[HUN] Magyar katonai pilóták képzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 933
53 499
113
Leírná nekem,hogy kb milyen képzések után lehet valaki vadászpilóta nálunk?Kb hogyan telnek a Gripen pilótáink mindennapjai?Van minimális repülési idejük,pl. hetente minimum fel kell szállniuk 20percre,vagy hosszabb,esetleg rövidebb időket repülnek?A pilótának mennyit kell tudnia a gépről,úgy értem vannak számára is karbantartási,szerelési feladatok,amikor trikóban,nagy pajszerral állítgat valamit a vas belsejében?Vagy elég,ha csak tönkretenni tudja?:D
Tudható,hogy kb mennyi idő alatt lehet feltölteni,felfegyverezni abból az állapotából,ahogy a hangárban/csillaggarázsban áll,mármint mennyi idő mire harcra készen áll a kifutón?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 786
75 822
113
Leírná nekem,hogy kb milyen képzések után lehet valaki vadászpilóta nálunk?Kb hogyan telnek a Gripen pilótáink mindennapjai?Van minimális repülési idejük,pl. hetente minimum fel kell szállniuk 20percre,vagy hosszabb,esetleg rövidebb időket repülnek?A pilótának mennyit kell tudnia a gépről,úgy értem vannak számára is karbantartási,szerelési feladatok,amikor trikóban,nagy pajszerral állítgat valamit a vas belsejében?Vagy elég,ha csak tönkretenni tudja?:D
Tudható,hogy kb mennyi idő alatt lehet feltölteni,felfegyverezni abból az állapotából,ahogy a hangárban/csillaggarázsban áll,mármint mennyi idő mire harcra készen áll a kifutón?
Angol felsőfok+diploma.Itthon megtanulsz repülni meg tök alap dolgokat aztán irány Kanada vagy 2 évre.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 075
10 697
113
Leírná nekem,hogy kb milyen képzések után lehet valaki vadászpilóta nálunk?Kb hogyan telnek a Gripen pilótáink mindennapjai?Van minimális repülési idejük,pl. hetente minimum fel kell szállniuk 20percre,vagy hosszabb,esetleg rövidebb időket repülnek?A pilótának mennyit kell tudnia a gépről,úgy értem vannak számára is karbantartási,szerelési feladatok,amikor trikóban,nagy pajszerral állítgat valamit a vas belsejében?Vagy elég,ha csak tönkretenni tudja?:D
Tudható,hogy kb mennyi idő alatt lehet feltölteni,felfegyverezni abból az állapotából,ahogy a hangárban/csillaggarázsban áll,mármint mennyi idő mire harcra készen áll a kifutón?

Erre azt szokták mondai az olajbúvárok, hogy bármelyik majmot meg lehet tanítani biciklizni, de egyik sem fogja visszarakni a láncot, ha leesik.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 587
5 190
113
Leírná nekem,hogy kb milyen képzések után lehet valaki vadászpilóta nálunk?Kb hogyan telnek a Gripen pilótáink mindennapjai?Van minimális repülési idejük,pl. hetente minimum fel kell szállniuk 20percre,vagy hosszabb,esetleg rövidebb időket repülnek?A pilótának mennyit kell tudnia a gépről,úgy értem vannak számára is karbantartási,szerelési feladatok,amikor trikóban,nagy pajszerral állítgat valamit a vas belsejében?Vagy elég,ha csak tönkretenni tudja?:D
Tudható,hogy kb mennyi idő alatt lehet feltölteni,felfegyverezni abból az állapotából,ahogy a hangárban/csillaggarázsban áll,mármint mennyi idő mire harcra készen áll a kifutón?

Ide jársz már jó ideje, és nem vágod, hogy ezek itthon minősített adatok? :D
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 000
113
Angol felsőfok+diploma.Itthon megtanulsz repülni meg tök alap dolgokat aztán irány Kanada vagy 2 évre.

Ha jól tudom az NTFC-szerződés nemsokára lejár, (2019 ?) és nem szándékoznak meghosszabbítani.
Amit onnan is sejteni lehet, hogy nálunk is kiképző jetek beszerzésén is gondolkodnak, ill tervbe van véve. (Aero Vodochody már rá is mozdult az Albatroszokra, új programot írtak upgrade-re)
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 075
10 697
113
http://www.mh59.hu/rovatok/hu/hirek/rakos_betegeknek_gyujtottek_a_bajszos_pilotak/

Movember%20s.jpg


27 gripen pilóta van a fotón.... lehet hasonlítgatni a korábbi fotókhoz a létszámot, hogy ki nincs már a képen, kik az új arcok stb.
És megtippelni hogy a kora miatt kb. hány pilótát kell majd pótolni 4-5-7-10 év múlva, amikor már lesznek végzősök is a hazai pilótaképzésben...

(A tervek szerint 15-20 pilóta fog végezni évente.)

Hát hova rakunk annyi pilótát? :D
Egyébként összesen, vagy csak vadász?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 489
113
Hát hova rakunk annyi pilótát? :D
Egyébként összesen, vagy csak vadász?

Összesen. Gondolom, aki nem kell a Honvédségnek, az megy majd a Wizzair-hez.

Bár ha tényleg veszünk utasszállítókat, teherszállítókat, új helikoptereket és ki is akarjuk őket használni, akkor lehet kelleni fognak.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 489
113
http://www.mh59.hu/rovatok/hu/hirek/rakos_betegeknek_gyujtottek_a_bajszos_pilotak/

Movember%20s.jpg


27 gripen pilóta van a fotón.... lehet hasonlítgatni a korábbi fotókhoz a létszámot, hogy ki nincs már a képen, kik az új arcok stb.
És megtippelni hogy a kora miatt kb. hány pilótát kell majd pótolni 4-5-7-10 év múlva, amikor már lesznek végzősök is a hazai pilótaképzésben...

(A tervek szerint 15-20 pilóta fog végezni évente.)

Benéztem. Nem csak Gripen pilóták vannak a fotón, hanem An-26 személyzet is. (A cikkben is írták és a felvarrókon is látszik.)
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Kellenek azok nemcsak a Griffekre, hanem a helikopterekre meg a szállítókra(???) is. Legalábbis reménykedjünk ...:)
Leginkább / legfeljebb a helikopterekre és szállítókra kellenek az új emberek. A Gripen helyekre sorban állás van és a NFTC-n végzett (ott oktató) fiatalok várják a megüresedő helyeket.
Aki azt fontolgatja hogy jelentkezik a jövőre - állítólag - újrainduló pilóta képzésre azért ezt vegye figyelembe....
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 489
113
Szóljatok, ha már lesz női vadászpilóta is.

Én hallottam egy olyan sztorit, hogy volt egy nő aki végigcsinálta a képzést, majd leszerelt. Csak magának akarta bizonyítani, hogy ő is képes rá, meg tudja csinálni. Hogy az NFTC-t csinálta-e csak végig vagy a Gripen képzést is, azt nem tudom.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 075
10 697
113
Összesen. Gondolom, aki nem kell a Honvédségnek, az megy majd a Wizzair-hez.

Bár ha tényleg veszünk utasszállítókat, teherszállítókat, új helikoptereket és ki is akarjuk őket használni, akkor lehet kelleni fognak.

Kellenek azok nemcsak a Griffekre, hanem a helikopterekre meg a szállítókra(???) is. Legalábbis reménykedjünk ...:)

Jó, úgy már rögtön más a leányzó fekvése. Évi 15 pilóta csak Gripenre azér' durva lenne, nem? :)
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 075
10 697
113
És ugyanez a kilencvenes években ugyanitt érettségi anyag volt, ezekből vizsgáztunk a PG-ben. Az egy dolog, hogy a 70-es, 80-as években ez titkos volt, ahogy az is, hogy a 90-es években már nem. De, hogy másfél évtizeddel később a Kossuth bázisán megint az legyen... agyrém

"Tovább is van, mondjam még?"
Állítólag volt valamikor saját képzése a MALÉV-nek. Az egyik volt tanár, aki alól kihúzták a széket, azt mondta, hogy egyik napról a másikra számolták fel az egészet úgy, hogy nekik nem is szóltak, és válogatás nélkül küldtek mindent a MÉH-be. Igaz előtte már egyszer költözniük kellett egy kisebb oktatási épületbe, akkor a vezetőség véletlenszerűen döntötte el, hogy milyen anyag maradhat meg, milyen nem. szóval, amikor az egészet megszüntették, reggelre már be volt vagonírozva minden, ők, meg, azt mondta, úgy dobálták le a dolgokat a vagonokról, amiket éppen menteni tudtak.
Megjegyzem a gyakorlati oktatás nagy része úgy nézett ki, hogy kaptál valamilyen berendezést, mondjuk egy excenteres szivattyút, szedd szét, gondolkodj el rajta rakd össze, aztán pipáld ki magadnak.
Volt olyan elektronikai tananyag, amit senki sem adott le, mert az elméletesek szerint az gyakorlati, és fordítva. Megjegyzem, soha nem is kellett, de gyakorlatokon sokszor nem tudtuk, hogy mit csinálunk, mert az elméleti anyagot csak a következő félévre tartalmazta a tanterv. Amúgy minden gyakorlati csoport, 4 volt, mást tanult.
Elméletből egy hónapig más képzés anyagát vettük, mert a bukásra álló diáklányok legnagyobb gyömöszölőjének kedve így tartotta. Aki egyébként sokszor az ebédlőnél állt, és 18-20-22 éveseknek megszabta, hogy hova ülhetnek. Autószerelőként. Nekünk villamosságot egy villanyszerelő oktatott, akinek legalább két BTK-s ügye volt amúgy. De MSZP majd később talán DK tag is lett.
két év alatt nem indítottunk hajtóművet, mert "elpárolgott" a pár hordónyi, erre szánt 95-ös benzin. De akit pofára kiválasztottak, az elméletben indíthatott. Azaz, beleülhettél egy igazi Piperbe, és megmutathattad, hogy melyik gombra és kapcsolóra kell bökni, hogy történjen valami.
A képzést akkoriban úgy hirdették, hogy EASA szabványú. Amúgy nem. Se a létesítménynek, sem az oktatóknak nem volt akkreditációja, mi pedig több modult úgy kaptunk meg a PART képzésből, hogy az ilyen fizikát meg hasonlókat "átkonvertálták" abból, hogy jártunk középiskolába, két modult meg sehogy sem, de azt mondták, meg tudják adni az angliai és a csehországi iskola telefonszámát, ahol oktatják.
Ja, amúgy a volt csónakház meg akkoriban televolt, úgy másfél konténernyi alkatrésszel. De úgy ömlesztve, hogy lett. A Mi-24 sárkány, mi pár évvel elkerültük egymást, úgy került oda, hogy valahogy eljutott akkoriban az iskolához helikopterek elmutyizása, és a hallgatásukért cserébe kaptak egy teljesen üres sárkányt.
Milliós rendelések mentek a KONRÁD-hoz mobil oszcillátorokért, amiket soha, senki nem használt, de egy rohadt sasszeg hónapokig nem akadt.
A terep gyakorlatra meg abszolút sorsolásos alapon jutottak ki a hallgatók. Volt, aki ösztöndíjas helyre, volt aki nem. Volt, aki egyből kapott belépőt Ferihegyre, volt olyan csoport, amúgy talán pont a legjobb tanulók, akik közül senki, soha nem kapott, mert csak.
Az AN-26-os anyagait viszont kiosztották, mert állítólag majd vizsgaanyag lesz. Nem volt, mert csak az Ivcsenkó hajtóművek voltak bent, amúgy meg nincs joga típust oktatni. Viszont kiadtak egy "szigorúan titkos" anyagot, amit a légierő és a BME hozott össze állítólag. Egy PPT-n a JAK-52 utasításai. De ők amúgy programnak hívták. Mármint nem tudták, hogy mi a különbség egy "program" és egy PPT között.

Most így hirtelen ezek jutnak eszembe.

Jó, mondjuk azt meg kell hagyni, hogy vezetéket toldani, mipózni és cérnával összevarrni nagyon jól megtanultunk.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
két év alatt nem indítottunk hajtóművet, mert "elpárolgott" a pár hordónyi, erre szánt 95-ös benzin. De akit pofára kiválasztottak, az elméletben indíthatott. Azaz, beleülhettél egy igazi Piperbe, és megmutathattad, hogy melyik gombra és kapcsolóra kell bökni, hogy történjen valami.

Nakérem. Én 93-ban két év gimnázium után kezdtem ott, mert vadászpilóta akartam lenni és a Malév Repülőklubban, ahol repültem, már rajtam kívül szinte mindenki kossuthos, vagy ex-kossuthos volt. 94 év végén Farkashegyen volt a nyári gyakorlatom, 95 nyarán már Ferihegyen a MOK-ban. Azt is szerettem. Aztán 95 szeptemberétől harmadik osztálytól kezdve jött a PG, ez évközben minden második hét illetve a nyári gyakorlat (pont ekkor voltak ott a Szuhojok, e volt még 21-es, MI-24-es, Mi-8-as is dögivel. Volt élmény bőven, főleg a hajtóművezések és a berepülések. De, hogy mást ne mondjak, 95 szeptemberében akkora mázlista voltam, hogy a RAF Nimrod gépének távozását is láttam ami egy ideig ott állomásozott! 97-ben érettségiztem a PG-ben, majd 98-ban technikusira mentem, viszont ezt az egy évet már nem tölthettem a PG-ben, mert ekkora szűnt meg a képzés az iskolánk és a cég között. Ekkor visszakerültem a Bázisra, ahol a technikus vizsgafeladatom az ominózus Piper felélesztése, komplett rendszerpróbája és hajtóművezése lett volna. Neki is kezdtünk másodmagammal. A gép egy magyar vállakozóé volt, aki Ukrajnából Németországba szállított árut. Állítólag zömmel lisztet és munkásnőket. Egy autópályán fejbe is lőtték, a gépe ott maradt Ferihegy I. betonján. Az iskolánk meg úgy döntött, hogy elhozza. A géphez először is meg kellett szerezni a dukomentációkat, amihez én zötyögtem ki Ferihegyre és D portán adták a kezembe az anyagot, amiben volt egy mikrofilm (idáig kész James Bond sztori, de mit csináljak, ezen tárolták a gép anyagát. Talán a Légiüzemeltetési Utasítás volt, de már nem emlékszem) meg egy A4-es brossúra. A gép a Bázison bakokon állt, elkezdtük kibontani a beltér lemezelését. Mire mindennel végeztünk, megkértem a tanárunkat, hogy akkor mi most áram alá helyeznénk a gépet. Rendben. 24V kellett hozzá, de még mielőtt ezt összehoztuk volna, kibontottuk a szárnytőben a lemezelést és akkor látom, hogy a fő elektromos kábel mind a két szárnyon hidegvágóval el van vágva! Majd a motorburkolat levétele után látom, hogy ott is a fő gyújtókábel, de még a szerencsétlen hengerfej hőmérők szenzorkábelei is egyenként el vannak nyisszantva. Kérdeztem a tanárunkat, hogy ezt így hogy? "Hát sietni kellett, mikor elhoztuk..." - Ezt a választ azóta se értem. Az a Piper mindig is halott volt! Mondanom se kell, hogy nem lett semmiféle rendszerpróba. A vizsga mindettől függetlenül sikerült. :)

1993-ban volt a nagy ígéretes feltámadás. Jöttek a 29-esek, az Albák, a Jakok, a B767-es a Malévhoz, újraindult Szolnokon a hajózóképzés. 94-95-ben kezdődött a PG-ben a Szuhojok nagyjavítása. 96-ban már tudni lehetett, hogy Szolnokon az utolsó évfolyam végez, a harmad és másodéveseket elküldik, az első évre felvételt nyerteket nem is engedik indulni. 96 nyarán voltam Pápán, ahol akkor pont a Szuhojok repültek, de már abban az évben tavasszal lehetett tudni, hogy a 22-eseket úgy nagyjavítják, hogy mennek is a levesbe. Ez 97 tavaszán meg is történt. Sokszor elmondott sztori. 97-ben mikor érettségiztem, már nem volt Szolnok. 98-ban, mikor technikus vizsgáztam, törölték a "tendert". Utólag tudtam meg, hogy nem is volt semmiféle tender, de ez már egy későbbi sztori. 98-2000 között egy totál koncepciótlan vegetálás folyt, majd 2000-ben bezárt Pápa is meg a PG (DR Rt) is. Megszűnt a Kossuthban is szépen lassan a képzés, valamikor 2003 körül a Repülőgépszerelő, mint érettségivel megszerezhető szakma TEÁOR számát is törölték.
Igazából 93 után öt-hat évvel nyom nélkül eltűnt minden, ami akkor indult és amiben akkor hinni mert az ember.
Na ezért nem csodálkozom én már semmin...