Tu-160 Blackjack (Tupoljev, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 333
113
Bocsáss meg, nem láttam az üzenetet.
Amúgy nem tudom, hogy ennek van-e köze az ötvenes-hatvanas évek szovjet nyilazott szárny koncepcióihoz (nyilván semmi).

Valamiért ez az egyetlen Tu-160M példány nem terpeszti szét a szárnyait fel és leszálláskor annyira, mint korábban gyártott társai. Mivel a variaszárny lényeges tulajdonsága, hogy a felhajtóerő nyomásközéppontja vándoroltatható, valamiért a kis sebességű repüléshez a nyomásközéppontott hátrébb hangolták.
Elképzelhető, hogy ennél a gépnél (és a most soron következő M2-eseknél is majd) a súlypont is hátrébb került.

De gondolok még olyanra is, hogy így a szárny felhajlása is kisebb, ami miatt kevésbé van igénybe véve a sárkány.

Elképzelhető az, hogy főleg a szárnybekötés előtt vannak az elektronikai rendszerek és az új generációs blokkok összességében könnyebbek lettek, mint a 80-as években tervezettek, így eleve annyira hátrébb került a gép tömegközéppontja, s emiatt nem szerencsés a legkisebb nyilazású pozíció?

Ha már szárnynyilazás, akkor mi a véleményed arról, amit az üzenetben ill. a Tu-128-as topikban is kérdeztem ill írtam?
 

szegcsab

Well-Known Member
2015. január 25.
6 904
15 156
113
RF-94115 "Федор Борисов " (Fedor Boriszov) :

DcMMGNUWkAAlCwO.jpg:large
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 730
80 544
113
Átfestik az Orosz Stratégiai Légierő Tu-160 gépeit. A hírek szerint már 4 gépet átfestettek a kazanyi repülőgépgyárban. Eltüntetik a sárga-kék festést ami még a szovjet légierő zászlaja volt.
228911.jpg


Új festéssel ( a gépek neve is kisebb betükkel van )
kdUW8DOAAEw.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 162
113
Amúgy eddig egyetlen videót találtam, ahol már üzem közben (értsd, repülés közben) látszik az egyik (ha nem egyetlen) Tu-160M műszerfala. Ez ugye nem az M2, hanem egy M, tehát egy köztes verzió, amely szintjére lesz elvben felhozva az összes idáig legyártott alap Tu-160-as a soron következő nagyjavításuk során.
Ami újdonságot azon a pár másodperces snitten én láttam, az egy új, nagyméretű MFD a két pilóta között a műszerfal alsó szekciójában. Minden más műszer maradt a régi.
Amennyire én tudomm ezzel szemben az M2-esnél már szinte csaknagyméretű MFD-kből fog állni mind a két pilóta előtti mászerfal panel.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 162
113
Tu-160 nagyjavítása. Van az a középső panel a két pilóta közötti műszerfal egységen. Sárga gombokkal. Ha Tu-160M-et lát az ember, akkor kívülről a nagyobb minimális nyilazási szög az ismertető jel, belülről meg ennek a helyén egy jókora LCD kijelző.

scale_600


https://zen.yandex.ru/media/gelio/p...tu160-tu22m3-i-tu214-5afc20c9ad0f2233e9ec5fa2

A Tu-160M2 az továbbra is egy nagy talány, annak más lesz a műszerfala. Nem keverni a kettőt!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 162
113
http://aviation21.ru/pervye-postavk...etonosca-tu-160m2-ozhidayutsya-do-konca-goda/

Az NK-32-2-es elkészült, 2020-tól a Kuznyecov fől projektje lesz. Némi szaloncinizmussal megtoldva, nem is csoda, mert más már nemigen van nekik. Ez persze nem teljesen igaz, hiszen gyártják még az NK-25-öst és az őskövület NK-12-est is. Hanem ennél valamivel többről van szó, ugyanis az NK-32-2-es belső gázgenerátor, illetve más szóval core szekciója állítólag teljesen új, mégpedig olyannyira, hogy erre akár egy komplett új hajtóműcsaládot is lehetne alapozni.
Köztünk szólva, ha a szokásos földi erőművi stacioner gázturbinákon túl például a Tu-95/142 illetve akár az An-22-es gépek NK-12-eseit is ezzel a gázgenerátorral újítanák fel, vagy váltanák ki, akkor a világ legnagyobb légcsavaros gázturbinája frontján is komoly fejlődést érhetnének el.
Egyelőre a cikk szerint azonban a Putyin-féle Tu-160-asból kendácsolt szuperszonikus utasgépet emlegetik leendő célterületként.

Most a realitás annyi, hogy a leendő Tu-160M2-esek és az átjhajtóművezésre alkalmasnak talált Tu-22M3-asok fogják az NK-32-2-est megkapni, amiből ez utóbbiaknál lesz különösen látványos a képességnövekedés. Pl sanszos, hogy ezek után majd egy Oroszország-Szíria-Oroszország útvonalat nem csupán 6 darab 500 kg-os bombával fogják megtenni, hanem akár többel is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 162
113
Az NK-25-ös és az NK-12-es max annyiban módosult, hogy gondolom hatékonyabb lett a gyártás és valamit biztos nőtt az élettartam.
Ezek a szokásos képességnövekedések, amiket egy gyártó még be tud vezetni egy sorozatgyártás felfutása és kitartása során, anélkül, hogy az különösebben méllyebb K+F-et igényelne a tervezőirodától.

An NK-25-ös tulajdonképpen az NK-144-es olyan leszármazottja, ami már minden gyermekbetegségét leküzdötte, tolóerőben, hatásfokban a maximum, de konstrukciójából adódóan egy bizonyos szintnél jobban nem modernizálható. Sokkal jobban megéri egy az egyben valami egész mással cserélni. Anno vagy 30 éve ez volt a Tu-22M4-es, ami a Tu-160-as NK-32-esét kapta meg, de egyetlen darab ilyen gép tesztelése után a Szovjetúnió széthullásával az a gép is kuka lett, ment Rjazanyba a bombázómúzeum gyüjteményét gyarapítani. Azóta is ott pihen.
Az NK-32-es ezzel szemben több lehetőséget tartogat, ezt lépik meg most is.

Az NK-12-es lecserélése érdekes módon sose volt előtérben, bár tervek voltak rá. Úgy mondanám, elég bátortalan koncepciók, melyek magukban hordozták az idő előtti beszántás lehetőségét. Eléggé innovatív lett volna az NK-25-ös utánégető nélküli változata az NK-12-es koax légcsavarjaival és áttételházával, de úgy, hogy a kétáramúság is megmaradt volna, meg az amúgy nagy kilépő gázsebesség is. Azaz az NK-62-es volt a világ első és mindezidáig egyetlen érdemben működőképes háromáramú hajtóműve, jóval a GE ADVENT-je előtt. A koncepció szerint valami nagy nyilazású szárnnyal megáldott masinát húztak volna a légcsavarok 10-12 ezer méter és kb 900-1000km/h környékére, ahol a fúvócső is tolta volna a gépet, Nehéz nem a Tu-95/142-es családra asszociálni, mint lehetséges platform.

http://www.leteckemotory.cz/motory/nk-62/
 
M

molnibalage

Guest
An NK-25-ös tulajdonképpen az NK-144-es olyan leszármazottja, ami már minden gyermekbetegségét leküzdötte, tolóerőben, hatásfokban a maximum, de konstrukciójából adódóan egy bizonyos szintnél jobban nem modernizálható. Sokkal jobban megéri egy az egyben valami egész mással cserélni. Anno vagy 30 éve ez volt a Tu-22M4-es, ami a Tu-160-as NK-32-esét kapta meg, de egyetlen darab ilyen gép tesztelése után a Szovjetúnió széthullásával az a gép is kuka lett, ment Rjazanyba a bombázómúzeum gyüjteményét gyarapítani. Azóta is ott pihen.
Jenki hasonlattal élve ez olyan, mintha az F-15-ös flotta PW F100-ról GE F110-re állt volna át?