Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
A videó nyitóképén,a jobbos motor fúvócsöve ki van térítve,míg a bal nincs,ennek mi értelme van?Ha mindkét motor egy irányba tol,akkor jobb a hatásfoka a tvc-nek nem?
Mindig az eredő vektor számít. Oldalirányú, vagy nagy állásszögű csűrőhatásnál pl soha nem egy irányba térnek ki a hossztengely körüli forgatás miatt, de ezen túl még vannak köztes eredő vektor irányok is, mivel van, hogy nem csak a fúvócső tér ki, de a tolóerő sem azonos. Csak ebben a két rendszerben óriási a kormányzási potenciál, de tegyük hozzá, hogy fele ennyi dolguk lenne, ha a hajtóművek forgórészei kontrarotálnának.
 
  • Tetszik
Reactions: papajoe and fishbed
M

molnibalage

Guest
Na igen, csak azzal a sugárzással jó nagy szögekben és jó messziről azt ordítja az IR-érzékelős rakétának, DAS-nek, stb. hogy "itt vagyok"...
Annyira nem. Kep is van az osszefoglsloban es video link. Ezen felul mutass mar egy ilyen gepet. Rontgenrajzon pls. Az életben nem hallottam meg olyat, hogy kettos lemezeles lenne. Ertelmetleb.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Annyira nem. Kep is van az osszefoglsloban es video link. Ezen felul mutass mar egy ilyen gepet. Rontgenrajzon pls. Az életben nem hallottam meg olyat, hogy kettos lemezeles lenne. Ertelmetleb.

Nos, én csak feltételeztem. De nézd meg, hogy szerinted mi. :)

DOiiPmSWAAAZCxg.jpg


3acfbc8db37351b99a0889536e011f22.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti
M

molnibalage

Guest
Nem nyert. Ez bizony külön burkolat. Nézd meg a hegesztési varratok és itt a burkolati elemek rögzítésének kiosztását. Erősen eltérnek.
Hát, ez igen furcsa és egyedi megoldás akkor. Nem igazán vágom az értelmét. A hőképet alig csökkenti, cserébe n+1 problémát okoz.

Vagy ez ugyanaz a gép? Az nem lehetséges, hogy a fúvócső formája változott meg? [fejvakarás]
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Fentebb linkeltem a képat a Szu-34-es gyártósori képéről, azt is nézd meg. Ott is kívülről le van lemezelve a hajtóműgondola. Viszont ott nem önhordó héjszerkezet az egész hajtóműgondola, hanem a benne lévő hajtómű forszázskamrájig festett alu vagy acél bordák vannak és ezeket burkolja be lealapozott majd festett dural(?) lemez.
A titán gyűrű így csak a forszázskamránál van, ennyivel olcsóbb, de ennyivel gyengébb is az egész.
Látszólag ez a válasz.
Valójában az, amit te se értesz.
A festetlen teljes titánból hegesztett brodákkal belülről merevített héjszerkezetet még egyszer leburkolták kívülről kompozit burkolólemezekkel. Gondolom titán szegecseléssel.
Értelme? Hm... ez így nekem valami átmeneti dolognak tűnik, mintha a 30-as hajtómű előtanulmánya lenne, mert ott már valószínű az egész hajtóműgondola kompozit lesz.
Itt, pedig gyanítom csak imitálják. Belül a jól megszokott titán, kívül meg a leendő kompozit.
 
M

molnibalage

Guest
Fentebb linkeltem a képat a Szu-34-es gyártósori képéről, azt is nézd meg. Ott is kívülről le van lemezelve a hajtóműgondola. Viszont ott nem önhordó héjszerkezet az egész hajtóműgondola, hanem a benne lévő hajtómű forszázskamrájig festett alu vagy acél bordák vannak és ezeket burkolja be lealapozott majd festett dural(?) lemez.
A titán gyűrű így csak a forszázskamránál van, ennyivel olcsóbb, de ennyivel gyengébb is az egész.
Látszólag ez a válasz.
Valójában az, amit te se értesz.
A festetlen teljes titánból hegesztett brodákkal belülről merevített héjszerkezetet még egyszer leburkolták kívülről kompozit burkolólemezekkel. Gondolom titán szegecseléssel.
Értelme? Hm... ez így nekem valami átmeneti dolognak tűnik, mintha a 30-as hajtómű előtanulmánya lenne, mert ott már valószínű az egész hajtóműgondola kompozit lesz.
Itt, pedig gyanítom csak imitálják. Belül a jól megszokott titán, kívül meg a leendő kompozit.
Most esik le. A 30-as hajtóművel lehet, hogy más a fűvócső is?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Deecember 23-án már leírtam. Azóta minden alkalommal. Valahogy éreztem, hogy a LOAN-hasonlatom nem ment át, mert mindennek és mindenkinek nekiugrottál, de ez valahogy reakció nélkül maradt. Csakhogy én figyelek ám...
 
M

molnibalage

Guest
Deecember 23-án már leírtam. Azóta minden alkalommal. Valahogy éreztem, hogy a LOAN-hasonlatom nem ment át, mert mindennek és mindenkinek nekiugrottál, de ez valahogy reakció nélkül maradt. Csakhogy én figyelek ám...
Nincs dec 23-i bejegyzés a PAK-FA topikbant tőled. Sidewindernek van. Melyik hsz-re gondolsz?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Arra a december 23-i hozzászólásomra, amit december 6-án írtam neked és te még válaszoltál is rá, 216-ik oldal.
Egész jól elbeszélgettünk az új fúvócsőről :)
 
M

molnibalage

Guest
Arra a december 23-i hozzászólásomra, amit december 6-án írtam neked és te még válaszoltál is rá, 216-ik oldal.
Egész jól elbeszélgettünk az új fúvócsőről :)
Akkor most lehet, hogy nem értjük egymást. Lehet, hogy skiccelnem kéne. Tehát most ez a fúvócsőborítást olyan szerinted a PAK-FA-nál, mintha fognám mondjuk az F-15 titán részét és fölé húznék x cm-re egy kompozit elemet, vagy akár teljesen illeszkedik rá? Vagy kicseréled ezt kompozitra? Mert az elsőnek egyszerűen nem értem - hogy ha olyan - hogy mi értelme van. Kvázi lehőszigeteled a hajtóművet úgy, hogy egy légrés van közötte, ahova hűtőlevegő hogyan jut be...?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Rosszul értelmezed a rajzot.
A 17-es az nem a fúvócső, hanem a forszázskamra. Itt mentél el rossz irányba.
Olvasd el légy szives az előző oldalon, amit írtam és nézd meg a képeket. Azokon látod, hogy mi, hogy van az F-15-ösön és ahhoz képest a Szu-34-s, ami a leginkább hasonlít hozzá kialakításban. A Szu-27/30/35/57 gépek hajtóműgondolája nincs lefestve és az egész titánium. Az F-15-ösön csak alul van teljes hajtóműhosszon, míg körben - ahogy a Szu-34-esen is - csak a forszázskamra körül, mert ott van a legnagyobb hőátadás. Az F-15-ösök különféle változatain a komplett hajtóműgondola összes bordája titán, ezek kialakítása eltér attól függően, hogy A/B/C/D vagy az E család gépeiről beszélünk, viszont a külső burkolat csak alul titán, ahol a szereléshez lenyitható a gondola alja, a felső rész kívülről alumínium lemezeléssel van burkolva. Kivételt képez a forszázskamra, amit teljesen körbe vesz egy titán gyűrű. Szintén titánból vannaka vezérsíkok nagy hőnek kitett belső tövei is.

d7b86fd088b2b6cd1fe6010059560454.jpg



http://www.boeingimages.com/archive/F-15K-Slam-Eagle-Production-Line-2F3XC5H5JUT.html

130723-Z-VU198-032.jpg


http://www.kenmiddleton.net/real_aviation/F-15/walk/F-15-Details.htm

A prototípuson ezt még teljesen lefestették, ahogy a Szu-27-esek nullszériáin is, de erről elég hamar le is szokott mind a két társaság:

F-15A_first_prototype_2.jpg


 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Namost ehhez képst a Szu-57-esen, azokon a példányokon, ahol a 117-es hajtómű dolgozik, a Szu-35-ösökről átörökölt gondola csak az utolsó egy-két példányon kapott egy - szerintem kísérleti - kompozit burkolatot, amivel már előre dolgoznak a leendő 30-as hajtómű kialakításához.

A 052-esen ilyen utólagos lemezelés nincs, de az is látszik, hogy a fúvócső külső lamellái már nem a régi, fémből készült AL-31F dizájnról ismertek, hanem ez már valószínű kompozit, ahogy az F135-ösön is (és még jópár más helyen) láthatjuk.

9c333b88c7d64c4908d03daf3fc3ce73.png


Valószínűnek tartom, hogy emiatt kezdték meg az utolsó pár példányon a titán hajtóműgondola kompozittal történő rátét lemezelését, hogy kimérhessék, mennyit nyernek ezzel.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Namost ehhez képst a Szu-57-esen, azokon a példányokon, ahol a 117-es hajtómű dolgozik, a Szu-35-ösökről átörökölt gondola csak az utolsó egy-két példányon kapott egy - szerintem kísérleti - kompozit burkolatot, amivel már előre dolgoznak a leendő 30-as hajtómű kialakításához.

A 052-esen ilyen utólagos lemezelés nincs, de az is látszik, hogy a fúvócső külső lamellái már nem a régi, fémből készült AL-31F dizájnról ismertek, hanem ez már valószínű kompozit, ahogy az F135-ösön is (és még jópár más helyen) láthatjuk.

9c333b88c7d64c4908d03daf3fc3ce73.png


Valószínűnek tartom, hogy emiatt kezdték meg az utolsó pár példányon a titán hajtóműgondola kompozittal történő rátét lemezelését, hogy kimérhessék, mennyit nyernek ezzel.
Nana, álljunk meg egy pillanatra. Kékre égett acéllal is és titánnal is találkoztam már repülőgépeken bőségesen, de kékre égett kompozittal még soha életemben. Ezen a fotón viszont a bal hajtóművön a GSF lamelláin szép nagy kékre égett foltokat látok. Szóval a kérdés: van-e olyan kompozit, amely nagy hőterhelés hatására kékre éghet, vagy ezek a lamellák még nem kompozit-gyártmányok hanem fémből készültek?
 
  • Tetszik
Reactions: therob and endre