három szakújságírót, akkor ők is három különböző típust mondanak, hivatkozva egy-egy helikopteres véleményére. Mi meg ez és a világról alkotott prekoncepcióink alapján győzködjük itt egymást arról, mi és hogy lenne jó...
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 642
888
113
@independence:
Szóval a fekete furgon miatt nem kell aggódnom?:))

@marton: aki nem tudja miért a lengyelek,az tanuljon történelmet,bár embargó alatt ...lehet,hogy utána ők sem kapnának több supportot...

@Terminator: Olyan sok típus azért csak nincs. Én mondanék Mi 12-t és 26-ot,biztos ami biztos... :) De amúgy olyan sok típus tényleg nincs.. legalábbis szerintem.
 

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 039
715
113
pela3: én is ezt gondolom,,, de ha visszamész pár oldalt, meglátod, hogy jó sokan nem nagyon szerették a történelemórát annó.. ;) .... szerintem meg sosem volt akkora baj, ha valaki megsértett egy embargót (ilyen kis országok kis balhéira gondolok, nem mondjuk egy iráni dologra)
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
131
63
Marton
igazából nem látom az okát annak,hogy ennyire lenézed az AW gépeket. Valószínüleg egy konkrét típusra gondolsz (bár ezt csak vélelmezem) ,de azért az olaszok elég széles választékát kínálják a nálunk szóba jöhető típusoknak.
Az ,hogy a köztudatban nálunk csak az AW139 M terjedt el, nem érdemes kiindulni.
Érdekes lehet viszont egy olasz ajánlat akkor, ha nem csak pár évre előre gondolkodunk, hanem a későbbi beszerzéseket is tervezzük előre! Konkrétan egy majdani harci helikopterre gondolok, amint azt tudjuk a nagyon távoli jövő zenéje sajnos.
Viszont nekok és a törököknek van elérhető árú típusuk ebben a kategóriában is. Az amerikaiaknak és az ec- nek sokkal drágább gépeik vannak.
Most nem az AW mellett tettem le a voksom, csak azt mondom, hogy ne zárd ki őket egy fél mondattal!
 

Hans

Member
2010. április 19.
168
1
18
http://www.airportal.hu/ap/viewtopic.php?t=17545&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+airportalhu+%28AIRportal.hu+%7C+L%C3%A9gik%C3%B6zleked%C3%A9si+h%C3%ADr-+%C3%A9s+k%C3%B6z%C3%B6ss%C3%A9gi+port%C3%A1l%29

A yard csirkecombjait és MD-it utóbb, de inkább mielőbb cserélni kell.
A légimentők EC-i nem sokára mennek vissza a sógorokhoz, a két Mókuska sem marad örökéletű (tényleg, mi lett a harmadikkal???).
És itt van ez. Hát, hát, nem rossz!
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 642
888
113
alfa74 azért tudtommal az olaszoknál a szállítási feladatoknál,nem az AW van preferálva.. de lehet csak azért,mert a Bell-ek öregednek... :D
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 698
3 927
113
Hans: az előbb elfelejtettem:
Te tudod pontosan, hogy a rendőrség helikoptereiben mennyi idő van még?
Szerintem csak azért, mert az új szebben csillog, nem érdemes lecserélni a MI-2-eseket sem addig, amíg van bennük tartalék. (továbbadni úgyse nagyon fogják őket)
Úgy látom, hogy ugyanez a baj jelenleg is a seregnél, hogy a még minimum 1-2 ezer óra (szubjektív becslés) tartalékkal bíró helikoptereket (706, 707 pláne) nem hajlandók tovább reptetni, aztán megvárják, hogy legatyásodjanak teljesen, hogy eladni se lehessen. Ez a fajlagos költségeket tekintve nem tűnik hatékony megoldásnak.
 

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 039
715
113
Alfa74.
Jól látod ellenérzésem az AW-vel kapcsolatban. Megpróbálom indokolni. Félek egy ilyen AW-139M-től, ami szerintem az egyik legroszabb verzió, amit helipótlásra hallottunk. AW-101 adatait itt múltkor valaki leírta, 3 hajtóművel nem tud sokkal többet mint a Cougar vagy mondjuk egy MI-171,, árról meg ne is beszéljünk. Sajnos a sztereotípiákban is tudok hinni,,, és hát a digók... nézzük csak meg a haldokló autóiparukat(tudom, USA autóipara sem a legjobb, de szerintem fegyvereik képességét senki sem vitatja). Nem beszélve arról, hogy egy ilyen nagy üzletet ha jól kötnek meg, az a üzemeltető országnak igen komoly ipari hozadékkal is járhat (szerintem, már többször leírtam itt, hogy ez inkább erről fog szólni), digók meg azért nem tündökölnek most sem ipari sem gazdasági szinten. Nem sokkal drágábbak az EC termékei, a mentőheliket már repülik, ismerik az OMSZ pilóták,,, meghát nem beszélve az egész magyar gazdaság Germánoktól való függőségétől... ami nem is fog változni mostanában.
Viszont igazad van a harci helis résszel. Én viszont azt nem értem, hogy m