S-80 Plus / Isaac Peral osztály (Spanyolország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

wankel

Well-Known Member
2016. december 23.
1 041
4 973
113
_102575069_s70fromspanishnavy.jpg


https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-44871788
Hát most már nem fog elsüllyedni egy merüléstől az átalakított S80plus, de nem fér be a Cartagena-i dokkjába, mivel hosszabb lett (71m, 2,200-tonna vs. 81m, 3,000-tonna).
 

ornagy

Well-Known Member
2014. október 24.
2 892
11 248
113
_102575069_s70fromspanishnavy.jpg


https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-44871788
Hát most már nem fog elsüllyedni egy merüléstől az átalakított S80plus, de nem fér be a Cartagena-i dokkjába, mivel hosszabb lett (71m, 2,200-tonna vs. 81m, 3,000-tonna).

Hogy ertsuk, milyen mernoki pontossaggal terveznek meg a hispan barataink egy ilyen osszetett rendszert, idezek a cikkbol>

Az S–80 tervezési problémái 2013-ban kezdődtek: az illetékesek ekkor vették észre, hogy a jármű 100 tonnával nehezebb a tervezettnél. Bár le tudott merülni, kétséges volt, hogy ekkora össztömeggel fel tud-e jönni a felszínre.

Es hogy miert? A TERVEZÉSNÉL VALAKI ELNÉZETT EGY TIZEDESVESSZŐT, ÉS SENKI NEM FORDÍTOTT FIGYELMET A SZÁMÍTÁSOK FELÜLVIZSGÁLATÁRA.

https://index.hu/tech/2018/07/18/ujraterveztek_a_tengeralattjarot_most_nem_fer_be_a_dokkjaba/
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Az S-80Plus osztályról röviden:

Az egész program még 1990-ben kezdődött, amikor a franciák az S-70 Agosta osztály utódját próbálták exportra kidolgozni. A spanyolok keresték a saját tengeralattjáró-flottájuk cseréjét, így végül egy közös együttműködéssel építenék meg azt, ez lenne a Scorpéne-osztály. A hideg-háború vége miatt viszont a pénzcsapok elzáródtak, így hosszú ideig csend lett a program körül. Aztán 1997-ben a Scorpéne-osztály alapján építenének a spanyolok négy egységet, opcionálisan AIP meghajtással, ez volt a terv.
2002-ben elkezdték felülvizsgálni a megrendelést, mert a Spanyol haditengerészet nagyobb és szárazföldi célok elleni támadásra is képes egységet szeretett volna, ezért 2003-ban áttervezték az egészet, a 6,2 méteres átmérőből lett 7.3 méter és az alámerülve 1760 tonnás vízkiszorításból 2400 tonna.

140_dizdwmgu8aeb3aa.jpg


Ekkor kezdődtek a francia DCNS és a spanyol hajógyár (Bazán, majd Ízar, jelenleg Navatnia) közötti jogi hercehurcák, ami a franciák szerint abból fakad, hogy a spanyolok lenyúlják a Scorpéne-osztályt és saját maguk építik meg, együttműködés helyett. A spanyolok szerint a franciák igazából be akarják kebelezni a spanyol hadihajó-gyártást, egy "EADS Naval" szintű össz-európai céggé összeolvasztva őket.

140_s-81-isaac-peral-construction.jpg


Az első hajóegység építése 2007-ben kezdődik el (S-81 Isaac Peral), és közben rendeződnek a jogi viták, a spanyolok pedig minden téren külön válnak a franciáktól, az átadást pedig 2011-re tervezik. Az S-80A típusjelzésű osztály a Lockheed Martin cégtől származó harcvezető rendszert és szonárt kap (licenszben gyártva), a torpedóvető csöveket és a kapcsolatos eszközöket a brit Babock szállítja, a torpedók német SeaHake (DM2A4), a hajók ellen amerikai Sub-Harpoon II, a szárazföldi célok ellen Tomahawk robotrepülőgépeket vásárolnak. Az AIP meghajtás pedig teljesen saját fejlesztés, etanol-alapú hidrogén-forrással üzemeltetett üzemanyag-cellákkal (300kW elektromos teljesítménnyel), ezek miatt viszont az átadás 2013-ra csúszik már a tervekben is.

140_imagen-1.png


Itt volt még egy kavarás, mert a Navatnia megtendereztette a harcvezető- és szonárrendszerre vonatkozó beszerzést, ahol ugye végül a Lockheed-Martin nyert a SUBICS rendszerrel - a Raytheon azonban a spanyol bíróságon megtámadta azt (a Navatnia helyett a spanyol védelmi minisztériumot ), mondván, hogy a saját AN/BYG-1(V) rendszerét olcsóbban kínálta és jobb is, mint a SUBICS. A bíróság a kérelmet elutasította.

2013-ban robban a hír, hogy a spanyol hajógyár mérnökei hibáztak a Scorpéne hajótest "felfújásakor", és egyszerűen nincs kellő felhajtóerő-tartalék a tengeralattjáróban, lévén annak tömege mintegy 75-100 tonnával a várt felett van. Az amerikai General Dynamics Electric Boat céget hívják segítségül, akik a hajótest 10 méterrel való meghosszabbítását javasolták, ami az alámerült vízkiszorítást cirka 3400 tonnára növeli. Az új változat hivatalos elnevezése S-80 Plus lett.

S-80%2BPlus%2Benlargement.jpg


2017-ben jön a hír, hogy az etanol-reaktorok nem fognak elkészülni időben, így az első két egység (S-81, tervezett átadás: 2022 és S-82, 2024-re tervezett átadással) AIP meghajtás nélkül fog elkészülni és majd utólag kapják azt meg.

140_navantia-s-80-plus-submarine.jpg


A hajóosztály főbb adatai:

Vízkiszorítás a felszínen: ~3200 tonna (más forrás: 2695 tonna)
Vízkiszorítás alámerülve: ~3460 tonna (más forrás: 2965 tonna)

Hossza: 80,81m
Átmérő: 7.3 méter

Maximális merülési mélység: 460m+
Max. Sebesség felszínen: 12 csomó
Max. sebesség alámerülve: 20 csomó felett

Meghajtás:
1x 3600kW permamens mágneses elektromotor
3x 1200kW etanol üzemanyagú belsőégésű motorral hajtott generátor
1x 300kW AIP rendszer (később kerül beépítésre)

Harcászati bevetés időtartama:
Alámerülve AIP-vel: 21-30 nap @ 4 csomó
Összesen (snorkelezve): 50 nap

Személyzet:
3 tiszt
4 altiszt
25 tengerész
(+8 fő könnyűbúvár / különleges alakulat)

Fegyverzet:
6x 533mm torpedóvetőcső
18x torpedó (SeaHake, Mk.48) és/vagy UGM-84 Sub-Harpoon II és/vagy UGM-109 Tomahawk

140_s80-850x468.jpg
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Pont ezzel foglalkozik a Visualpolitic videója. A narráló skót srác stílusa kicsit irritáló, de ettől még nézhető.

Azért ezer ponton lehetne ezt még részletesebben kifejteni.

Pl. az eredetileg nagyjából 9.8:1 hossz-átmérő arány leromlott a toldás miatt (11:1), ami többek között a manőverezőképességet rontja. A GDEB nyilván ezen nem problémázik, mert alapvetően nukleáris meghajtású, mély tengerekbe szánt tengókat építenek, ahol ez belefér (a Virginia-osztály 11.5:1 például). Az AIP (ill. D/E) tengók viszont pont azért rövidek és tömzsik, mert az ideális arány valahol 7:1 és 8:1 körül van. A Kilo-osztály mintapélda, eredetileg 7:1-es arányával, az U-212A eredetileg 8.2:1, a Soryu-osztály pedig 9.1:1.

A franciáknak is ez a bajuk a Scorpéne-osztállyal, az alapváltozat még az úgy-ahogy belefér 10:1-es aránnyal (de már az sem ideális). A MESMA AIP-vel szerelt változat viszont már 11.3:1 lett a plusz 8 méteres toldás miatt, a brazil változat pedig már 12:1-esre nyúlt.

Látszólag jó ötlet nyújtani a tengókat, valójában viszont nem az, mert sem áramlástanilag, sem manőverezőképesség terén nem előnyös ilyen hosszú szivarokat építeni...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Az S-80Plus osztályról röviden:

Az egész program még 1990-ben kezdődött, amikor a franciák az S-70 Agosta osztály utódját próbálták exportra kidolgozni. A spanyolok keresték a saját tengeralattjáró-flottájuk cseréjét, így végül egy közös együttműködéssel építenék meg azt, ez lenne a Scorpéne-osztály. A hideg-háború vége miatt viszont a pénzcsapok elzáródtak, így hosszú ideig csend lett a program körül. Aztán 1997-ben a Scorpéne-osztály alapján építenének a spanyolok négy egységet, opcionálisan AIP meghajtással, ez volt a terv.
2002-ben elkezdték felülvizsgálni a megrendelést, mert a Spanyol haditengerészet nagyobb és szárazföldi célok elleni támadásra is képes egységet szeretett volna, ezért 2003-ban áttervezték az egészet, a 6,2 méteres átmérőből lett 7.3 méter és az alámerülve 1760 tonnás vízkiszorításból 2400 tonna.

140_dizdwmgu8aeb3aa.jpg


Ekkor kezdődtek a francia DCNS és a spanyol hajógyár (Bazán, majd Ízar, jelenleg Navatnia) közötti jogi hercehurcák, ami a franciák szerint abból fakad, hogy a spanyolok lenyúlják a Scorpéne-osztályt és saját maguk építik meg, együttműködés helyett. A spanyolok szerint a franciák igazából be akarják kebelezni a spanyol hadihajó-gyártást, egy "EADS Naval" szintű össz-európai céggé összeolvasztva őket.

140_s-81-isaac-peral-construction.jpg


Az első hajóegység építése 2007-ben kezdődik el (S-81 Isaac Peral), és közben rendeződnek a jogi viták, a spanyolok pedig minden téren külön válnak a franciáktól, az átadást pedig 2011-re tervezik. Az S-80A típusjelzésű osztály a Lockheed Martin cégtől származó harcvezető rendszert és szonárt kap (licenszben gyártva), a torpedóvető csöveket és a kapcsolatos eszközöket a brit Babock szállítja, a torpedók német SeaHake (DM2A4), a hajók ellen amerikai Sub-Harpoon II, a szárazföldi célok ellen Tomahawk robotrepülőgépeket vásárolnak. Az AIP meghajtás pedig teljesen saját fejlesztés, etanol-alapú hidrogén-forrással üzemeltetett üzemanyag-cellákkal (300kW elektromos teljesítménnyel), ezek miatt viszont az átadás 2013-ra csúszik már a tervekben is.

140_imagen-1.png


Itt volt még egy kavarás, mert a Navatnia megtendereztette a harcvezető- és szonárrendszerre vonatkozó beszerzést, ahol ugye végül a Lockheed-Martin nyert a SUBICS rendszerrel - a Raytheon azonban a spanyol bíróságon megtámadta azt (a Navatnia helyett a spanyol védelmi minisztériumot ), mondván, hogy a saját AN/BYG-1(V) rendszerét olcsóbban kínálta és jobb is, mint a SUBICS. A bíróság a kérelmet elutasította.

2013-ban robban a hír, hogy a spanyol hajógyár mérnökei hibáztak a Scorpéne hajótest "felfújásakor", és egyszerűen nincs kellő felhajtóerő-tartalék a tengeralattjáróban, lévén annak tömege mintegy 75-100 tonnával a várt felett van. Az amerikai General Dynamics Electric Boat céget hívják segítségül, akik a hajótest 10 méterrel való meghosszabbítását javasolták, ami az alámerült vízkiszorítást cirka 3400 tonnára növeli. Az új változat hivatalos elnevezése S-80 Plus lett.

S-80%2BPlus%2Benlargement.jpg


2017-ben jön a hír, hogy az etanol-reaktorok nem fognak elkészülni időben, így az első két egység (S-81, tervezett átadás: 2022 és S-82, 2024-re tervezett átadással) AIP meghajtás nélkül fog elkészülni és majd utólag kapják azt meg.

140_navantia-s-80-plus-submarine.jpg


A hajóosztály főbb adatai:

Vízkiszorítás a felszínen: ~3200 tonna (más forrás: 2695 tonna)
Vízkiszorítás alámerülve: ~3460 tonna (más forrás: 2965 tonna)

Hossza: 80,81m
Átmérő: 7.3 méter

Maximális merülési mélység: 460m+
Max. Sebesség felszínen: 12 csomó
Max. sebesség alámerülve: 20 csomó felett

Meghajtás:
1x 3600kW permamens mágneses elektromotor
3x 1200kW etanol üzemanyagú belsőégésű motorral hajtott generátor
1x 300kW AIP rendszer (később kerül beépítésre)

Harcászati bevetés időtartama:
Alámerülve AIP-vel: 21-30 nap @ 4 csomó
Összesen (snorkelezve): 50 nap

Személyzet:
3 tiszt
4 altiszt
25 tengerész
(+8 fő könnyűbúvár / különleges alakulat)

Fegyverzet:
6x 533mm torpedóvetőcső
18x torpedó (SeaHake, Mk.48) és/vagy UGM-84 Sub-Harpoon II és/vagy UGM-109 Tomahawk

140_s80-850x468.jpg

3600kW ∙ 1.34shp/kW ≈ 4800shp a hajócsavarra leadott teljesítmény.

Becsült maximális vízalatti sebesség, a hajó méretadataiból (hossz L=81.81m, átmérő D=7.3m)
V=25 ∙ ³√( P / [L ∙ D ∙ 10.765]) = 25 ∙ ³√( 4800shp / [ 81.81m ∙ 7.3m ∙ 10.765]) ≈ 22kts
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 149
10 868
113
Az S-80Plus osztályról röviden:

Az egész program még 1990-ben kezdődött, amikor a franciák az S-70 Agosta osztály utódját próbálták exportra kidolgozni. A spanyolok keresték a saját tengeralattjáró-flottájuk cseréjét, így végül egy közös együttműködéssel építenék meg azt, ez lenne a Scorpéne-osztály. A hideg-háború vége miatt viszont a pénzcsapok elzáródtak, így hosszú ideig csend lett a program körül. Aztán 1997-ben a Scorpéne-osztály alapján építenének a spanyolok négy egységet, opcionálisan AIP meghajtással, ez volt a terv.
2002-ben elkezdték felülvizsgálni a megrendelést, mert a Spanyol haditengerészet nagyobb és szárazföldi célok elleni támadásra is képes egységet szeretett volna, ezért 2003-ban áttervezték az egészet, a 6,2 méteres átmérőből lett 7.3 méter és az alámerülve 1760 tonnás vízkiszorításból 2400 tonna.

140_dizdwmgu8aeb3aa.jpg


Ekkor kezdődtek a francia DCNS és a spanyol hajógyár (Bazán, majd Ízar, jelenleg Navatnia) közötti jogi hercehurcák, ami a franciák szerint abból fakad, hogy a spanyolok lenyúlják a Scorpéne-osztályt és saját maguk építik meg, együttműködés helyett. A spanyolok szerint a franciák igazából be akarják kebelezni a spanyol hadihajó-gyártást, egy "EADS Naval" szintű össz-európai céggé összeolvasztva őket.

140_s-81-isaac-peral-construction.jpg


Az első hajóegység építése 2007-ben kezdődik el (S-81 Isaac Peral), és közben rendeződnek a jogi viták, a spanyolok pedig minden téren külön válnak a franciáktól, az átadást pedig 2011-re tervezik. Az S-80A típusjelzésű osztály a Lockheed Martin cégtől származó harcvezető rendszert és szonárt kap (licenszben gyártva), a torpedóvető csöveket és a kapcsolatos eszközöket a brit Babock szállítja, a torpedók német SeaHake (DM2A4), a hajók ellen amerikai Sub-Harpoon II, a szárazföldi célok ellen Tomahawk robotrepülőgépeket vásárolnak. Az AIP meghajtás pedig teljesen saját fejlesztés, etanol-alapú hidrogén-forrással üzemeltetett üzemanyag-cellákkal (300kW elektromos teljesítménnyel), ezek miatt viszont az átadás 2013-ra csúszik már a tervekben is.

140_imagen-1.png


Itt volt még egy kavarás, mert a Navatnia megtendereztette a harcvezető- és szonárrendszerre vonatkozó beszerzést, ahol ugye végül a Lockheed-Martin nyert a SUBICS rendszerrel - a Raytheon azonban a spanyol bíróságon megtámadta azt (a Navatnia helyett a spanyol védelmi minisztériumot ), mondván, hogy a saját AN/BYG-1(V) rendszerét olcsóbban kínálta és jobb is, mint a SUBICS. A bíróság a kérelmet elutasította.

2013-ban robban a hír, hogy a spanyol hajógyár mérnökei hibáztak a Scorpéne hajótest "felfújásakor", és egyszerűen nincs kellő felhajtóerő-tartalék a tengeralattjáróban, lévén annak tömege mintegy 75-100 tonnával a várt felett van. Az amerikai General Dynamics Electric Boat céget hívják segítségül, akik a hajótest 10 méterrel való meghosszabbítását javasolták, ami az alámerült vízkiszorítást cirka 3400 tonnára növeli. Az új változat hivatalos elnevezése S-80 Plus lett.

S-80%2BPlus%2Benlargement.jpg


2017-ben jön a hír, hogy az etanol-reaktorok nem fognak elkészülni időben, így az első két egység (S-81, tervezett átadás: 2022 és S-82, 2024-re tervezett átadással) AIP meghajtás nélkül fog elkészülni és majd utólag kapják azt meg.
Azta, mennyi szerencsétlenkedés!
Közben gondolom régen meglennének az eredeti tervek alapján...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Azta, mennyi szerencsétlenkedés!
Közben gondolom régen meglennének az eredeti tervek alapján...

Az a Scorpène osztály lett volna, és igen, az már a 2000-es évek végére hadrendbe lettek volna, de maximum MESMA AIP rendszerrel, és az akkori szinten szárazföldi célok elleni támadás képessége nélkül. A Spanyol Haditengerészet mindkettőre igényt tartott, de a MESMA képességeivel nem volt elégedett, a másik célra pedig maximum az Exocet Block 3 jöhetett szóba, de a spanyol megrendeléskor az még csak egy formálódó igény volt.

Gyors előre tekerés: lassan 20 évvel később még mindig nincs modern tengeralattjárója a Spanyol haditengerészetnek, az első két S-80A pedig nem fog az elején még rendelkezni AIP-vel és szárazföldi támadáshoz szükséges harceszközt sem integráltak hozzá...

Szóval ami miatt a Scorpène osztály anno el lett vetve szakmai téren, azzal az S-80A sem fog rendelkezni még 2025 körül sem.
Persze itt nem szakmai okokra vezethető vissza az, hogy a francia-spanyol együttműködés helyett végül egy "teljesen" saját tengeralattjáró lett, hanem a (jelenleg Navatnia néven futó) Spanyol hajógyár önteltsége...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 149
10 868
113
Az a Scorpène osztály lett volna, és igen, az már a 2000-es évek végére hadrendbe lettek volna, de maximum MESMA AIP rendszerrel, és az akkori szinten szárazföldi célok elleni támadás képessége nélkül. A Spanyol Haditengerészet mindkettőre igényt tartott, de a MESMA képességeivel nem volt elégedett, a másik célra pedig maximum az Exocet Block 3 jöhetett szóba, de a spanyol megrendeléskor az még csak egy formálódó igény volt.

Gyors előre tekerés: lassan 20 évvel később még mindig nincs modern tengeralattjárója a Spanyol haditengerészetnek, az első két S-80A pedig nem fog az elején még rendelkezni AIP-vel és szárazföldi támadáshoz szükséges harceszközt sem integráltak hozzá...

Szóval ami miatt a Scorpène osztály anno el lett vetve szakmai téren, azzal az S-80A sem fog rendelkezni még 2025 körül sem.
Persze itt nem szakmai okokra vezethető vissza az, hogy a francia-spanyol együttműködés helyett végül egy "teljesen" saját tengeralattjáró lett, hanem a (jelenleg Navatnia néven futó) Spanyol hajógyár önteltsége...

Hát ezen akadtam ki én is.
Gyártottak volna le kettőt-hármat az eredeti terveknek megfelelően. Közben már akár neki is állhattak volna variálni, mert ez kb. az a szint, hogy délután négykor még azon tanakodsz, hogy ki kéne tekerni valamelyik tyúk nyakát az ebédhez.
Van egy olyan érzésem, hogy mire bármi lenne ebből, addigra elavul az egész, és kezdhetik elölről.
 
W

Wilson

Guest
A spanyol Navantia hajógyár Cartagenában április 22-én tartotta a spanyol haditengerészet új nagy, nem nukleáris tengeralattjárójának, az S 81 Isaac Peral S-80 Plus (S-80A) nemzeti projekt keretében készült S-80-as tengeralattjáró vízre bocsátási és keresztelési ünnepségét. Valójában a szertartással kezdődött a hajónak az úszó dokkba való áthelyezése, a hajó fizikai vízre bocsátása több napig tartott. Az ünnepségen részt vett VI. Fülöp spanyol király és a spanyol királyi család.


8869484_original.jpg


A Navantia Navantia cartagenai hajógyárában a spanyol haditengerészet számára épülő S 81 Isaac Peral nem nukleáris nagy tengeralattjáró, az S-80 Plus (S-80A) nemzeti projekt keretében a vízre bocsátási és keresztelési ünnepség, 2021.04.22.

A Navantia tervezési és építési programja a spanyol haditengerészet négy nagy, nem nukleáris tengeralattjárójának, az S-80-as nemzeti projektnek (később S-80 Plus projektre módosított S-80A) hosszú ideig tartó építése epikussá vált. Az S-80-as tervezése már 1991-ben megkezdődött. A projekt négy hajójának megépítésére vonatkozó szerződést a spanyol haditengerészet 2004 márciusában ítélte oda az Izar (ma Navantia) társaságnak, az első tengeralattjáró átadását 2011-re tervezték. Az első tengeralattjáró , az S 81 Isaac Peral építése 2005-ben kezdődött Cartagenában, a másik három hajóé pedig 2007 és 2010 között. A pénzügyi és műszaki problémák, valamint a tervezési hibák miatt a hajók építése hosszú időre elhúzódott, többszöri újratervezést és átdolgozást igényelt, és a hajók tervezett költsége a szerződésben szereplő 1,756 milliárd euróról a most tervezett 4 milliárd euróra nőtt.

Az S 81 Isaac Peral zászlóshajót csak 2021. április 16-án "gördítették" ki a hajógyárból, és csak most bocsátották vízre úszó dokkon keresztül. A hajó gyári tengeri próbái a tervek szerint 2022 januárjában kezdődnek, és 2023-ban adják át a spanyol haditengerészetnek.

Eredetileg úgy tervezték, hogy az összes S-80-as hajót levegő független hajtóművel (AEPU) szerelik fel, amelyet a spanyol Abengoa energiaipari vállalat a Navantia-val közösen fejlesztett ki 2003 óta, de a fejlesztés szintén késik. A spanyol S-80 levegő független tengeralattjáró-hajtóműve a bioetanol (BioEtOH) speciális Coprox-folyamatreaktorokban történő bontásának elvén alapul, azzal a céllal,hogy nagy tisztaságú hidrogént állítson elő. A termelt hidrogént oxigénnel együtt az UTC Power által kifejlesztett üzemanyagcellákba vezetik. Az oxigént folyékony formában tárolják egy nagynyomású kriogén tartályban. A bioetanol bomlása során keletkező szén-dioxidot tengervízzel keverve a fedélzetről eltávolítják. A Project S-80 Plus tengeralattjáró teljesítménye "nem kevesebb, mint 300 kW", és a tengeralattjáró folyamatos víz alatti tartózkodásának és utazásának időtartama várhatóan 15 nap lesz.

A Navantia csak 2020 februárjában számolt be arról, hogy sikeresen befejeződtek a HEV próbapadi tesztjei és készen áll a sorozatgyártásra. A fejlesztés késedelmei vezettek ahhoz a döntéshez, hogy az építés alatt álló VNEU-t csak az S-80 Plus projekt harmadik (S 83 Cosme García) és negyedik (S 84 Mateo García de los Reyes) tengeralattjárójára szerelik fel a négy építés alatt állóból - ez a kettő a tervek szerint csak 2026-2027-ben állhat szolgálatba a spanyol haditengerészetnél. Az első kettő (S81 Isaac Peral és S82 Narciso de Monturiol) jelenleg építés alatt álló dízel-elektromos hajók, amelyek várhatóan 2023-ban, illetve 2024-ben állnak szolgálatba.

A Project S-80 Plus tengeralattjárók nagy méretű hajók, amelyek teljes vízkiszorítása 3700 tonna, maximális hossza pedig 80,81 méter.

8870003_1000.jpg

8869672_1000.jpg

8870397_1000.jpg

8871012_1000.jpg

8870458_1000.jpg

8870684_1000.jpg


Az S-80 Plus (S-80A) S 81 Isaac Peral tengeralattjárójának vízre bocsátási és keresztelési ünnepsége, a Navantia hajógyárban, Cartagenában 2021.04.22-n