[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 470
113
A szárny végén elhelyezett rakétát egész jól körbe tudja áramolni a levegő, miközban maga a rakétatest és az aerodinamikai felületei a szárnyégi indukált örvényeket redukálják. Gondoljunk bele, hogy nem csak winglet van hanem szányvégi póttartály, vagy nagyobb keresztmetszetű hengeres elem, lásd F-104, Learjet 35, L-39 Albatros család, L-200 Morava, vagy L-13 Blanik és még sorolhatnám.
Az amerikaiak az F-15-ösnél anno a szárnyvég srégen lecsapásával természetes flattersúlyt képeztek, hasonlóan járva el a vízszintes vezérsíkoknál is, egyúttal redukálva az indukált ellenállást kiváltó felület nagyságát is.
Az oroszok a Szu-27-esnél szárnyvégre vagy fegyvertartót szerelnek, rajta előre pozícionált rakétával, ami szintén flattersúlyként működik, vagy egy-egy hengeres forma zavarókonténert.
A szárny alatt elhelyezett függesztmények sajnos az interferencia ellenállást növelik. Gondoljunk a szárny alső felületéről merőlegesen lefutú fegyvertartó oldalára, vagy a függesztmény és az alső felület közé tömörülő áramkép ellenállásnövelő hatására.


A szárnyvégen elhelyezett AIM-9 rakéta rolleronja okoz-e problémát pl. az F-16-osnál? Ha nem, miért nem? Miért csak a Gripennél probléma ez?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 470
113
Ugyanez az indoka annak is, hogy az AMRAAM-ot inkább a szárny végére rakják.
(szárnyvégen/szárny alatt)
AIM-9L DI= 4* / 5
AMRAAM DI= 0 / 4

Egy F-16C légellenállási együtthatója 2db szárny végén lévő AIM-9L és 2db szárny alatti AMRAAM-al:
DI = F-16C* + 2xLAU-129 + 2xAMRAAM = 7 + 2x6 + 2x4 = 27

Egy F-16C légellenállási együtthatója 2db szárny végén lévő AMRAAM és 2db szárny alatti AIM-9L-el:
DI = F-16C** + 2xAMRAAM + 2xLAU-129 + 2xAIM-9L = 0 + 2x0 + 2x6 + 2x5 = 22

Jól látható (22<27) hogy jobban megéri az AMRAAM-ot a szárnyvégre rakni.

*DI=7 az F-16C+2db szárnyvégi AIM-9L
**DI=0 F-16C fegyverzet nélkül

Szintén jól látszik a fentiekből, hogy egy gép légellenállásának megbecslése nem egy túl exakt tudomány...


Csütörtök este én is megnéztem és kicsit meglepett a AMRAAM DI= 0.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Most már ki lehetne írni vlmi jutalmat annak, aki először linkel magyar "TGP" felvételt az éles alkalmazásról - nálam legalább is van egy söre :D
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 587
5 190
113
Most már ki lehetne írni vlmi jutalmat annak, aki először linkel magyar "TGP" felvételt az éles alkalmazásról - nálam legalább is van egy söre :D

Amikor megkérik az újságírókat, hogy ne írják le, mennyit indítottak, akkor egy felvétel kikerülésnek mennyi az esélye? :D Vagy pl a BOP-ról is alig volt kép, a többi légierőhöz képest
 
M

molnibalage

Guest
Na, lesz mivel frissíteni majd a Gripen FAQ-t. Több konkrétumnak azért örülne az ember, bár tutira az lenne a válasz, hogy "nemzetbiztonsági okokból" titkos...
  • Hány pilóta lesz kiképezve AG-re?
  • Van átfedés az AG kvalifikáció és légiutántölésre kvalifikáltak között? Mert CAS-nál illene...
  • Akkor Mk-82-őt szereztünk be vagy csak a képesítés megszerzéséhez volt?
  • Az AGM-65-ötket saját készletből lőttük el? A GBU-nál a kérdés ugyanez.
  • Mi van az AIM-9L-ekkel? Van jövő? Ha nincs, akkor helyette bármi?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 470
113
Amikor megkérik az újságírókat, hogy ne írják le, mennyit indítottak, akkor egy felvétel kikerülésnek mennyi az esélye? :D Vagy pl a BOP-ról is alig volt kép, a többi légierőhöz képest

Mi az a BOP? Baltic Air Policing (BAP) ?
Pedig milyen kemények vagyunk, egy gyakorlaton elhasználjuk a készletek 10-20 %-át. Biztos nem sűrűn lesz ilyen gyakorlat o_O
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 587
5 190
113
Mi az a BOP? Baltic Air Policing (BAP) ?
Pedig milyen kemények vagyunk, egy gyakorlaton elhasználjuk a készletek 10-20 %-át. Biztos nem sűrűn lesz ilyen gyakorlat o_O

Jaj tényleg :D Mostanában a BOP van nálam előtérben (balance of performance, autósport), kapáspól összekevertem
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Az AGM-65-ötket saját készletből lőttük el? A GBU-nál a kérdés ugyanez.

Linkelve volt a kép, ahogy az ancsában szállították ki az általad említetteket...Szóval ez a két cucc biztosan magyar készlet. Valamelyik tudósításban a csörgőkígyóról is volt szó, mintha csak svéd rakéta rémlene...