Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Korábban ugye volt kérdés a biztosítási díjak mértéke. A SpaceIntelReport cikke alapvetően arról szól, hogy mennyire sok problémával szembesül a Proton (és az ILS, aki értékesíti a Proton indításokat), nevezetesen arról írnak, hogy amíg az ArianeSpace indításainál 2-3%-os, a SpaceX-nél 4-5%-os (!) biztosítási rátával dolgoznak. A Protonnál most 12%.

A cikk érdekessége, hogy a biztosítási rátát lefele hajtja a SpaceX-nél a sok indítás (eddig 15 csak ebben az évben) és a "Musk-hatás" is.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and endre
T

Törölt tag 1586

Guest
Jön fel a konkurencia a SpaceX-re.
Jeff Bezosék (Blue Origin) sikeresen begyújtották a tervezett New Glenn nagyrakétájuk BE-4 névre hallgató hajtóművét.
f1300c411d78d2ea25e6cfbe11fb21f9.png

2f86ee308800b243a91b71bc7c14dd70.png
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A USA kormányzat ismét betolt több mint 40 millió USD-t a SpaceX-be.
https://www.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/1348379/
A hivatalos indoklás "awarded a $40,766,512 modification (P00007) for the development of the Raptor rocket propulsion system prototype for the Evolved Expendable Launch Vehicle program." vagyis a Raptor hajtómű fejlesztését dotálják.
Szerintem sokkal valószínűbb hogy a SpaceX-nek cash-flow gondjai lehetnek...
Jeff Bezosnak a Blue Originnél azért v.színű elkerekedik a szeme az ilyen hírek hallatán...o_O
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
A USA kormányzat ismét betolt több mint 40 millió USD-t a SpaceX-be.
https://www.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/1348379/
A hivatalos indoklás "awarded a $40,766,512 modification (P00007) for the development of the Raptor rocket propulsion system prototype for the Evolved Expendable Launch Vehicle program." vagyis a Raptor hajtómű fejlesztését dotálják.
Szerintem sokkal valószínűbb hogy a SpaceX-nek cash-flow gondjai lehetnek...
Jeff Bezosnak a Blue Originnél azért v.színű elkerekedik a szeme az ilyen hírek hallatán...o_O

De azért magáncég és megél a piacból...
Ez véletlenül nem meríti ki a tiltott állami támogatás fogalmát?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
De azért magáncég és megél a piacból...
Ez véletlenül nem meríti ki a tiltott állami támogatás fogalmát?

Először is: a SpaceX nem élt meg a piacból. A Falcon 1 fejlesztését részben a DARPA fizette, a Falcon 9 fejlesztését nagy részben a NASA fizette. Kb. 2015 volt az első év, amikor a SpaceX bevételeinek a többsége nem a NASA-tól jött....

A másik dolog pedig az, hogy DoD már korábban is támogatta a SpaceX Raptor hajtóműfejlesztését, a háttér röviden annyi, hogy így fogják be a SpaceX száját (ami persze a SpaceX-nek is jó).

A történet persze ennél sokkal kacifántosabb, az EELV tenderen ugye ketten versengenek, az ULA (ami ugye a Boeing-Lockheed közös leányvállata a rakétagyártásra) és a SpaceX. A két cég 2014-től kezdődően harcol egymással élet-halál harcot, mikor szépen lassan elérte a SpaceX, hogy téma legyen az, hogy az Atlas V. orosz RD-180 hajtóművével ugyan már mit keres egyáltalán a nemzetbiztonságilag kritikus indításoknál. Az ULA elcsúszott a taknyon, az RD-180 nélkül nincs Atlas V., és bár hatalmas harcok árán elérte, hogy korlátozottan, de engedélyezik az RD-180 behozatalt (a SpaceX lobbystája, McCain szenátor teljes tiltást akart), elkezdte a Vulcan fejlesztését. A gond a hajtómű, az AeroJet AR-1-ese messze van, és a SpaceX lobbystái ott fúrják az állami támogatást, ahol tudják. Ezért a Blue Origin BE-4-es hajtóművére vetettek szemet, amelyet meglepetésre Jeff Bezos hajlandó is volt eladni nekik (ekkor persze a BE-4 ugyanúgy tervezőasztalon volt még, mint az AR-1...).

Az ULA alapvetően az államtól várja a Vulkan rakétájának fejlesztéséhez szükséges forrásokat. Eredetileg az AeroJet AR-1-es hajtóművében gondolkodtak az RD-180-as lecserélésénél, még meg is állapodtak 804 millió dollárban az új hajtómű kifejlesztéséről (ez a tervezett fejlesztési költség 2/3-a, a maradékot az AeroJet-nek kellett volna állnia). Jött a SpaceX, hogy *nyátokat, ha az AeroJet kap állami pénzt ahhoz, hogy az EELV tenderen induló rakéta hajtóművét fejlesszék ki, akkor mi is kérünk. A vége az lett 2016-ban, hogy a SpaceX kapott 33,6 milliót első körben a Raptorra, majd most még 40 milliót. Időközben az AeroJet meg 136 millió kapott az AR-1 R&D-re...

Innen kezdve komoly manőverek jöttek, az AeroJet az AR-1 megrendelés nélkül gyakorlatilag 10 év alatt a legfontosabb szereplőből sokad rangúvá degradálódhat, így adtak egy 2 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot az ULA-ra - értelemszerűen így a Vulkan biztosan az AR-1-est fogja használni. A pletykák szerint Bezos is elgondolkozott azon, hogy ha "csak" ennyi az ULA, akkor túllicitálja az AeroJet-et.

Végül az ULA maradt a Boeing / Lockheed tulajdonban, ellenben megerősítették, hogy ők a BE-4-et tervezik elsődleges hajtóműnek, az AR-1 csak egy opció, amire adott esetben át tudnak állni. Magyarul beintettek az AeroJet-nek, azt mondván, ha majd meglesz az AR-1, akkor majd tárgyalunk...

A történetben a kevésbé nevető harmadik a SpaceX. Az EELV tenderen az ULA és az USAF kimanőverezte őket azzal, hogy megállapodtak egy Block Buy csomagban, mely alapján 2018 és 2022 között Delta IV. rakétákkal visznek fel évente egy-egy nehéz műholdat (az indítások ára egyenként 422-424 millió dollár). Eredetileg a SpaceX erre a megrendelésre ácsingózott a Falcon Heavy rakétával (és elvben úgy, hogy a második fokozatban a Merlin-1D Vac hajtóművet Raptor Vac-ra cserélik). Csakhogy a Falcon Heavy késett, az ULA és az USAF leszerződött, a SpaceX hoppon maradt. Feltehetően ez is szerepet játszott abban, hogy most szeptemberben Musk bejelentette, hogy a Falcon 9 és a Falcon Heavy család fejlesztését le fogják állítani, és a BFR-re koncentrálnak a jövőben - hiszen a Falcon Heavy számára nem nagyon maradt potenciális teher, amit felvihet (GTO műholdakra a Falcon 9 FT / Block 5 is elég).

Szóval röviden és tömören: "tiltott" támogatás nincs. Ez egy támogatás, amelyhez hasonlót az AeroJet is kap - és a SpaceX ha nem kapott volna támogatást, akkor ráborította volna az asztalt az AeroJet-USAF megállapodásra. Tehát hogy ez ne történjen meg, ők is kapnak támogatást.

Így működik a politika az Egyesült Államokban...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Többször ráncoltam a szemöldökömet, de azért beteszem.

Inkább ne. Eleve rosszul kezdődik, Musk nem a PayPal-al lett milliomos (hanem a Zip2-val kezdett), aztán nem az összes pénzéből akarta azt a bizonyos kis Mars-missziót összehozni, hiszen először sportkocsikat és magánrepülőt vett...
A SpaceX elhelyezkedésénél csak azt hagyja ki, hogy a gyár és az iroda egy helyen van (még) Hawnthorne-ban, de a tesztelő és hajtóműfejlesztő bázis Texasban van, az indítóállások meg Floridában és Kaliforniában. Ezek között pedig közúton szállítják a rakéták elemeit, ez határozza meg a Falcon 9 rakéta átmérőjét is...
Az ULA 400 millió dollárért a Delta IV. Heavy-t árulja, amely inkább a Falcon Heavy kategóriája, és nem a Falcon 9-é.

Az ilyen médiaanyagok miatt hiszik sokan azt, hogy Musk egy önzetlen fél-isten, aki csak jobbá akarja tenni a világot. Az eredményeit nem vitathatjuk el, de azért a kép ennél sokkal árnyaltabb...

Akit a SpaceX és Elon kapcsolata érdekel, az inkább ezt olvassa el: https://sp4c3m4rin3.blogspot.hu/2016/10/a-spacex-eloelete.html
 
M

molnibalage

Guest
Inkább ne. Eleve rosszul kezdődik, Musk nem a PayPal-al lett milliomos (hanem a Zip2-val kezdett), aztán nem az összes pénzéből akarta azt a bizonyos kis Mars-missziót összehozni, hiszen először sportkocsikat és magánrepülőt vett...
A SpaceX elhelyezkedésénél csak azt hagyja ki, hogy a gyár és az iroda egy helyen van (még) Hawnthorne-ban, de a tesztelő és hajtóműfejlesztő bázis Texasban van, az indítóállások meg Floridában és Kaliforniában. Ezek között pedig közúton szállítják a rakéták elemeit, ez határozza meg a Falcon 9 rakéta átmérőjét is...
Az ULA 400 millió dollárért a Delta IV. Heavy-t árulja, amely inkább a Falcon Heavy kategóriája, és nem a Falcon 9-é.

Az ilyen médiaanyagok miatt hiszik sokan azt, hogy Musk egy önzetlen fél-isten, aki csak jobbá akarja tenni a világot. Az eredményeit nem vitathatjuk el, de azért a kép ennél sokkal árnyaltabb...

Akit a SpaceX és Elon kapcsolata érdekel, az inkább ezt olvassa el: https://sp4c3m4rin3.blogspot.hu/2016/10/a-spacex-eloelete.html
Az ilyenek miatt ráncoltam a homolokom... Ez a szentté avató videó...
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Szaud-Arábia 1 milliárd dollárt fektet a Virgin Galaticba és a Virgin Orbitba...

A hír azért hír, mert a küszködő Virgin Galactic ezek szerint pénzhiányban szenved, és Branson nem akar/tud többet fektetni bele....
Annyit meg pláne nem, hogy versenyben tudjon maradni Bezos cégével, a Blue Originnal a szuborbitális kereskedelmi repülések terén...
Na, megelőztél :D

Akkor viszont a másik hír:
Az Iridium két új Falcon-9 helyett használt első fokozatokra szerződött át. Elméletileg olcsóbb lett a dolog (de az árleszállítás mértékét nem hozták nyilvánosságra). Elvileg decemberben és 2018 elején lesz a két misszió.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Az Iridium két új Falcon-9 helyett használt első fokozatokra szerződött át. Elméletileg olcsóbb lett a dolog (de az árleszállítás mértékét nem hozták nyilvánosságra). Elvileg decemberben és 2018 elején lesz a két misszió.

Ebben az a tényező a lényeges, hogy noha már többször volt szó arról, hogy csökkentett áron lehet már használt első fokozattal indítani, ennek pontos mértékéről még csak pletykák se nagyon vannak. Az elsőnél volt, akkor a SES azt mondta, hogy ők 30 millió körül fizetnének, a SpaceX viszont 40 millió körüli összegben gondolkodott, és hozzá tették, hogy persze a SES az első kísérletnél jelentős kedvezményt kapott. Azóta kuss.

BTW a Blue Origin sem mond számokat, csak azt, hogy "nagyon kedvező" áron kínálják az első indításokat. Ez alapján viszont az eddigi három megállapodás nem az első indításokra szól...
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Először is: a SpaceX nem élt meg a piacból. A Falcon 1 fejlesztését részben a DARPA fizette, a Falcon 9 fejlesztését nagy részben a NASA fizette. Kb. 2015 volt az első év, amikor a SpaceX bevételeinek a többsége nem a NASA-tól jött....

A másik dolog pedig az, hogy DoD már korábban is támogatta a SpaceX Raptor hajtóműfejlesztését, a háttér röviden annyi, hogy így fogják be a SpaceX száját (ami persze a SpaceX-nek is jó).

A történet persze ennél sokkal kacifántosabb, az EELV tenderen ugye ketten versengenek, az ULA (ami ugye a Boeing-Lockheed közös leányvállata a rakétagyártásra) és a SpaceX. A két cég 2014-től kezdődően harcol egymással élet-halál harcot, mikor szépen lassan elérte a SpaceX, hogy téma legyen az, hogy az Atlas V. orosz RD-180 hajtóművével ugyan már mit keres egyáltalán a nemzetbiztonságilag kritikus indításoknál. Az ULA elcsúszott a taknyon, az RD-180 nélkül nincs Atlas V., és bár hatalmas harcok árán elérte, hogy korlátozottan, de engedélyezik az RD-180 behozatalt (a SpaceX lobbystája, McCain szenátor teljes tiltást akart), elkezdte a Vulcan fejlesztését. A gond a hajtómű, az AeroJet AR-1-ese messze van, és a SpaceX lobbystái ott fúrják az állami támogatást, ahol tudják. Ezért a Blue Origin BE-4-es hajtóművére vetettek szemet, amelyet meglepetésre Jeff Bezos hajlandó is volt eladni nekik (ekkor persze a BE-4 ugyanúgy tervezőasztalon volt még, mint az AR-1...).

Az ULA alapvetően az államtól várja a Vulkan rakétájának fejlesztéséhez szükséges forrásokat. Eredetileg az AeroJet AR-1-es hajtóművében gondolkodtak az RD-180-as lecserélésénél, még meg is állapodtak 804 millió dollárban az új hajtómű kifejlesztéséről (ez a tervezett fejlesztési költség 2/3-a, a maradékot az AeroJet-nek kellett volna állnia). Jött a SpaceX, hogy *nyátokat, ha az AeroJet kap állami pénzt ahhoz, hogy az EELV tenderen induló rakéta hajtóművét fejlesszék ki, akkor mi is kérünk. A vége az lett 2016-ban, hogy a SpaceX kapott 33,6 milliót első körben a Raptorra, majd most még 40 milliót. Időközben az AeroJet meg 136 millió kapott az AR-1 R&D-re...

Innen kezdve komoly manőverek jöttek, az AeroJet az AR-1 megrendelés nélkül gyakorlatilag 10 év alatt a legfontosabb szereplőből sokad rangúvá degradálódhat, így adtak egy 2 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot az ULA-ra - értelemszerűen így a Vulkan biztosan az AR-1-est fogja használni. A pletykák szerint Bezos is elgondolkozott azon, hogy ha "csak" ennyi az ULA, akkor túllicitálja az AeroJet-et.

Végül az ULA maradt a Boeing / Lockheed tulajdonban, ellenben megerősítették, hogy ők a BE-4-et tervezik elsődleges hajtóműnek, az AR-1 csak egy opció, amire adott esetben át tudnak állni. Magyarul beintettek az AeroJet-nek, azt mondván, ha majd meglesz az AR-1, akkor majd tárgyalunk...

A történetben a kevésbé nevető harmadik a SpaceX. Az EELV tenderen az ULA és az USAF kimanőverezte őket azzal, hogy megállapodtak egy Block Buy csomagban, mely alapján 2018 és 2022 között Delta IV. rakétákkal visznek fel évente egy-egy nehéz műholdat (az indítások ára egyenként 422-424 millió dollár). Eredetileg a SpaceX erre a megrendelésre ácsingózott a Falcon Heavy rakétával (és elvben úgy, hogy a második fokozatban a Merlin-1D Vac hajtóművet Raptor Vac-ra cserélik). Csakhogy a Falcon Heavy késett, az ULA és az USAF leszerződött, a SpaceX hoppon maradt. Feltehetően ez is szerepet játszott abban, hogy most szeptemberben Musk bejelentette, hogy a Falcon 9 és a Falcon Heavy család fejlesztését le fogják állítani, és a BFR-re koncentrálnak a jövőben - hiszen a Falcon Heavy számára nem nagyon maradt potenciális teher, amit felvihet (GTO műholdakra a Falcon 9 FT / Block 5 is elég).

Szóval röviden és tömören: "tiltott" támogatás nincs. Ez egy támogatás, amelyhez hasonlót az AeroJet is kap - és a SpaceX ha nem kapott volna támogatást, akkor ráborította volna az asztalt az AeroJet-USAF megállapodásra. Tehát hogy ez ne történjen meg, ők is kapnak támogatást.

Így működik a politika az Egyesült Államokban...
Vicces, tegnap jött szembe a Vulcan 2015-ös promó-videója a tecsőn és utána kezdtem el jobban utána olvasni. Most meg látom itt a részletes kifejtést :)
Szóval a 2015-ös videón még emlegetik az indító fokozat hajtóművének az újrahasznosítását:
Illetve megjelent a hírekben is ez a koncepció, miszerint a hajtóművek leválnak az első fokozatról, majd egy felfújható hőpajzs (SIC) segítségévl ejtőernyővel leszállnak és útközben elkapja egy helikopter (ami egy afrikai vándorfecske hátán lovagol...)
recovery-768x479.jpg

Ebben az a szép, hogy ha megnézzük most a ULA honlapját, akkor már szó sincs erről.
Helyette 2017. áprilisában jött ki ez a videó:
Itt már csak arról van szó, hogy az ACES 2. fokozattal megvalósítják a Tolóhajó ("Space tug") koncepcióját, miután a használt szigetelő anyagokkal meg lehet előzni a hidrogén-üzemanyag elforrását - amivel akár hetekig is üzemeltetni lehet a jószágot. Egészen konkrétan Hold-Föld viszonylaton:
Szóval kb úgy néz ki, hogy ha az ULA nem is vergődik a LEO-pályára feljutással, akkor a feljebb lévő pályákra mennek rá.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Vicces, tegnap jött szembe a Vulcan 2015-ös promó-videója a tecsőn és utána kezdtem el jobban utána olvasni. Most meg látom itt a részletes kifejtést :)
...
Itt már csak arról van szó, hogy az ACES 2. fokozattal megvalósítják a Tolóhajó ("Space tug") koncepcióját, miután a használt szigetelő anyagokkal meg lehet előzni a hidrogén-üzemanyag elforrását - amivel akár hetekig is üzemeltetni lehet a jószágot. Egészen konkrétan Hold-Föld viszonylaton:
...
Szóval kb úgy néz ki, hogy ha az ULA nem is vergődik a LEO-pályára feljutással, akkor a feljebb lévő pályákra mennek rá.

Haba-haba-haba...
Lassíts.

  1. A Vulcan újrafelhasználás nélkül nem lesz versenyképes. Az EELV tenderen sem.
  2. Az ACES nem csak szigetelésben gondolkodik, hanem aktív hűtésben. És eredetileg is téma volt, hogy bolygóközi utakra is felhasználhatják: 2010-es anyag erről. (megj.: akkor még az ACES jelentése mögött Advanced Common Evolved Stage állt)
  3. Az ACES a Lockheed "saját" Mars Base Camp tervében is kritikus elem:

Tehát:

  • Az ULA-nak kell a LEO, mert az EELV tenderen nem tud indulni a Vulkan nélkül (a Delta IV Medium nem rúg labdába a Falcon 9, de még az Atlas V.-el szemben sem).
  • Az ACES leghamarabb 2023-ban indulhat a mostani tervek alapján. Az pedig még kicsit (nagyon) odébb van.
  • Az ULA számára nem opció a bolygóközi missziónál a Vulkan propagálása, az az SLS felségterülete, nem fognak az őket etető kézbe harapni...
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Haba-haba-haba...
Lassíts.

  1. A Vulcan újrafelhasználás nélkül nem lesz versenyképes. Az EELV tenderen sem.
  2. Az ACES nem csak szigetelésben gondolkodik, hanem aktív hűtésben. És eredetileg is téma volt, hogy bolygóközi utakra is felhasználhatják: 2010-es anyag erről. (megj.: akkor még az ACES jelentése mögött Advanced Common Evolved Stage állt)
  3. Az ACES a Lockheed "saját" Mars Base Camp tervében is kritikus elem:

Tehát:

  • Az ULA-nak kell a LEO, mert az EELV tenderen nem tud indulni a Vulkan nélkül (a Delta IV Medium nem rúg labdába a Falcon 9, de még az Atlas V.-el szemben sem).
  • Az ACES leghamarabb 2023-ban indulhat a mostani tervek alapján. Az pedig még kicsit (nagyon) odébb van.
  • Az ULA számára nem opció a bolygóközi missziónál a Vulkan propagálása, az az SLS felségterülete, nem fognak az őket etető kézbe harapni...
Bocs, legalább 4x megszakítottak valamivel, amikor írtam az előző hsz-t.
Szóval:
- A Vulcan esetében az aljánál jól hangzik az újrahasznosítás igénye, de ezt a felfújós hőpajzsos meg helikopterrel elkapós dolgot nem hiszem el. Jó persze a F9 "landoljunk egy 10 emeletest egy bárkán" ötlete is vadul hangzott kezdetben (és volt néhány festői tűzgömb).
- Az ACES space tug jelenleg egy hianyzó piaci rést tölt be. Ha valamit akarunk mozgatni az elképzelt-talánösszejön-jólenne Deep Space Gateway és LEO között, arra a mármostisaligvanráfinanszírozás SLS overkill. Ahhoz egyszerűen kellenek az ilyen buta dobozok. Más kérdés, hogy a videóban bemutatott utántöltés elég kretén volt (Kerbalban csúnya vége lenne). Illetve áprilisban, amikor a CISLunaros előadásukat streamelték, akkor élő adásban fetrengtem röhögve a szenvedésen, amit összehoztak. Valahogy gondolom vissza lehet itt olvasni az akkori összefoglalómat.
- Amúgy ja, az ULA komoly bajban van. Eddig az Atlas V azért repült orosz (csak azért is szovjet) hajtóművekkel a kilencvenes évek kezdete óta, hogy az oroszoknál ne fusson szét az ember és gépállomány holmi lalol olszágokba. Meg azért mert jó és olcsó.
Viszont nem hinném, hogy a Boeing és LM csak úgy karba tett kézzel nézné, ahogy bebukik a közös cégük. Arról nem is beszélve, hogy a Boeing kapszulának kell az emberre vizsgáztatott Atlas V, és a Sierra Nevada Dream Chasere is talán azzal menne (amikor épp nem másoknak udvarolnak). Az Orbital-ATK Cygnusa is többet utazik lassan ezen a platformon mint a közröhely Antaresen.
Ebből a szempontból meg a too big to fail elv miatt mindig lesz az a pénz, hogy életben maradjon a ULA a következő évtizetben. Aztán, ha tényleg repkednek azok a BFR-ek meg New Sheppardök, akkor még mindig foglalkozhatnak LEO-n túli világgal. Végső soron most is nagy nyomásálló dobozokat gyártanak, meg hajtóművel építenek össze.
- Az Aerojet Rocketdyne az egy más kérdés. Ők szerintem megszívták az átvett ex-szovjet készletbe kényelmesedéssel. Én is mindig olvasom az AR-1-et, de színes katalógusokkal meg tele a padlás. Elvileg idén-jövőre meg kellene szülniük, miközben Raptor már fékpadon próbázik, a BE-4 meg valamilyen keszültségi állapotban van (most októberben 50% terhelésen futott fékpadon, mondjuk májusban meg durrant). Mondjuk az Aerojet Rocketdyne előtörténete alapján meg olyan mint a forró krumpli. Az RD-180-as hajtómű amerikai felségterületen, licenszben gyártásanak ötlete jó példa az egész bohózatra (egó > anyagi lehetőségek).