Vadászgép beszerzési tender (1995-2006)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 511
72 513
113
Tekintve, hogy 17 darab együléses és 4 darab kétüléses gépet rendszeresítettek 1989-től... Nekünk 1993-tól volt...

Én nem a rendszeresítésre, hanem a megtartására gondoltam.
A románok a 90-es évek második felében döntöttek arról, hogy a MiG-21-eseket korszerűsítik.
De azért a kétezres évek elején még a 29-esek korszerűsítését is tervezgették. Csak végül nem lett belőle semmi.
Persze 1999-ben a NATO eléggé meggyengítette a Szerb légierőt. És úgy tűnik, szándék sem volt a szerbek részéről hogy a románokat is belerántsák. Értelme se lett volna.
 
M

molnibalage

Guest
Én nem a rendszeresítésre, hanem a megtartására gondoltam.
A románok a 90-es évek második felében döntöttek arról, hogy a MiG-21-eseket korszerűsítik.
De azért a kétezres évek elején még a 29-esek korszerűsítését is tervezgették. Csak végül nem lett belőle semmi.
Persze 1999-ben a NATO eléggé meggyengítette a Szerb légierőt. És úgy tűnik, szándék sem volt a szerbek részéről hogy a románokat is belerántsák. Értelme se lett volna.
1996-ban állították le a 29-eseket.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Az amerikaiak az elmúlt 25 évben számos alkalommal indultak nálunk ajánlatokkal (Stinger, F-16/18, C-130, Blackhawk, UH-1) de nem láttuk rajtuk az igyekezetet, hogy ezeket meg is akarnák valóban nyerni. Jóformán listaáras értékesítésig volt kidolgozva az összes, majd a vesztés után egyből vállat vonnak és továbbállnak. A franciák a Mistral-t el akarták adni, ehhez egy ír bejegyzésű táskás cégen keresztül alaposan "előkészítették" a magyar döntést, hogy biztosan ők legyen a befutók. A svéd Wallemberg csoprt egy oszták gróffal összeállva dolgozta ki mind a gazdasági ellentétetezés, mind pedig a lehető legszélesebb politikai spektrumú lekenyerezés rendszerét, mert nyerni akartak.
Az olaszok buktak ugyan az AW139-essel, de nem idehaza, hanem az indiánoknál, de a németek már úgy jöttek a H145M-el, hogy ezt el is akarták adni. Gondolom, hogy megvolt előtte minden olyan lépés, amire szükség volt bár az időzítés is jól jött ki az oroszokkal szembeni embargó miatt. Pedig ilyen kaetgóriájú gépet ők nem is gyártanak.

Az amerikaiak valahogy nem törték magukat, hogy Magyarországon nyerjenek. Érdekes, hogy a lengyeleknél alaposan odatették magukat.

Annyit szólnék az amerikaiak mentségére, hogy anno a "tender" idején nem volt igazán módjuk érdemi ajánlattételre, mert igaz, hogy három pilótánkat és pár műszakit elküldtünk tesztelni a felkínált géptípusokat, de hivatalosan nem írtunk ki tendert, nem volt mire beadni a részletesen kidolgozott ajánlatot. Mire kiírtuk volna a tendert, jött a 98-as kormányváltás és Orbán az 1998-as kecskeméti repülőnapon hírdette ki, hogy nem lesz új vadászgép beszerzésére irányuló tender.
Ezután használt repülőgépek beszerzésére írtak ki pályázatot, de ezekkel az amerikai gyártók már nem tudtak mit kezdeni. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy 97-től a hagyományos Hornet már nem volt gyártásban, az McD nyom nélkül beolvadt a Boeingben, a Super Hornet meg még nem volt gyártásra kész.
Szóval a használt ex-USAF gépeket a Pentagonnak kellett volna szállítani, de ő nem tud gazdasági ellentételezést biztosítani, ahogy a franciák még használt gépeket se.
Egyedül a svédek voltak képesek ezt megugrani, mert az FMV egyszerre felügyeli a SAAB-ot és a svéd védelmi minisztérium beszerzését, továbbá jóformán az egész svéd gazdaságot.
Így tudtak gazdasági ellentételezést már a legelső, 2001-es orbáni JAS-39A/B verziónál ajánlani, amelyek amúgy a svéd légierő állományából kerültek volna használtan átadásra.
Csakhogy használt F-16-os ajánlat jött anno a törököktől is, ahogy igazából a Lockheed is képes lehetett volna a boneyard-ból a saját neve alatt értékesíteni használt ex-USAF F-16A/B gépeket, ha akart volna. Szóval ha akartak volna, tehettek mégis tehettek volna használható ajánlatot.
 
T

torsen

Guest
Nem az a baj, hogy a védelmi szektroban korrupció van idehaza, mert sajnos mindenhol korrupció van nálunk és a világ összes védelm szektora egy korrupciós világ.
A baj azzal van, hogy az amerikaiak minket meg se próbáltak korrumpálni, miközben a jól fizető egyéb ügyfeleiket ugyanúgy kenik, mint az oroszok, a britek, az olszaok vagy a franciák szokták.
Sajnos ez az a helyiérték, amin kezelni kell az amerikaiak felénk tett eladási szándékait.

Igaz régen volt, de azért volt próbálkozás. Elolvasva a cikket, mennyire más világ volt! Hibázó politikus benyújtja a lemondását!! Mint a mesében...
http://www.origo.hu/itthon/19990521benyujtottak.html
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 647
6 359
113
Emlékeim szerint a pilóták-azaz a szakma- Hornetet jelölte meg elsőnek, F-16 ép úgy politikai vonalon került előtérbe anno....majd mindent borított a Gripen.
Igen, a pilóták a Hornetet ítélték a legjobbnak az ember-gép kapcsolat és üzemibiztonság szempontjából a legjobbnak a két hajtómű miatt. Karbantartás és üzemben az F-16 kapta a legjobb értékelést. Legalábbis így emlékszem, Varga Ferenc személyesen monda ezeket a szemembe, de kb. 6-7 éve.

A mi F16-os mizériánkról csak annyit hallottam/olvastam hogy egészen a bejelentés előtti napig 28db F16-os beszerzése volt a döntés , aztán történt valami varázslat és másnap bejelentették hogy 14 Gripent lízingelünk a svédektől.

Ami a szlovákokat illeti, Terminator tökéletesen leírta az előbb , "az illúzió a lényeg" .
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 827
4 749
113
A mi F16-os mizériánkról csak annyit hallottam/olvastam hogy egészen a bejelentés előtti napig 28db F16-os beszerzése volt a döntés , aztán történt valami varázslat és másnap bejelentették hogy 14 Gripent lízingelünk a svédektől.

Ami a szlovákokat illeti, Terminator tökéletesen leírta az előbb , "az illúzió a lényeg" .
Pontosan így történt: mind a HM mind a Pénzügyminisztérium az F-16-ost javasolta. Aztán volt egy kormányülés, kijöttek és bejelentették, hogy a Gripen lesz. Pár évvel később pedig olvashattuk a Gripen-gróf működését. Évekig nyomoztak utána az osztrákok utánna, de nem sikerült bizonyítaniuk. A szlovák példából pedig tanulni kell: így nem szabad beszerezni semmit. Ugyanígy vették a Black Hawk-okat is: teljesen lebutítva.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 511
72 513
113
Pontosan így történt: mind a HM mind a Pénzügyminisztérium az F-16-ost javasolta. Aztán volt egy kormányülés, kijöttek és bejelentették, hogy a Gripen lesz. Pár évvel később pedig olvashattuk a Gripen-gróf működését. Évekig nyomoztak utána az osztrákok utánna, de nem sikerült bizonyítaniuk. A szlovák példából pedig tanulni kell: így nem szabad beszerezni semmit. Ugyanígy vették a Black Hawk-okat is: teljesen lebutítva.

Az amerikaiak milyen fizetési konstrukciót és milyen gazdasági ellentételezést ajánlottak akkor? Mert utána ezzel magyarázták a döntést.

[BIZTPOL] topikokban meg jól el lehet vitatkozni arról, hogy miért érzi úgy Lengyelország, Szlovákia és Románia hogy amerikai fegyvereket és ezzel amerikai politikai támogatást kell venni a következő 30 évre. Magyar kormány meg miért gondolja úgy, hogy még a kecskeméti amerikai reptérfejlesztést is ellenzi.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 423
44 116
113
Az amerikaiak milyen fizetési konstrukciót és milyen gazdasági ellentételezést ajánlottak akkor? Mert utána ezzel magyarázták a döntést.

[BIZTPOL] topikokban meg jól el lehet vitatkozni arról, hogy miért érzi úgy Lengyelország, Szlovákia és Románia hogy amerikai fegyvereket és ezzel amerikai politikai támogatást kell venni a következő 30 évre. Magyar kormány meg miért gondolja úgy, hogy még a kecskeméti amerikai reptérfejlesztést is ellenzi.
Azért mert mi a németek mellett tettük le a garast. Nem Merkel mellett, hanem a német ipar mellett, ami nálunk messze a legnagyobb befektető.
Ezért.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and arcas

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
24 használt, F-16MLU szintre upgradelt, vagy még erre váró, sivatagban tárolt gép megvásárlása volt az eldöntött tény 2001 szeptember 10-én, hétfő reggel 8:30-kor, amit a Kisgazda párti Szabó János honvédelmi miniszternek 9:00-kor be kellett volna jelentenie.
A sajtótájékoztató 9:00-re volt szervezve, előtte fél órával zárt ajtók mögött ülésezett a miniszter Matolcsy György és Pintér Sándor társaságában.
9:00-kor, mindenki legnagyobb megrökönyödésére Szabó János felolvasott egy A4-es papírról egy rövid nyilatkozatot, mely szerint 14 darab, JAS-39A/B Gripen lesz és lízingelve.
Innen a fideszes Matolcsy gyorsan átvette a szót, miszerint "gazdasági döntés született".
Szabó János nem kommentált, nem kommentálhatott semmit.
Az ekkora már teljesen felaprított Kisgazda Párt kormánybeli fontosságát jól reprezentálja, hogy ők eredetileg eleve a DASA / MiG MAPO- féle MiG-29-es modernizációt tették fel a zászlajukra, melynek fontos eleme lett volna a legkésőbb 2001 nyarán 1 Euroért beszerzendő német MiG-29-es kontingens hadrendbe állítása is. Ez utóbbiakat a már meglévő magyar gépekkel a DR Rt (ex PG)-nek kellett volna nagyjavítani, legalábbis a néhai gyár számolt ezzel.
A MiG-29-es témát a kisgazdákkal a nagyobbik kormánypárt nagyon gyorsan elfeledtette és az F-16-ost favorizáltatta velük.
A Fidesz ugyanis F-16 párti volt, az ellenzéki MSzP volt a Gripen hazai szekértolója az őket még a Horn kormány alatt sanszosan megkenő svéd Wallemberg csoport révén.
Az F-18-ast a pilóták akarták, az ekkorra már leállított gyártósor ugyanis csak a Super Hornet bevezetésére volt átállítva.
Nálunk még a néhai McDonnell Douglas haknizott az F/A-18C/D gépekkel, de az őt felvásárló Boeing 2000-2001 körül erre a verzióra már sehol se adott ajánlatot.

A Fidesz a 2002-es választások előtt fél évvel a Gripen döntéssel lényegében az MSzP vitorlájából akarta kifogni a szelet. A 14-es darabszám állítólag Pintér Sándor belügyminiszter javaslatára alakult ki, aki a csökkentéssel így több pénzt tudott a saját tárcájának megtartani.
2002-ben végül az MSzP nyert, akik viszont nem akartak kenőpénz nélkül beállni a legyőzöt Fidesz Gripenje mögé, így 2003-ban lényegében dupla árért létrehozatták a JAS-39A/B-ből a JAS-39EBS-HU-t.
De a magyarázat szerint multifunkciós és 110 helyett 130%-os ellentételezéssel.
Ez utóbbiból azóta se nagyon látni semmit.
De a gépek legalább modernek.

Korábbi cikkek, avagy az internet nem felejt (direkt jó régi cikkeket vettem elő, melyeket még komoly időtáv szigetel el a mai médiastruktúra és politikai légkör szűrőjétől):

http://m.origo.hu/itthon/20071027-oriasi-lobbi-zajlott-a-magyar-vadaszrepulotender-idoszakaban.html

https://mno.hu/migr_1834/a-sved-gripen-lett-a-befuto-832867

https://www.google.hu/amp/s/index.hu/belfold/gripen3093/amp
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 511
72 513
113
24 használt, F-16MLU szintre upgradelt, vagy még erre váró, sivatagban tárolt gép megvásárlása volt az eldöntött tény 2001 szeptember 10-én, hétfő reggel 8:30-kor, amit a Kisgazda párti Szabó János honvédelmi miniszternek 9:00-kor be kellett volna jelentenie.
A sajtótájékoztató 9:00-re volt szervezve, előtte fél órával zárt ajtók mögött ülésezett a miniszter Matolcsy György és Pintér Sándor társaságában.
9:00-kor, mindenki legnagyobb megrökönyödésére Szabó János felolvasott egy A4-es papírról egy rövid nyilatkozatot, mely szerint 14 darab, JAS-39A/B Gripen lesz és lízingelve.
Innen a fideszes Matolcsy gyorsan átvette a szót, miszerint "gazdasági döntés született".
Szabó János nem kommentált, nem kommentálhatott semmit.
Az ekkora már teljesen felaprított Kisgazda Párt kormánybeli fontosságát jól reprezentálja, hogy ők eredetileg eleve a DASA / MiG MAPO- féle MiG-29-es modernizációt tették fel a zászlajukra, melynek fontos eleme lett volna a legkésőbb 2001 nyarán 1 Euroért beszerzendő német MiG-29-es kontingens hadrendbe állítása is. Ez utóbbiakat a már meglévő magyar gépekkel a DR Rt (ex PG)-nek kellett volna nagyjavítani, legalábbis a néhai gyár számolt ezzel.
A MiG-29-es témát a kisgazdákkal a nagyobbik kormánypárt nagyon gyorsan elfeledtette és az F-16-ost favorizáltatta velük.
A Fidesz ugyanis F-16 párti volt, az ellenzéki MSzP volt a Gripen hazai szekértolója az őket még a Horn kormány alatt sanszosan megkenő svéd Wallemberg csoport révén.
Az F-18-ast a pilóták akarták, az ekkorra már leállított gyártósor ugyanis csak a Super Hornet bevezetésére volt átállítva.
Nálunk még a néhai McDonnell Douglas haknizott az F/A-18C/D gépekkel, de az őt felvásárló Boeing 2000-2001 körül erre a verzióra már sehol se adott ajánlatot.

A Fidesz a 2002-es választások előtt fél évvel a Gripen döntéssel lényegében az MSzP vitorlájából akarta kifogni a szelet. A 14-es darabszám állítólag Pintér Sándor belügyminiszter javaslatára alakult ki, aki a csökkentéssel így több pénzt tudott a saját tárcájának megtartani.
2002-ben végül az MSzP nyert, akik viszont nem akartak kenőpénz nélkül beállni a legyőzöt Fidesz Gripenje mögé, így 2003-ban lényegében dupla árért létrehozatták a JAS-39A/B-ből a JAS-39EBS-HU-t.
De a magyarázat szerint multifunkciós és 110 helyett 130%-os ellentételezéssel.
Ez utóbbiból azóta se nagyon látni semmit.
De a gépek legalább modernek.

Korábbi cikkek, avagy az internet nem felejt (direkt jó régi cikkeket vettem elő, melyeket még komoly időtáv szigetel el a mai médiastruktúra és politikai légkör szűrőjétől):

http://m.origo.hu/itthon/20071027-oriasi-lobbi-zajlott-a-magyar-vadaszrepulotender-idoszakaban.html

https://mno.hu/migr_1834/a-sved-gripen-lett-a-befuto-832867

https://www.google.hu/amp/s/index.hu/belfold/gripen3093/amp

A régi cikkeket olvasva megint előjön a Gripen tulajdonjogával kapcsolatos kavarás emléke. Az eredeti szerződés szerint 2016-ig lett volna JAS-39 A/B Gripen és utána semmi, mert nem vették meg a gépeket. Az MSZP által módosított szerződés szerint 2016-ban lett volna vége a támogatásnak és lett volna 14 db saját JAS-39 C/D Gripen-e a Magyar Légierőnek. A Fidesz módosítás szerint meg 2026-ig van támogatás és akkor megvehetik a JAS-39 C/D Gripeneket maradványértéken. De persze ez nem biztos hogy így van, mert senki sem tudja hogy mi van a szerződésben, nem ellenőrizhető mert titkosítva van, így mindenki mindig úgy emlékszik és azt mond róla, ami éppen az érdekével egyezik.

A szlovákok MiG-29 üzemeltetésének története nagyon hasonlít a magyarra. Az F-16-oshoz 5 év support-ot kínáltak nekik az amerikaiak, de nem tudjuk hogy ez pontosan mit jelent. Valószínűleg nem full support-ot, mint a magyar Gripeneknél. Majd 2030-ban ne felejtsük el összevetni, hogy hány szlovák F-16-os és magyar Gripen repül rendszeresen.
 
M

molnibalage

Guest
De a magyarázat szerint multifunkciós és 110 helyett 130%-os ellentételezéssel.
Amikor ezt kb. 10 éve firtattam, hogy mik is voltak azok a beruházások, akkor bezzeg lehurrogtak az SG-n, egy ottani közgazdász. (Bucser volt talán?)

Azóta sem láttam erről összefoglaló listát. Jah, hát ebben szutyok országban a transzparancia nagy 0.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 647
6 359
113
24 használt, F-16MLU szintre upgradelt, vagy még erre váró, sivatagban tárolt gép megvásárlása volt az eldöntött tény 2001 szeptember 10-én, hétfő reggel 8:30-kor, amit a Kisgazda párti Szabó János honvédelmi miniszternek 9:00-kor be kellett volna jelentenie.
A sajtótájékoztató 9:00-re volt szervezve, előtte fél órával zárt ajtók mögött ülésezett a miniszter Matolcsy György és Pintér Sándor társaságában.
9:00-kor, mindenki legnagyobb megrökönyödésére Szabó János felolvasott egy A4-es papírról egy rövid nyilatkozatot, mely szerint 14 darab, JAS-39A/B Gripen lesz és lízingelve.
Innen a fideszes Matolcsy gyorsan átvette a szót, miszerint "gazdasági döntés született".
Szabó János nem kommentált, nem kommentálhatott semmit.
Az ekkora már teljesen felaprított Kisgazda Párt kormánybeli fontosságát jól reprezentálja, hogy ők eredetileg eleve a DASA / MiG MAPO- féle MiG-29-es modernizációt tették fel a zászlajukra, melynek fontos eleme lett volna a legkésőbb 2001 nyarán 1 Euroért beszerzendő német MiG-29-es kontingens hadrendbe állítása is. Ez utóbbiakat a már meglévő magyar gépekkel a DR Rt (ex PG)-nek kellett volna nagyjavítani, legalábbis a néhai gyár számolt ezzel.
A MiG-29-es témát a kisgazdákkal a nagyobbik kormánypárt nagyon gyorsan elfeledtette és az F-16-ost favorizáltatta velük.
A Fidesz ugyanis F-16 párti volt, az ellenzéki MSzP volt a Gripen hazai szekértolója az őket még a Horn kormány alatt sanszosan megkenő svéd Wallemberg csoport révén.
Az F-18-ast a pilóták akarták, az ekkorra már leállított gyártósor ugyanis csak a Super Hornet bevezetésére volt átállítva.
Nálunk még a néhai McDonnell Douglas haknizott az F/A-18C/D gépekkel, de az őt felvásárló Boeing 2000-2001 körül erre a verzióra már sehol se adott ajánlatot.

A Fidesz a 2002-es választások előtt fél évvel a Gripen döntéssel lényegében az MSzP vitorlájából akarta kifogni a szelet. A 14-es darabszám állítólag Pintér Sándor belügyminiszter javaslatára alakult ki, aki a csökkentéssel így több pénzt tudott a saját tárcájának megtartani.
2002-ben végül az MSzP nyert, akik viszont nem akartak kenőpénz nélkül beállni a legyőzöt Fidesz Gripenje mögé, így 2003-ban lényegében dupla árért létrehozatták a JAS-39A/B-ből a JAS-39EBS-HU-t.
De a magyarázat szerint multifunkciós és 110 helyett 130%-os ellentételezéssel.
Ez utóbbiból azóta se nagyon látni semmit.
De a gépek legalább modernek.

Korábbi cikkek, avagy az internet nem felejt (direkt jó régi cikkeket vettem elő, melyeket még komoly időtáv szigetel el a mai médiastruktúra és politikai légkör szűrőjétől):

http://m.origo.hu/itthon/20071027-oriasi-lobbi-zajlott-a-magyar-vadaszrepulotender-idoszakaban.html

https://mno.hu/migr_1834/a-sved-gripen-lett-a-befuto-832867

https://www.google.hu/amp/s/index.hu/belfold/gripen3093/amp

ilyenkor fogom nagyon a fejem,amikor egy politikai döntés miatt ( ami azért lett olyan amilyen mert "kiakarták fogni a szelet a másik párt vitorlájából" meghogy több pénzt spóroljon az egyik értelmes a saját tárcájának) elveszik egy addig remek képesség amire később lehetett volna alapozni, de TUDOM TUDOM ne menjünk bele mert ha ez alapján nézném a dolgokat akkor sok sok dolgot fellehetne sorolni (Harckocsik , lánctalpas IFV-k , szállító képesség stb stb stb)
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
ilyenkor fogom nagyon a fejem,amikor egy politikai döntés miatt ( ami azért lett olyan amilyen mert "kiakarták fogni a szelet a másik párt vitorlájából" meghogy több pénzt spóroljon az egyik értelmes a saját tárcájának) elveszik egy addig remek képesség amire később lehetett volna alapozni, de TUDOM TUDOM ne menjünk bele mert ha ez alapján nézném a dolgokat akkor sok sok dolgot fellehetne sorolni (Harckocsik , lánctalpas IFV-k , szállító képesség stb stb stb)


EZ IGY NEM TELJESEN IGAZ. Egyrészt az ellentételezés megtörtént, VOLVO buszok, hűtőszekrények stb. Másrészt, a Parlament hozott egy döntést, még a Gripen beszerzés előtt, Magyarország NATO komp és interoperábilis harcászati repülőgép beszerzésére. Ebben ráadásul minden akkori Parlamenti párt egyetértett. Utána jött a FIDESZ döntés a régi Gripen A/B-ra amely egyik feltételnek sem felelt meg. Ekkor a FIDESZ "nemzeti védővadásznak" nevezte. Egybéként eleve multirole gépet akartak előtte beszerezni.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and fishbed

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 647
6 359
113
@kelepisti
EZ IGY NEM TELJESEN IGAZ. Egyrészt az ellentételezés megtörtént, VOLVO buszok, hűtőszekrények stb. Másrészt, a Parlament hozott egy döntést, még a Gripen beszerzés előtt, Magyarország NATO komp és interoperábilis harcászati repülőgép beszerzésére. Ebben ráadásul minden akkori Parlamenti párt egyetértett. Utána jött a FIDESZ döntés a régi Gripen A/B-ra amely egyik feltételnek sem felelt meg. Ekkor a FIDESZ "nemzeti védővadásznak" nevezte. Egybéként eleve multirole gépet akartak előtte beszerezni.

igen mindenki tudja a történetet hogy lettek beszerezve a Gripenek , mit akartál ezzel most mondani mert nem jött át nekem.milyen ellentételezés?miylen VOLVO buszok? vadászgépekről és a légierőről beszélnünk, ami tönkre lett vágva anno.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
EZ IGY NEM TELJESEN IGAZ. Egyrészt az ellentételezés megtörtént, VOLVO buszok, hűtőszekrények stb. Másrészt, a Parlament hozott egy döntést, még a Gripen beszerzés előtt, Magyarország NATO komp és interoperábilis harcászati repülőgép beszerzésére. Ebben ráadásul minden akkori Parlamenti párt egyetértett. Utána jött a FIDESZ döntés a régi Gripen A/B-ra amely egyik feltételnek sem felelt meg. Ekkor a FIDESZ "nemzeti védővadásznak" nevezte. Egybéként eleve multirole gépet akartak előtte beszerezni.

A Volvo buszok beszerzése kétlem, hogy az a bizonyos 130%-os svéd ellentételezés lett volna. Vagy az a pár tíz busz tán aranyból készült?
És mégis milyen ellentételezés az, hogy lízingbe adsz többszáz milliárdért vadászgépeket, majd még eladsz többszáz millióért buszokat is ugyanoda?

Az okfejtés második felének relevanciája nekem is kérdés...
 
M

molnibalage

Guest
De miért nem házalnak akkor rendesen a termékeikkel az amerikaiak?! Soha nem jön ide egyetlen egy se komolyan. Elhozták az F-16-ost, az F-18-ast, a Blackhawk-ot de mi történt? Néhány katona meg újságíró (ez utóbbiak a helikopterrel) repült egyet.
Soha semmi komolyabb ajánlat, ellentételezés, árkedvezmény, koncepció.
Elvárás van rész.
Na most akkor álljon már meg a nászmenet. A sosemvolt tender hogy is volt, amit pont te írtál le? Amit végül úgy írtak ki, hogy a Gripenre szabtak, mert Hornetet már nem is gyártottak már pl. és közvetlenül fegyveres erőktől akartak venni?

Lehet ütni a jenki poltikát, de basszus azért néha kapjunk már a fejünkbe. Volt F-16-os döntés, majd sajtó bejelentés előtt találták ki azt, amit.
Ez az ország akkora kupleráj, hogy megkenni sem érdemes már... Ennél beszédesebb indikátor kevés van...

Ezt akkor azért most remélem Balázs is olvassa majd. Hátha ha TE írod le akkor jobban látja a világot a szürke árnyalataiban a maga valójában, mint ha velem vitatkozik, hogy csak fekete és fehér van...
Tekintve, hogy semmivel sem támasztotta alá a "semmire sem jó Mistral" kijelentést. Allesmor is most nagyon túltolja a szekeret. Csak azért, mert Allesmor írja nem értek vele egyet...
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Na most akkor álljon már meg a nászmenet. A sosemvolt tender hogy is volt, amit pont te írtál le? Amit végül úgy írtak ki, hogy a Gripenre szabtak, mert Hornetet már nem is gyártottak már pl. és közvetlenül fegyveres erőktől akartak venni?

Lehet ütni a jenki poltikát, de basszus azért néha kapjunk már a fejünkbe. Volt F-16-os döntés, majd sajtó bejelentés előtt találták ki azt, amit.
Ez az ország akkora kupleráj, hogy megkenni sem érdemes már... Ennél beszédesebb indikátor kevés van...


Tekintve, hogy semmivel sem támasztotta alá a "semmire sem jó Mistral" kijelentést. Allesmor is most nagyon túltolja a szekeret. Csak azért, mert Allesmor írja nem értek vele egyet...

Nem kell velem senkinek se feltétlenül egyet érteni, de azt a bizonyos használt vadászrepülőgép beszerzési akármit (nem volt tender, ez tény) nem konkrétan a Gripenre írták ki, sőt maga a Gripen ajánlat épp elvérzőben volt. Jóformán csak a 24 darab sivatagban tárolt, modernizált, vagy modernizálásra alkalmassá tett F-16A/B felelt meg neki.
Ebből lett 14 darab Gripen. A többit már nagyon szokszor leírtam.
Az USA meg elengedte a gyeplőt, úgy is, hogy másnap volt szeptember 11-e, utána meg illett volna legalább összetartás gyanánt rávenni minket, hogy rúgjuk ki a svéd kérőt és álljunk vissza az áramvonalas sorba.
Semmi.

Az 1995-ös Mistral semmire se volt jó, de tényleg. Nagyon sok pénzért kellett utólag arra a szintre felhozni, amit a tessék-lássék akkori Stinger ajánlat alapból tudott.
Itt kis rásegítéssel is bőven USA-orientált haderőreformot lehetett volna véghezvinni, már vagy negyedszázada.

Értsük már meg, hogy 1991 óta nincs érdemi magyar külpolitika, jóformán még a határhoz közeli délszláv válságot is fáziskésésekkel és igen bénán reagáltuk le.
A külföldhöz fűződő relációnk se más, mint aktuálkorrupció.
És ez utóbbiba nem száll be az USA, de most rázza az öklét, hogy mi vagyunk a renitensek.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
@Allesmor Obranna


az amik akkor biztos valami felfújhatót használnak nem? én is úgy tudtam hogy 6-8db van még , de tegyük fel ha nem is lenne , sokkal kevesebb pénzből kijön építeni még olyanokat vagy olyanokat mint kecsón vannak mint reaktiválni mondjuk taszárt vagy szentkirályszabadját , főleg ha nem Gripen kerül bele de sajnos sanszos hogy nem lesz rájuk szükség :( .



A Stinger üzletről meg még csak annyit még hogy 95-öt írtunk igen , a rendszerváltás után pont hogy nagyon szükség lett volna bizonyítani hogy nem csak mondjuk hogy rendszerváltás hanem úgy is cselekszünk.Máshogy cselekedtünk és ugyan nyugati típust rendszeresítettünk utána, de ahogy te is leírtad semmire se jó Mistralok érkeztek (igaz a semminél ezek is jobbak) :/ Lényegtelen mostmár ,ezt a hibát (és sok másikat) még javíthatjuk ahogy azt mostanában a meglepetésként életképes MH teszi azt.Jó ez az irány, csak szerintem a szovjet vasak cseréjét 2020-ig megkéne tenni , igen tudom ... "tudod hogy mennyibe kerülne leváltani egyszerre mindent?" értem én, nincs rá pénz most/addig vagy majd 26-ig le lesznek.

Na most akkor álljon már meg a nászmenet. A sosemvolt tender hogy is volt, amit pont te írtál le? Amit végül úgy írtak ki, hogy a Gripenre szabtak, mert Hornetet már nem is gyártottak már pl. és közvetlenül fegyveres erőktől akartak venni?

Lehet ütni a jenki poltikát, de basszus azért néha kapjunk már a fejünkbe. Volt F-16-os döntés, majd sajtó bejelentés előtt találták ki azt, amit.
Ez az ország akkora kupleráj, hogy megkenni sem érdemes már... Ennél beszédesebb indikátor kevés van...


Tekintve, hogy semmivel sem támasztotta alá a "semmire sem jó Mistral" kijelentést. Allesmor is most nagyon túltolja a szekeret. Csak azért, mert Allesmor írja nem értek vele egyet...

Mostanában jelentek meg írások a MiG-29-esek rendszeresítésével kapcsolatban. Ott az áll, hogy már akkor, amikor a 29-eseken ment az agyalás, akartak venni F-16-ot is, de nem adták, mondván, hogy felborítja az egyensúlyt.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Mostanában jelentek meg írások a MiG-29-esek rendszeresítésével kapcsolatban. Ott az áll, hogy már akkor, amikor a 29-eseken ment az agyalás, akartak venni F-16-ot is, de nem adták, mondván, hogy felborítja az egyensúlyt.
Molni a szakértője a témának,de azthiszem adták volna.Az F16ADF változatot felajánlották.
 
Status
Not open for further replies.