F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113

"...A verseny végül a Boeing (YF–23) és a Lockheed Martin (YF–22) prototípusai között dőlt el. A bemutató- és tesztrepüléseket követően Donald Rice, a légierőért felelős miniszter 1991. április 23-án a jobb manőverező képességű YF–22-est nevezte meg győztesként...."

Csak a miheztartás végett, mert nagyon nem mindegy, de az YF-23-ast a McDonnell-Northrop duo, míg az YF-22-est a Lockheed-General Dynamics-Boeing trió alkotta meg.
Ilyen alapvető hibáknak nem kéne egy ilyen cikkben bennmaradni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 512
72 513
113
"...A verseny végül a Boeing (YF–23) és a Lockheed Martin (YF–22) prototípusai között dőlt el. A bemutató- és tesztrepüléseket követően Donald Rice, a légierőért felelős miniszter 1991. április 23-án a jobb manőverező képességű YF–22-est nevezte meg győztesként...."

Csak a miheztartás végett, mert nagyon nem mindegy, de az YF-23-ast a McDonnell-Northrop duo, míg az YF-22-est a Lockheed-General Dynamics-Boeing trió alkotta meg.
Ilyen alapvető hibáknak nem kéne egy ilyen cikkben bennmaradni.

A cikk szerzőjét láttad?
 

"AZO29"

Active Member
2016. december 20.
166
217
43
Tőle nem erre számíta az ember. Bár egy cikkében nem túl régen láttam valamit, amin vakartam a fejem. Azon is meglepődtem. Bár már nem emlékszem mi volt az, csak az élmény ugrott be.

Anno az Origo.hu-n szakértett, néha igen nagy sületlenségekkel.
Azóta ignorálom a cikkeit...
 
M

molnibalage

Guest
Molni; egy ilyen manőver miatt nem válik "álló" céltáblává a drasztikus sebességvesztés miatt?
De. A videó lényege, hogy 2D vektorlásás is elég ehhez, nem kell 2,5D vagy 3D ahhoz, hogy a gép orrát forgasd, ameddig a helyes bólintási szögekkel csinálod. Mondjuk nem mintha értelme lenne az egésznek. Just for fun jelleggel tettem be.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
De. A videó lényege, hogy 2D vektorlásás is elég ehhez, nem kell 2,5D vagy 3D ahhoz, hogy a gép orrát forgasd, ameddig a helyes bólintási szögekkel csinálod. Mondjuk nem mintha értelme lenne az egésznek. Just for fun jelleggel tettem be.
Irreleváns válasz. A 2D és a 3D vektorálás teljesen más lehetőségeket ad. Az F-22-esnél és F-35-ösnél a vektorálással, vagy anélkül elért átesésen túli manőverezésnél nagy segítség, hogy a hajtóműveik forgórészei ellenforgók, így a precesszió nem akarja "kilépni" a gép orrát átesés után. Nincs szükség oldalirányú kompenzációra. Az F-15ACTIVE, F-18HARV, F-16MATV, MiG-29OVT és a Szuhoj gépek mindegyikén 3D, vagy 3D hatású vektorálás volt, ami nélkül a fenti manővert nem is tudták volna rendesen végrehajtani.
Ezért kell szorgalmasan nézni a youtube-ot, hogy az ember kiszurja, mikor pl a Szu-35Sz olykor-olykor nem tudja szabályosan végrehajtani a Kulbitot, hiába dolgozik szélsőértékek között a 3D-s rendszer. 2D vektorálással meg végképp nem. Persze, a 3D még ennél többre is jó, de ezeknél a gépeknél ugyanakkor a minimum is.

A videóra visszatérve, ez a fajta vektorálós nose pointing akkor fontos, amikor 1:1 manőverező légiharc helyzet alakult ki. 2:2-nél tehát a Raptor pilóták is a szétválasztásra mennek, hogy az ellenfeleket a drasztikus sebességcsökkentéssel hátrányos és nem pedig előnyös helyzetbe hozzák.
A TVC-nek tehát ott van előnye, amikor egy Raptor gépár Oszolj!-t hajt végre, mert az ellenfél gépeire ők előbb fordulnak rá orral, mint azok rájuk. Ilyenkor viszont az álló célponttá válás sem érvényesül.
 
M

molnibalage

Guest
Irreleváns válasz.
Miért is...?
A 2D és a 3D vektorálás teljesen más lehetőségeket ad.
Harcászatilag marginális, az eddigi légiharcok tapasztalatai alapján meg egyenesen 0. Az átesésen túli kivételnél számít a 3D.
F-22-esnél és F-35-ösnél a vektorálással, vagy anélkül elért átesésen túli manőverezésnél nagy segítség, hogy a hajtóműveik forgórészei ellenforgók, így a precesszió nem akarja "kilépni" a gép orrát átesés után. Nincs szükség oldalirányú kompenzációra. Az F-15ACTIVE, F-18HARV, F-16MATV, MiG-29OVT és a Szuhoj gépek mindegyikén 3D, vagy 3D hatású vektorálás volt, ami nélkül a fenti manővert nem is tudták volna rendesen végrehajtani.
Ezért kell szorgalmasan nézni a youtube-ot, hogy az ember kiszurja, mikor pl a Szu-35Sz olykor-olykor nem tudja szabályosan végrehajtani a Kulbitot, hiába dolgozik szélsőértékek között a 3D-s rendszer. 2D vektorálással meg végképp nem. Persze, a 3D még ennél többre is jó, de ezeknél a gépeknél ugyanakkor a minimum is.
Ez tök jó, csak a videóhoz nincs sok köze a Raptor megcsinálta, amit megcsinált. Értelme kvázi semmi, ahogy eddig is, csak látványos.
A videóra visszatérve, ez a fajta vektorálós nose pointing akkor fontos, amikor 1:1 manőverező légiharc helyzet alakult ki. 2:2-nél tehát a Raptor pilóták is a szétválasztásra mennek, hogy az ellenfeleket a drasztikus sebességcsökkentéssel hátrányos és nem pedig előnyös helyzetbe hozzák.
A TVC-nek tehát ott van előnye, amikor egy Raptor gépár Oszolj!-t hajt végre, mert az ellenfél gépeire ők előbb fordulnak rá orral, mint azok rájuk. Ilyenkor viszont az álló célponttá válás sem érvényesül.
Tekintve, hogy 350 KCAS alá kb. öngyilkosság belemenni bármilyen magasságon - magasság növekedésével romlik a helyzet - 1v1 mennyiségen felül ez a része a kommetednek szerintem nem tényező. 1v1-ben lehet a videón szereplő dolognak értelme. A probléma az, hogy ha ilyen manőver kell 1v1 esetén is az azt jelenti, hogy valami nagyon el lett már baszva. Pont ugyanaz a helyzet, mint a 360 fokos indíthatósággal a LoaL miatt. Off design képessége, amit az AIM-9X Block II semi-BVR képességéből adódik. Harcászatilag azt teszi huszadrangúvá ezt, hogy ha már mögéd kell indítani, akkor sansosan feléd is hasít már valami.... Ha meg merge során húz el melletted gép és utána kel lőni, akkor a HMZ kvázi értelmezhetetlen. 400-700 m/s egymás melletti elhúzás esetén, ha 1 sec múlva megy a rakéta, akkor sem fogja soha a büdös életben utolérni a célt.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Miért is...?

Harcászatilag marginális, az eddigi légiharcok tapasztalatai alapján meg egyenesen 0. Az átesésen túli kivételnél számít a 3D.

Ez tök jó, csak a videóhoz nincs sok köze a Raptor megcsinálta, amit megcsinált. Értelme kvázi semmi, ahogy eddig is, csak látványos.

Tekintve, hogy 350 KCAS alá kb. öngyilkosság belemenni bármilyen magasságon - magasság növekedésével romlik a helyzet - 1v1 mennyiségen felül ez a része a kommetednek szerintem nem tényező. 1v1-ben lehet a videón szereplő dolognak értelme. A probléma az, hogy ha ilyen manőver kell 1v1 esetén is az azt jelenti, hogy valami nagyon el lett már baszva. Pont ugyanaz a helyzet, mint a 360 fokos indíthatósággal a LoaL miatt. Off design képessége, amit az AIM-9X Block II semi-BVR képességéből adódik. Harcászatilag azt teszi huszadrangúvá ezt, hogy ha már mögéd kell indítani, akkor sansosan feléd is hasít már valami.... Ha meg merge során húz el melletted gép és utána kel lőni, akkor a HMZ kvázi értelmezhetetlen. 400-700 m/s egymás melletti elhúzás esetén, ha 1 sec múlva megy a rakéta, akkor sem fogja soha a büdös életben utolérni a célt.

Ha nem fordul az ellen és elhúz melletted akkor ha egy ~ 5 másodperces ablakon belül indított AMRAAM simán utóléri. Az egy másik kérdés, hogy ez mennyire realisztikus. Arra mondjuk azért kíváncsi lennék, hogy ITR-ben nézve mekkora különbséget okoz a gifen mutatott borítás egy sima TVC nélkülihez képest. Ha másodpercekben mérhető az már elég durva különbség.

Mondjuk ettől az kurvára igaz, hogy teljesen marginális az egész, nyilván mindenkit jóval merge előtt akarsz észlelni és lelőni, de ez nem lesz mindig így.. akkor meg szívesebben ülnék olyan gépben, ami ezt is tudja.
 
M

molnibalage

Guest
Ha nem fordul az ellen és elhúz melletted akkor ha egy ~ 5 másodperces ablakon belül indított AMRAAM simán utóléri. Az egy másik kérdés, hogy ez mennyire realisztikus. Arra mondjuk azért kíváncsi lennék, hogy ITR-ben nézve mekkora különbséget okoz a gifen mutatott borítás egy sima TVC nélkülihez képest. Ha másodpercekben mérhető az már elég durva különbség.

Mondjuk ettől az kurvára igaz, hogy teljesen marginális az egész, nyilván mindenkit jóval merge előtt akarsz észlelni és lelőni, de ez nem lesz mindig így.. akkor meg szívesebben ülnék olyan gépben, ami ezt is tudja.
Az AIM-120 tutira nem, mert a probléma az vele, hogy nem TVC-s, tehát a hajtómű baromi sokáig rossz irányba gyorsítja a rakétát miközben az fordul. A 360 fokos célleküzdést nem véletlenül nem írták oda még marketing anyagoban sem az AIM-120-szal, mert nem igaz. Az AIM-9X-et meg gyakorlatilag az indjtógép sebességénél azonnal megfordítja a TVC és a hajtómű ellentétes irányban gyorsítja aztán. Ez orbitálisan nagy difi kinematikailag.

Ezen felül IR LoAL könnyebb, mert az IR rakéta FOV-ja szűk az ARH nyalábszélessége meg nem. Ha csak két gép van viszonylag közel egymáshoz, akkor az ARH esetén gáz van, az IR szenzor sokkal inkább képes szétválasztani a célokat irány szerint. De az egész hátrafelé lövünk képesség borzaszótan elméleti 1v1-en kívül az IFF és baráti tűz veszélye miatt.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Félre értetted, úgy gondolom, hogyha már 180 fokot fordultál és célirányba indul a rakéta. Csak az 5 másodperces ablak az erre elég irreális, mert ez még azonnali észleléssel és reakció idő nélkül is 36 fok másodpercenként..

Ha pl. 10 másodperccel számolva marad a 700 m/s difi ami talán átlagban igaz még ha gyorsan repültök akkor is akkor mire megfordulsz a másik 4 mérföldre lesz előtted. Ha kb. hangsebességgel repül, akkor simán utóléri az AMRAAM. De a korábbi 5 másodperces ablakra viszonyítva ilyen időkorláttal egy HOBS indítás simán belefér ha gyors az észlelés ami még 2 mérföld körül szerintem nagyon lazán utól éri a másikat ha kb. hangsebességgel repül.
 
M

molnibalage

Guest
Félre értetted, úgy gondolom, hogyha már 180 fokot fordultál és célirányba indul a rakéta. Csak az 5 másodperces ablak az erre elég irreális, mert ez még azonnali észleléssel és reakció idő nélkül is 36 fok másodpercenként..

Ha pl. 10 másodperccel számolva marad a 700 m/s difi ami talán átlagban igaz még ha gyorsan repültök akkor is akkor mire megfordulsz a másik 4 mérföldre lesz előtted. Ha kb. hangsebességgel repül, akkor simán utóléri az AMRAAM. De a korábbi 5 másodperces ablakra viszonyítva ilyen időkorláttal egy HOBS indítás simán belefér ha gyors az észlelés ami még 2 mérföld körül szerintem nagyon lazán utól éri a másikat ha kb. hangsebességgel repül.
A repülési magasság a kulcs. Ha 7-10 km-en csinálja ezt leborításos izét a Raptor, akkor a levegő sűrűsége miatt a rakéta égésvégi sebessége nagyobb és a lassulás miatt kijöhet. 3-4 km-es magasságban távolodó cél ellen már nemigen. Persze a Raptor a mesében repül 3-4-en elvileg viszont a BVR/WVR észlelési nélküli merge magasságra meg élő példa talán nem is volt eddig...
 
M

molnibalage

Guest
Nem ment át, amit írtam...
Te leírtad azt, hogy mi és hogyan nem sikerülhetett. A videón meg ott van, hogy mit csinált a Rator. Ez a hsz-ed elejét zárójelbe teszi. Érdekesség, jó tudni, de nem globális limit.

A videón látható képességgel továbbra is az a baj, mint eddig. 1v1-ben van minimális hipotetikus értelme. Az eddig ismert légiháborúk során gyakorlatilag nem volt olyan helyzet, amikor ez a képesség faktor lett volna gyengébb AAM és HOBS nélkül is, nemhogy a HOBS rakéták és data link korában...