F-16 Fighting Falcon (General Dynamics/Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 509
72 507
113
25802979488_866affd6cc_b.jpg
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 874
113
Bár azt nem tudom,hogy az IAF milyen A gépeket kapott.


találtam egy cikket, ezt írja:
(igen, találtan, én nem fújom az adatokat fejből:)))))) )
IDFAF Inventory
Program Model Block Qty. Serials Delivered
Peace Marble I
F-16A Block 5 18 100/138 (Random nrs) 1980-1981
F-16B Block 5 8 001/017 (Random nrs) 1980-1981
F-16A Block 10 49 219/299 (Random nrs) 1980-1981
Peace Marble II F-16C Block 30 51 301/398 (Random nrs) 1986-1987
F-16D Block 30 24 020/088 (Random nrs) 1987-1988
Peace Marble III F-16C Block 40 30 502/558 (Random nrs) 1991-1993
F-16D Block 40 30 601/687 (Random nrs) 1991-1993
Peace Marble IV F-16A block 1 3 700/799 (Random nrs) 1994
F-16B Block 1 2 900/999 (Random nrs) 1994
F-16A Block 5 1 700/799 (Random nrs) 1994
F-16B Block 5 7 900/999 (Random nrs) 1994
F-16A Block 10 32 700/799 (Random nrs) 1994
F-16B Block 10 5 900/999 (Random nrs) 1994
Peace Marble V F-16D Block 52 102 400/499 & 800/899 (Random nrs) 2003-2009
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Nem úgy van, hogy tilos a görög gépek kabinját fényképezni??
Valószínűleg az a szabály hogy civilnek nem engedik, mert nem ellenőrizhető mi kerül nyilvánosságra/internetre (meg szerintem talán nem annyira a fotózás a kényes, hanem hogy közben ne kapcsolgasson semmit a kívülálló amivel akku-kapcsoláskor, rendszerek beüzemelésekor kárt tudnak okozni). A belső készítésű felvételek ellenőrizhetők, a tiltott anyagok törölhetők, a többi meg mehet a nyilvánosságnak is.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and borisz
M

molnibalage

Guest
Had kezdjek egy kötözködéssel. A block 52-es és a block 60-as az nagyon nem egy szint. Ez két külön világ.
Avionika, hajtómű, EW tekintetében itt generációs előrelépés van.
Hanem, ha már a Szuhojhoz kell hasonlítani, a Szu-35Sz inkább a block 60-ashoz van közelebb, mint az 52-eshez.
Leszámítva pár "apróságot".
Ugyanis az 50/52-es család (csak hajtóműben van eltérés) modernizáció csomgaja lényegében bármelyik már átadott gépet a fent nevezett block 60-as avionikai szintjére hoz fel, ha valaki kéri.
És az AESA radar az bizony fejlettebb, mint a Szuhoj mehanikusan is mozgatható PESA rendszere.
Azonban ezek az upgrade kit-ek nem tartalmazzák a hajtómű modernizációját, vagy cseréjét. Ennek oka, hogy a block 60-as F110GE132-es hajtóműve ugye eleve nem jó az 52-esekbe, de az 50-esekbe (ahová már befér) is felesleges. Többet is fogyaszt, jóval drágább is. Csak az UAE fizette meg.
A Block 60 egy igazi furcsaság az F-16 evolúciójában, de az összes 4++ gép között már, már valami anomália. Amikor megjelent olyan dolgokat hozott és villantott fel a 4. gen számára, hogy csak pislogott az ember. Brutál hajtómű, CFT, vontatott csali, IRST, JHMCS+HOBS, AESA radar és emlékeim szerint MAWS. Kicsit olyan, minta a leginkább F-35A-ra hajazó gépet akarták volna összerakni. Olyan dolgok vannak rajta, amik egyesével sem terjedtek el minden F-16-on, ebben meg minden benne...

... és azóta sem rendelt senki ilyen, még egyes részeit upgradelve is pár felszhasználó. (AESA radar, csali, a CFT lett a Block 50/52/50+ gépeken gyakran használva.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 165
113
... és azóta sem rendelt senki ilyen, még egyes részeit upgradelve is pár felszhasználó. (AESA radar, csali, a CFT lett a Block 50/52/50+ gépeken gyakran használva.

Illetve tegyük hozzá, hogy az UAE egyből berendelt 80 darabot. Ez utóbbi kontingensre azóta állítólag rárendeltek egy komplett upgrade-et (hogy hova még, az nem tudom), illetve pár hónapja (éve?) itt a HTKA-n is volt hír, hogy még a mennyiséget is bővítenék.
Namármost, ahogy te is írtad, ez egy ultrakomplex variáns, tehát jó drága. Emlékeztetőül, a gépet az UAE előbb rendelte meg, mint a lengyelek az 52-est, vagy a pakisztániak és a marokkóiak az 52+-t. Szóval adott ez a maga idejében extrém drága verzió, aminek minden egyes lényeges eleme egy egyedi és új fejlesztés, ami költség ugye szépen lerakódott a gépek beszerzési árára. Az lehet, hogy ez 80 gépen oszlott el, de ezt kár is megpróbálni szépíteni, drága egy bolt volt, a Lockheed nagyot kaszált. Gondoljunk csak bele, hogy mennyi egyedi eleme, fogása, eljárása, előírása lehet csak az üzemeltetésnek. Pl a GE ha a 132-eshez gyárt alkatrészt, azt csak ehhez a flottához gyártja, még akkor is, ha a 129C verzió egyes elemeit pont a 132-esből vették át.

(Az F110GE129C a jelenleg futó 129-es alverzió, ilyet adtak el az összes olyan F-15E variánsba, amibe GE hajtómű került, tehát az első 40 darab koreai F-15K, az összes szingapuri F-15SG és az újrahajtóművezett szaúdi F-15S gépek mellett a nekik fejlesztett F-15SA is ezzel megy. Akinek ezen felül block 50-es F-16C-je van, az is lecserélheti ilyenre egy bulletin keretében. A C verzió érdekessége, hogy ez egy élettartam hosszabított F110-es, ami ráadásul az eggyel korábbi verzióból, az F110GE100C-ből került át. Elsőként az USAF block 30-as és 40-es gépeinek régi GE100-as hajtóművein hajtottak végre egy turbinalapát módosítást, a 132-eshez kifejlesztett technológiával, majd ezt implementálták a 129-eseken is)

A GE132-es ezen túl már egyedi, egyedi a forszázskamrája, a kompresszora, de még laikus szem számára is feltűik, hogy a fúvócsöve is.

És ugye ezt a gépet az Emirátusoknak adták el, tehát gondolom, hogy nem diszkont áron ment az üzlet.
Szédítő, hogy mi pénz van ott...
 
M

molnibalage

Guest
Illetve tegyük hozzá, hogy az UAE egyből berendelt 80 darabot. Ez utóbbi kontingensre azóta állítólag rárendeltek egy komplett upgrade-et (hogy hova még, az nem tudom), illetve pár hónapja (éve?) itt a HTKA-n is volt hír, hogy még a mennyiséget is bővítenék.
Namármost, ahogy te is írtad, ez egy ultrakomplex variáns, tehát jó drága. Emlékeztetőül, a gépet az UAE előbb rendelte meg, mint a lengyelek az 52-est, vagy a pakisztániak és a marokkóiak az 52+-t. Szóval adott ez a maga idejében extrém drága verzió, aminek minden egyes lényeges eleme egy egyedi és új fejlesztés, ami költség ugye szépen lerakódott a gépek beszerzési árára. Az lehet, hogy ez 80 gépen oszlott el, de ezt kár is megpróbálni szépíteni, drága egy bolt volt, a Lockheed nagyot kaszált. Gondoljunk csak bele, hogy mennyi egyedi eleme, fogása, eljárása, előírása lehet csak az üzemeltetésnek. Pl a GE ha a 132-eshez gyárt alkatrészt, azt csak ehhez a flottához gyártja, még akkor is, ha a 129C verzió egyes elemeit pont a 132-esből vették át.

(Az F110GE129C a jelenleg futó 129-es alverzió, ilyet adtak el az összes olyan F-15E variánsba, amibe GE hajtómű került, tehát az első 40 darab koreai F-15K, az összes szingapuri F-15SG és az újrahajtóművezett szaúdi F-15S gépek mellett a nekik fejlesztett F-15SA is ezzel megy. Akinek ezen felül block 50-es F-16C-je van, az is lecserélheti ilyenre egy bulletin keretében. A C verzió érdekessége, hogy ez egy élettartam hosszabított F110-es, ami ráadásul az eggyel korábbi verzióból, az F110GE100C-ből került át. Elsőként az USAF block 30-as és 40-es gépeinek régi GE100-as hajtóművein hajtottak végre egy turbinalapát módosítást, a 132-eshez kifejlesztett technológiával, majd ezt implementálták a 129-eseken is)

A GE132-es ezen túl már egyedi, egyedi a forszázskamrája, a kompresszora, de még laikus szem számára is feltűik, hogy a fúvócsöve is.

És ugye ezt a gépet az Emirátusoknak adták el, tehát gondolom, hogy nem diszkont áron ment az üzlet.
Szédítő, hogy mi pénz van ott...
Igen, csak én azt hittem akkor, hogy na itt az első pénzers customer, kifizette a fejlesztés költségét gyühet a többi. Ehhez képest azóta sem rendelt senki Block 60 szintű F-16-os, pedig még annyira űberdrága sem volt... Block 70 meg aztán végképp csak papíron levő koncepció maradt, a kabin upgrade az, ami eddig utat talált magának.

https://www.defenseindustrydaily.com/the-uaes-f-16-block-60-desert-falcon-fleet-04538/

Officials of the UAE and Lockheed Martin announce contractual agreements for 80 F-16 E/F aircraft and associated equipment for an estimated $6.4 billion. The aircraft will be produced by Lockheed Martin Aeronautics Company of Fort Worth, TX. The firm’s release
external.png
states that:


Ebből 3 mrd volt fejlesztés és számomra új infó, hogy a további Block 60 eladásokból részessedés járt volna azért, mert finanszírozták a fejlesztést. Ez mai áron számolva 115 misi/gép, de a csomagban nem csak a gépek, hanem n+1 szolgáltatás is volt és részben befektetés is. Az F-15SG és SA gépeket kb. ilyen áron adják el. Ok, sokkal nagyobbak, de royalty és külön fejlesztésről szó nincs.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 371
7 842
113
https://honvedelem.hu/cikk/108650_megmenekulhet_az_f_16_os_gyartosora
Utolsó bekezdés:Tervek szerint a gyártás Greenville-ben zajlana mindaddig, amíg az indiai üzem teljes mértékben nem veszi át a szükséges know-how-t, utána az indiai gépek legyártása mellett már a külföldi vásárlóknak is készülhet F-16-os az indiai gyárban.
Ha sikerülne az Indiai üzlet ez azt jelentené hogy 4-5 éven belül India is gyártani fogja "licenszbe" ami kedvezően fog hatni a vételi árakra.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 165
113
Igen, csak én azt hittem akkor, hogy na itt az első pénzers customer, kifizette a fejlesztés költségét gyühet a többi. Ehhez képest azóta sem rendelt senki Block 60 szintű F-16-os, pedig még annyira űberdrága sem volt... Block 70 meg aztán végképp csak papíron levő koncepció maradt, a kabin upgrade az, ami eddig utat talált magának.

https://www.defenseindustrydaily.com/the-uaes-f-16-block-60-desert-falcon-fleet-04538/

Officials of the UAE and Lockheed Martin announce contractual agreements for 80 F-16 E/F aircraft and associated equipment for an estimated $6.4 billion. The aircraft will be produced by Lockheed Martin Aeronautics Company of Fort Worth, TX. The firm’s release
external.png
states that:


Ebből 3 mrd volt fejlesztés és számomra új infó, hogy a további Block 60 eladásokból részessedés járt volna azért, mert finanszírozták a fejlesztést. Ez mai áron számolva 115 misi/gép, de a csomagban nem csak a gépek, hanem n+1 szolgáltatás is volt és részben befektetés is. Az F-15SG és SA gépeket kb. ilyen áron adják el. Ok, sokkal nagyobbak, de royalty és külön fejlesztésről szó nincs.

A block 70-esnél már ráadásul szó se volt a block 60-ashoz kifejlesztett GE132-esről. Visszaléptek volna GE129C-re.
 
M

molnibalage

Guest
A block 70-esnél már ráadásul szó se volt a block 60-ashoz kifejlesztett GE132-esről. Visszaléptek volna GE129C-re.
Igen, a Block 70 ezen a téren visszalépés, a Block 70 harcászati elektronika téren lett volna elvileg a Block 60 fölé is emelve. Még az sem tartom kizártnak, hogy akár a DAS-t is bele lehetne szuszakolni a gépbe. Ha realistán nézzük a dolgokat, akkor GE 132-re azért olyan valódi okot találni nehéz, amikor pl. a Super Hornet repteljesítménye vagy a Gripen NG-jé milyen AG konfigban. Egy adott ponton túl nem éri meg ezzel izmozni és sokat költeni rá.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Igen, a Block 70 ezen a téren visszalépés, a Block 70 harcászati elektronika téren lett volna elvileg a Block 60 fölé is emelve. Még az sem tartom kizártnak, hogy akár a DAS-t is bele lehetne szuszakolni a gépbe. Ha realistán nézzük a dolgokat, akkor GE 132-re azért olyan valódi okot találni nehéz, amikor pl. a Super Hornet repteljesítménye vagy a Gripen NG-jé milyen AG konfigban. Egy adott ponton túl nem éri meg ezzel izmozni és sokat költeni rá.

Azt még megértem, hogy a Lockheed miért nem erőlködik a DAS / integrált fegyvertárolós F-16 változatok fejlesztésén (nem akar belső konkurenciát az F-35-nek), de a Boeing mi a fenéért nem integrálja a DAS-t az F/A-18E/F és F-15 változatokhoz, az azért furi. A rendszer megvan, a kezükben van, mögé kell rakni az elektronikát (nyilávn nem olcsó), de tökéletes F-35 alternatívát adhatnának (lopakodóképesség terén persze nem).
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Azt még megértem, hogy a Lockheed miért nem erőlködik a DAS / integrált fegyvertárolós F-16 változatok fejlesztésén (nem akar belső konkurenciát az F-35-nek), de a Boeing mi a fenéért nem integrálja a DAS-t az F/A-18E/F és F-15 változatokhoz, az azért furi. A rendszer megvan, a kezükben van, mögé kell rakni az elektronikát (nyilávn nem olcsó), de tökéletes F-35 alternatívát adhatnának (lopakodóképesség terén persze nem).
Kérdés hogy üzleti/fejlesztési/know-how szempontból kinek, melyik cégnek a tulajdona a DAS?!! És az eladja-e, vagy mit kérne érte a Boeingtól hogy más tipusra is felrakhassák az F-35-ön kívül?!!