F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
Én meg éppen jó elnevezésnek tartom, hogy az Eurofigher, az Eurovadász.. A britek nevezik Typhoon-nak, a németek Eurofighternek (jó, hogy nem Eurojager :), az olaszok is Eurofighternek, a spanyolok C-16 Eurofighter Typhoon-nak.
A bomba hivatalosan ejtőlőszer...
A gyalásó meg M68 mintájú kézi tábori erődítési eszköz :)
 

Wier

Member
2017. március 24.
39
23
8
"Az USA-ban másként folynak a dolgok a hadseregben is. A néha elkerülhetetlen kisebb-nagyobb események, balesetek kivizsgálási eredménye nyilvános, így történt ez a 2016 szeptemberében földön bekövetkezett balesetet követően is. Az esemény során egy vadonatúj Lockheed Martin F-35A Lightning II ötödik generációs alacsony észlelhetőségű vadászbombázó szenvedett súlyos, de javítható sérülést. A jegyzőkönyv interneten 2017 júliusától elérhető változatát olvasva ismerősnek tűnt a gép szériaszáma, és a fotó archívumomat elővéve nem tévedtem, a 12-5052-es számú gépet volt szerencsém élőben látni az angliai Fairfordban, ahol a 2016 júliusában megrendezett nagyszabású légi bemutató egyik főszereplője volt. Tehát van egy rakás saját fotóm a gépről, így megfelelő illusztrációk birtokában kézenfekvő, hogy az egyébként is érdekes témát ismertessem azokkal, akiket érdekel. "

http://jetplanes.blog.hu/2017/07/13/a_vizsgalat_lezarult_ne_felejtse_el_705
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
Vajon itt mennyi idő után mondják azt a németek, hogy nem fizetik ki a csak franciáknak kellő fejlesztéseket és ezért szakad ketté vagy áll le a program? Utána meg vesznek F-35-öt mindketten.
 
M

molnibalage

Guest
Emel jól megválaszolta. Az Eurovadász légifölény gépnek készült, majd ráaggatták a multrole fegyverzetet, ahogy fenn is írtam.
-- az F-16-ot könnyű, az F-15-öt légi fölény vadászgépnek tervezték, mégis egész jó csapásmérők az újabb verzióik. --
ez butaság, mivel éppen leváltás alatt vannak, az F-35-el
Na ez az, ami ordas butaság... Jo reggelt az USAF F-15E flotta is AESA radart kap egyeb korszerusitesek mellett. Az F-35 sehol nem az F-15E es legacy valtotipusa...
Az Golden Eagle us létezik az F-35 mellett. Sz-A s->sa koverziot es uj sa gepeket szerez be. Stb.

Kele, olyan dolgokat tudsz leírni, hogy az ember haja egnekall...

Az egytipusos legueroknel meg egyszer mintha már leirtam volna a helyzetet. A te megkozeliteseddel ma Hollandia es Norvégia meg a többi orszag nem F-16 MLU-t használna, hanem F-5E MLU-t AMRAAM-mal. Apró hiba, hogy nem ez történt...
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Én scifi rajongó vagyok na nem star wars féle űrfaxságokra gondolva DE!


Tudtommal az f-35-nél elérték a lehető legnagyobb toloerőt amit gázturbánban leheto_O

Nem.

Na de mi jöhet akkor ezután ha Semmi újat nem tudnak tovább? Megáll a hajtómű fejlesztés 100 évre?

Nem.

Mikor várható az amikor egy vadászgép úgy megy ki az űrbe mint pl a Call of duty infinite warfare-ban?

50 éven belül nem nagyon várható ilyesmi.

Szerintem nem lesz belőle semmi. Képzeld el, ha mondjuk F-35-nél 30%-kal kevesebb keróval meglenne a mostani hatósugár, a gép könnyebb lenne laza 3 tonnával fullra tankoltan. Ehhez képest az F-15C/D Golden Eagle gépekbe nemhogy GE F110, de még F100-PW-229 sem került...

Molni, ez a "6. generációs" gépek hajtóműve lesz (vagyis az F-22 váltótípusáé). Kb. 2035-ben. Ember vezette harci gépekben korábban nem igazán várható.
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
kelepisti

Miért repülne egy Typhoon alacsonyan? Egyáltalán mi számít neki alacsonynak?
Ha bele gondolsz az F-16-ot könnyű, az F-15-öt légi fölény vadászgépnek tervezték, mégis egész jó csapásmérők az újabb verzióik.
Az EF-et is komolyan meg lehet pakolni fegyverekkel:
Eurofighter_Typhoo_3406998b.jpg


Értem én , hogy az F-35 nehezebben észlelhető, de csak minimális fegyverzett mellet.
Persze elektronikában is többet tud az F-35, de ez a plusz valóban kell a Németeknek? Ki ellen?
Az új 5. generációs gép kifejlesztésével meg nagyon el vannak késve. 20 év mire összedobják, iszonyat pénzért és mire kész lesz addig 20 szor kivonják már a Tornádókat.
Szerintem kézen fekvő lenne ha egy "hazai" már kulcsrakész megoldást választanának a Tornádó helyet.
Az 5. gen gépet meg majd az EF váltásának tervezzék, az ráér 20 évet is :)

Azért az a"minimális" akár 8 darab SDB is lehet. Az meg nem kevés ám.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
Emel jól megválaszolta. Az Eurovadász légifölény gépnek készült, majd ráaggatták a multrole fegyverzetet, ahogy fenn is írtam.
-- az F-16-ot könnyű, az F-15-öt légi fölény vadászgépnek tervezték, mégis egész jó csapásmérők az újabb verzióik. --
ez butaság, mivel éppen leváltás alatt vannak, az F-35-el................................................
Na ez az, ami ordas butaság... Jo reggelt az USAF F-15E flotta is AESA radart kap egyeb korszerusitesek mellett. Az F-35 sehol nem az F-15E es legacy valtotipusa...
Az Golden Eagle us létezik az F-35 mellett. Sz-A s->sa koverziot es uj sa gepeket szerez be. Stb.
--------------------

Nem hülyeség, csak máshogy értelemed. Evidens, hogy az F-15-nek az F-22, az F-16-nak az F-35 az utódja. Az F-35 az F-15SE-nek stb. is az utódja Az már gazdasági kérdés, hogy nem cserélik le őket mindt, mert az még az USA-nak sem érné meg. Technikai értelemben igazam van.
-------------------------
te megkozeliteseddel ma Hollandia es Norvégia meg a többi orszag nem F-16 MLU-t használna, hanem F-5E MLU-t AMRAAM-mal. Apró hiba, hogy nem ez történt...

Nem itt is igazam van. Azonban ahogy leírtam azon országok amelyek F-16-al repültek európában automatikusan választották az F-35-öt gyakorlatilag a rajzasztalról, vagy pld. most majd a belgák mint utolsók, azért mert a többiek is ezt válaszották. Szükségesük nem lenne rá, mivel a gépeik potensek jelenleg is, így akár 10 évvel is eltolhatnák a beszerzést. Az oroszok nem gyártanak annyi 5.gen-t és Kína meg távol van. Most lehet ráfogni persze az orosz 4++-ra, hogy ezért kell, de éppen látjuk, hogy az F-16-os új fegyverzettel, AESA-val nincs hátrányban az orosz 4++ gen. gépekkel szemben sem. Viszont most volt a marketingkampány, és beleöltek már a fejlesztésbe (az eu. repipar helyett) egy csomó pénzt, ezért beszerezték..

Mivel viszont ezen országok beszereznek ennyi 5.gen gépet, lehet a németek-nek, és franciáknak, spanyoloknak fejleszteni 5.gen-t, mert a jelenlegi géppark is kitart amig fejlesztenek, az oroszok-kínaiak pedig nem tudnak annyi 5.gen gépet gyártani, mint amennyi a NATO-nak lesz. Másik pedig, hogy a NATO vagy az EU nem az USA ellen készül, tehát nem kell automatice az F-35-el, ahogy az F-22-vel sem szembeállítani a eu.nyugati gyártású gépeket. Export az más kérdés, ott jelenleg majd jön az F-35 dominancia, csak jelenleg a leszállítási idő sok.. De 10-12 év múlva, már lehetséges ha kedvező a csillagzat egy jövendő eu. 5.gen rajzasztalról/CAD-CAM történő beszerzésére..
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 431
18 865
113
Felpörögnek a repülőgép fejlesztések Európában - A szuperdrón mellé jön az EU-s vadászgép is

http://www.aerotech.hu/newsdetail.p...-_A_szuperdrón_mellé_jön_az_EU-s_vadászgép_is


majd valamikor 2030-2040 környékén rendszerbe álló harci repülőgép típussal

2040? Addigra az Usa és kína már a 6 gen gépet fogják repülni.
Az oroszoknak meg lesz elég pakfa mert a 4 gen gépeik is kikopnak addigra és azok helyére is kell valami.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 366
113
Felpörögnek a repülőgép fejlesztések Európában - A szuperdrón mellé jön az EU-s vadászgép is

http://www.aerotech.hu/newsdetail.php?tdate=2017-07-17&ttitle=Felpörögnek_a_repülőgép_fejlesztések_Európában_-_A_szuperdrón_mellé_jön_az_EU-s_vadászgép_is


majd valamikor 2030-2040 környékén rendszerbe álló harci repülőgép típussal

2040? Addigra az Usa és kína már a 6 gen gépet fogják repülni.
Az oroszoknak meg lesz elég pakfa mert a 4 gen gépeik is kikopnak addigra és azok helyére is kell valami.


Szerintem a kockázatelemzés még nincs ott, hogy egyáltalán dátumot adjanak meg. Amennyire én tudok erről, a követelményrendszert egy új gépre elég hosszas elemzés előzi meg, mi kell és mi nem (lásd az USAF esete a 6.th gennel, amiről még csak azt tudják, hogy nem fogják tudni mit kell majd tudnia, így 2030ra egy platform lesz, amiből majd az akkori/akkor előrelátható fenyegetésre fejlesztenek tovább).
Szóval Európa még az sem tudja, mi fenyegeti hamarosan, illetve milyen szinten számíthat az USA segítségére a jövőben. Szerintem simán ennek a letisztázása sincs még meg, vagyis lesz e akkora fenyegetés, ami ad elég pénzt majd egy elégséges fejlesztésre. Jelenleg úgy látom, hogy az Airbus akar munkát nagyon, de amíg egy tisztességes fenyegetettségi kép nincs meg és egy valódi összezárt szövetség mögötte (katonai, mint az Eurohaderő) addig fontosabb dolgokra kéne költeni Európában (pl. a meglévő eszközökre). Kegyetlen drága móka egy ilyen gép. F-35 pedig van, és működik szépen, így talán nem is annyira sürgető.

(amúgy nem ide tartozik, de most akkor az Irán felett lecsalogatott felderítő miatt visszakozik az USA az autonóm meg távirányított gépektől és az AI/pilóta kombó javára az új genben, vagy valami más az ok?)
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
M

molnibalage

Guest
Nem.



Nem.



50 éven belül nem nagyon várható ilyesmi.



Molni, ez a "6. generációs" gépek hajtóműve lesz (vagyis az F-22 váltótípusáé). Kb. 2035-ben. Ember vezette harci gépekben korábban nem igazán várható.
Azokba sincs sok ertelme. Nagy nagy teljesítményű manoverezo gepkbe vsn értelme betenni. Jelen állás szerint szbszonikus uacv k lesznek csak, de azok sem onvezerloek teljesen...
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
Szerintem a kockázatelemzés még nincs ott, hogy egyáltalán dátumot adjanak meg. Amennyire én tudok erről, a követelményrendszert egy új gépre elég hosszas elemzés előzi meg, mi kell és mi nem (lásd az USAF esete a 6.th gennel, amiről még csak azt tudják, hogy nem fogják tudni mit kell majd tudnia, így 2030ra egy platform lesz, amiből majd az akkori/akkor előrelátható fenyegetésre fejlesztenek tovább).
Szóval Európa még az sem tudja, mi fenyegeti hamarosan, illetve milyen szinten számíthat az USA segítségére a jövőben. Szerintem simán ennek a letisztázása sincs még meg, vagyis lesz e akkora fenyegetés, ami ad elég pénzt majd egy elégséges fejlesztésre. Jelenleg úgy látom, hogy az Airbus akar munkát nagyon, de amíg egy tisztességes fenyegetettségi kép nincs meg és egy valódi összezárt szövetség mögötte (katonai, mint az Eurohaderő) addig fontosabb dolgokra kéne költeni Európában (pl. a meglévő eszközökre). Kegyetlen drága móka egy ilyen gép. F-35 pedig van, és működik szépen, így talán nem is annyira sürgető.

(amúgy nem ide tartozik, de most akkor az Irán felett lecsalogatott felderítő miatt visszakozik az USA az autonóm meg távirányított gépektől és az AI/pilóta kombó javára az új genben, vagy valami más az ok?)

Ellenben tisztán látásnak és F-35 áralkura is kitünő alap lehet egy "Europai" cél, kockázatelmezés, terv... LM "szivesen" adja olcsobban, jóval olcsobban az F-35öt ha avval kinyírja az "EF/Dassaultot"... és fordítva: EF/Dassaultra is inspiráló lesz ha ott az F-35 bökő a nyakukon.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 366
113
Ellenben tisztán látásnak és F-35 áralkura is kitünő alap lehet egy "Europai" cél, kockázatelmezés, terv... LM "szivesen" adja olcsobban, jóval olcsobban az F-35öt ha avval kinyírja az "EF/Dassaultot"... és fordítva: EF/Dassaultra is inspiráló lesz ha ott az F-35 bökő a nyakukon.

Ahha, de itt az Airbus erős helyzetbehozása lehetséges, az pedig az EUban igencsak szempont, főleg most, ahogy az elmúlt években változott a helyzet. Igazából én azt látom, hogy elkezdősött végre a II. VH utáni szemérmesség kiheverése, és talán végre nem szégyenként élik meg a németek és a franciák, hogy fegyverkezni kéne.
A magam részéről azt látom, hogy ha sikerül ebbe elég pénzt tenni és a fenyegetettség/védelmi akarat megmarad, akkor a gép előtt semmi akadály sincs - az Airbusnak pedig igencsak jól jönne a profilbővítés.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Azokba sincs sok ertelme. Nagy nagy teljesítményű manoverezo gepkbe vsn értelme betenni. Jelen állás szerint szbszonikus uacv k lesznek csak, de azok sem onvezerloek teljesen...


Legkorábbi alkalmazása a B-21-ben várható, bár ez még (szerintem sem) nem valószínű. Köztes állomásként talán várható valamelyik UCAV-ben valamikor a 2020-as években. A "6. generációs" gépekben viszont veheted ténynek. Nem véletlenül kapott egy-két éve is úgy egy milliárd dollárt a program (majd megkeresem a doksit). És, hogy mi az értelme? A 35%-os hatótávnövekedés adott üzemanyaghasználat esetén, a nagyobb javításközi üzemidő, meg hasonlók. Vagyis szimplán a fejlődés.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
A világ no1 csucsvadaszara sem akartak, akkor mashol még ennél is ketsegesebb..


Ez még egy régebbi doksi, de ebben a programban aztán tényleg mindenki benne van, aki számít:

http://www.dtic.mil/ndia/2010/SET/Thomson.pdf


És a tavalyi 2x1 milliárd dolláros szerződés a két nagy hajtóműgyártóval:

http://www.wpafb.af.mil/News/Articl...adaptive-engine-transition-program-contracts/

Ha ennyi pénzt beletolnak, aztán meg nem alkalmaznák, hát...
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
Ellenben tisztán látásnak és F-35 áralkura is kitünő alap lehet egy "Europai" cél, kockázatelmezés, terv... LM "szivesen" adja olcsobban, jóval olcsobban az F-35öt ha avval kinyírja az "EF/Dassaultot"... és fordítva: EF/Dassaultra is inspiráló lesz ha ott az F-35 bökő a nyakukon.

Az árral azért egy kicsit pontosítanbék. Az F 35 batch-ben kis szériákban rendelik. Most épp talán a batch 18 lett leadva, és ezeknek az árcéduláján már kevesebb mint 100 M$ per db szerepel. (2017 nyári adat 230 db felett van a kész gépek száma) Ez pedig közel azonos egy Rafaele vagy egy Typhon árával. De az F 35 5. generációs. A még futó F 18 gyártása valahol 75-85 M$ per darab a verziótól függően. A gogliban a pentagon költségvetésében ez az adat simán kikereshető....