Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Roni

Azért a Szu-30 MKI sem rossz repülőgép. Szerintem sokkal többet tud, mint a mi Gripen C-ink.....
Milyen forrásaid vannak a minőség paramétereket radar, EW, data link, AAM minősége kapcsán?
Más téren meg elég vicces összehasonlítani egy 7 tonnás egyhajtóműves gépet egy 18 tonnás képthajtóművessel.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
molnibalage

"Milyen forrásaid vannak a minőség paramétereket radar, EW, data link, AAM minősége kapcsán?"

Most őszintén, milyen hiteles, nyilvános forrása van erre bárkinek, bármilyen gép kapcsán?

"Más téren meg elég vicces összehasonlítani egy 7 tonnás egyhajtóműves gépet egy 18 tonnás képthajtóművessel."

Mitől vicces?
Egy Szu-30 MKI nem csak F-15-el akadhat össze, sőt azzal a legkevésbé... F-16, J-10, J-11, J-17. Ezek rohangásznak a környéken.
Anno az indus tenderre neveztek a Gripennel. Szóval biztos vagyok benne, hogy összemérték a gépek tudását.
A svájciak a svájci tenderen szintén összemérték az eurokacsákat csak ők az F-18C-vel. Nekik az jött le, hogy az F-18C jobb, mint a Gripen C.
Mivel kellet volna összemérniük a Gripent, hogy "igazságos" legyen a tender? Az F-5-el meg a Mig-21-el? Mert azok egy méret kategória vele....
De attól, hogy neked Gripened van az ellenség jöhet még Szu-30-al meg F-15-el is. Ugyanis az élet nem igazságos, szerintem.

Én arra reflektáltam, hogy Roni szerint minőségi ugrást kellene csinálniuk. Ebből nekem megint az jött le, hogy lesajnálja az orosz vasat szokás szerint.
Miközben hazánkban a Gripen C-t modernnek tekintjük, pedig szerintem sok esetben nem tud annyit, mint a lesajnált Szu-30.
Egyrészt nagyon jó FBW-je van meg TVC-s hajtóművei.
Másrészt PESA rendszerű radarja. A Gripen C mivel is rendelkezik?
Másrészt van IRST rendszere. A Gripennek ez sincs.
De ugyan úgy van hozzá pl. LITENING. Van hozzá még egy csomó Izraeli és francia elektronikai kiegészítő az Elbit-től meg a Sagem-től. (Pl. kijelzők, GPS, inerciális navigáció, rádió, ELTA EL/M 8222 EW rendszer stb....)
A fegyverzetébe pedig kb. minden orosz eredetű cucc bele tartozik, meg jó pár hazai fejlesztésű is.

1000-multi-function-displays-for-Sukhoi-30-MKI-handed-over-to-HAL.jpg
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 427
18 844
113
Miközben hazánkban a Gripen C-t modernnek tekintjük,

Hát ezzel csak annyi a baj hogy india nem a hazánkkal szeretné összemérni az erejét hanem Kínával.
Ott a j-11B/S j-10B/C és a j-16 kell összemérni az erőt Ahol komolyabb fegyverzet és radar van.
Ja és tudod mi? Az a legdurvább az egészben hogy Kína így is komolyabb orosz vasakkal repül mint amilyennel India rendelkezik Mert ott van a szu-35 :D

És a komolyabb jf-17 Block 3-ra is választ kell majd adni ami túlmutat a szu-35-ön

https://quwa.org/2016/05/05/ideas-jf-17-block-iiis-hobs-aam/:p:p:p
JF-17-HMDS.png


Na meg hogy leygen egy kép is
296eac19890c7b2780556e07fb8e8405.jpg
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 368
8 535
113

Szerintetek annak lenne értelme, ha a középső hajtóműből kiszerelnék a turbina-kompresszor rendszert, így beömlőnyílás sem kéne. A sűrített levegőt pedig a másik két hajtómű állítaná elő. Az előny ott jöhetne, hogy turbina híján nagyobb hőmérsékleten lehetne üzemeltetni a középső hajtóművet. A másik két hajtómű persze módosítva lenne a feladathoz. Lehetne így némi plusz hatékonyságot kicsikarni?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Roni

"Hát ezzel csak annyi a baj hogy india nem a hazánkkal szeretné összemérni az erejét hanem Kínával."

Ha nem lenne köztük a himalája már kínai gyarmat lennének.... De így a hegység megvédi őket akkor is ha MIG-21-el repülnek Szu-30 helyet.
Megütközni a tengeren tudnak csak. A Szu-30MKI+Brhamos-nak is az az értelme, hogy legalább a saját partjaikat meg tudják védeni.
India valódi ellenlábasa Pakisztán. Azokkal szemben a Szu-30MKI több mint elegendő.

"És a komolyabb jf-17 Block 3-ra is választ kell majd adni ami túlmutat a szu-35-ön"

A JF-17 egyelőre egy F-16C-n sem mutat túl :D:D:D
De amúgy sisakcélzó (talán kijelző is?) van az indiai gépekhez is. Elvileg a Szu-30-nál is használják, de ebben nem vagyok 100%-ig biztos.
Konkrétan ez:
1-796350.jpg


A 12 db rakétás Szu-30MKI képért meg nagy köszönet :D;)
Tök jól látszik a képen, hogy hogy lett ez az egész rendszer kitalálva.
 
M

molnibalage

Guest
molnibalage

"Milyen forrásaid vannak a minőség paramétereket radar, EW, data link, AAM minősége kapcsán?"

Most őszintén, milyen hiteles, nyilvános forrása van erre bárkinek, bármilyen gép kapcsán?
Ok, de akkor a te "szerintemed" nincs alátámasztv semmilyen műszaki paraméterrel...

"Más téren meg elég vicces összehasonlítani egy 7 tonnás egyhajtóműves gépet egy 18 tonnás képthajtóművessel."

Kb. annyi értelme van, mint Mike Tysont és Kokót összemérni. Nem azonos súlycsoport, ami definiál több képességet is.

Egy Szu-30 MKI nem csak F-15-el akadhat össze, sőt azzal a legkevésbé... F-16, J-10, J-11, J-17. Ezek rohangásznak a környéken.
Most itt megis skizofrén az egész komment. Először költségoldalról a mi lenne ha alapon tolod, most meg geopolitika alapján. Egységes vizsgálatrendszer sehol... Így én nem tudok gondolkozni...


Anno az indus tenderre neveztek a Gripennel. Szóval biztos vagyok benne, hogy összemérték a gépek tudását.
A svájciak a svájci tenderen szintén összemérték az eurokacsákat csak ők az F-18C-vel. Nekik az jött le, hogy az F-18C jobb, mint a Gripen C.
Mivel kellet volna összemérniük a Gripent, hogy "igazságos" legyen a tender? Az F-5-el meg a Mig-21-el? Mert azok egy méret kategória vele....
Most akkor ez már a HARMADIK féle összehasonlítás. Ez már tényleg vicces.

Én arra reflektáltam, hogy Roni szerint minőségi ugrást kellene csinálniuk. Ebből nekem megint az jött le, hogy lesajnálja az orosz vasat szokás szerint.
AMRAAM-ot a Szuhok alá, oszt csá. XD


Egyrészt nagyon jó FBW-je van meg TVC-s hajtóművei.
A FBW önmagában nem fokmérő. Az F-16A majdnem össze paraméterét hozza a MiG-29 9.12 úgy, hogy semleges stabil kialakítása van.
Másrészt PESA rendszerű radarja. A Gripen C mivel is rendelkezik?
Ez valid a legyezés tekintetében. Csak itt jön a gépméret. Eleve nem fair az összehasonlítás, mert fizikailag nem fér el egy 7 tonnás gép orrában akkora radar, mint egy 18 tonnáséban.

Másrészt van IRST rendszere. A Gripennek ez sincs.
Ez is igaz.

Csak a Gripenen meg van data link, a SAR radar felbontása kérdőjeles a két gép között, a Gripen tud GPS térkép alapján TFR-ben robotpilótával menni, van szimulációs módja minden fegyverre.

Szóval úgyen bloc kijelenteni, hogy jobb a 30-as azért kicsit meredek ebben a formában.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 786
75 822
113
Ez az összehasonlítás dolog azért nem teljesen hülyeség mert igye ezek a gépek egymás ellen harcolnának(most nem feltétlen Gripen vs. SZU-30 hanem a két eltérő kategória).
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
molnibalage

"Kb. annyi értelme van, mint Mike Tysont és Kokót összemérni. Nem azonos súlycsoport, ami definiál több képességet is."

Pedig a való életben, nem a virtuális térben (ring) így szokott ez történni.
A MIG-21 is elég sokat repült F-4-ek ellen, pedig nagyon nem egy kategória.
MIG-23 vs. F-15, Mirage F-1 vs. F-14, MIG-29 vs. F-15. Bocsi molni, mint írtam, az élet rohadt igazságtalan. :)

"Most itt megis skizofrén az egész komment. Először költségoldalról a mi lenne ha alapon tolod, most meg geopolitika alapján. Egységes vizsgálatrendszer sehol... Így én nem tudok gondolkozni..."

Mert két külön része volt a gondolataimnak.
Az egyik az volt, hogy 1 Rafi árából 3 Szu-30-at veszel. Ez a gazdasági oldala.
Aztán a környék geopolitikai helyzete és a várható potenciális valós ellenfelek listája ettől tök független.

"Most akkor ez már a HARMADIK féle összehasonlítás. Ez már tényleg vicces."
"Ok, de akkor a te "szerintemed" nincs alátámasztv semmilyen műszaki paraméterrel..."

Ez a kettő szorosan összefügg. Ugyanis én semmilyen objektív adattal nem rendelkezem a minőségről. A reklám anyagok kiszínezett anyagait hagyjuk. Valós minőségről kérdeztél eredetileg , és arról fogalmunk se lehet.
DE!
Vannak ezek a kis precíz svájciak. Ők meg úgy gondolták, hogy az F-18C az biza 1 egység. És ehhez mérten letesztelték a három eurokacsát. És ők azt mondták, hogy a Gripen száma bizony 0-val kezdődik....
Most vagy az F-18C volt valamikor brutál jó gép vagy a Gripen sokkal kevesebbet tud, mint amit a reklám ígér. (vagy mind kettő)
És ez bizony egy elég objektív mutatószám a repülőgép minőségéről.

Ugyan ezt a tesztet megcsinálták az indusok is a Szu-30MKI-t 1 egységnek véve, de ők szemérmesebbek voltak, mint a svájciak. Nem hozták nyilvánosságra az eredményeket. Annyit tudunk, hogy a Gripen ott is tök utolsó lett....

"Ez valid a legyezés tekintetében. Csak itt jön a gépméret. Eleve nem fair az összehasonlítás, mert fizikailag nem fér el egy 7 tonnás gép orrában akkora radar, mint egy 18 tonnáséban."

Ezt mond annak a MIG-21/23 pilótának aki alól kilőtte a gépet egy izraeli F-15. Nem volt fer , nah :D

"Szóval úgyen bloc kijelenteni, hogy jobb a 30-as azért kicsit meredek ebben a formában."

Biztos van egy két olyan paraméter amiben talán előrébb van a Gripen, de összességében a SZU-30 MKI egy sokkal jobb repülőgépnek tűnik a számomra, főleg ha India oldaláról közelítjük meg a dolgot.
Hatótávolság, hordozható fegyvermennyiség akár db számban akár súlyban, a radar paraméterei légi célok ellen. Ezek arra felé nagyon fontosak!
 
M

molnibalage

Guest
Ezt mond annak a MIG-21/23 pilótának aki alól kilőtte a gépet egy izraeli F-15. Nem volt fer , nah :D
21-es volt...
Nem lőtte le, a gép hazament, kijavították...
És nem is radaros rakétával...
Asszem még talán a radart sem használta...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
molnibalage

Nem akarlak megbántani, de úgy érzem, hogy néha értő olvasási nehézségeid vannak.
Arról írtam , hogy az F-15 lőtte le ezeket, nem pedig fordítva!
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 427
18 844
113
India elhagyhatja a francia harcosot a Su-30MKI javára
https://vpk.name/news/215571_indiya...rancuzskogo_istrebitelya_v_polzu_su30mki.html

Az országban ez a harcos az egyik legjobbnak számít, lehetővé teszi a légierő számára, hogy elpusztítsa az ellenséges célpontokat akár 130 kilométeres távolságig, míg Rafale sokkal kisebb. Ezen kívül, írja a kiadvány katonai Watch, a francia harcos alacsonyabb sebességgel, manőverezhetőség, kevesebb a hasznos teher. És a francia repülőgépek ára, mivel a pályázat jelentősen megnőtt.

130km hatótávú Az Export R-77?o_O

Jó értem én hogy ha ennyi is egy rakéta hatótávja akkor max a célpontnak 500 km/h sebeséggel kéne repülni 14 km magasan és nem nagyobb 2 g manőverekkel.

Legalább is molni hansonlót magyarázott régebben :D
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Roni

Te raktad be pár oldallal ezelőtt a Szu-30MKI-s képet :)
Mit látsz rajta?
Kis hatótáv/manőverező harc: R-73
Közepes hatótáv/jól manőverező célok ellen: R-77
Nagy hatótáv/célok max. 8 G-ig: R-27/ER/ET
A 130 km az biza az R-27-es. Így lett anno kitalálva ez az egész, csak közben összedőlt az SZU és így az R-77 végül megakadt.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
India elhagyhatja a francia harcosot a Su-30MKI javára
https://vpk.name/news/215571_indiya...rancuzskogo_istrebitelya_v_polzu_su30mki.html

Az országban ez a harcos az egyik legjobbnak számít, lehetővé teszi a légierő számára, hogy elpusztítsa az ellenséges célpontokat akár 130 kilométeres távolságig, míg Rafale sokkal kisebb. Ezen kívül, írja a kiadvány katonai Watch, a francia harcos alacsonyabb sebességgel, manőverezhetőség, kevesebb a hasznos teher. És a francia repülőgépek ára, mivel a pályázat jelentősen megnőtt.

130km hatótávú Az Export R-77?o_O

Jó értem én hogy ha ennyi is egy rakéta hatótávja akkor max a célpontnak 500 km/h sebeséggel kéne repülni 14 km magasan és nem nagyobb 2 g manőverekkel.

Legalább is molni hansonlót magyarázott régebben :D
Ezt elnézve tényleg csak ürügy kellett az FGFA-ból való kiszállásra és nem az oroszokkal volt bajuk.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 490
113
Kicsit elvesztettem a fonalat... korábban még nem arról szóltak a hírek hogy sok a baj a típussal és emiatt is veszekedtek az oroszokkal? A hajtóművekkel is baj volt.

https://www.defensenews.com/air/201...es-problems-despite-russian-spare-parts-deal/

https://warisboring.com/india-s-new-fighters-have-serious-engine-problems/

https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-30MKI#Accidents


Az indiai Rafale-ok üzemeltetésről találtatok valamilyen hírt? Azokkal minden rendben?

Nem az amerikaiak fúrták meg az orosz-indiai FGFA együttműködést?