KC-390 / C-390 Millenium (Embraer, Brazília)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 1586

Guest
Taktikai szállítógépekről beszélünk melyek közvetlenül a frontvonal közelébe szállítanak. Oda, ahol aknák, bombatölcsérek és más akadályok között - megfelelő munkagépek hiányában - kell 1 szükségrepteret kialakítani
Közvetlen a frontvonalba nem igen szoktak szállítani. Szerintem Te valami Khe-Sanh típusú műveletre gondolsz...
- a HUAF-nak - szerintem - nem Khe-Sanh típusú műveletekre kellene felkészülnie. Közvetlen a frontvonal közelébe talán inkább szállítsanak a helik! (Khe-Sanh-nál is csak azért kellettek a Herkik mert 5 000 embert kellett a levegőből ellátni!!)
Mire kellhet nekünk szállítógép?
Békeidőben: Szerintem elsősorban 1-200 fős missziós egységek ellátására (ideértve az esetleg kitelepülő Gripenek / lérakosok ellátását), sebesültek szállítása (pl. egyiptomi / olasz busz balesetek)
Háborúban: a külföldről beszerzett hadianyag minél gyorsabb hazaszállítása, esetleg valami különleges műveletben deszant dobás
Az biztos hogy pl. dunántúli raktárakból nem teherszállító gépekkel kéne árut szállítani pl. a keleti határra.

A fenti feladatok szerintem nem igénylik a burkolatlan pályáról való üzemelés képességét.
Ha netán meg szét lőnék az összes magyar betonpályát (nem valószínű - több mint egy tucat van!!) talán akkor jöhetnének szóba a már most is rendelkezésre álló füves tartalék repterek (Tapolca, Börgönd, Orosháza, stb...)
Azt viszont fontos tudni hogy ha burkolatlan pályáról üzemelsz akkor a gép tutira sérülni fog, függetlenül attól hogy turboprop vagy turbofan. Ennek a légcsavarja, annak fan lapátjai.... A törzsét meg mindkettőnek összeverik a felpattanó kövek és a futó is meg fogja sínyleni.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ha a MH Légierő igényeit nézzük, azt se felejtsük el hogy sugárhajtású tankerből könnyebb a Gripent megtankolni mint a maga mögött nagyobb turbulenciát okozó és lassúbb légcsavarosból (mert arról ugye ne is ábrándozzunk, hogy ha LGT-szállítót vennénk akkor az a gyorsabb de horror-drága A-400 lenne, max a lassúbb Spartanról vagy a CASA C-295-ről lehetne szó!). A rendszeres gyakorlás és a tankolási jogosítás fenntartása egyszerűbb és olcsóbb lehet a szállítási feladatok miatt úgyis szükséges saját géppel mint minden alkalomra kölcsön-tankerekkel.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Emelnek: A szárny kialakításával egyetértünk, de a jetek szinte csak nyilazottat használnak - így talán nem véletlenül írtam a fel és leszálló sebességek különbségéről...
Ráadásul a turboprop hajtómű semmivel se védettebb egy ventilátoros hajtóműnél
A turboprop hajtóművét épp a propeller "védi", ami kevésbé sérülékeny, mint a jet ventillátorlapátjai. Ráadásul a propellert könnyű cserélni, elentétben a jet teljes hajtóművével. Persze 1 rossz szükségreptéren idővel mindkét hajtóműtípus és a futómű is komolyan sérülhet, de nem mindegy, hogy mikor.

Végül az itthoni feladatokhoz nincs szükség légi tankolásra, viszont a közös /NATO/ akciókhoz egy közös NATO tankerflottára lenne szükség. /Külön tankerek a vadászoknak, és külön tankerek a lassabb szállítógépek és helik számára./
 
M

molnibalage

Guest
Emelnek: A szárny kialakításával egyetértünk, de a jetek szinte csak nyilazottat használnak - így talán nem véletlenül írtam a fel és leszálló sebességek különbségéről...

A turboprop hajtóművét épp a propeller "védi", ami kevésbé sérülékeny, mint a jet ventillátorlapátjai. Ráadásul a propellert könnyű cserélni, elentétben a jet teljes hajtóművével. Persze 1 rossz szükségreptéren idővel mindkét hajtóműtípus és a futómű is komolyan sérülhet, de nem mindegy, hogy mikor.

Végül az itthoni feladatokhoz nincs szükség légi tankolásra, viszont a közös /NATO/ akciókhoz egy közös NATO tankerflottára lenne szükség. /Külön tankerek a vadászoknak, és külön tankerek a lassabb szállítógépek és helik számára./
Az anyagi kár kisebb, de a katona nem számolja a dollárt... Nem az ő dolga. Joe Smith pilótát nem érdekli, hogy azért reked a semmi közepén, mert a légcsavartoll miatt nem röpképes a gép vagy mert a kompresszort cseszte szét a kavics... Egyik sincs a semmi közepén, ha szükség van rá...

Totális félreértésben élsz, valami turboprop fétised van az airstrip üzem táján, mikor egész egyszerűen ezek nem össszefüggő tényezők.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
valami turboprop fétised van
Épp ellenkezőleg. Én inkább azt érzékelem, hogy egyeseknek "jetfétise" van /természetesn nem rád gondoltam/. De sokak hozzászólásából az jön le, hogy a turboprop elavult sz@r, ki kell vágni a fenébe. Szerintem ma még mindkettőnek megvan a létjogosultsága. Az elektromos hajtás megjelenésével persze lehet, hogy e-prop lesz belőle. - Igaz, azzal hosszadalmas lenne óceánt átrepülni...
A hosszabb válaszodra majd a hétvégén reagálok...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Én inkább azt érzékelem, hogy egyeseknek "jetfétise" van
Szerintem valamit félreértesz.
A turboprop majdnem annyira "jet" mint a turbofan.
Annyi a különbség hogy a turbopropnál a propeller átmérője általában nagyobb, ezért a fordulatszáma pedig kisebb, mint a fan lapátok átmérője és fordulatszáma.
A turbofannál is a tolóerő 80%-át a fan lapátok szolgáltatják.
Mindenesetre mind a két megoldásnál a tengelyt egy gázturbina forgatja.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Épp ellenkezőleg. Én inkább azt érzékelem, hogy egyeseknek "jetfétise" van /természetesn nem rád gondoltam/. De sokak hozzászólásából az jön le, hogy a turboprop elavult sz@r, ki kell vágni a fenébe.
Errő szó nincs. Csak stratégiai szállítógépre rátenni orbitális ostobaság volt.

Az elektromos hajtás megjelenésével persze lehet, hogy e-prop lesz belőle. - Igaz, azzal hosszadalmas
A láthatáron nincs olyan akksi, amivel elektromos teherszállítógép építhető lenne. Kétszemélyes kisgép 1-2 órai repülési időbvel talán menne. Embertelen költséggel.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 170
113
Jó dolog a légcsavar, de a jelenleg elérhető, illetve az eszmecsere tárgyát képező gépek közül egyiken sincs olyan, ami a turbofan hajtóművekkel minden tekintetben konkurálna egy ilyen harcászati szállítórepülőgépen. Úgy is, hogy a harcászati szállítórepülőgépeken tényleg ez a jellemző. Csakhogy a KC-390-es tényleg egészen jó arányokkal rendelkezik. Egy koax propfan volna vele hasonló teljesítményű és talán még gazdaságosabb is, csakhogy jóval drágább kifejleszteni és bonyolultabb konstrukció.

Minden esetre inkább várjuk meg, míg a KC-390-essel is gyülnek össze tapasztalatok, hogy valóban megérte-e sugárhajtóművesíteni ezt a méretkategóriát, vagy sem. Nekem tetszik.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Mindenesetre mind a két megoldásnál a tengelyt egy gázturbina forgatja.
Tudom, és nem is értettem félre semmit. Nekem nincs bajom a turbopropokkal.

Molninak: Ma még nincs olyan akksi, de 20 évvel ezelőtt Te sem álmodtál lítium-ion akkuról. Ki tudja, hogy mi lesz 20 év múlva...?!?

Allesmor Obranna-nak: Ránézésre nekem is tetszik, de ez nem jelent semmit. Az viszont nem tetszik, hogy eddig csak "érdekmegrendelők" vannak. Innentől persze már én is kíváncsi vagyok a "valós képességekre"!
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Oké. És mit takar ez a "gravel kit"? Esetleg egy erősített futóművet? QUOTE]
Igen, és hajtóművédelmet is. Bár annak már nem sikerült utánanéznem, hogy különböző típusokon ez mennyire hatásos.

De hála rudinak, azt legalább tudjuk, hogy a csehek miért vettek KC-390-est. Gondolom a szlovákok, a románok, a bolgárok, a görögök és a litvánok szintén mérlegeltek, így Spartant vettek. - /Az EU-ból még az olaszok is, de ők biztos nem mérlegeltek!/
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A berepülés részeként végrehajtott átesési teszt kicsit izgalmasra sikerült...
A jeges szárnnyal végrehajtott H-AOA (high angel of attack) tesztnél a tehertérben szállított a kísérlet eredményeit rögzíteni hivatott berendezés elszabadult, hátracsúszott a tehertérben. A gép tömegközéppontja (CG) emiatt hirtelen úgy elmászott hogy a gép dugóba esett és pörögve zuhanni kezdett...:eek:
A dugóból 300 m-en (!!! o_O) sikerült kivezetni a gépet!
https://theaviationist.com/2017/11/...almost-crashed-during-stall-tests-last-month/
A transponder jeleit rögzítő csíkon a szakadás azért van mert a gép olyan alacsonyra került hogy a jelek nem jutottak el a földi állomáshoz.
PT-ZNF.jpg
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 688
3 831
113
A berepülés részeként végrehajtott átesési teszt kicsit izgalmasra sikerült...
A jeges szárnnyal végrehajtott H-AOA (high angel of attack) tesztnél a tehertérben szállított a kísérlet eredményeit rögzíteni hivatott berendezés elszabadult, hátracsúszott a tehertérben. A gép tömegközéppontja (CG) emiatt hirtelen úgy elmászott hogy a gép dugóba esett és pörögve zuhanni kezdett...:eek:
A dugóból 300 m-en (!!! o_O) sikerült kivezetni a gépet!
https://theaviationist.com/2017/11/...almost-crashed-during-stall-tests-last-month/
A transponder jeleit rögzítő csíkon a szakadás azért van mert a gép olyan alacsonyra került hogy a jelek nem jutottak el a földi állomáshoz.
PT-ZNF.jpg
Ennek nem sok híja volt akkor... o_O
Minden esetre a támadás angyala kópé elgépelés azért :)
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 338
113
A berepülés részeként végrehajtott átesési teszt kicsit izgalmasra sikerült...
A jeges szárnnyal végrehajtott H-AOA (high angel of attack) tesztnél a tehertérben szállított a kísérlet eredményeit rögzíteni hivatott berendezés elszabadult, hátracsúszott a tehertérben. A gép tömegközéppontja (CG) emiatt hirtelen úgy elmászott hogy a gép dugóba esett és pörögve zuhanni kezdett...:eek:
A dugóból 300 m-en (!!! o_O) sikerült kivezetni a gépet!
https://theaviationist.com/2017/11/...almost-crashed-during-stall-tests-last-month/
A transponder jeleit rögzítő csíkon a szakadás azért van mert a gép olyan alacsonyra került hogy a jelek nem jutottak el a földi állomáshoz.
PT-ZNF.jpg
A gép felbőszült személyzete:mad::hadonaszos: elől most nem győzik rejtegetni az adatrögzítőket rögzítőket...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Hát én pedig egyáltalán nem bánnám, ha valamelyik karácsonyra hozna három-négy KC-390-est a Jézuska. Egyre szimpibb nekem ez a típus. Lehet vele légiutántölteni és még a Patria/Boxer(/BTR-80 :D ) is belefér. Az ára is állítólag (bár ez nyilván csak a "csupasz" ára DIRCM és egyéb huncutságok nélkül) 50-55 misi körül van, ami nem tűnik olyan rettenetesen soknak.
http://money.cnn.com/2017/07/20/news/companies/embraer-kc390-military-transport-lockheed-c130-super-hercules/index.html
Az egyetlen fenntartásom a géppel kapcsolatban, hogy még nagyon új és ezért lehetnek gyermekbetegségei.


Ezzel kapcsolatos:
https://embraer.com/global/en/news#/4112-embraer-kc-390-achieves-initial-operational-capability
A gép a Brazil légierőnél elérte az IOC (Initial Operational Capability) státuszt. Ennek birtokában elindították a civil Type Certificate megszerzési folyamatot is.
A két tesztgépekkel eddig több mint 1500 órát repültek, a statikus tesztekre szolgáló példányba pedig eddig 40000 órányi terhelést tettek.
A statikus tesztpéldányon már csak a törésteszt van hátra.
A tesztek során eddig semmi komolyabb problémára nem derült fény.

A katonai FOC (Final Operational Capability) megszerzéséhez be kell fejezni a légi utántöltési és a teherdobási teszteket.
Erre 2018-ban kerül majd sor.
Szintén 2018-ban be akarják fejezni a civil Type Certificate megszerzési folyamatot.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Még egy érdekes hír a KC-390-es és az Embraer háza tájáról...
https://www.defensenews.com/air/201...cquisition-would-widen-its-defense-portfolio/
Mint kiderült a Boeing komoly tárgyalásokat folytat az Embraer managementjével és a Brazil kormánnyal az Embraer felvásárlásáról.
A tárgyalások már a piaci ár felett fizetendő prémium mértékénél tartanak.
A Boeing célja a felvásárlással:
- katonai vonalon megszerezni a KC-390-es és a Super Tuconot (a cég mindkét gépben lát fantáziát az USA piacon is...),
- polgári vonalon ellensúlyozni az Airbus - Bombardier szövetséget, lépést tartani az európai céggel a kisebb polgári gépek piacán.
A Brazilok részéről:
- a Brazil kormány mindenképp meg akar tartani egy jelentős befolyással bíró részesedést a cégben;
- az Embraer azt reméli hogy kihasználhatja a Boeing piaci erejét és ennek révén növelni tudja eladásait mind polgári, mind katonai vonalon.

Mindenesetre ha az üzlet megvalósul akkor az előrevetíti a Saab Boeing általi felvásárlást is....