[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
Maga a manőver ami érdekel. Másképp közelítenek-e meg egy civil gépet még az elején, mint tennék azt egy bizonytalan vagy egy ellenséges géppel? Elméletileg egy civil gépnél is benne van a pakliban, hogy le kellhet lőni. Tüzelni az természetesen nem tud a katonai gépekkel ellentétben, így elkerülő manőverekre nincs szükség az elfogók részéről, ógy ahogy lenne egy katonai gépnél. A lényeg az, hogy jó-e valamire ez a civil gépek kergetése vagy csak felesleges repóra pazarlás.
 
  • Tetszik
Reactions: Pal

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 585
63 982
113
Maga a manőver ami érdekel. Másképp közelítenek-e meg egy civil gépet még az elején, mint tennék azt egy bizonytalan vagy egy ellenséges géppel? Elméletileg egy civil gépnél is benne van a pakliban, hogy le kellhet lőni. Tüzelni az természetesen nem tud a katonai gépekkel ellentétben, így elkerülő manőverekre nincs szükség az elfogók részéről, ógy ahogy lenne egy katonai gépnél. A lényeg az, hogy jó-e valamire ez a civil gépek kergetése vagy csak felesleges repóra pazarlás.
Civil gépet megközelítenek, katonait meg nem, szerintem. Arra ott az Amraam. De szerintem teljesen más az eljárás, más útvonalat repülnek hogy lőhelyzetbe kerüljenek,netán ne vegyék észre őket stb. Max a startot gyakorolják meg a gép vezetését így.
 
  • Tetszik
Reactions: Pal

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 514
15 753
113
Civil gépet megközelítenek, katonait meg nem, szerintem. Arra ott az Amraam. De szerintem teljesen más az eljárás, más útvonalat repülnek hogy lőhelyzetbe kerüljenek,netán ne vegyék észre őket stb. Max a startot gyakorolják meg a gép vezetését így.
Az elfogás hasonló; a géppár egyik tagja biztosít (lőhelyzetben) a másik igazoltat. Szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 854
113
Miért? És megint csak, miért?

Egy tűzharc közepén elég valószerűtlen előkapni egy laptopt és azon pötyögni...
A JTAC katona ha lövészekkel vagy SF-el mozog együtt ugyan úgy lövész mint a többiek ugyan úgy kell biztosítania,alakzatot tartani stb amellett,hogy ha szükség van rá képes légi vagy tüzérségi támogatást kérni.Ne úgy képzeljétek el a JTAC katonát mint aki csak ott van az alegységgel és semmit nem csinál azon kívül,hogy ha kell irányítja a tűztámogatást.Ezen kívül egy jó JTAC előbb elmondja,hogy mire lőjenek mint amennyi idő alatt a ROVERT előveszi beüzemeli stb.Hasznos a ROVER,nagyon hasznos de nem minden esetben az a legjobb megoldás.
 

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 023
1 521
113
Egy tűzharc közepén elég valószerűtlen előkapni egy laptopt és azon pötyögni...
A JTAC katona ha lövészekkel vagy SF-el mozog együtt ugyan úgy lövész mint a többiek ugyan úgy kell biztosítania,alakzatot tartani stb amellett,hogy ha szükség van rá képes légi vagy tüzérségi támogatást kérni.Ne úgy képzeljétek el a JTAC katonát mint aki csak ott van az alegységgel és semmit nem csinál azon kívül,hogy ha kell irányítja a tűztámogatást.Ezen kívül egy jó JTAC előbb elmondja,hogy mire lőjenek mint amennyi idő alatt a ROVERT előveszi beüzemeli stb.Hasznos a ROVER,nagyon hasznos de nem minden esetben az a legjobb megoldás.
Oke, ciki vagy nem, de: mi az a ROVER?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 535
72 540
113
Lassan olyan érzésem lesz hogy csak a mi gépeink riaszthatók,meg repkednek itt a civil gépek után Salzburgtól Záhonyig, meg a Tátrától az Adriáig...

Ezt most pozitívumként mondod, hogy úgy tűnik, csak nekünk vannak bevethető gépeink a környéken?

Nem tudom, hány riasztásunk volt idén, de kb. minden hónapban volt 1-2. Azon azért én is elgondolkodtam, hogy lehet az, hogy az olaszoknál is csak 15 alfa riasztás volt 2017-ben.

Azt nem tudjuk, mikor jött az olaszországi központból a riasztás és mikor történt ez hazai kérésre, hogy fel kell szállni azonosítani egy gépet.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

Rommel28

Active Member
2010. április 19.
116
66
28

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 874
113
hát ezt írták 2006!-banaz Aranysas magazinban:
A korszerűsítések ellenére ugyanis meg kell állapítani, hogy a típus képességei változatlanul az előző generációt idézik, hatótávolsága, manőverező képessége, korlátozásai messze rosszabbak, mint a vadonatúj AIM-9X, vagy az európai közös fejlesztésű IRIT-T típusoké. Ugyancsak tényként kell tudomásul venni, hogy a Gripen-jeink közelharc fegyvere a MiG-29-esek R-73-asához viszonyítva mindenképpen visszalépés lesz.

Az AIM-9L/I-1 azonban a légi rendészeti feladatok ellátáshoz megfelelő, így átmeneti időszakra kielégítheti az igényeket. A kiválasztás szempontjai között sajnos elsődleges volt a beszerzési ár, és mivel Nyugat-Európában éppen ezeknek a fegyvereknek a generáció váltása kezdődött meg, ezért kedvező anyagi feltételekkel megkaphatók. Nem véletlen, hogy a távlati tervek között szerepel az IRIS-T beszerzése, amely egyébként integrálva lesz a Gripen fedélzetén.

http://www.superfighter.hu/Article/AzAIM9LSidewinderlgiharcrakta/index.html
 
  • Tetszik
Reactions: endre and sirdavegd

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
Az IRIS-T integrálásra került, sőt a Svéd Légierő is rendszeresítette, bár nem minden ezred van felszerelve vele. Én is örülnék ennek és a sisakcélzónak, azonban reálisabb, a "second hand" AIM-9M beszerzése. Ennek annyi előnye tudomásom szerint, hogy minden pilonra felszerelhető a mi gépeinknél is, ellentétben a L-1 változattal, amely a szárny törővégein használható.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 585
63 982
113
Ezt most pozitívumként mondod, hogy úgy tűnik, csak nekünk vannak bevethető gépeink a környéken?

Nem tudom, hány riasztásunk volt idén, de kb. minden hónapban volt 1-2. Azon azért én is elgondolkodtam, hogy lehet az, hogy az olaszoknál is csak 15 alfa riasztás volt 2017-ben.

Azt nem tudjuk, mikor jött az olaszországi központból a riasztás és mikor történt ez hazai kérésre, hogy fel kell szállni azonosítani egy gépet.
Igen, de ez egyszerűen röhej hogy a mi nyomorult kis 14 gépes flottánk old meg minden problémát az említett térségben. A többi ország meg csak bezsebeli a pénzt és vigyorogva közli hogy bocsi de Alojz most nem tud felszállni.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 585
63 982
113
hát ezt írták 2006!-banaz Aranysas magazinban:
A korszerűsítések ellenére ugyanis meg kell állapítani, hogy a típus képességei változatlanul az előző generációt idézik, hatótávolsága, manőverező képessége, korlátozásai messze rosszabbak, mint a vadonatúj AIM-9X, vagy az európai közös fejlesztésű IRIT-T típusoké. Ugyancsak tényként kell tudomásul venni, hogy a Gripen-jeink közelharc fegyvere a MiG-29-esek R-73-asához viszonyítva mindenképpen visszalépés lesz.

Az AIM-9L/I-1 azonban a légi rendészeti feladatok ellátáshoz megfelelő, így átmeneti időszakra kielégítheti az igényeket. A kiválasztás szempontjai között sajnos elsődleges volt a beszerzési ár, és mivel Nyugat-Európában éppen ezeknek a fegyvereknek a generáció váltása kezdődött meg, ezért kedvező anyagi feltételekkel megkaphatók. Nem véletlen, hogy a távlati tervek között szerepel az IRIS-T beszerzése, amely egyébként integrálva lesz a Gripen fedélzetén.

http://www.superfighter.hu/Article/AzAIM9LSidewinderlgiharcrakta/index.html
Végül is eddig bejött a spórolás ilyen téren, sokkal olcsóbban megúsztuk tehát a régi Sidewinderrel. Ha akkor beszerezzük 12 évvel ezelőtt akkor most az Iris T üzemideje járt volna le?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Lassan olyan érzésem lesz hogy csak a mi gépeink riaszthatók,meg repkednek itt a civil gépek után Salzburgtól Záhonyig, meg a Tátrától az Adriáig...

Így most vélek némi párhuzamot felfedezni a kerítésünk megépítése és a Gripenek használata között. A többi EU-ország légierőinek efféle statisztikáit mondjuk nem ismerem.

Igen, de ez egyszerűen röhej hogy a mi nyomorult kis 14 gépes flottánk old meg minden problémát az említett térségben. A többi ország meg csak bezsebeli a pénzt és vigyorogva közli hogy bocsi de Alojz most nem tud felszállni.

Hát, legalább ezt komolyan vesszük ezek szerint. Talán komolyabban, mint mások.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Egy tűzharc közepén elég valószerűtlen előkapni egy laptopt és azon pötyögni...
A JTAC katona ha lövészekkel vagy SF-el mozog együtt ugyan úgy lövész mint a többiek ugyan úgy kell biztosítania,alakzatot tartani stb amellett,hogy ha szükség van rá képes légi vagy tüzérségi támogatást kérni.Ne úgy képzeljétek el a JTAC katonát mint aki csak ott van az alegységgel és semmit nem csinál azon kívül,hogy ha kell irányítja a tűztámogatást.Ezen kívül egy jó JTAC előbb elmondja,hogy mire lőjenek mint amennyi idő alatt a ROVERT előveszi beüzemeli stb.Hasznos a ROVER,nagyon hasznos de nem minden esetben az a legjobb megoldás.
Jézusom ez mekkora!
121126_Szolnok-JTAC_2.jpg

A méret ismeretében már értem a fenntartásaidat. Már csak a szőrös-nyeles mikrofont* tartó ember hiányzik.
(*: igen, ez így leírva valóban furán hangzik).
film-crew-set-troy-2004-BPN570.jpg
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 272
2 093
113
Igen, de ez egyszerűen röhej hogy a mi nyomorult kis 14 gépes flottánk old meg minden problémát az említett térségben. A többi ország meg csak bezsebeli a pénzt és vigyorogva közli hogy bocsi de Alojz most nem tud felszállni.
Ez szerintem inkább előny mint hátrány. Most egy Szlovénia mégis minek tartson vadaszgépet?! Fizetnek érte, mi meg biztosítjuk őket is. Inkább ez mint a szlovakok bohóckodása a Mig-29-cel meg a horvátoké a Mig-21-gyel.
Ennek legalább van értelme a nyolcvanak évek vasainak vakargatásával szemben (+taktikai busz, lovas és vitorlás képességek...).
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and endre

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Jézusom ez mekkora!
121126_Szolnok-JTAC_2.jpg

A méret ismeretében már értem a fenntartásaidat. Már csak a szőrös-nyeles mikrofont* tartó ember hiányzik.
(*: igen, ez így leírva valóban furán hangzik).
film-crew-set-troy-2004-BPN570.jpg
Ne keseredj el, megáll ez rövidebb(re állított) lábakon is, és akkor már sokkal kisebb!! :D
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd