F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
És akkor az ebből lederiválható combat performance is elég érdekes, mert...
  • Minél nehezebb egy gép és hozza demo konfigban a csúcsak teljesíményt, annál kevésbé zúzza le hordozott fegyverzet, mert a légellenállása és a tömege sokkal kevésbé nő relatíve. Egy F-15E számára 2x2000 lb nem túl nagy szám, egy F-16-nál azért már elég durva tömeg és légellenállás.
  • Csakhogy az F-35 még itt is jobb, mert az első két AAM és 2x2000 lb nem növeli a légelllenállást és a hullámellenállásra gyakorolt hatása 0. A nagyobb tömeg miatt picivel nagyobb állásszög kell a több felhajtóerőhöz. Az F-35 nem egy pehelysúsúly madár, tehát az F-16-hoz képest a tömegnövekedés azonos keró és fegyvereznél kisebb relatív értelemben, mint az F-16-nál...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 786
75 819
113
Maga a cím egyébként nem feltétlen hülyeség.Azok akik voltak kint különböző képzéseken mind azt mondják,hogy elképzelhetetlen mértékű pazarlás jellemzi az amerikai haderőt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
A pazarlás ténye sajnos adott. A Pentagon eszement, vagy épp nagyon is ügyesen átláthatatlan költségvetése sajnos régi nóta. A hadiipar mindent átszövő rátelepülése az USA nemzetgazdaságára tény. Az is erősen sanszos, hogy ennek (is) köszönhető számos nemzetközi konfliktus. De az is igaz, hogy a cikk jelentékeny mértékben tartalmaz hangulatkeltő csúsztatásokat.
 

panoz

Well-Known Member
2011. szeptember 3.
1 464
142
63
Már több F-35-öt gyártottak le mint amennyit készítettek a többi 5 gen típusból összesen mindenestül.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
Csak hogy árnyaljuk a képet, a Boeing például nem úgy véli hogy egy 4++ annyira "iszonyatosan törékeny az F-35-höz képest"...
http://aviationweek.com/defense/boe...m=email&elq2=a6d7f65cc1f5459783e412cacdba2e96

ahogy molni: Te mint gyártó azt fogod promozni amit gyártasz.Mégis mit vársz Boeingtől?

Ami nekem érdekesebb az a navy hozzáállása. Amíg USAF, USMC egyértelműen újnak F-35 akar és hallani se akar F-15SE/Harrierről addig Navy szivesen rendel SHkat. Vhol érthető egy nagyon bevált gép csakhát ha ma vesznek egy SHt akkor az fog repülni 20+év múlva is és nem F-35, ami 25év múlva már nem lesz oly vidám. ha ráadásul mennyiségben rendelnék lényeges árdifi sincs egy Silent Hornet meg egy F-35C közt. Akkor mi lehet az ok?

Persze értem én 20+év múlva még mindig jó lesz 101* dologra csakhát...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
..csukhat ha ma vesznek egy SHt akkor az fog repülni 20+év múlva is és nem F-35, ami 25év múlva már nem lesz oly vidám. ha ráadásul mennyiségben rendelnék lényeges árdifi sincs egy Silent Hornet meg egy F-35C közt. Akkor mi lehet az ok?
Pont erről szól a cikk..
- A Boeing felhívja a figyelmet a STEALTH technológia korlátaira. Mivel elsősorban csak X sávú radarok ellen hatékony emiatt erősen fejlődnek és elterjedőben vannak az S és C sávú radarok. (megjegyzés: azt már a Molni által linkelt cikk is kvázi tényként kezeli hogy a STELATH gépek VHF radarokkal és fejlett elektro optikai eszközökkel észlelhetőek. Annyi a különbség hogy annak a cikknek az írója szerint ez nem baj, mert majd a "kill chain" más elemét törik meg és így biztosítják a túlélést :rolleyes:)

A Boeing szerint van más út is a túlélő képesség biztosítására: fejlett EW arzenál, nagy hatótávolság, erős és fejlett radar valamint IRST rendszer.
- Az ok amiért a 4++ gépek szerintük még sokáig versenyképesek lesznek az 5. gen gépekkel szerintük az, hogy az 5. gen STEALTH gépeket nagyon nehéz upgradelni úgy, hogy a LO jellemzők is megmaradjanak. A tradicionális kialakítású sárkányszerkezetű gépek képességeit sokkal könnyebb az új kihívásokhoz igazítani (ld. SH Block 3 és tervezett Block 4) amire a szenzorok és az elektronika fejlődése, valamint a gépek megnövekedett élettartama miatt minimum egyszer az élettartamuk alatt szükség van.

Azt hogy mindezt a Boeing mondja és nem a Lockheed ...nézzük el nekik. Nyilvánvaló hogy mindenki a maga portékáját dicséri. :)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Pont erről szól a cikk..
- A Boeing felhívja a figyelmet a STEALTH technológia korlátaira. Mivel elsősorban csak X sávú radarok ellen hatékony emiatt erősen fejlődnek és elterjedőben vannak az S és C sávú radarok. (megjegyzés: azt már a Molni által linkelt cikk is kvázi tényként kezeli hogy a STELATH gépek VHF radarokkal és fejlett elektro optikai eszközökkel észlelhetőek.
Ez ebben a formában azért kicsit fals. X sávos radarokkal is lehet, csak az észlelési távolságon és a mérési pontsságon van a hangsúly. Az X sávban dolgozó repfedélzeti radar is észlelheti akár szemből is az F-35-öt 15-20 km-ről, az más kérdés, akkor akkor a platfrom már régen meghalt...

A bibi az, hogy - már elnézést- hajadra kenheted a Nebo észlelését, ha az nem eleme a kill chain-nak perpillanat az alapján nem tud rávezetést megvalósítani egyetlen hadrendben álló rakéta sem.

Ezen felül Nebo mérési pontossága is a 500-1000 m-es tartományban van. Ha mechanikus legyezésú ARH SAM vagy AAM lenne, még annak rávezetéséhez is kevés ez, főleg long range SAM esetén, ahol a relatív sebessége akkora 100 km-en belül (akár M5-6 is), hogy ilyen mérési hiba esetén régen elhúz a rakéta a célpont mellett, mire esélye lenne rakétának rá fizikailag egyszer is pásztázni a célon. (Ezt is elmagyarázza majd az új írás.)

Annyi a különbség hogy annak a cikknek az írója szerint ez nem baj, mert majd a "kill chain" más elemét törik meg és így biztosítják a túlélést :rolleyes:
A nyilatkoznat még megengedő is volt, mert jelenleg ez a kill chain nem létezik a Neboval sem, nemhogy anélül. Ha a Vityaz rakétája nem ESA ARH lesz, akkor még a, ha a Nebo mérése alapján, még ha a Vityaz tudna is MCG jelet adni, még az is kevés lehet a mérési pontosság matt. Egy stealth célt szemből egy ARH olyan 1-1,5 km-ről fog be, MiG-21 méretű célok ellen tudnak olyan 10-12 km-et égháttérben. Apró hiba, hogy a mecha legyezésű ARH ellen ott van a vontatott csali, ami a régebbi Sz-300 ellen is működik sanszosan. (Az AF nyilatkozataiban és bevetéseből ez is deiválódik, majd erről is lesz szó.)

ENNYIVEL van az F-35 minden előtt. Nem viccből ragaszkodik hozzá a USAF....
Annyi védelmi rétege és lehetősége van a meglevő 4++ gépekhez, hogy azok egy-két típus egy-két szűk képességét leszámítva kb. becsókolhatnak neki... Nem steath gépek, nincs DAS + EOTS + nagy sebességű data link és nincs vontatott csali sem. (F-15-ön még nincs, csak SH és F-16-on.)

A Boeing szerint van más út is a túlélő képesség biztosítására: fejlett EW arzenál, nagy hatótávolság, erős és fejlett radar valamint IRST rendszer.
Az legfejlettebb egy érzékelős IRST rendszer korlátai brutálisan nagyok. Szó se róla a legfejletebb IRST rendszer is az F-35-ön van a DAS + EOTS képében az utána következő amit tudna lehet róla az a PIRATE, de nagyon sok annál a "de és és ha" a képességek terén...

- Az ok amiért a 4++ gépek szerintük még sokáig versenyképesek lesznek az 5. gen gépekkel szerintük az, hogy az 5. gen STEALTH gépeket nagyon nehéz upgradelni úgy, hogy a LO jellemzők is megmaradjanak.
Ez egy igan vastag bullshit. Kérem kifejteni, hogy miért.

A sárkány miben is korlát...? A 4. gen gépek aerodinamikailag semmit nem fejlődtek 40 év után sem. A bennük levő harcászati és egyéb elektronika meg a hajtóművek igen, ami meg nem fért el, azt megkapták podban. Podban? Hoppá, tehát pont a 4. gen gépeknél van az apróság, hogy sem a HTS sem a TGP sem egyéb más nemigen fért be a gépe utólag...

...az F-35 eleve integrált formában viszi már ezeket is, az EOTS-ot, a ECM-et és a DAS-t is. Upsz...

A tradicionális kialakítású sárkányszerkezetű gépek képességeit sokkal könnyebb az új kihívásokhoz igazítani (ld. SH Block 3 és tervezett Block 4) amire a szenzorok és az elektronika fejlődése, valamint a gépek megnövekedett élettartama miatt minimum egyszer az élettartamuk alatt szükség van.
Ez ami pont nem igaz. Ha ma rá kéne pakolni 6 db DAS érzékelőt az F-16-ra vagy az F-15-re elég erősen izmozni kellene. Az F-35 sárkány meg eleve ezzek lett tervezve.

Nem merő ideolóiga alapján csípem és tartom sokra az F-35 koncepciót annak minden korlátjával és elbaszott fejlesztési útjával együtt. Az F-35B igénye és annak belerúgása az F-35A/C-be olyan hülyeség, hogy üvölteni tudnék miatt. Erről is írtam már, benne is lesz az összefoglalóban is.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
A sárkány miben is korlát...? A 4. gen gépek aerodinamikailag semmit nem fejlődtek 40 év után sem. A bennük levő harcászati és egyéb elektronika meg a hajtóművek igen, ami meg nem fért el, azt megkapták podban. Podban? Hoppá, tehát pont a 4. gen gépeknél van az apróság, hogy sem a HTS sem a TGP sem egyéb más nemigen fért be a gépe utólag...
-----
Pedig ezt Molni a Boeing mellett több más repülőgépgyártó is korlátként jelezte, hogy egy alacsony érzékelhetőségű sárlány módosítása jóval nehezebb, éppen a jellemzői miatt, mint egy 4++ generációs sárkányra, vagy éppen ahhoz tartozó pilonra modernebb újabb érzékelők szerelése, vagy éppen módosítása, több fegyverzet, pótos integrálásra stb. A "lopakodás miatt nem használhatja a pilonokat, és a törzsben korlátozott a hely, de nem lehet a sárkány előre kiszámított karakterisztikáját olyan egyszerűen módosítani, mint a 4++ gen repülőgépekét. Pld. lásd a Gripen törzsorr részének módosítását az új PS-05 változatú lokátor miatt. Ezt az F-35-nél nehezebb lenne megoldan, ha nem fér be a jelenlegi orrrészbe. De hasonló a szárnyvégekre szerelt érzékelők, besugárzásjelők, ellentevékenység rendszer részeit is, amennyben nem fér be az 5. gen sárkányba.

-----
Persze abban igazad van, hogy eleve a legmodernebb berendezések vannak most is bennünk, meg arra is, hogy az F-22-nél is voltak moderinzálások, illetve azok nélkül is csúcsvadász, de konkrétan, ha a kérdést nézzük, akkor a 4++ gépeknél könnyebben lehetésges valószínűleg a sárkánymódosítással együttjáró fejlesztések tervezése, átépítése.
 
M

molnibalage

Guest
-----
Pedig ezt Molni a Boeing mellett több más repülőgépgyártó is korlátként jelezte, hogy egy alacsony érzékelhetőségű sárlány módosítása jóval nehezebb, éppen a jellemzői miatt, mint egy 4++ generációs sárkányra, vagy éppen ahhoz tartozó pilonra modernebb újabb érzékelők szerelése, vagy éppen módosítása, több fegyverzet, pótos integrálásra stb.
Áruld már el nekem, hogy mi a jó búbánatos frászkarikát kell módosítani egy stealth sárkányon amibe alapból benne van még több is, mint amit az összes 4. gen gép kapott 35 év fejlődés után...?

Ha az F-16 Block 1 és Block 52-őt megnézed, akkor a nagyobb vezérsík és hajtómű beömlőt leszámítva semmi változás nincs a gépen, egy laikus hosszas szemlélődés után venné csak ezeket észre. A Block 30/32 és 50/52 között még ennyi eltérés sincs. Én magam, ha festetlenül látnám ezeket a gépeket szerintem nem tudnám megkülönböztetni őket... Nagyon "komoly" változások voltak...

A 4. gen sárkányokkal sem csináltak semmit, csak n+1 podot rakta a gépekre, ami az F-35-be már integrálva van úgy, hogy eleve stealth...

Ehhez képest a röhejes silent koncepcióban a törzs alá megy egy baszott nagy konténer, aminek repteljesítménye gyakorolt hatása elég vicces főleg úgy, hogy alapból elsírja magát az SH összes 4. gen géppel összemérve aboszlút repteljesítmény tekintetében. A fegyver poddal egy rakás szar - tűzerő szinte semmi - és valahogy nem magyarázzák meg, hogy a TGP-vel mi a frászkarikát akarnak csinálni, mert az valahogy lemaradt a koncepció CGI-ról emlékeim szerint...

A "lopakodás miatt nem használhatja a pilonokat, és a törzsben korlátozott a hely, de nem lehet a sárkány előre kiszámított karakterisztikáját olyan egyszerűen módosítani, mint a 4++ gen repülőgépekét.
Ismételten megkérdem, mutasd már meg légyszíves, hogy az F-15/16/18 és a Szu-27/30/35 során a gépek mennyit és hol változtak külsőre. A gépek gyakorlatilag változatlanok, az orosz gépeknél is a legmarkánsabb az volt, hogy hol volt canard hol meg nem. Ennek viszont a szenzorokhoz semmi köze...

Pld. lásd a Gripen törzsorr részének módosítását az új PS-05 változatú lokátor miatt. Ezt az F-35-nél nehezebb lenne megoldan, ha nem fér be a jelenlegi orrrészbe.
Csudaszép, a Gripen alapvető problémája, hogy pindurka...
Az F-35 meg eleve baszott nagy lett az F-16-hoz képest. Halkan kérdezném meg, hogy az F-16-ba nem lenne jó nagyobb radar? Oh, wait, de. Csináltak bármi radikálisat? Ja, izé semmit... Kisebb radar van benne és ezzel együtt kell élni...

De hasonló a szárnyvégekre szerelt érzékelők, besugárzásjelők, ellentevékenység rendszer részeit is, amennyben nem fér be az 5. gen sárkányba.
Jó reggelt az USAF F-16 gépeken mai napig nincs MAWS, az F-15 Golden Eagle-t beallom nem tudom, F-15E-n még nem láttam. Az USAF F-15 gépeken még vontatott csali sincs, amit nem tudom, hogy hogyan képelnek el, mert double digit SAM ellen menni anélkül elég nagy merészség... Az F-35-ben integrálva van a TGP, EOTS és 6x DAS szenzor ás ALE-55 x6 db, mikor az F-16-on ennél kevesebb van. Szóval megint mi a frászról beszélünk...?

Mit és hova akarsz reszelgetni...? [fejvakarás]

Valahogy csudajó, hogy a tapasztalat szerint 35 év alatt sem nyúlnak hozzá a sárkányhoz, de eleve azon sipákolnak egyesek, hogy az F-35A/B/C, ami más most bír mindazzal, amiről a régebbi gépek legfeljebb álmodnak, akkor azoknál a sárkányba benyúlás nehezebb lesz. Tényleg...? A 4. gen gépeknél annyira votl könnyű, hogy a Hornet után terveztek ey Super Hornetet... Izé... Az F-16-tal meg a F-16I és Block 60-nál sem csináltak semmi radikálisan, simán meghízott a gép, de csak azért, mert rárakták az USAF által nem használt cuccokat. AESA radar is van Block 60-on, de a gép orrát nem tervezték át radikálisan.

Persze abban igazad van, hogy eleve a legmodernebb berendezések vannak most is bennünk, meg arra is, hogy az F-22-nél is voltak moderinzálások, illetve azok nélkül is csúcsvadász, de konkrétan, ha a kérdést nézzük, akkor a 4++ gépeknél könnyebben lehetésges valószínűleg a sárkánymódosítással együttjáró fejlesztések tervezése, átépítése.
Én valahogy nem ezt látom. Jó lenne tudni, hogy költségvetési vagy műszaki oka van annak, hogy az F-15-ön nincs ALE-50/55 és az, hogy MAWS miért nincs semmilyen más USAF gépen vagy A-10C-n.... (2008-ban a Load Diffuseren ittjárt A-10 gépen már volt MAWS.)
 
  • Tetszik
Reactions: therob

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
Kár, hogy nem voltál a Load diffuseren 2017-én. Láthattad volna, hogy a AF89129 oldalszámú Viper, bizony közel azonos festékkel lefestve, mint az F-22, valamint a beömlőin müanyag keretek vannak és hogy stonefort barátunk elmesélte, ha levesszük az orrkúpot, akkor az első törzskeret elölről olyan kiegészítő árnykolóval van körbevéve hasonló alakú, mint a tojástartó Ezek mint a Stealth jellemzők csökkentésére vannak. Én láttam ilyen Spangi F-16-ost is, nincs sok belőlük, néhány alakulat rendelkezik néhány ilyen géppe, közös okoskodásunk szerint ezek mennének előre SEAD/DEAD bevetéseken.
A Gripen orrrész példa volt, hogy egy 30-40 éves üzemeltetésre készülő repülőgépnél a sárkányt megbotani és átépíteni egyszerübb feladat. Akik "sipákolnak" azok nem sipákolnak hanem megjegyzik, hogy a stealth technika sok előnye mellett, a 4++ generációs repülőgépek is alkalmasak a legtöbb feladatra, és amennyire a hálózati hadviselés, és a szenzorok, érzékelők, aktív és passzív ellenrendszerek modernzálódnak, akár a 5. generációs repülőgépek mellett, illetve helyett is használhatóak lesznek.
Ez persze nem jelenti azt, hogy az 5. generáció nem lenne ugrás.
Azoban a marketingen kívül, a Boeing, a SAAB, a Erofighter Gmbh és más repülőgép tervezői és gyártó cégeket nem lehet, csak sipákolónak degradálni, valamilyen fokon igazuk van. Saját véleményem szerint, igaz amit állítanak, de az 5.gen repülőgépeknél az előnyös tulajdonásgok anulálják a hátrányakot, viszont kisebb 1-2 száados harci repülőgépes légierőknél én aránytalanul drágának érzem a beszerzésüket, és üzemeltetési költségüket (jelenlegi formában), különösen ha az az adott ország légierejének eljövendő feladatait is megnézzük.
Az 5. gen gépek, az ellenség 5. gen gépei ellen, vagy megersített A2D2 ellen vannak kihegyezve. No ez orosz-amcsi/nato, vagy amcs-nato, vagy kinai-amcsi/nato, izrael-nato/usa konfilkus esetén érdekes, egyébnél nem. Nos oda meg menjenek az Amcsik, és a közepes nagyhatalmak, meg azok az államok amelyek sokkal gazdagabbak (hollandok, vagy dánok), mi európa kis nemzeti a légirendészeti feladatokat, valamint közepes-nagy konflikusnál a bombahordozó, és második vonalat repüljük.. Éppen ez a NATO előnye, hogy nem kell mindenképpen minden képességgel rendelkezni. A steatlh 5. gen, ezek közé tartozik. Ha mégis ilyen kell, akkor a jóval olcsóbb hamarosan megjelentő dronokat kell nekünk venni..
 
M

molnibalage

Guest
Kár, hogy nem voltál a Load diffuseren 2017-én.
Egyszerűen nincs lehetőségem ilyesmikre. RIAT 2017-en egy napon viszont ott leszek.

Láthattad volna, hogy a AF89129 oldalszámú Viper, bizony közel azonos festékkel lefestve, mint az F-22, valamint a beömlőin müanyag keretek vannak és hogy stonefort barátunk elmesélte, ha levesszük az orrkúpot, akkor az első törzskeret elölről olyan kiegészítő árnykolóval van körbevéve hasonló alakú, mint a tojástartó Ezek mint a Stealth jellemzők csökkentésére vannak.
Szuper, de ezek belső változtatások. A steath gép korlátai meg a külsőnél vannak, hogy a stealth meg legyen, bár azért a burkolat alatt is kell dolgozni ezért.

Akik "sipákolnak" azok nem sipákolnak hanem megjegyzik, hogy a stealth technika sok előnye mellett, a 4++ generációs repülőgépek is alkalmasak a legtöbb feladatra, és amennyire a hálózati hadviselés, és a szenzorok, érzékelők, aktív és passzív ellenrendszerek modernzálódnak, akár a 5. generációs repülőgépek mellett, illetve helyett is használhatóak lesznek.
Ez ebben a formában nem igaz. Igaz, hogy a stealth nem all aspect, csak éppen a pilóta dönti el, hogy időben merre és mikor legyen RCS minimum. Ez mit is jelent? Mert a többségnek nem esik le... Hát azt, hogy az adott pillanatnyi fenyegetés szerint az adott irányba a long range képességet ki lehet nyírni. -30 dbsm táján és alatt a 20-25 km feletti célkövetés repcsikkel és 40-50 km feletti SAM-mel a mese habbal kategória. Mivel a célbefogás és IFF meg egyéb más is időbe telik ez azt jelenti, hogy a folyamatos track és rávezetés nem lehetséges, ha a gépnek van elég ideje az RCS-t hol erre és hol arra minimalizálni. Na kettőt lehet találni, hogy akkor a ALE-55 + DAS + AESA radar mire jó - méred a bejövő rakéta távolságát is hálózatban - és az SDB 10 km magasságban indítható akár 40-50 km-re levő célok ellen is. Hátszélben ez lehet 60-70 km is. Ja, hogy gyakorlatilag egy 2x4 gépes eltérő aspektussal közeledő F-35 kötelék annyi SDB-t szór ki, hogy bármelyik Sz-300 változat is elkezd izzadni? Az Sz-400-on kettőt lehet találni, hogy miért van célcsat duplázás...

Saját véleményem szerint, igaz amit állítanak, de az 5.gen repülőgépeknél az előnyös tulajdonásgok anulálják a hátrányakot,
Milyen hátránya van egy F-22-nek egy F-15C Golden Eagle vagy a régebbi 4+(+) vadászokkal összemérve...?
Milyen hátránya van egy F-35A-nak egy F-16C-vel összemérve...?
Milyen hátránya van egy F-3BA-nek egy AV-8 Harrier II-vel összemérve...?

Csak hogy a váltótípusokat és az együtt szolgálókat vessük össze...

viszont kisebb 1-2 száados harci repülőgépes légierőknél én aránytalanul drágának érzem a beszerzésüket, és üzemeltetési költségüket (jelenlegi formában), különösen ha az az adott ország légierejének eljövendő feladatait is megnézzük.
Most akkor megint jó lenne eldöteni, hogy közgazdászkodunk vagy harcászkodunk. A kettő együtt egy ponton túl nem megy. Lehet 4++ gen gépekkel is ellenni, csak akkor az lesz, mint Líbia felett, amikor téves szimbolúm használat maitt Sz-300 jelent meg és mindeki kitakarodott a légtérből. Double digit layeret IADS-t te nem törsz fel csak úgy 4++ gépekkel, még túlerő esetén is iszonyatos mészárlás lehet a vége a támadó oldalán. A kérdés az, hogy hova kívánod a képesség maximumát helyezni és a politika ezt miért követeli meg.

Az 5. gen gépek, az ellenség 5. gen gépei ellen, vagy megersített A2D2 ellen vannak kihegyezve.
Ez ebben a formában nem igaz. Minden vadászgép és minden radar SAM ellen ki vannak hegyezve, nem limitál a generáció.

Éppen ez a NATO előnye, hogy nem kell mindenképpen minden képességgel rendelkezni. A steatlh 5. gen, ezek közé tartozik. Ha mégis ilyen kell, akkor a jóval olcsóbb hamarosan megjelentő dronokat kell nekünk venni..
Nem véletlen halogatják a beszerzést nyugaton több országban is. Védelmi szempontból nem szükséges az F-35A, ha Európa nem akar Ázsiában vagy bárhol a világon diktátorokat bombázgatni, akinek van Sz-300+Tor vagy Sz-300+Pantsirja. Oo-val meg a hülye akar csak háborúzni.