F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 203
2 673
113
Látom, nem érted a problémát. A probléma nem az, hogy rossz repülőgép az F-35, hanem az a probléma, hogy beszerzése még mindig nagyon drága (lásd hány ország csökkentette le, halasztota el a beszerzését és éppen az ár miatt) üzemeltetése is valószínűleg drágább, a jelenleg hadrendben álló F-16-osnál aminek kvázi váltotípusa. Egy csomó békebeli feladatra, valamiint alacsony intenzítású háborúra bevetni szintén drága. Az "egy harci típusos" európai légierők számára, az elsősorban amerikai követelményeknek megfelelő F-35 (nagy hatótávolság, nagy intenzítású háború esetén lopakodokással az ellenség mélységi célpontjainak támadása) nagy valószínűséggel teljesen kihasználatlan marad a repülőgép életútja során európában. Az F-16-os tervezésekor az F-15 kiegészítése mellett, és az európai légierők első számú típusának szánták (és persze az amerikainak is) bombahordozóként és dogfight könnyűvadászként, Az a gép ténylegesen többfeladatú olcsó repülőgépnek készült. Aztán jött a BVR mánia, mikor rájöttek, hogy szovjet vadászok mennyire jól manővereznek és ráraként az AMRAMM-ot.. Ettől még potensebb lett, de üzemeltetési költségével, és mérségeltebb árával + az MLU-val kiváló lett ny.európa számára.
Egyébként senki sem írta, hogy rossz repülőgép lenne, csak nem a vén kontinensnek lett kifejlesztve.
Más kérdés, hogy a viszonylag kis darabszám miatt (gazdasági törvényszerűség) az eurókacsák ára is az egekben van - különösen a Rafale és az Eurovadász - amellyeknél az üzemeltetési költségek szintén rettentőek..

Ez sajnos nem szakmai velemney, de en ugy tudtam elejetol kezdve, hogy nem europanak lett "kitalalva" es csak azert nyomtak be ide mert:
1. csokkentsek a nagyobb darabszammal es eladasbol jott penzzel a fejlesztesi kiadasokat (+europai tarsfejlesztes)
2. piac elsuppolasa az eurokacsak elol.

Tudom, hogy jon majd erv amellett, hogy megis mennyire megprobaltak az egyes orszagok igenyei szerint specializalt verziokat gyartani, de szerintem ebbe csak azert mentek bele mert mikor meghuztak a vonalat mennyibe is lesz az egesz meg mindg megerte nekik + tuti kialkudoztak. (kozben johettek varatlan nehezsegek persze)

Amugy szerintem ugyis az mutatja majd meg a "sikeret" a gepnek, hogy mennyire fogjak szeretni (pilotak, muszakiak), ha mar nagy tetelben lesz elterjedve es szolgal-e majd annyit mint pl. az F-4 vagy Mig-21.

Ha tenyleg olyan gep kerekedne belole elonyeivel/hatranyaival osszessegeben mint pl. az F-16 (amolyan igaslo) akkor viszont nekem ugy tunik, hogy az europai gyarak valahogy be vannak aludva. Kicsit mint anno az oroszoknal mikor elzartak a penzcsapot. Nekem promo szinten se tunt fel semmi erolkodes. Csak talan a saab probalna betolteni a "gazdagabbak Mig-21"-e rest.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Ez sajnos nem szakmai velemney, de en ugy tudtam elejetol kezdve, hogy nem europanak lett "kitalalva" es csak azert nyomtak be ide mert:
Az F-16 sem Európának lett kitatálva, mégis az lett a könnyűvadász ott is. Az LWF program egész egyszerűen abból indult ki, hogy csak F-15-tel felszerelni az egész USAF-ot mérhetetlenül drága lett volna.

Az európai vadászgép tenderen más gépek is versenyegtek, de több ok miatt buktak ki. A Mirage F.1 repteljesítménye egyszerűen kevés volt az F-16-hoz, ahogy a fegyverkonfigja is. Ha rátették az ECM és dispenser POD-ot is, akkor még az F-16-hoz képes is nyápic volt.

A svéd Viggennél meg voltak ameriaki részegységek, a hajtómű jenki volt. Ezen felül kétséges volt, hogy a svéd ipar győzelem esetén mikorra szállította le volna a több száz gépet. A gép repteljesítménye már annyira nem volt rossz, a harcászati elektronikáján meg a britek ámultak. (Legalábbis egy brit pilóta visszaemlékezése erről szólt.) A gép konfig variáció egy kicsit jobb, volt, mint az Mirage F.1-é.

2. piac elsuppolasa az eurokacsak elol.
A fenti komment alapján úgy látom, hogy egyeseknek nem esik le. Szó nincs ilyen célzott fejlesztésről.

Az F-35 képességcsopmeg meghatároza nem úgy történt, hogy valki álmodott egy nagyot és cél nélkül összedobott egy álmot, hogy "akkor legyen ez". A '90-es évek orosz tetszhalottsága után elkezdték expotrált az Sz-300PMU-1 (150 km HZM) és PMU-2-őt (200 km HMZ). Emellé jött a Tor export is és az AVR rendszereket is eladták ezekhez, aki kifizette és nem önálló osztály koncepcióban godolkodott. A lopkaodó F-16 koncepció nem volt tarható, több kell a double digites IASD ellen.

Az F-35 mai kilakításátn tökéletesen az látszik, hogy a fenti area denial és doble digit SAM-ek ellen készült célzottan.

Tudom, hogy jon majd erv amellett, hogy megis mennyire megprobaltak az egyes orszagok igenyei szerint specializalt verziokat gyartani, de szerintem ebbe csak azert mentek bele mert mikor meghuztak a vonalat mennyibe is lesz az egesz meg mindg megerte nekik + tuti kialkudoztak. (kozben johettek varatlan nehezsegek persze)
Az IAF igénye volt a hazai EW és néhány egyéb berendezés integrálása. Ebből az lett, hogy nem ők, hanem a gyártó integrálta tudtommal, de nem adták nekik oda a forráskódokat. Más megerendelőnek nem volt ennyire speciális igénye.

Amugy szerintem ugyis az mutatja majd meg a "sikeret" a gepnek, hogy mennyire fogjak szeretni (pilotak, muszakiak), ha mar nagy tetelben lesz elterjedve es szolgal-e majd annyit mint pl. az F-4 vagy Mig-21.
Egy norvég vagy holland pilóta már írt róla több posztot. Neki eddig nagyon bejön az F-35A, pedig még most erősen WIP a gép...

Ha tenyleg olyan gep kerekedne belole elonyeivel/hatranyaival osszessegeben mint pl. az F-16 (amolyan igaslo) akkor viszont nekem ugy tunik, hogy az europai gyarak valahogy be vannak aludva. Kicsit mint anno az oroszoknal mikor elzartak a penzcsapot. Nekem promo szinten se tunt fel semmi erolkodes. Csak talan a saab probalna betolteni a "gazdagabbak Mig-21"-e rest.
Európa nagyon, de nagyon rég járt egy korszakban az amerikai fejlesztésekkel. Ilyen valamikor a II. vh után volt legfeljebb az 50-es évek közepéig. Ez nem bealvás, a politika egyszerűen nem ad forrást a fejlesztéshez és összefogás hiányába a leggazdagabb európai ország forrásai sincsenek fasorban sem a jenkihez képest.

GER vagy FR egyedül képtelen egy F-35A szintű gépet összerakni. Az EF hajtóműve van jelenleg legközelebb az F135-höz, de ettől még nem lesz német 5. gen gép...
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and Roni

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 431
18 858
113
Az EF hajtóműve van jelenleg legközelebb az F135-höz,

Inkább az f-119-hez. Az f-135 20-21? tonna tolóerőhöz már sehol sincs közel.

Sem a németek sem a kínaik nem tudnak csinálni egy f-119 kategóriás hajtóművet de képalkotós rakétája mind kettőnek van:D Bár lehet Kína ezt is megoldja hamarosan
 
M

molnibalage

Guest
Inkább az f-119-hez. Az f-135 20-21? tonna tolóerőhöz már sehol sincs közel.

Sem a németek sem a kínaik nem tudnak csinálni egy f-119 kategóriás hajtóművet de képalkotós rakétája mind kettőnek van:D Bár lehet Kína ezt is megoldja hamarosan
Roni

Nem tolóerőben hanem technológiában van hozzá közel ;)
Így van. A hajtómű fajlagos paramétereiben. A fajlagos * méret = aboszlút teljesítmény. A bibi az, hogy ha új hajtómű kell, az eleve olyan sokba kerül, hogy már attól padlót fog mindenki. Tehát a jelenlegi egyetlen európai vadászgép hajtómű méretei behatárolják azt, hogy az új gép hova lenne pozícionálható.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
Az F-35 nem európai igényekre lett kifejlesztve, de az LM és az USA kormányzat rájött, ha bevon a fejleszétbe más nemzeti forrásokat, akkor egyrészt az csökkenti a saját forrást mértékét, másrészt azok akik beletettek pénzt, valószínűleg rendszeresítik is a típust. Persze úgy lett kitalálva, hogy az amcsi pld a sozftver forráskódokat nem adjják ki stb. európai gyártók általában a sárkány valamely részét gyárthatják.. Még a fegyverzet integrációba is csak két típus, a brit ASRAAM (nagy lobbyzással) a norvég (nem véletlenül) Kronsberg hajó elleni rakéta került be első körben..
Az F-16-os sikere mellett - az 1970-2000 évek legsikerültebb harc repülőgépe, sokoldalú, beszerzési ára és karbantartási költsége viszonylag olcsó, valamint fegyver és egyéb kiegészítők integrációja és a repülőgép folyamatos modernizációja példaértékű - nem volt kérdés, hogy az F-16-os üzemeltetők a LM váltótípust szerették volna rendszeresíteni. Amelyeknél ez még kérdés, az politikai ok és forráshiányból adódik.
Ugyanakkor akik repülik, szervizelik, karbantartják a repülőgépeket, azokat nem igazán érdekli, hogy ténylegesen mennyibe is kerül ez az országnak, vagy éppen szükséges-e olyan képességekkel rendelkező harci repülőgépet rendszeresíteni, amelyre nincs is talán szükség. Ezt kell a katonapolitikának, diplomáciának és az államnak eldönteni. A NATO új doktrinája szerint éppenhogy nem szükséges, mivel össze kell adni modulszinten ezeket az erőket. Ez eddig is fontos hangsúlyt kapott, annyi történt, hogy most már az információ is bekerült ilyen szintre. Másik ami szinten áttételesen köze van az F-35-höz, hogy nem szükséges minden tagországnak igen mondani egy NATO döntésre, hanem többségi elven fog müködni. tehát kvázi meg lehet "támadni" újra a szerbeket, csak éppen lesz mondjuk 6 ország különvéleménye és azok nem vesznek benne részt.
Igy nézve, elegendő lenne kvázi pld 100 F-35-ös 1-2 ország légierejében, és a QRA-t, vagy asszimetrikus feladatokat meg olcsóbb harci géppel, akár más NATO ország is vállalahatná..
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Igy nézve, elegendő lenne kvázi pld 100 F-35-ös 1-2 ország légierejében, és a QRA-t, vagy asszimetrikus feladatokat meg olcsóbb harci géppel, akár más NATO ország is vállalahatná..
Elméletileg ez jól hangzik, de ha pont annak az 1-2 F-35-tulajdonos országnak lenne különvéleménye és nem vennének részt egy NATO-akcióban, hát az elég furcsa dolgokat eredményezhetne katonailag és politikailag egyaránt!!
 
M

molnibalage

Guest
Elméletileg ez jól hangzik, de ha pont annak az 1-2 F-35-tulajdonos országnak lenne különvéleménye és nem vennének részt egy NATO-akcióban, hát az elég furcsa dolgokat eredményezhetne katonailag és politikailag egyaránt!!
Meg hosszútávon ez a széthúzás egyre vállalhatatlanabbá teszi az egész NATO-t...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
A NATO széthúzásra évtizedek óta ott van állatorvosi lónak a görög-török ellentét. Jól látszik, hogy működhet így-úgy egy szövetség belső ellentétekkel is, ha van egy stabil és mindenki által kérdés nélkül elfogadott külső ellenség, de az tényleg zsákutca amit másfél évtizede pedzegetnek, hogy jöjjenek bátran létre a közös lovak, a megosztott védelmi képességek.
Napjainkban, úgy hogy már nem állandó görög-török ellentétről, hanem NATO-török ellentétről beszélünk, úgy, hogy "végre" újra van nagy gonosz ellenség az oroszok képében, de erre pár ország még haverkodik is velük, mert nem világos senki számára sem az ellenségkép, sem az ellenállás valós célja, értelme és húsbavágó függőség is fenn áll, minden korábbinál távolabb kerültünk a védelmi képességek specifikus leosztásától.
A NATO egységének valódi alapja a minden tagállamban kibalanszírozott, részeiben is homogén védelmi struktúra. Nyilván nekünk, vagy a cseheknek, szlovákoknak nem kell haditengerészet, de saját területvédelmi erő, tüzérség, rakétás honi és csapat légvédelem, kiterjedt EW és egy valamekkora harcászati légierő, továbbá érdemi légi és szárazföldi szállító kapacitás minden tagállamban kell.
2017-ben minden korábbinál illuzórikusabb ábránd a "nagy közös" NATO haderő, helyette tagállamonkénti haderők összehangolása kell, akárcsak volt ez a 70-es, 80-as években a NATO-ban. Drágább, de ez van.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 203
2 673
113
Az LWF program egész egyszerűen abból indult ki, hogy csak F-15-tel felszerelni az egész USAF-ot mérhetetlenül drága lett volna.

. . .

Az F-35 képességcsopmeg meghatároza nem úgy történt, hogy valki álmodott egy nagyot és cél nélkül összedobott egy álmot, hogy "akkor legyen ez".
. . .

Nem kotekedek, csak megjegyeznem erre a ket reszre amit irtal:

1. Az F-15 hasonlat -> Szoval most pont ezen regebbi elgondolassal szembemenve 1 geppel akarjak az egeszet megoldani(?). Nekem ez jon le. Ugy lattam volna viszont ertelmet benne, ha az F-22 gyartosora csak konzervalva lenne es meglenne az F-15/F-16 helyett az F-22/F-35 kombo.

2. Nem roszbol, de nekem pont ugy jon le az egesz F-35, hogy az okos tabornokok egymas utan csapkodtak az asztalt:

T_01: Legyen stelth! Az a jovo!
T_02: Tudjon helyben lebegni, leszalni, akkor kivalthatna meg helikoptereket is . .
T_03: LEZERAAAGYUU . . .
T_01: De extra sokaig jarorozzon is am.
...
Szoval a vegen tengeralattjaroktol kezdve muhold-kilovesig mindenhez kell ertenie, mikozben csatarepulok helyett is ezt a tipust akarjak hasznalni. Nekem ugy tunik az egyeduli kovetelmeny amit nem akartak belegyomoszolni, hogy alkalmas legyen meg csapat es teherszallitasra is :p
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Nem kotekedek, csak megjegyeznem erre a ket reszre amit irtal:

1. Az F-15 hasonlat -> Szoval most pont ezen regebbi elgondolassal szembemenve 1 geppel akarjak az egeszet megoldani(?). Nekem ez jon le. Ugy lattam volna viszont ertelmet benne, ha az F-22 gyartosora csak konzervalva lenne es meglenne az F-15/F-16 helyett az F-22/F-35 kombo.

. . :p
Nem egy géppel akarják most se megoldani, hiszen már ott az F-22, az F-35 csak mellé jön mint szintén olcsóbb? megoldás (legalábbis annak indult), és még elég sok F-15E és F-16 élettartamát hosszabbítgatják, szóval az az egy jelen tervek szerint az inkább NÉGY.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Közben tanulmányozgattam az F-35-ös fúvócsövét és merőben érdekes dologra jöttem rá. Ugye volt anno 1996-ban a LOAN projekt (Low Observable Axisymmetric Nozzle), amivel az volt a cél, hogy alacsony észlelhetőségű (mind IR mind RCS) ejektoros fúvócsővel szereljék fel az USAF F-16-os és F-15-ös gépeit. Ebből aztán nem lett semmi, annak ellenére sem, hogy a tervet 1999-ben és 2001-ben is elővették.

abi_zpsac414366.jpg


aal.jpg

aam.jpg


Ezeken a képeken jól látszik, hogy a belső és a külső lamelák közt van egy bypass rés, ami a hűtőlevegőt szolgáltatja, de ez így még nem ejektoros, a titok azonban beljebb van. Az ejektor hatást a fúvócső forszázskamra felöli külső ferde palástján található levegőbeömlő furatokba beáramló levegővel érték el.
Namost az F135-ös ehhez nagyon hasonló, de a fenti teljes ejektoros kialakítás a bypass levegőággal együtt hiányzik. Vagy mégsem?
141215-F-RI777-001.JPG

https://media.defense.gov/2014/Dec/19/2000979132/-1/-1/0/141215-F-RI777-001.JPG

Ez a nagyfelbontású kép azért árulkodó, mert a fenti metszet ábra szerint a külső levegőáram egészen a kritikus keresztmetszetig megy hátra, azaz a szűkülő, úgynevezett konvergens rész után bekerül a bővülő rész belső falát hűtve, illetve a forró gázáram hatására a szuperszonikus szekcióban (bővülő keresztmetszet) expandál, továbbá növelve a tömegáramot. Azaz az F135-ös hajtóműnek bár Laval kialakítása van, akár a legtöbb negyedik generációs gép hajtóművének, a fúvócsöve az ötvenes-hatvanas éveket idéző módon ejektoros kialakítású, de abból a létező legkorszerűbb. Hiszen a cél itt az IR kép redukálása járulékos tolóerőnöveléssel.
 
M

molnibalage

Guest
Nem kotekedek, csak megjegyeznem erre a ket reszre amit irtal:

1. Az F-15 hasonlat -> Szoval most pont ezen regebbi elgondolassal szembemenve 1 geppel akarjak az egeszet megoldani(?). Nekem ez jon le. Ugy lattam volna viszont ertelmet benne, ha az F-22 gyartosora csak konzervalva lenne es meglenne az F-15/F-16 helyett az F-22/F-35 kombo.

2. Nem roszbol, de nekem pont ugy jon le az egesz F-35, hogy az okos tabornokok egymas utan csapkodtak az asztalt:

T_01: Legyen stelth! Az a jovo!
T_02: Tudjon helyben lebegni, leszalni, akkor kivalthatna meg helikoptereket is . .
T_03: LEZERAAAGYUU . . .
T_01: De extra sokaig jarorozzon is am.
...
Szoval a vegen tengeralattjaroktol kezdve muhold-kilovesig mindenhez kell ertenie, mikozben csatarepulok helyett is ezt a tipust akarjak hasznalni. Nekem ugy tunik az egyeduli kovetelmeny amit nem akartak belegyomoszolni, hogy alkalmas legyen meg csapat es teherszallitasra is :p
Figyelsz te rám...? Az F-35 pont abból az elgondolásból született, hogy tudták mi ellen tervezik....
 
M

molnibalage

Guest
Nem egy géppel akarják most se megoldani, hiszen már ott az F-22, az F-35 csak mellé jön mint szintén olcsóbb? megoldás (legalábbis annak indult), és még elég sok F-15E és F-16 élettartamát hosszabbítgatják, szóval az az egy jelen tervek szerint az inkább NÉGY.
Az F-22 az F-15 váltótípusának indult, csak a történelem elmosta az 1:1 arányú váltást. Ezért van Golden Eagle.
Az F-35A az F-16C/D váltótípusa.
Az F-15E gépek is megkapnak minden földi jó és 32 óráig tervezik reptetni őket.

Nem értem, hogy a másik kommentelő miből vezette le az egy gépes megoldást....
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Az F-22 az F-15 váltótípusának indult, csak a történelem elmosta az 1:1 arányú váltást. Ezért van Golden Eagle.
Az F-35A az F-16C/D váltótípusa.
Az F-15E gépek is megkapnak minden földi jó és 32 óráig tervezik reptetni őket.

Nem értem, hogy a másik kommentelő miből vezette le az egy gépes megoldást....
Nem lehet mindenki mindentudó, de jobb is mert akkor fölösleges lenne a fórum... :D