F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 429
18 848
113
Two “Adir” (F-35I) aircraft landed today in Nevatim AFB and joined the ranks of the 140th (“Golden Eagle”) Squadron. Soon, the two aircraft will begin taking part in the IAF’s operational activity

Two%2BAdir%2BF-35I%2Baircraft%2Blanded%2Btoday%2Bin%2BNevatim%2BAFB%2Band%2Bjoined%2Bthe%2Branks%2Bof%2Bthe%2B140th%2BGolden%2BEagle%2BSquadron%2B1.jpg

Two%2BAdir%2BF-35I%2Baircraft%2Blanded%2Btoday%2Bin%2BNevatim%2BAFB%2Band%2Bjoined%2Bthe%2Branks%2Bof%2Bthe%2B140th%2BGolden%2BEagle%2BSquadron%2B2.jpg

Two%2BAdir%2BF-35I%2Baircraft%2Blanded%2Btoday%2Bin%2BNevatim%2BAFB%2Band%2Bjoined%2Bthe%2Branks%2Bof%2Bthe%2B140th%2BGolden%2BEagle%2BSquadron%2B3.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram and arcas

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
Az, hogy nem vagyok anyagtechnológiai szakember. Az F-22 esetén nincs semmiféle adatom arról, hogy mennyivel tölt arányaiban több időt az F-15C-hez képest szuperszonikusan.

A nagy magasságú M1.5 táji vagy feletti szuperszonikus repülés egyébként sok esetben kisebb terhelést jelent, mint a kis magasságon M1.1-M1.2. A CAS-tól f függ a torlónyomás és a légellenállás is. Ezért van az, hogy az airlinerek tengerszint táján engedélyezett never exceed sebessége értéke a TAS értékben sokkal kisebb, mint utazómagasságon.

Én is csak találgatok, de ne felejtsd el, hogy az F 22 1,6 Mach-os szuper cirkálásához terveztek manőverezést is, s így azért már veretesebb törzs/szerkezeti terhelésre kell méretezni......
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
A gond ott kezdōdik, hogy az duralumínium esetében alakítással (hengerléssel) lett a szilárdság elérve. Ez viszont 3 ok miatt is hátrányos:
- az alakítás miatt csökken a szívósság (bezony, még az alumínium is el tud ridegedni..)
- a korrózióállósága leromlik (akkoriban tuti, manapság már kevésbé)
- a hegesztés kilágyítja az anyagot, ha elōtte hidegen lett alakítva, plusz az alakítási textúra eldurvul a hōhatástól (teljesen elridegedik)

Az acėlok ebben az esetben valamilyen hōálló acélok/nikkelötvözetek. Ha hegesztéskor nem reped el, akkor nagy eséllyel bírja. Ha a technológia be van tartva, akkor ott nincs szilárdság-csökkenés, egyedül a kiválásokra kell figyelni, de arra nagyon. Itt lehet pl. vízzel hűteni a hegesztés után. Könnyebb hegeszteni, alakítani, nincs korróziós probléma (ha a szabályt betartod), cserébe nehéz lesz a géped, meg nagyok az alakváltozások

Titán egy összvér. Döntōen alfa-titánt használtak, azt relatív egyszerű hegeszteni, (cserébe nehéz alakítani, mert hexagonális a rácsszerkezet, emiatt kevesebb a csúszósík, mint mondjuk a lapközepes rácsnál, pl. ausztenites acél) , nincs szilárdság-csökkenés, mert nincs fázisátalakulás (normál körülmények között). A deformáció alakítás után kisebb, mint rozsdamentes acélok esetében. Az alfa+béta (pl. TiAl6V4) még határeset. Mivel alacsony a béta-szövet aránya, aránylag egyszerűen hegeszthetō, feldolgozható. Itt alsó hangon 850MPa folyáshatár van hegesztés után (szemben az agyonkeményített aluval szemben, amit maximum szegecselni lehet...) vagy az ausztenites acél 300MPa értékével szemben. Ami gond, az a kisebb rugalmassági modulusz (Ti:103GPa, acél 210GPa),viszont van 4,5kg/dm3 sűrűség az acél 8,1-es értékével szemben. Cserébe 300 felett védeni kell a levegōtōl.

Az amerikaiak ezt könnyen oldották/oldják meg, nekik vannak természetes He forrásaik, mindenhol máshol argon. Ez rohadtul komplikálttá teszi a gyártást (alkarnyi átmérōjű csō, 5mm-es falvastagság, a hegesztése 6db 300bar-os ötkilences Ar palack...)

Az alumínium a szuperszónikus sebesség közvetlen hōterhelésénél halál.

Más példa, de relevánás. Nyomástartót építhetsz titànból akár 500 fokig is, ausztenites acélból akár 650 (700 fokig is), az alumíniumnál ez eléggé csökkentett. Az amerikai MIL szabványok meghivatkozzák az ASME (nyomástartó) szabványokat, azok meg a ASNI/ASMT szabványokon alapulnak. 200 fok felett az alumínium nem építhetō be semilyen teherhordó szerkezetbe.

Mezei AW 5005-es alumínium szobahōmérsékleten 80MPa folyáshatár, 50 fokon 53MPa, 200 fokon 16MPa. AW-5083-as kovácsdarab, szobahōmérsékleten 120MPa, 200 fokon 9,6MPa. Tiszta alu (AW-1050), szobahōmérsékleten 30MPa, 200 fokon 6,4 MPa. Mezei 1.4404 (ausztenites acél) szobahōmérsékleten 200MPa, 550 fokon 98MPa (200 fokon 127MPa). TiAl6V4 folyáshatára valahol 400MPa felett van 500 fok környékén.

A fenti számokból kijön, hogy
- alu 200 fok felett kiesik (ez a hōkezelési hōmérséklet, szóval totál bukta, bármilyen ötvözettel..)
- ausztenites acélból olcsóbb építeni
- titán verhetetlen, de ezért nagy árat kell fizetni.. .

Pont erre gondoltam......
Az amcsi szakirodalom azt mondja, hogy: Heat treatable (hőkezelhető) Alu ötvözet ("köznépi" nyelven dural, dúraluminium).... A gyönyörű Magyar szaknyelv azt mondja hogy nemesíthető ötvözet (mert bármelyik aluminium féleség hőkezelhető). És sajnos a nemesítés hőfoka az a kulcs, mert ha túl léped akkor híg fos nem lesz a cucc, nem tartószerkezet.... A 200°C az közelítéssel jó, esetleg talána anno a Concorde részére fejlesztettek valamennyire magasabb hőmérsékletet is bíró ötvözetet, de erre nem esküszöm meg. Utána kellene olvasnom a szakirodalomban, mert nekem sajnos csak a nem nemesíthető alu ötvözetekre van "feketeöves tapasztalatom"

Az 5005, de leginkább 5754 (AlMg 3), esetleg AlMg 4, de még inkább az AlMg4Mn ötvözetttel sajnos hasonló a gond mint ahogy Ozy is leírta.
Tehát a 200°C körüli fémhőmérséklet (ezt mi feszültség mentesítésnek hívjuk) már esik a szilárdsága úgy 20-30 N/mm-t. 250°C környékén (ez hideg alakítástól függ) már félkemény az AlMg-s ötvözet, úgy 270°C-on már 1/4 kemény, és 290-300°C környékén akár mit is csinálsz, lágy. Ami egy AlMg3-as ötvözetnél konkrétan 210-220N/mm szilárdság és 120N/mm folyáshatár. Egy AlMg4Mn ötvözetnél a lágy állapot (szintén 300°C környékén) a szilárdság 280-300N/mm, a folyáshatár pedig 145-155N/mm. Ez pedig már nem-nagyon elég ahhoz elég ahhoz, hogy a megfelelő egyenszilárdságok kijöjjenek egy szerkezet esetén. Ráadásul minél magasabb a Mg tartalom, annál szarabb a korrózió állóság is......
(a konkrét szilárdsági számokat aktuális gyártásokból írtam ide be)
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
Azért ez aluötvözeteként változik, tehát simán elképzelhető, hogy pl. magasabb ötvözőarányokkal összehoznak olyan aluötvözetet, amelynek fizikai jellemzői tartósan 300°C-on sem változnak. A másik fontos tényező az, hogy itt nem nyers aluötvözet hevül, hanem festet aluötvözet. A fő kérdés szvsz nem is az, hogy az aluötvözettel mizu, hanem hogy az álcázásban is részt vállaló festés mennyire hőtűrő. Szvsz többek között ezért kell az F-22A külső festésével annyival többet foglalkozni, mint az F-35-ösével.



Nagyon extrém, mivel mindkét gép a háromszoros hangsebességet ostromolta, a szupercirkálás meg nagyon nem az a kategória....

Sajnos a választ már megkaptad, s mint írtam is extrémek a 3 Mach környékét ostromló cuccok azok a belépő éleken, az orrkúp környékén már 300°c környékére melegszik. S hiába raksz valami hővédő burkolatot egy alu szerkezetre, létezik hővezetés is a világon.
Abban van igazság, hogy az ötvözö anyagokkal, azok mennyiségével bizonyos fokig növelhető. S ez a bizonyos hőfok ez nagyon limitált......
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 761
17 817
113
Sajnos a választ már megkaptad, s mint írtam is extrémek a 3 Mach környékét ostromló cuccok azok a belépő éleken, az orrkúp környékén már 300°c környékére melegszik. S hiába raksz valami hővédő burkolatot egy alu szerkezetre, létezik hővezetés is a világon.
Abban van igazság, hogy az ötvözö anyagokkal, azok mennyiségével bizonyos fokig növelhető. S ez a bizonyos hőfok ez nagyon limitált......
San Diego-ban az egyik Blackbird prototípus kiállítva, plusz egy csomó érdekes adat. Ott láttam hōmérsékleti adatokat. Ott olyan 600 fokra emlékszem. Ez már a legtöbb titánnak is szünnap..
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 761
17 817
113
Az F 35 számára készülő törzs keret, a világon egyedüliként 1 darabból kovácsolva…..

EMEA Legal Entity Information: http://www.arconic.com/global/en/pdf/arconic-european-legal-entities.pdf

Tit-n-t-rzskeret.png
Na ja. Ott Timet Las Vegas-ban, akkora ignotot csinálnak, amekkorát kell, minimum 4000 darabot kell legyártani. Betesznek mellé préseket meg kovácssort, ott az isoterm alakítás. Szerintem ezt csinálják olyan 800 fokon, többlépcsōs hōkezelés meg alakítás együttesével, agyonszenzorozva, az utolsó mm-ig szimulálva...

Pár állam kicsit lemaradt.
 
M

molnibalage

Guest
Én is csak találgatok, de ne felejtsd el, hogy az F 22 1,6 Mach-os szuper cirkálásához terveztek manőverezést is, s így azért már veretesebb törzs/szerkezeti terhelésre kell méretezni......
Minden más vadászgép is képes ezen a sebességen manőverezni, a túlterhelési limit csökken. A repteljesítmény diagramok elég egyértelműek. ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
Na ja. Ott Timet Las Vegas-ban, akkora ignotot csinálnak, amekkorát kell, minimum 4000 darabot kell legyártani. Betesznek mellé préseket meg kovácssort, ott az isoterm alakítás. Szerintem ezt csinálják olyan 800 fokon, többlépcsōs hōkezelés meg alakítás együttesével, agyonszenzorozva, az utolsó mm-ig szimulálva...

Pár állam kicsit lemaradt.


Gyakorlatilag mindenki, pedig a 60-as években titán esetén bőven oroszék voltak a világelsők.....
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
Na ja. Ott Timet Las Vegas-ban, akkora ignotot csinálnak, amekkorát kell, minimum 4000 darabot kell legyártani. Betesznek mellé préseket meg kovácssort, ott az isoterm alakítás. Szerintem ezt csinálják olyan 800 fokon, többlépcsōs hōkezelés meg alakítás együttesével, agyonszenzorozva, az utolsó mm-ig szimulálva...

Pár állam kicsit lemaradt.

Annyi még eszembe jutott, hogy a wikin megtalálható az eljárás alapja, a " Grain Boundary" név alapján.
No és vagy 3 éve a hőkezelés-alakítás koncepciót megcsináltuk aluminiumra is (múkodottt!!!), de annyira töketlen a kereskedelmi szervezetünk, hogy a nem kereskedelmi minőségű gyártást el sem tudja képzelni, nem hogy eladni......
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 761
17 817
113
a Grain Boundary a metallográfiában a szemcsehatárt jelenti. Ez van minden kristályos anyagban. Van kisszögű szemcsehatár és nagyszögű szemcsehatár. Ezek a kristályosodás, dermedés során jönnek létre. A metallurgiában meg az egyik legfontosabb játék, hogy mit csinálsz a szemcsehatáron.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 090
113
Japán mikorra kaphassa meg a 40 db f-35B-t?:)
Szerintem két-három év múlva kezdődhet talán a leszállításuk. Sietniük nem kell, két hajót először módosítani kell, hogy egyáltalán üzemeltethessék őket. Bevethetőség szerintem még vagy 5 évig nem várható.
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 825
113
Szerintem két-három év múlva kezdődhet talán a leszállításuk. Sietniük nem kell, két hajót először módosítani kell, hogy egyáltalán üzemeltethessék őket. Bevethetőség szerintem még vagy 5 évig nem várható.

Nem tart olyan sokáig átfesteni a jeleket...
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 090
113
Nem tart olyan sokáig átfesteni a jeleket...
Passz, hogy mennyire gondoltak, költöttek erre az építésükkor. Korábban arról voltak hírek, hogy a Kaga építésénél talán már figyelembe vették az F-35-ösöket, az Izumónál még valószínűleg nem. Jó kérdés. Viszont azt se felejtsd el, hogy a japánoknak semmilyen tapasztaltuk nincs merevszárnyas repülőgép üzemeltetéséről hordozó fedélzetéről. Biztos sok segítséget kapnak majd az amerikaiaktól, de nulláról felállítani egy új fegyvernemet mindenképpen sok idő, rengeteg képzés és még több gyakorlás.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
San Diego-ban az egyik Blackbird prototípus kiállítva, plusz egy csomó érdekes adat. Ott láttam hōmérsékleti adatokat. Ott olyan 600 fokra emlékszem.

Kb. Mach 3 sebességnél ezek az értékek:

image.jpg


Ez már a legtöbb titánnak is szünnap..

Bizonyhogy az. A kifejezetten magas hőmérséklet elviselésére kifejlesztett Beta 21S is hosszabb távon úgy max 600 fokig bírja, ha mechanikai terhelés is van. Az oxidációnak is nagyjából eddig áll ellen elfogadható mértékben. Persze vannak spéci ötvözetek, a BuRTi, meg a gamma titán-alumínium ötvözetek, amik magasabb hőmérsékletet is bírnak, de ezeknek meg alacsonyabb hőmérsékleten rosszak a mechanikai tulajdonságaik.


Más, bár off itt, de talán te tudnál segíteni. Keresek olyan ötvözeteket, amik:

Teljesen ellenállnak a 60-70 C foknál hidegebb tengervíz okozta korróziónak (tehát bármilyen acél kizárva).
Minimum az 58 Rockwell C keménységet és az 1500 MPa folyáshatárt el lehet érni náluk, ezen értékek mellett pedig a nyúlásuk minimum 1%-os, vagy nagyobb.
Létező ötvözetek, szóval nem valami állítólag laborban előállított, de kereskedelmi forgalomba nem került "csodaanyagok".

Szóval, ha tudnál párat mondani, amik beleférnek a kategóriáimba, akkor előre is köszi. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
a Grain Boundary a metallográfiában a szemcsehatárt jelenti. Ez van minden kristályos anyagban. Van kisszögű szemcsehatár és nagyszögű szemcsehatár. Ezek a kristályosodás, dermedés során jönnek létre. A metallurgiában meg az egyik legfontosabb játék, hogy mit csinálsz a szemcsehatáron.

Így van.... Ami a legjobb, hogy bár szakirodalomban még utalást sem nagyon találtunk róla, de mint írtam, megcsináltuk aluminiumra is :)
Ami kijött a gyártásból (vagy 600 tonna volt), az egy AlMg 3 (5754-es) ötvözetre 1/4 kemény szilárdság mellé lágy képlékenység.... 250N/mm Rm és 20%-os nyúlás egyszerre!
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 332
2 414
113
Kb. Mach 3 sebességnél ezek az értékek:

image.jpg




Bizonyhogy az. A kifejezetten magas hőmérséklet elviselésére kifejlesztett Beta 21S is hosszabb távon úgy max 600 fokig bírja, ha mechanikai terhelés is van. Az oxidációnak is nagyjából eddig áll ellen elfogadható mértékben. Persze vannak spéci ötvözetek, a BuRTi, meg a gamma titán-alumínium ötvözetek, amik magasabb hőmérsékletet is bírnak, de ezeknek meg alacsonyabb hőmérsékleten rosszak a mechanikai tulajdonságaik.


Más, bár off itt, de talán te tudnál segíteni. Keresek olyan ötvözeteket, amik:

Teljesen ellenállnak a 60-70 C foknál hidegebb tengervíz okozta korróziónak (tehát bármilyen acél kizárva).
Minimum az 58 Rockwell C keménységet és az 1500 MPa folyáshatárt el lehet érni náluk, ezen értékek mellett pedig a nyúlásuk minimum 1%-os, vagy nagyobb.
Létező ötvözetek, szóval nem valami állítólag laborban előállított, de kereskedelmi forgalomba nem került "csodaanyagok".

Szóval, ha tudnál párat mondani, amik beleférnek a kategóriáimba, akkor előre is köszi. :)

Csak szólok, hogy az adatok fahrenheit-ben vannak, nem C°-ban