F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
Az F-35 egy dog, mert ronda, de kis szarnyai ne tevesszenek neg, hiszen a torzse emelotest. Aminek a leheto legkedvezobb a felhajtoero/legellenallas aranya. Ez a demo nem a legjobban osszerakott musor. Ennel a gep sokkal tobbet tud.
A test felhajtóereje a mozgákonyságnál nem sokat ér szerintem, mivel egy fix részről van szó. Az egyenes irányú repülésben biztosan hasznos, de a manőverezés kizárólag a szárnyak dolga.
 
M

molnibalage

Guest
A test felhajtóereje a mozgákonyságnál nem sokat ér szerintem, mivel egy fix részről van szó. Az egyenes irányú repülésben biztosan hasznos, de a manőverezés kizárólag a szárnyak dolga.
Joker, ha ennyire nincs fogalmad a dolgokról - jó szokás szerint - akkor megkérhetünk, hogy ne próbálj szakérteni...?

Nézd már meg az F-16 vagy az F-4 realtív szárnyfelületét a teljes felülethez képest. Aztán nézd már meg a szárny törzs átemeneteket, LERX-et és egyebeket.
Aztán nézd meg a két gép képességeit...
Linkeljem a gépek Ps görbéit huszadjára is?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
Akkor most megpróbálok nyugodtan csak kérdezni és figyelni. Mégis mi az isten f*szával kormányoz egy vadászgép ha nem a szárnyakon levő terelőkkel?! Továbbmegyek, ha azokat lehegesztenék fixre, az összeset, függőleges és vízszintes vezérsíkon is, akkor azzal a kurvára aerodinamikus és nagy felhajtóerejű F-35 törzzel mégis hogyan kormányoznák a gépet? Köszönöm!
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
Na, valamelyik az összes felsíró aerodinamikai oktató közül, vagy amelyik a nyugtatóját szedi meg gyökkettőz másokat pedig ő az aki egy egyszerű kérdést nem képes felfogni. Hogy manőverezel egy vadászgéppel lehegesztett légterelőkkel és nagyon nagyon aerodinamikus meg nagy felhajtóerejű törzsel te nagyonokos? Mert ez volt a kérdés, de az olvasás és értelmezés helyett csak a másik fikázása megy.
 
  • Tetszik
Reactions: bartinieffektus
T

Törölt tag 1586

Guest
Akkor most megpróbálok nyugodtan csak kérdezni és figyelni. Mégis mi az isten f*szával kormányoz egy vadászgép ha nem a szárnyakon levő terelőkkel?! Továbbmegyek, ha azokat lehegesztenék fixre, az összeset, függőleges és vízszintes vezérsíkon is, akkor azzal a kurvára aerodinamikus és nagy felhajtóerejű F-35 törzzel mégis hogyan kormányoznák a gépet? Köszönöm!
Ha jól értem két dologról van szó:
1.) hasznos-e a felhajtóerőt termelő törzs a manőverezőképesség szempontjából? (vagy csak egyenes vonalú repülésben?)
2.) ha azokat lehegesztenék fixre, az összeset, függőleges és vízszintes vezérsíkon is, akkor azzal a kurvára aerodinamikus és nagy felhajtó erejű F-35 törzzsel mégis hogyan kormányoznák a gépet?

1.) A manőverező képességet két részre lehet bontani:
a.) egy dinamikus részre - a gép három tengelye körüli elfordulás kezdeti szögsebesség;
b.) egy tartósan fenntartható manőverező képesség - ez az állandósult szögsebesség;

Az a.) pont elsősorban a kormányfelületek méretétől azok tömegközéppontól való távolságától, a gép sebességétől és aerodinamikai stabilitásától függ;
A b.) pont az ami nekünk most érdekes. Ehhez egy ábra:

60-degree-Bank-Angle-2g.jpg

Mint látod fordulóban megváltozik a gépre ható erők vektorainak iránya. Megjelenik a centrifugális erő is és a felhajtóerőnek a centrifugális erő és a sulyerő eredőjével kell egyensúlyba lennie ahhoz hogy a gép magasságvesztés nélkül tudjon fordulni. Ehhez a plusz felhajtóerőhöz plusz állásszög kell ami plusz ellenállás is jelent, aminek a legyőzéséhez nagyobb tolóerő (értsd nagyobb hajtómű teljesítmény kell)
A kérdésedre a válasz: egy több G-vel manőverező gépnek mind kp. felhajtóerőre szüksége van fordulóban - arra is amit a szárny termel és arra is amit a törzs.

2.) Erre a kérdésedre a válasz: SEHOGY
 
  • Tetszik
Reactions: Wier and fishbed
M

molnibalage

Guest
Na, valamelyik az összes felsíró aerodinamikai oktató közül, vagy amelyik a nyugtatóját szedi meg gyökkettőz másokat pedig ő az aki egy egyszerű kérdést nem képes felfogni. Hogy manőverezel egy vadászgéppel lehegesztett légterelőkkel és nagyon nagyon aerodinamikus meg nagy felhajtóerejű törzsel te nagyonokos? Mert ez volt a kérdés, de az olvasás és értelmezés helyett csak a másik fikázása megy.
Valahol vicces, mikor a TVC vita közben oldalakon keresztül magyaráztam az elemi pont és a kiterjedt test mozgását és ott van a HT összefoglaló is. Rudi írt valamt, elolvasom. Ez is lesz a HT összefoglalóban, de itt még nem tartok...

Elnézést, hogy huszadjára magyarzás után sem fogom 21-jére leírni most...
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 816
2 512
113
Akkor most megpróbálok nyugodtan csak kérdezni és figyelni. Mégis mi az isten f*szával kormányoz egy vadászgép ha nem a szárnyakon levő terelőkkel?! Továbbmegyek, ha azokat lehegesztenék fixre, az összeset, függőleges és vízszintes vezérsíkon is, akkor azzal a kurvára aerodinamikus és nagy felhajtóerejű F-35 törzzel mégis hogyan kormányoznák a gépet? Köszönöm!
@joker A probléma ott kezdődött, hogy az első kommented nem kérdés volt, hanem kijelentés. Csak utána kérdeztél, miután a többiek kicsit meglepődtek a bátor kijelentéseden. Bocsi, de én sem értek hozzá, ezért nem is teszek kijelentéseket ezekkel a témákkal kapcsolatban. Láttam már repülni élőben a Villámot, de engem akkor is a hangja fogott meg! Brutál!! Remélem idén is lesz alkalmam megnézni!! Hivatalosan nincs még a listán a RIAT-on, de imádkozom csendben! :D Te is @molnibalage ? :):D:rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
M

molnibalage

Guest
@joker A probléma ott kezdődött, hogy az első kommented nem kérdés volt, hanem kijelentés. Csak utána kérdeztél, miután a többiek kicsit meglepődtek a bátor kijelentéseden. Bocsi, de én sem értek hozzá, ezért nem is teszek kijelentéseket ezekkel a témákkal kapcsolatban. Láttam már repülni élőben a Villámot, de engem akkor is a hangja fogott meg! Brutál!! Remélem idén is lesz alkalmam megnézni!! Hivatalosan nincs még a listán a RIAT-on, de imádkozom csendben! :D Te is @molnibalage ? :):D:rolleyes:
Igen, sokadjára probléma ez.
Én nem számítok arra, hogy RIAT-on ott lesz a Villám.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 165
113
Joker, keversz, vagy rosszul fogalmazol. A manoverezokepesseg nem csak a kormanyozhatosag ( iranyfeluletek, felhajtoero elosztas lasd a magyar KM-400 es ujabban toloerovektor), hanem a felhajtoerotermelo feluletek, ileetve legellenallas nagysaga. Plusz ahol van, ott a vono/toloero, illetve a gep tomegenek aranya is.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
A RIAT-on nem repül a villám, csak a bátyja a Raptor.. Ez van. Aki Villámot akar látni, az vagy huzzon még vasárnapig Párizsba, vagy menjen le Almendolába ahol az olaszok által szerelt Villámok bázisa van. Utóbbi helyen nem fog demot látni, de carabienerit sokat.. Én most nem spotterkednék ott.
 
M

molnibalage

Guest
Na joker, akkor megpróbálom röviden. Első körben értsük meg azt, hogy a repülőgép, mint elemi pont mozog egy körpályán egy ideális állandó szögsebességű tökéletesen idealizált fordulóban.

Ehhez szükséges gyorsulásokat kell biztosítani. A hajtómű tolóereje segítségével tartja a gép az állandó érintő irányú sebességet, a körpályán maradásához szükséges felhajtóerőt a szárnyak és a teljes repülőgépen ébredő felhajtóerő adja. Ez az elemi pont határozza meg azt, hogy mire van szükség, ezt kell kielégíteni.

Viszont, ha megnézed a repülőgépet forduló közben, akkor maga a gép is forog a saját tömegközéppontja körül is. Tehát igazából a forduló közben két feladatod van:
  1. Előállítani felhajtóerőt, ettől változik a pálya, a gép haladási iránya.
  2. Viszont a repülőgépet is forgatni kell, hogy a gép orra a pálya irányába mutasson, mert különben csak csúszna a gép.

1+2 a repülőgép haladási iránya és a gép orra szinte soha nem mutat egy irányba, emiatt van állásszög is, mert 1G esetén is kell felhajtóerő. A kulcs az, hogy forduló esetén hogyan forog a gép a pálya változásának sebességéhezképest.

Ha, a repülőgép saját súlypont körüli forgása megegyezik a felhajtóerő miatti haladási irány változással és a repülőgép sebessége sem változik, akkor van állandó szögsebességű és állásszögű forduló.

Mi történik akkor, ha a repülőgép saját tengely körüli forgása erősebb, mint a haladási irány megváltozása? Ennek szélsőséges esete, amikor a Kobra manővert hajtod végre. A repülőgép haladási iránya akkor is megváltozik, csak a többségnek ez nem tűnik fel, mert a gép hamar elveszti sebességét ezt alig látni.

A 2:00 percnél.

Amikor csak nagyon nagy átmeneti szögsebességű forduló van, akkor láthatsz olyat, hogy a repülőgép orra a pálya elé néz, amikor pillanatokra hatalmas állászöget és felhajtóerőt állítanak elő, aztán a kettő egy idő után egyensúlyba kerül.

Tehát a forduló úgy keződik, hogy a kormányszerveket kitérítik a repülőgépen, de nem azok állítják elő a felhajtóerőt. Azok csak állásszögbe "beforgatják" a gépet, és akkor keletkezik a felhajtóerő, amit rudi ábráján is látsz.

Na, valamelyik az összes felsíró aerodinamikai oktató közül, vagy amelyik a nyugtatóját szedi meg gyökkettőz másokat pedig ő az aki egy egyszerű kérdést nem képes felfogni. Hogy manőverezel egy vadászgéppel lehegesztett légterelőkkel és nagyon nagyon aerodinamikus meg nagy felhajtóerejű törzsel te nagyonokos? Mert ez volt a kérdés, de az olvasás és értelmezés helyett csak a másik fikázása megy.

Remélem ezek után látod, hogy ennek a kommentnek melyik része és hol állatság. A "légterelők" - csűrőkormány, stabilizátor, stb. - azok a beforgatást csinálják és valóban nem tudsz nélküle manőverezni, de nem ezek határozzák meg a gép forduló képességének maximát, hanem a szárnyon és törzsön ébredő felhajtóerő. A MiG-29 és F-14 esetén adott sebesség és AoA mellett 30-35%-át is elérheti a centroplánon ébredő erő a teljes felhajtó erőnek. És ezek "szutyok" 40-50 éves aerodinmikával bíró gépek, ezt jó lenne észrevenni. Az F-35 "kicsit" más háttérrel lett tervezve. Egyhajtóműves és TVC nélkülisége ellenére is csinált olyan manővert, amiről az F-16 legfeljebb álomdhat. (Még, ha harcászati jelentősége nincs is.)


Egyébként erről terveztem a HT összefoglalóhoz videót csinálni elmagyarázva az egészet, mert láthatólag sokak nem értik meg...
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 429
18 851
113
A wiki szerint ez a 101KS-U MAWS. A kínai cucc inkább hasonlít a DAS rendszerre, de arról semmit sem lehet tudni.


Na jó de mivan ha az OLS -50-et kiegészíti ez 101-KS-U kameraszerűség így biztosítva a pilóütnák a 180 fokos láthatóságot egy sisakkijelzőnek
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 188
13 463
113
A 101-KS-U csak a közeledő rakétákra figyelmeztet, a DAS ennél jóval több.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 429
18 851
113
Én scifi rajongó vagyok na nem star wars féle űrfaxságokra gondolva DE!


Tudtommal az f-35-nél elérték a lehető legnagyobb toloerőt amit gázturbánban leheto_O 21 tonnásat jól írom?

Na de mi jöhet akkor ezután ha Semmi újat nem tudnak tovább? Megáll a hajtómű fejlesztés 100 évre?

Mikor várható az amikor egy vadászgép úgy megy ki az űrbe mint pl a Call of duty infinite warfare-ban?
 
M

molnibalage

Guest
Tudtommal az f-35-nél elérték a lehető legnagyobb toloerőt amit gázturbánban leheto_O 21 tonnásat jól írom?
Nem. Honnan szedted ezt a sületlenséget? Eleve a kijelentés hülyeség. Nagyobb hajótművel nagyobb tolóerő érhető el. Egy rakás airliner hajtómű ennél sokkal nagyobb tolóerőt állít elő.

Még akkor is marhaság, ha úgy érted, hogy F135 méretben. Egyáltalán fékpadira érted? Az F100 hajtómű sebesség növekedésével a szívócsatorna veszteségek ellenére képes elérni a 15 tonnás tolóerőt, persze ez nem fékpadi érték.

Ha tiszta oxigénnel üzemelne egy gázturbina, akkor sokkal magasabb égési hőmérsékletet is el lehetne érni, tehát magasabb tolóerő lenne elérhető. Az más kérdés, hogy jelenleg nincs olyan hajtómű ami a magasabb hőmérsékleten üzemképes maradna. Azonban el lehet képzelni elvi szinten egy olyan rendszert, ahol annyival magasabb tolóerőt ad a 100% oxigén cipelése, hogy megéri ezt forszírozni. Jelenleg ennek közelébe sem vagyunk.


Roni, de honnan szedsz ilyen meredek dolgokat? Nem értelek. Linkelgetsz szutyok számítógépes játékból, fizikának és józan észnek totálisan ellentmondó kijelentések, stb.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Én scifi rajongó vagyok na nem star wars féle űrfaxságokra gondolva DE!


Tudtommal az f-35-nél elérték a lehető legnagyobb toloerőt amit gázturbánban leheto_O 21 tonnásat jól írom?

Na de mi jöhet akkor ezután ha Semmi újat nem tudnak tovább? Megáll a hajtómű fejlesztés 100 évre?
Mi lenne? Kirúgják a mérnököket és azok elmennek virágot szedni.:p
Amúgy meg mindig lehet reszelgetni:
- több tolóerő nagy magasságon
- üa fogyasztás
- karbantartás gyakorisága
- élettartam
- egyszerűbb előállítás (3D nyomtatás, forgácsolás árnyas fák tövében)
- olcsóbb alapanyagok (titán-kriptonit helyett alaméneum-adamantium)
- kevesebb károsanyag kibocsátás (a visszafogott kormolás a pilóta nemláthatóságának is jót tesz)
- csökkentett radar érzékelhetőség vagy infra emisszió
- több szexy magas szőke/barna mérnöknéni
- gendersemleges gyártási, üzemeltetési, reülési körülmények (it so 2010's)
- üzemeltetési igénytelenség (jól bírja, ha az afrikai országban vagy Magyar Üdvhadseregben kidobják a napra-esőbe és olykor beleforgatják néni homokba, mert drága az istálló épület)
- EMP hatásokat megússza, kezeli, újra lehet indítani, vagy legalább kevésbé látványosan szikrázik
- nem fertőzi meg a Cylon-vírus
- elmosogat
- működik akkor is, ha a hátsófelét letépte a SAM, az elejébe meg belerepült egy madár (redundancia)
- van benne Bluetooth (van egyáltalán olyan fórumtag, aki használt ilyet rendszeresen valaha?!)
- újra lehet indítani, ha leáll (és nem csak akkor, amikor már távozott a pilóta)
- ingyen van (Magyar Néphadsereg likes dis :hadonaszos:)
- valós idejű adatkapcsolat szervízközponttal, távdiagnosztika, távjavítas az előre telepített szervízdrónok segítségével (US edition: ilyen pókszerű izék, MH edisön: jetpackes Béla méretes csőfogóval, fázisceruzával és kacsaszalaggal)

Szóval amúg létezik honvédelmi költségvetés, közbeszerzés és fegyvergyárzás (=amíg van kenyér a boltba' és kicsivel utána is), addig lesz fejlesztés.

(OFF: A STARWARS NEM SCYFY HANEM FANTASYYYY!!!444!!!!)
 
M

molnibalage

Guest
Eleve ott kezdődik, hogy volt YF-120, ami változtatható kétáramúságú volt, tehát el lehet vele érni jobb karakterisztikát és sanszosan magasabb tolóerőt is, jobb fajagos tolóerőt, mint a mostani hajtóművekkel. Persze olyan bonyolult és olyan horror az egész, hogy még az állandó "mindenből a legjobbat" USAF sem kért belőle...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7