Fridtjof Nansen osztály / F313 Helge Ingstad (Norvégia)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Kész, ezt a hajót szerintem sikerült 0-ra írni. Ebből így nemigen marad használható dolog néhány gépészeti berendezést leszámítva.
 
M

molnibalage

Guest
Ki lehet emelni és rendberakni gyorsabban és olcsóbban mintha egy újat kéne építeni.
Mennyire bírja az összes elektronika és számítógép és IT vezérlés az, hogy sós víz alatt van? Azért ez nem C64...

A hajótest deformálódott, stb.
Kérdés, hogy van-e a javításnak gazdasági racionalitása főleg a sebességet nézve. Pont az ilyen esetek az, ahol szöszölős az egész. A munkaerő meg drága nyugaton...
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz and Cifu

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Ki lehet emelni és rendberakni gyorsabban és olcsóbban mintha egy újat kéne építeni.

Gépészet, elektronika, belső berendezés, stb.
A teknő maga nem nagy kunszt, nem nagy érték.
Viszont ha újjá akarod építeni, akkor először szét kell szerelni a hajót, eltávolítani a régi, tönkrement elemeket, majd az új elemeket beépíteni.
Ha egy újat építesz, akkor ott szépen lépésenként halad, tehát "csak" össze kell építened a hajóegységet - más szóval "kimarad" a kiszerelés része. Simán el tudom képzelni, hogy nem lenne sokkal drágább egy újat építeni, mint ezt helyrehozni...

BTW, ahogy korábban írtam, az 1990-es években is történt egy hasonló eset, az Oslo-t akkor nem javították ki, és a Norvég Királyi flotta 5 nagy felszíni egység helyett csak 4-el bírt 2012-ig...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 786
75 820
113
De most nem kell újra megépíteni a testet.Arra megbiztosan van technológia,hogy kivedd a régit és újat rakj a helyére ha más nem a nagyjavítások/modernizálások miatt.
Ráadásul azt sem tudjuk mi "ázott el",az simán elképzelhető hogy hajót a víz alá húzta jópár megtelt rekesz annak ellenére,hogy vannak olyan rekeszek amiben egy deka víz sincs.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 587
5 190
113
Nem tudták volna valahogy az ellentétes oldalról ellensúlyozni? Anno az olaszoknak sikerült a jóval nagyobb szállodahajót egyenesbe hozniuk. Igaz, ott több idejük volt rá
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 368
8 535
113
Gyanítom kiemelni mindenképpen ki kell, mert a nemzetbiztonságilag fontos elektronikát és egyebet nem kéne otthagyni.

Ugyanis idővel egyre több orosz és kínai turista járna arra kirándulni, főzőcskézni, búvárkodni :)
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
M

molnibalage

Guest
Gyanítom kiemelni mindenképpen ki kell, mert a nemzetbiztonságilag fontos elektronikát és egyebet nem kéne otthagyni.

Ugyanis idővel egyre több orosz és kínai turista járna arra kirándulni, főzőcskézni, búvárkodni :)
Ez egyszerű bontási feladat, tekintet nélkül az épség megőrzése nélkül. Addig őrzini kell, aztán kis túlzással a helyszínen "ledarálható" a hajó, a kiemelik.

De most nem kell újra megépíteni a testet.Arra megbiztosan van technológia,hogy kivedd a régit és újat rakj a helyére ha más nem a nagyjavítások/modernizálások miatt.
Ráadásul azt sem tudjuk mi "ázott el",az simán elképzelhető hogy hajót a víz alá húzta jópár megtelt rekesz annak ellenére,hogy vannak olyan rekeszek amiben egy deka víz sincs.
Csak el van deformálódva, csökken az élettartama. Nagyon nem két fillér történet ez, nem bádogos munka.
Repülőgépeknél erről ezerszer volt szó erről. Ha a hajó/repülő fő teherviselő szerkezete deformálódik, akkor kb. úra lehet építeni úgy, hogy a feladatot nehezíti, hogy a hajó többi részének tömege van. Kb. akkor a difi, mint boncolni egy holttestet vagy élő emberen szívműtétet végezni.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 786
75 820
113
Ez egyszerű bontási feladat, tekintet nélkül az épség megőrzése nélkül. Addig őrzini kell, aztán kis túlzással a helyszínen "ledarálható" a hajó, a kiemelik.


Csak el van deformálódva, csökken az élettartama. Nagyon nem két fillér történet ez, nem bádogos munka.
Repülőgépeknél erről ezerszer volt szó erről. Ha a hajó/repülő fő teherviselő szerkezete deformálódik, akkor kb. úra lehet építeni úgy, hogy a feladatot nehezíti, hogy a hajó többi részének tömege van. Kb. akkor a difi, mint boncolni egy holttestet vagy élő emberen szívműtétet végezni.

Nem azt mondtam,hogy két fillér hanem azt,hogy olcsóbb meg gyorsabb mintha a nulláról kezdenének egy újnak.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 583
63 951
113
Korallzátonynak gondolom ott nem alkalmas a klíma. Mit lehet esetleg érdemes ebből még kiszedni? Minden elázott, ki boncolgatja darabokra lenn a víz alatt? Kiszedni egyben a sekély víz miatt gondolom nem egyszerű, bár emeltek már ki hajót nem egyet, csak a tonna szab határt neki gondolom. Befoltozni a víz alatt ott ilyenkor télen akkora lyukat megint nem lehet egyszerű, pláne a hullámzás miatt, hogy aztán kiszivattyúzzák a vizet. Esetleg szétrobbantani a víz alatt hogy darabokban szedjék ki? Bár feltétlen ki kell-e ott a parton? Na meg a fegyverek, lőszerek kiszedése, egyéb titkos dolgok, pl kommunikáció.
Szóval sok kérdés van... Megérte ez a gyakorlat, de legalább a hajó elhagyást gyakorolhatták élesben, meg a veszélyes helyzeteket. És most akkor képzeljük el ezt a béke ladikot egy éles háborús helyzetben hogy muzsikálna? Jön a torpedó parancsnok, mi legyen? Jajj matróz, hagyjon aludni, majd csak kitér. Szóval na, jönnek haza egy világszenzációs elrettentő hadgyakorlatról ahol elvileg kiokosodtak, toppra begyakoroltak mindent és akkor paccs. Epic...
 
  • Tetszik
Reactions: megazez

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Nem nagy ügy kiemelni, ha megéri. Szerintem kuka. Ott is élnek korallok, csak nem olyanok, mint Szudánban.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Szóval na, jönnek haza egy világszenzációs elrettentő hadgyakorlatról ahol elvileg kiokosodtak, toppra begyakoroltak mindent és akkor paccs. Epic...
És panaszkodnak, hogy az oroszok összezavarták a GPSt. Ahelyett, hogy megköszönnék nekik az életszerű környezetet.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 658
12 347
113
A Norvég Királyi Haditengerészet korábbi közlése szerint a HNoMS Helge Ingtad kiemelésére körülbelül három hét múlva kerülhet sor.

Tervek szerint a fregattot a 140 méteres BOABARGE 33 uszályon szállítják a Haakonsvern bázisra december első hetében.

BOABARGE%20333_w480px.jpg

BOABARGE 33

A fregatt mentésének tervezése azonnal megkezdődött az ütközés után. A tengerfenék feltérképezése a fregatt körül és alatt már folyamatban van. Az előzetes tervek szerint a tengerfenék kotrása után az uszály meg tudta volna közelíteni a fregattot, a hétfőről keddre virradó éjszaka során viszont a hajó tovább süllyedt, miután a rögzítő acélhuzalok közül néhány elszakadt. Ennek okaként a további feltöltődéssel járó súlynövekedést nevezték meg.

A norvég BOA vállalat menedzsmentje és haditengerészeti tanácsadók egy új terv kidolgozásán fáradoznak, amelynek segítségével a mélyebbre süllyedt fregatt kiemelhető és elszállítható lesz.

A károk első felmérése a Haakonsvern bázison történik majd. A haditengerészet nem nyilatkozott hogy a fregattot kijavítják-e vagy leszerelik. Ez elsősorban nem a sérülés mértéke miatt kérdéses, hanem a víz alatt töltött jelentős mennyiségű idő miatt, amelyet a hajó műszereinek többsége nem fog túlélni.

Forrás: https://navaltoday.com/2018/11/14/raising-hnoms-helge-instad-to-take-three-weeks/
 

wankel

Well-Known Member
2016. december 23.
1 040
4 967
113
Kérdés, hogy most pótolják, vagy simán leírják, és majd a következő osztálynál fogják csak újra felduzzasztani az egységeket. A mostani Fridtjof Nansen AEGIS fregattok elődje az Oslo-osztály volt, amelyeket az 1960-as években gyártottak, majd az 1970-es, 80-as és -90-es években felújították őket, fokozatosan új fegyverrendszereket (Pengiun SSM, Sea Sparrow SAM, stb.) és érzékelőket kaptak. A névadó egység, az Oslo 1994-ben hajtómű-meghibásodás miatt zátonyra futott, másnap levontatták, és éppen egy kikötőbe tartottak, mikor az Oslo sűllyedni kezdett és nem tudták megmenteni. Később kiemelték, de leírták, így az 5 egységes Oslo osztályból 4 maradt hadrendben, és a Norvég flotta csak a mostani Fridtjof Nansen osztály utolsó egységével tudott ismét 5 nagyobb felszíni hadihajót kiállítani 2012-től - idénig. Ez alapján nem tartom valószínűnek, hogy pótolják. A pénzt elviszi az Ula-osztályú tengók lecserélse (tavaly állapodtak meg 5db Type-212 tengó megvásárlásáról a németekkel).

Az Oslo (F300) amikor még hadrendben volt:





A kiemelése:





"Partra vetett halként":



DsD3uEkX4AYOivy.jpg

Az elsüllyedt HNoMS Oslo (F300).