JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 075
10 695
113
Na, hát pont ezért kérdeztem.
Igazából az lep meg, hogy az E-hez sem, pedig olyan nagyon az sincs eleresztve függesztési pontokkal.
Az olyan pilonok, amik mondjuk póttartályhoz vagy bombához vannak, de oldalt van egy vagy két rakéta indító sín, azok már kimentek a divatból?
 
M

molnibalage

Guest
Na, hát pont ezért kérdeztem.
Igazából az lep meg, hogy az E-hez sem, pedig olyan nagyon az sincs eleresztve függesztési pontokkal.
Az olyan pilonok, amik mondjuk póttartályhoz vagy bombához vannak, de oldalt van egy vagy két rakéta indító sín, azok már kimentek a divatból?
Az E a plusz pontokkal és nagyobb mérettel már eléri és egyes esetekben az F-16 variálhatóságát meghaladja. Csak éppen a tolerő terén nyápic. Nagyon kellett volna az RM12 ---> F414 helyett az F414 EPE-re váltás a +20% tolóerővel, csak mivel a US Navy nem kérte az SH-hoz így ez elúszott.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and fishbed

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 816
2 512
113
Az E a plusz pontokkal és nagyobb mérettel már eléri és egyes esetekben az F-16 variálhatóságát meghaladja. Csak éppen a tolerő terén nyápic. Nagyon kellett volna az RM12 ---> F414 helyett az F414 EPE-re váltás a +20% tolóerővel, csak mivel a US Navy nem kérte az SH-hoz így ez elúszott.
Svédek nem tudták ezt saját maguk megcsinálni? Mármint az EPE féle módosítást? Terveket megvenni vagy az már erős lenne nekik? Nem olyan hülyék azért hajtóműtéren.
 
M

molnibalage

Guest
Svédek nem tudták ezt saját maguk megcsinálni? Mármint az EPE féle módosítást? Terveket megvenni vagy az már erős lenne nekik? Nem olyan hülyék azért hajtóműtéren.
Az RM12 "csak" egy módosított F404, hogy passzoljon a Gripenbe és tudtommal egyes fődarabokat nem ők gyártanak hozzá.

Az F414EPE estén nem tudom, hogy milyen műszaki megoldások vannak, amik eltérnek az 414-től, Allesmor majd jön és felhomályosít. A probléma az, hogy az EPE gépbe sem volt soha építve tudtommal, minimális fékpadi tesztek volta, de valamikor 2006 (?) táján jött a kasza és azota semmi. A fejlesztését nem fejezték be. Egy ígéret és lehetőség volt, amire 2008 után (válság, $$) esély sem volt, hogy legalább az új gyártású SH és Growlerek megkapják, mint ahogy a USAF F-15E-k kb. 40%-a megkapta a z -220 helyett a -229-et.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Svédek nem tudták ezt saját maguk megcsinálni? Mármint az EPE féle módosítást? Terveket megvenni vagy az már erős lenne nekik? Nem olyan hülyék azért hajtóműtéren.
Az RM-12-esben a Volvo csak 40%-ban van jelen, a maradék 60% az GE és ládákban érkezik Götebrogba. Nem igazán van a Volvo-nak képessége-kapacitása ezeket a szükséges módosításokat megtervezni. Ne feledjük, mi most az RM12-es 40 százalékáról beszélünk, ami nem más, mint az F404-es utolsó verziójának svéd módosítása, miközben itt az F414-es GE-ben továbbfejlesztett variánsáról beszélünk. Az E modell az F414-es első alapverzióját kapja meg a Gripen számára kidolgozott üzembiztonság növelő részleges módosításokkal. Külön érdekesség, hogy még jóval a Gripen-E létrejötte előtt már volt svéd vonatkozása az F414-esnek, mivel még el sem dölt, hogy ez lesz az E modell hajtóműve (vagy akár az EJ200-as, vagy az M88-as) a Volvo már beszállító volt a programban pár nem nem kritikus kisebb komponens tekintetében.
A GE házon belül radikálisan áttervezte az EPE teljesítménynövelő program keretében a kompresszort, a tüzelőteret, a turbinát, de még a forszázskamrát is, de ez a projekt a fékpadnál nem jutott tovább. Namármost ez a GE-nek sok évtizednyi tapasztalaton alapuló, sok évnyi munkája volt, erősen az YF120-as hajtóműre alapozva.

A svédek idáig tényleg sok fantasztikus kiegészítőt csináltak a Rolls-Royce Avon-hoz (RM-6), Pratt&Whitney JT-8D-hez (RM-8A és B), GE F404-eshez (RM-12), de a fent nevezett tervezői mutatványra ők távolról se képesek. A terveket meg szívesen megvennék, de a kutya se adja el nekik...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
A Gripen E-be nem lett volna értelmesebb választás az EJ200-as?
Elvileg az EJ200-as valamivel könnyebb az F414-nél és az utánégető nélküli tolóereje is picit nagyobb.
 
M

molnibalage

Guest
A Gripen E-be nem lett volna értelmesebb választás az EJ200-as?
Elvileg az EJ200-as valamivel könnyebb az F414-nél és az utánégető nélküli tolóereje is picit nagyobb.
A tolóerők fékpadiak, olyan kicsi az eltérés, hogy a szívócsatárna hatásáról fogalmunk sem lehet. A méret sokkal komolyabb probléma, mint a tömeg. Az EJ200 átmérője számottevően kisebb ellenben picivel hosszabb.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
molnibalage

"A tolóerők fékpadiak, olyan kicsi az eltérés, hogy a szívócsatárna hatásáról fogalmunk sem lehet. A méret sokkal komolyabb probléma, mint a tömeg. Az EJ200 átmérője számottevően kisebb ellenben picivel hosszabb."

A kisebb átmérő talán még jót is tett volna a gép aerodinamikájának, hiszen egy delta szárnyas gépről van szó, és a területszabály alapján a keskenyebb hátsó géptörzs kisebb közeg ellenállást is eredményezhetne. De csak spekulálok :)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Az EJ200-as katalógus tolóerje nem egzakt, hiszen a 90kN a Typhoon-hoz belőtt érték, a gyártó szerint rendelés esetére az F414-es jelenlegi tolóerején túl, akár a 10 tonna feletti érték is kijöhet. Ennyi tervezési margin van a konstrukcióban.
Másik érdekesség. hogy kialakítását tekintve az EJ200-as sokkal inkább egy "háromnegyedes" F119PW100-as, semmit egy hetvenes évekből származó F404-es sokadik tovűbbfejlesztése. És sok problémáról nem hallani felőle, ami egy ilyen forró hajtóműnél nem is olyan rossz.
Maga az F414-es átvétele a Gripen családba logikus lépés volt. A maga módján.
De azon is el kell gondolkodni, hogy hiába az F404 (RM12) leszármazottja, az ismert technológia, dokumentáció, logisztika...s stb mellett, de sajnos nagyobb levegőátfutású, valamivel nehezebb is, ezért mindenképpen bele kellett alaposan nyúlni a Gripen sárkányába (de a szívócsatornákba mindenképp) ahhoz, hogy installálják.
Ugyanakkor az EJ200-as (ami lényegében a svéd RM12-es kortársa) azonos levegőátfutás mellett tol egy tonnával többet. És kisebb.

És, hogy ennek mi (volt) a realitása? Nos, a svéd program legelején a brit BAe még erősen kardoskodott a Gripen mellett, mivel az még nekik is feküdt, hogy a leendő EF Typhoon mellé a svédek adnák az egyhajtóműves "fél" Typhoont. Azonos hajtómű, radar, logisztika, minden, mint az F-15/16 esetében.
A svédek viszont nagyon hamar lepaktáltak a GE-vel, mivel az EJ200-as nem akart gyorsan összejönni és ebből kenyértörés lett.
A nagy svéd-angol egykori összefogásból mára csak a brit Gripen kiképzőgép program maradt.

Műszakilag érdekes lett volna az EJ200-assal repülő Gripen, mivel tolóerő/tömeg arány tekintetében az egykori F-16A szintjén lett volna, valószínű aerodinamikailag még kicsivel kedvezőbb kivitelben. Külön hozadéka lett volna a dolognak az EJ200-as egyik olyan sajátossága, miszerint a forszázs nélküli tolóerő relatíve elég nagy (arányaiban ez is erősen az F119-esre hajaz), így a A/B, de még a C/D Gripen is ezzel a hajtóművel sanszosan tudna hangsebesség felett is repülni forszázs nélkül, valami szerényebb légiharc fegyverzettel.
ha így lett volna, akkor az Volvo RM12 most az EJ200-ason alapulna, a szokásos svéd extrákkal (módosított forszázs rendszer, esetleg javított első kompresszor fokozat, extra segédberendezés duplikációk) és nem volna vele semmi gond.
De a 90-es évek elején a svédeknek dönteniük kellett és a jól bejáratott évtizedes F404-es már üzemkész volt, az EJ200-as meg csak egy különlegessség, sok gyermekbetegséggel.

Az időzítésen ment el a dolog...
 
M

molnibalage

Guest
molnibalage

"A tolóerők fékpadiak, olyan kicsi az eltérés, hogy a szívócsatárna hatásáról fogalmunk sem lehet. A méret sokkal komolyabb probléma, mint a tömeg. Az EJ200 átmérője számottevően kisebb ellenben picivel hosszabb."

A kisebb átmérő talán még jót is tett volna a gép aerodinamikájának, hiszen egy delta szárnyas gépről van szó, és a területszabály alapján a keskenyebb hátsó géptörzs kisebb közeg ellenállást is eredményezhetne. De csak spekulálok :)
A Gripen törzsátmérő csökkentése szerintem nem igzán játszik, lévén n+1 alrendszer oda van beépítve sőt, a szélesebb részén elöl vannak a plusz függesztők, amik a Gripen NG egyik lényegét adják, a jobb fegyverzet variálhatóságot.

A szívócsatorna is teljesen más, emiatt a kisebb törzs szerintem román népmese kategória...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
A Gripen törzsátmérő csökkentése szerintem nem igzán játszik, lévén n+1 alrendszer oda van beépítve sőt, a szélesebb részén elöl vannak a plusz függesztők, amik a Gripen NG egyik lényegét adják, a jobb fegyverzet variálhatóságot.

A szívócsatorna is teljesen más, emiatt a kisebb törzs szerintem román népmese kategória...

Azért a már világban kiszórt C/D Gripenek esetleges remotorizációja egy aktualizált EJ200-assal még érdekes lehet.
 
M

molnibalage

Guest
Azért a már világban kiszórt C/D Gripenek esetleges remotorizációja egy aktualizált EJ200-assal még érdekes lehet.
Tekintve az eddigi áthajtóművezési programok sikerességét - MiG-27 + AL-31 vagy Mirage F.1 + RD33 - én erre nem fogadnék.

Az F-15S --> SA és korábbi némi S átépítést leszámíva sikeres és nagyléptékű utólagos áthajtóműmvezés nem jut eszembe. Ráadásul az F-15S/SA esetén nem egyedi megoldás volt, hanem egy későbbi opció visszafelé alkalmazása, míg EJ200-as Gripen nem volt soha.

Annyit nem számítana a harcászati képességek terén, hogy megérje. Ezért nincs EPE a Super Hornetben sem.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Tekintve az eddigi áthajtóművezési programok sikerességét - MiG-27 + AL-31 vagy Mirage F.1 + RD33 - én erre nem fogadnék.

Az F-15S --> SA és korábbi némi S átépítést leszámíva sikeres és nagyléptékű utólagos áthajtóműmvezés nem jut eszembe. Ráadásul az F-15S/SA esetén nem egyedi megoldás volt, hanem egy későbbi opció visszafelé alkalmazása, míg EJ200-as Gripen nem volt soha.

Annyit nem számítana a harcászati képességek terén, hogy megérje. Ezért nincs EPE a Super Hornetben sem.

Jómagam is eltemettem már az EPE-t, erre pont a héten pedzegették, hogy lehet, mégis előveszik a Super Hornet flotta legújabb upgrade programjához.
Aztán vagy igen, vagy nem...
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 217
4 568
113
Tekintve az eddigi áthajtóművezési programok sikerességét - MiG-27 + AL-31 vagy Mirage F.1 + RD33 - én erre nem fogadnék.

Az F-15S --> SA és korábbi némi S átépítést leszámíva sikeres és nagyléptékű utólagos áthajtóműmvezés nem jut eszembe. Ráadásul az F-15S/SA esetén nem egyedi megoldás volt, hanem egy későbbi opció visszafelé alkalmazása, míg EJ200-as Gripen nem volt soha.

Annyit nem számítana a harcászati képességek terén, hogy megérje. Ezért nincs EPE a Super Hornetben sem.

Az indiai Jaguarokat nem hajtóművezték át sikeresen?
 
M

molnibalage

Guest
Az indiai Jaguarokat nem hajtóművezték át sikeresen?
Nem tudom. Ezt találtam egy gyorskereséssel.

The Jaguar deployed by the IAF is powered by two Adour Mk 811 turbofan engines. The IAF will upgrade its 125 Jaguars by replacing the engines with either Adour Mk821s or Honeywell F125IN to improve performance, particularly at medium altitudes. The request for proposal (RFP) for the engine replacement was issued in October 2012.

Az indiai végtelen történetek miatt nem tudom, hiogy akkor a DARIN III (?) programba végül beletették a hajtóműcserét vagy sem. a hajtómű nem erősebb, csak (?) korszerűbb. A support megszűnése miatt kell cserénlni, mert más már nem repül évtizedek óta a típussal.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 217
4 568
113
Nem tudom. Ezt találtam egy gyorskereséssel.



Az indiai végtelen történetek miatt nem tudom, hiogy akkor a DARIN III (?) programba végül beletették a hajtóműcserét vagy sem. a hajtómű nem erősebb, csak (?) korszerűbb. A support megszűnése miatt kell cserénlni, mert más már nem repül évtizedek óta a típussal.
Köszönöm a gyors választ. Csak rémlett, hogy több, mint száz gépet akartak áthajtóművezni, de nem emlékeztem a végkifejletre...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 480
113
RSAF F-16C Block 52 Fighting Falcon
RTAF JAS-39 Gripen
USAF F-15C Eagle
at Exercise Cope Tiger 2018 in Korat, Thailand.


29177022_414502425656342_1240644648259551232_n.jpg