J-20 Mighty Dragon (Chengdu,Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 268
13 651
113
Igy van. Kár ezt jobban megpróbálni magyarázni, eltolni arra hogy az OROSZOK érdeke volt RÁTUKMÁLNI a Kínaiakra ezt a szar Szu-35 öt, úgy hogy cserében még olcsóbban is adják a gázt, na persze... Az Oroszoknak kell a pénz, és KÍNA ki bírta csikarni belőlük a 24 db os AJÁNDÉK tech-et. Ahogy írtam, MINDENT át fognak nézni tüzetesen, és még abban is biztos vagyok, bőven fognak tanulni belőle. Illetve a növekvő Kínai - USA szembenállás miatt ahogy írtam, szerintem az Oroszok sem szomorúak, ha Kína még egy picit erősödik.

Én meg azt mondom, hogy ez egy kölcsönösen előnyös üzlet volt. Miért elképzelhetettlen az, hogy valahol mind a két fél nyert a dolgon?
Hogy tüzetesen átvizsgálják az egészet nagyon is valószínű, de nem csak azért, hogy ezt-azt lemásoljanak belőle, hanem, hogy megtanúljanak jobban védekezni ellene.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 268
13 651
113
Szerintem zsolti egyáltalán nem túlzott a 90%-al. Mióta létezik az a kínai hadiipar amely kézifegyvernél komolyabb technikákat gyárt, azóta túlnyomórészt szovjet típusokat vagy azok továbbfejlesztéseit gyártottak és üzemeltettek, évtizedeken át ebből tanultak és próbáltak felnőni erre a szintre. Van olyan terület ahol már sikerült, de ez az egyszerűbb technológiák területén mutatkozik meg igazán, viszont a legproblémásabb terület ebből is a harcigépek nagyteljesítményű hajtóműveinek az ÖNÁLLÓ kifejlesztése és gyártása. Azért el lehet rajta gondolkozni hogy mióta gyártanak tömegméretekben gázturbinás hajtóműveket, és azóta is a világon hány ország képes egy ilyent önállóan KIFEJLESZTENI?!! Évtizedekig csak 4 ország volt erre képes, és Kína most próbál ehhez felzárkózni ötödikként. Nehogy valaki azt higgye, hogy ha egy akármilyen profi kínai mérnöknek kezébe nyomják a világ legfejlettebb technológiájú acél turbinalapátját, akkor azt fél év múlva Kínában már sorozatban fogják gyártani, nem ilyen egyszerű játék az. Meg tudják állapítani az anyag-összetételt, mennyi és milyen acél van benne, mennyi a titán, króm, nikkel, molibdén, wolfram és egyéb ötvözők aránya, de ez kevés a gyártáshoz. Tudni kellene, hogy az alap-acélhoz az ötvözőket milyen sorrendben és milyen hőmérsékletű acélhoz, milyen hőmérsékletű ötvözőt lehet adni, melyiket lehet/kell már az olvasztás, melyiket a lehűtés során, mikor mennyi ideig kell hőn tartani a matériát, akár a hevítés akár a hűtés során, esetleg milyen védő és katalizátor-gázokat kell alkalmazni, túlnyomás vagy esetleg vákum kell-e hogy ne csapódjanak ki és ne kristályosodjanak ki az ötvözők, vagy akár csak egyetlen ötvözőanyag is, mert akkor azonnal selejt az anyag (turbina-anyagként már nem megfelelő, más célra persze felhasználható csak éppen horror-drága lenne!). És itt még nem is egy igazán modern könnyű, szívós és hőálló fém-kerámiáról vagy 3D-nyomtatású alkatrészről beszéltem, csak közönséges hőálló ötvözött acélról amiből turbinalapát és turbinatárcsa készíthető már évtizedek óta!! Kína gyakorlatilag az utóbbi kb. 10-12 évben kezd/próbál leszakadni a régi szovjet technológiáról és önállósodni, de tessék megnézni Indiát is hogy ez mennyire nem egyszerű az ipar minőségi területén. Ráadásul ebben nem csak kizárólag a technológia számít, hanem a kohászathoz hasonlóan hatalmas az energia-igénye még egy igényesebb kompozit-alkatrész sorozatgyártásának is.

De túlzott, ha nem hiszed járj utána. Kezdheted azokkal amiket kommentben leírtam. Jelentős az orosz rendszerek száma, de jócskán van rajtuk kívül más is.
Ami a hajtóművet illeti a WS-10 nem egy orosz hajtómű másolata.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
De túlzott, ha nem hiszed járj utána. Kezdheted azokkal amiket kommentben leírtam. Jelentős az orosz rendszerek száma, de jócskán van rajtuk kívül más is.
Ami a hajtóművet illeti a WS-10 nem egy orosz hajtómű másolata.
Harckocsikról meg egyebekről én nem nyilatkozok, mert nem értek hozzá, de pl. a kínai flotta első komolyabb harcértékű rombolói mintha a szovjet Szovremennüj osztályú hajók lettek volna, utána indult be a saját flottaprogramjuk. Ezzel együtt is az első hordozójuk mintha szovjet eredetű volna? És rajta a gépek? Feltűnően hasonlítanak valami Szuhojra...
A kínai repipar eddig gyártotta harcigépként a MiG-15,-17,-19, 21 típus-másolatokat, a Q-5 Fantant, a J-8 és J-8 II, JF-17 , J-10 , J-11 vadászgépekett, J-16 vadászbombázót, FB-1 vadászbombázót és most majd a J-20-at, bombázóból a H-6-ot. Ezekből teljesen saját konstrukció a JF-17 és talán esetleg az FB-1 (mi ugye "kissé" hasonlít a Szu-24-re, csak nem variaszárnyú hanem fix szárnnyal és egymás mögötti ülésekkel épült). A J-20-ból még tucatnyi sincs, úgyhogy sikeres szériagyártásról még inkább ne beszéljünk, főleg ne kínai méretekben (neked jobban kellene tudnod, hogy pl. a MiG-21 variációkból mennyi épült Kínában, na az ott a szériagyártás mértéke - és még csak nem is a MiG-15/17-et mondtam). Nézd már meg hogy hány példány épült ezekből, és ebből mennyi a saját konstrukció? A WS-10 meg esetleg/lehet hogy nem orosz hajtóműre épül ("azt írta az újság"?), ezek szerint véletlenül passzol egy Szuhoj-klónba? Van más "saját" fejlesztésű kínai hajtómű is ami harcigépekbe való? A JF-17-et vajon miért orosz hajtóművel tervezték Kínában és gyártják így a pakik?! Szóval akárhogyan is fejlődik a kínai repipar (mert nagyon fejlődik!!), azt azért ne felejtsük el hogy hogyan is jött létre és kezdett el fejlődni. Nagy jövő előtt állnak, ez vitathatatlan, de ez még csak a jövő, vagyis majd lesz...
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 268
13 651
113
A kínai repipar eddig gyártotta harcigépként a MiG-15,-17,-19, 21 típus-másolatokat, a Q-5 Fantant, a J-8 és J-8 II, JF-17 , J-10 , J-11 vadászgépekett, J-16 vadászbombázót, FB-1 vadászbombázót és most majd a J-20-at, bombázóból a H-6-ot. Ezekből teljesen saját konstrukció a JF-17 és talán esetleg az FB-1 (mi ugye "kissé" hasonlít a Szu-24-re, csak nem variaszárnyú hanem fix szárnnyal és egymás mögötti ülésekkel épült).

A jelenről van szó. Jelen pillanatban három fő típusú harci gépet gyártanak (és azon belül az alváltozatokat)
1. Szu-27-en alapuló gépek (J-11B, J-16, J-15)
2. J-10 (B és C)
3. JH-7 (A és B)
Ezek közül a Szu-27 szovjet eredetű.
A JH-7 fejlesztésében az angolok voltak benne.
A WS-10 meg esetleg/lehet hogy nem orosz hajtóműre épül ("azt írta az újság"?), ezek szerint véletlenül passzol egy Szuhoj-klónba? Van más "saját" fejlesztésű kínai hajtómű is ami harcigépekbe való?
The WS-10 may have been based on the core of the CFM-56II (itself based on the General Electric F101); China purchased two CFM-56IIs in the 1980s.[8]
Viszont ha ennyi nem elég akkor ha megnézed a fényképeiket, jól látható a két ajtómű közti különbség.
És igen, úgy lett eleve megtervezve, hogy pászoljanak az AL-31 helyére.
Van más "saját" fejlesztésű kínai hajtómű is ami harcigépekbe való?
A ws-10-en kívül nem tudok másról ami rendszerben lenne. A WS-9 ami a JH-7A-ban van az angol Rolls-Royce Spey licencváltozata.
Szóval akárhogyan is fejlődik a kínai repipar (mert nagyon fejlődik!!), azt azért ne felejtsük el hogy hogyan is jött létre és kezdett el fejlődni.
A szovjet-orosz részét a dolognak soha nem is vitattam, csak azon kívül van még egy rakás egyébb is amit ha beleszámolunk már nem fog kijönni a 90%.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 041
113
Radarból? Elektronikai harc eszközeiből? Rakétakban található szenzorokból? Az én pénzem MÉG az Oroszokon lenne...

El is veszítenéd a pénzedet:oops:

Nézd már meg a drónjaikat ! 3 éven belűl már x-47 hasonló lesz abból nekik és nem proto szinten.
Az oroszoknál a legelső Predator kategóriás gépből sincs hasonló.

Számoljuk végig: A légvédelmi rakéta technológiájuk Sz-300 rendszereken alapul jelenleg


Ha van hq-26 az sm-3 megfelelője akkor ők már nem az sz-300 tartanak hanem az Sz-500-nál .
Erre még rájön az hogy az mk-41 kategóriás VLS cellák vannak a hajóikon amiben légvédelmi ésföldi célpontok elleni rakéta is mehet.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 530
44 938
113
El is veszítenéd a pénzedet:oops:

Nézd már meg a drónjaikat ! 3 éven belűl már x-47 hasonló lesz abból nekik és nem proto szinten.
Az oroszoknál a legelső Predator kategóriás gépből sincs hasonló.




Ha van hq-26 az sm-3 megfelelője akkor ők már nem az sz-300 tartanak hanem az Sz-500-nál .
Erre még rájön az hogy az mk-41 kategóriás VLS cellák vannak a hajóikon amiben légvédelmi ésföldi célpontok elleni rakéta is mehet.
El hát, főleg ha te mondod... A drón az nem az amit felsoroltam fenntebb. Végezetül: Igen Roni, előrébb tart Kína a légvédelmi rakéták terén mint az Oroszok, igen. Tudom konténer sincs, drón sem, JHMCS-sem.
Kihagytam valamit?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 282
76 860
113
És, hogy szereled fel az Iskandert egy gép szárnyai alá?
Rossz a kérdés alapvetése miszerint szükségük van JSOW-ER-re.
Azt kell látni,hogy a nyugat harcászat légierő központú a keleti pedig szárazföldi ezért ugyan arra a feladatra nyugaton légi inditású keleten szárazföldi indítású fegyvert rendszeresítettek.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 268
13 651
113
Rossz a kérdés alapvetése miszerint szükségük van JSOW-ER-re.
Azt kell látni,hogy a nyugat harcászat légierő központú a keleti pedig szárazföldi ezért ugyan arra a feladatra nyugaton légi inditású keleten szárazföldi indítású fegyvert rendszeresítettek.

Akkor a kínai haderőnek miért van szüksége mindkettőre?
sino-JSOW-ER
82345_526680_648920.jpg

110651ik15zb6v1h7m55l9.jpg


DF-11A
DF_11_A_1252848299_91373.jpg
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 530
44 938
113
AESA? Alacsony észlelhetésű JSOW-ER-szerü fegyver? Ha elkezdjük a felszint kaparászni még lehet találunk pár dolgot.
Mac, komolyan még egy kicsit pörögsz ezen a témán, és lassan leírod ide, hogy az Oroszok tanulnak a Kínaiaktól, és minden volt Szu/Rus haditechnika Kínából ered :p!
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 268
13 651
113
Azt ugye vágod, hogy kb. nagyságrendi eltérés van árban egy JSOW és egy TBM között...? Ezen felül egy JSOW-t egy repcsi bárhova elvisz, az Iszkander mobilitás ahhoz képest 0.

Tövábbpörgetve a gondolatot, az Iskandert a saját területedről indíthatod csak, míg a repülő méllyen berepülhet az ellenséges vonalak mögé.
 

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 377
3 505
113
A KH-101/102 nem valami olyasmi?

Nagyon nem, teljesen más kategória. Az valószínűleg legalább ötször annyiba kerül, a hatótávolsága meg kb 70-szer akkora.
Ráadásul nem egy, hanem két kategória a különbség, a JASSM még köztük van.

A JSOW tulajdonképpen egy siklóbomba, igaz, azok közül talán az egyik legnagyobb hatótávolságú, amennyiben megfelelő magasságból indítják. A legacy SAM-ek ellen standoff-nak vehető, az S-300/400 család viszont ezt a képességét is zárójelbe teszi nem-lopakodó gépeknél. Ezért neki is álltak a hajtóművelf elszerelt JSOW-ER-nek, nem tudom, hogy az eljutott-e a rendszeresítésig, meg hogy mi értelme lenne, amikor abban a súlycsoportban már ott a JASSM.