Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
gU9pibiksKw.jpg


Technikai leszállást követő pihenő/tankolás Irkutszkban, a gyári repülőtéren. Komszomolszki KnAAZ-ból útban Zsukovszkijba a gép technikai leszállást hajtott végre Irkutszban és Novoszibirszkben is, azaz a másik két Szuhoj termékeket (is) gyártó városok repterein. Amúgy ez a szabvanyos útvonala a gépeknek. Talán mióta az 509-es és most ez is megkapta az átrepüléshez a póttartályokat, ki tudnak hagyni egy-két állomást. Viszont légiutántöltésről nem tudok. A dolgot már tesztelik a berepülőpilóták, de tudtommal az első zsukovszkiji nagyutakon nem alkalmazzák. Így a gyárnak sem kell fizetnie az Il-78-asért.
 

spunkmeyer

Member
2011. március 31.
83
43
18
OFF
A nicked az Alien 2-ből jött? :)
ON
OFF
Onnan. Egy szomorú sorsú szereplő, aki ütközetben eltűnt. És még Mr. Norris se ment megkeresni, pedig ő profi az ilyesmiben :cool:
Mondjuk abban a filmben elég sok szomorú sorsú szereplő van. És aki nem hal meg a film végére, az meghal két film között. Szemetek ezek az idegenek...
ON
Én úgy gondolom, hogy ez a valódi, radarelnyelő bevonat. A harci eljárások teszteléséhez szerintem elengedhetetlen. Az optikai rendszerek elleni teszteléshez viszont lehet hogy jól jönnek a különböző minták. Lehet, hogy még sem a főnök titkárnője tehet róluk.
Visszatérve:
A kínaiaknak sürgős volt a rendszerbe állítás. Ha jól tudom, végleges hajtómű és radar nélkül (de majd kijavítotok, ha tévedtem). Persze nem ebbe a topikba tartozik, de elméletileg általánosan felvethető, hogy különösen az utóbbi nélkül mi értelme a rendszerbe állításnak? Radar mindenképp kell bele, ergo nem csekély plusz költséggel legyártanak és belepakolnak egy olyat, amit egy-két év múlva kidobnak belőle. Más gépekbe persze felhasználhatják. Ráadásul semmilyen harceljárást sem tudnak végleges, valós paraméterekkel kidolgozni és főleg begyakorolni. A leszálláson és az egyenes vonalú egyenletes mozgáson kívül mindenben különbözni fog a végleges gép repülési képessége. De mivel a radar képessége is szerényebb, mint a végleges, gyakorlatilag mindent, amit kidolgoznak, megtanulnak azt elfelejthetnek. Szerintem ennek kevés értelme van, ha a haditechnikai oldalt nézzük. Esetleg marketing okok (beelőzték az oroszokat), vagy biztpol okok (tudnak valamit amit mi nem) tehetnek róla. Viszont utóbbi esetekben a ruszkiknak is sürgős lenne a rendszerbe állítás. De nekik még sem sürgős (talán ők nem tudják azt amit a kínaiak tudnak de mi sem tudunk).
 
M

molnibalage

Guest
Én úgy gondolom, hogy ez a valódi, radarelnyelő bevonat. A harci eljárások teszteléséhez szerintem elengedhetetlen. Az optikai rendszerek elleni teszteléshez viszont lehet hogy jól jönnek a különböző minták.
Fényévekre van attól a gép, hogy ideáig eljusson. 2000 órát sem repültek eddig a gépek.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Amúgy milyen érdekes, hogy az oroszok mennyire ragaszkodnak a különféle áramlásterelő felületekhez, vagy ha úgy tetszik, vezérsíkokhoz a póttartályaikon, míg a nyugatiak mennyire nem. Talán a régi F-105-ös, a Tornado és az amerikai A-10-es/F-111-es gépek közös pótosa az, amin van vezérsík.
Míg a szovjet/orosz pótosok közül most hirtelen talán a MiG-21bisz/MiG-23-as család törzs alatti 800-as tartálya, a MiG-29-esek PTB-1500-asai és annak utódja, a PTB-2100-as, illetve a MiG-25-ösök 5300 literes szintén törzs alatti, félig-meddig illeszkedő tartálya az ami beugrik, hogy vezérsík nélküli.
A MiG-15-ösök óta a szárnyakra szerelt tartályokra raknak vezérsíkot.

Úgy vélem, egy ilyen gépre, mint a Szu-57-es is talán valami vezérsík nélkülit kellett volna eszközölni, de rá nem jövök, miért nem így történt.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 784
75 808
113
Amúgy milyen érdekes, hogy az oroszok mennyire ragaszkodnak a különféle áramlásterelő felületekhez, vagy ha úgy tetszik, vezérsíkokhoz a póttartályaikon, míg a nyugatiak mennyire nem. Talán a régi F-105-ös, a Tornado és az amerikai A-10-es/F-111-es gépek közös pótosa az, amin van vezérsík.
Míg a szovjet/orosz pótosok közül most hirtelen talán a MiG-21bisz/MiG-23-as család törzs alatti 800-as tartálya, a MiG-29-esek PTB-1500-asai és annak utódja, a PTB-2100-as, illetve a MiG-25-ösök 5300 literes szintén törzs alatti, félig-meddig illeszkedő tartálya az ami beugrik, hogy vezérsík nélküli.
A MiG-15-ösök óta a szárnyakra szerelt tartályokra raknak vezérsíkot.

Úgy vélem, egy ilyen gépre, mint a Szu-57-es is talán valami vezérsík nélkülit kellett volna eszközölni, de rá nem jövök, miért nem így történt.

Ha csak egyszerű műanyag lapok amik átlátszóak a radar számra akkor nem növelik a reflexiót de legalább jobb a gép körüli áramlás.
 
M

molnibalage

Guest
Kb 1,5 éve volt 1500 körül. Azóta +3 gép repül. 2000 óra már meglehet.szerintem. (Ilyenkor hiányzik a KNAAZ-ban dolgozott forrás, akitől mindig pontos adatoK voltak)
Igazából nem oszt és nem szoroz, hogy akkor most 1999 vagy 2200 óra. Egy egyfeladatos vadászgép alap berepülési programja korlátozott számú fegyveroldási és egyéb tesztekkel, a performance env. teljes feltérképezésével - ez valójávan az extrém repülési helyzetekben évtizedekkel későbbi szoftvermódosítást jelenthet - cirka 20 ezer óra.

A PAK-FA fényévekre van attól, hogy azzal harceljárásokat és egyebeket dolgozzanak ki. A gép jelenleg egy be nem fejezett techdemó továbbra is, amiből n+1 fő komponens végleges vas változata is hiányzik, nemhogy hozzá a szoftver.

Az F-35 AESA és DAS tesztvideót 5-10 évesek lassan, de a géphez még mindig nincs kész a "végleges" - értsd, kellően stabil és eleget tudó SW - hogy valódi fullos IOC-ja legyen, nem a m divatos "gépágyúzni tud, akkor = IOC" megközelítéssel. Ezzel a tempóban 2030-ben sem lesz ott a PAK-FA, ha nem húznak bele.

Most, hogy pénzhiány, humán erőforrás hiány, vagy egyszerűen fejlesztési korlátok vannak azt én meg nem mondom, de az F-22 és F-35-höz képest is egy fagyott gleccser sebességével halad a PAK-FA fejlesztése.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba