Magyar Néphadsereg

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 1945

Guest
Így nevezték a magasabbegységet vagy ez mire utal?Mert ebből semmi nem derül ki arra vonatkozóan,hogy mit is takar maga a megnevezés ami ugye katonáéknál nem szokás.

Persze hogy nem derül ki, mivel a (hazánkban ideiglenesen állomásozó) Dél Hadseregcsoport egy olyan vegyes-felvágott volt, ami csak az egykori MN csapataival kiegészülve alkotott értelmezhető magasabb egységet (Dunai frontot).

Önmagában a 4 hadosztály, és egy csomó önálló dandár/ezred/vezetési szerv elnevezésének nincs sok értelme.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 844
113
Persze hogy nem derül ki, mivel a (hazánkban ideiglenesen állomásozó) Dél Hadseregcsoport egy olyan vegyes-felvágott volt, ami csak az egykori MN csapataival kiegészülve alkotott értelmezhető magasabb egységet (Dunai frontot).

Önmagában a 4 hadosztály, és egy csomó önálló dandár/ezred/vezetési szerv elnevezésének nincs sok értelme.

Így már érthető.Mondjuk mi DHCS-nek(Dél Hadseregcsoport) neveztük mondjuk kicsit jobban képbe voltunk a szervezetet illetően mint a NATO.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Így már érthető.Mondjuk mi DHCS-nek(Dél Hadseregcsoport) neveztük mondjuk kicsit jobban képbe voltunk a szervezetet illetően mint a NATO.

Hogy egészen pontosak legyünk, DHDSCs-nak rövidítettük a (hazánkban ideiglenesen állomásozó) Dél-HaDSereg-Csoport-ot.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 844
113
Hogy egészen pontosak legyünk, DHDSCs-nak rövidítettük a (hazánkban ideiglenesen állomásozó) Dél-HaDSereg-Csoport-ot.

Bocsánat!Bár ez amolyan nem tudom mi volt mert háború esetén az egész MN alárendeltségbe került volna.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 892
18 279
113
Egy fotó, egy régi oktatási tablóról. Hát igen, egykoron ez a fegyver géppisztoly kategóriának lett elképzelve. Tehát amikor értekezés megy arról, hogy rövidebb a csöve, meg egyebek, akkor ne feledjük el a következőket. Azért olyan amilyen, mert olyannak tervezték és arra szánták. Géppisztolynak, Hivatásosok, harcjáműkezelők, ejtőernyősök kézifegvyerének. Az más kérdés, ha már mindenhol rendszeresítették valami általam nem ismert ok folytán, akkor miért nem fejlesztették tovább, egy komolyabb lövész fegyverré. A potenciál benne volt.

45630783_1938910946146485_1275682304265551872_n.jpg
 
R

rejsz felügyelő

Guest
Egy fotó, egy régi oktatási tablóról. Hát igen, egykoron ez a fegyver géppisztoly kategóriának lett elképzelve. Tehát amikor értekezés megy arról, hogy rövidebb a csöve, meg egyebek, akkor ne feledjük el a következőket. Azért olyan amilyen, mert olyannak tervezték és arra szánták. Géppisztolynak, Hivatásosok, harcjáműkezelők, ejtőernyősök kézifegvyerének. Az más kérdés, ha már mindenhol rendszeresítették valami általam nem ismert ok folytán, akkor miért nem fejlesztették tovább, egy komolyabb lövész fegyverré. A potenciál benne volt.

45630783_1938910946146485_1275682304265551872_n.jpg
Ez inkább a szaknyelv túlhaladottsága. A géppisztoly pisztolylőszert tüzelő automata fegyver, ha hasonlítgatni akarjuk inkább egy olcsósított PDW-nek mondanám az AMD-t. nekem úgy rémlik amúgy hogy csak annyi volt a követelmény a tervezésekor hogy rövid csövű, behajtható válltámaszú és olcsó legyen. Csoda hogy egy aránylag használható fegyvert hoztak létre.
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 844
113
Ez inkább a szaknyelv túlhaladottsága. A géppisztoly pisztolylőszert tüzelő automata fegyver, ha hasonlítgatni akarjuk inkább egy olcsósított PDW-nek mondanám az AMD-t. nekem úgy rémlik amúgy hogy csak annyi volt a követelmény a tervezésekor hogy rövid csövű, behajtható válltámaszú és olcsó legyen. Csoda hogy egy aránylag használható fegyvert hoztak létre.

Nem vokt az PDW csak egy rövidebb csövű gépkarabély.A PDW az teljesen más.
 
R

rejsz felügyelő

Guest
Nem vokt az PDW csak egy rövidebb csövű gépkarabély.A PDW az teljesen más.
Igen tudom de látom nem jött át. :D Mindegy. Ez a része igaz? "csak annyi volt a követelmény a tervezésekor hogy rövid csövű, behajtható válltámaszú és olcsó legyen."
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Ellentétben a DHDSCS-vel, nekünk volt vasúti uszályhidunk ingyen, aminek a licencét még el is adtuk.
;)

HTI könyvből...

Magyarország geostratégiai helyzetének egyik legfontosabb meghatározója nagyfolyamaink észak-déli folyásiránya, mely három részre tagolja hazánkat.
A folyókon való átkelési lehetõség biztosítása, az állandó hidak birtoklása, vagy éppen ellenkezõleg, annak akadályozása kiemelt feladat volt minden korban.
A nagy mennyiségû hadianyag vagy az ipari termeléshez szükséges anyagok szállításához fontos eszköz lehetett ideiglenes hidak gyors építésének lehetõsége.
Gondoljuk csak el, egy-egy budapesti híd forgalmának kiváltása a felújítás idejére milyen gondot okoz napjainkban is.
A feladat megoldására olyan alkalmas eszközt kerestek, mely független az igen költséges szabvány katonai hidak gyártásától és hosszú idõn keresztüli tárolásától.
Erre alkalmas eszköznek találták a MAHART tulajdonában lévõ 1600 tonnás TS (tank vagy szárazáru-szállító) uszályokat.
Ebbõl jött az ötlet, hogy a folyami szállításra gyártott uszályokból nem túl jelentõs átalakítással és kiegészítéssel nagy forgalom lefolytatására alkalmas közúti és vasúti híd készíthetõ.
A fejlesztési feladat végrehajtására egy több szervezetet felölelõ munkacsoportot hoztak létre, melynek feladata az volt, hogy a zárt testû uszályokat hídba lehessen állítani, összekapcsolni és rögzíteni úgy, hogy a ráhelyezhetõ vasúti pályaszerkezetekkel vasúti terhek hordozására is alkalmasak legyenek.
Természetesen a végrehajtott átalakítások nem korlá- tozhatták az uszályok alaprendeltetését, vagyis a folyami szállításra való alkalmazhatóságukat.
A híd terhelhetõségét egy uszály terhelhetõsége határozta meg, mely 1600 tonna volt.
Egy elem hossza 80,4 méter.
Vízkiszorítása 1800 m2, rakfelülete 540 m2 volt.
A fedélzet teherbírása 3 tonna volt négyzetméterenként.
Gyakorlati próbák alapján a híd építése 1,5-2 napot igényelt.
A vonatok áthaladásának maximális sebességét 40 km/h-ban korlátozták.
A hídra történõ fel-, illetve lehajtásra parti feljárót terveztek, melynek hossza 30,6 méter volt.
A feljáró szélessége 3 méter, de a gyalogjáróval együtt már 4,4 méter volt.
A feljáró alátámasztására 400 tonnás kavicsszállító uszályt használtak.
A hídfõk az uszályhíd megépítését és használatát 100 cm és 370 cm közötti vízállások mellett tették lehetõvé.
A híd teljes hossza 542 méter volt.
A TS uszályok átalakítását úgy tervezték, hogy alkalmasak legyenek komp üzemmódban történõ használatra is.
A hidat az egyik dunai híd felújításának idejére, 3 hónapig, rendeltetésének megfelelõen üzemeltették, és problémát nem tapasztaltak.
A híd szerkezete 2,4 méternyi vízingadozás mellett, 1 fõ õr és mûszaki felü- gyelet közremûködésével folyamatosan üzemeltethet õnek bizonyult.
Az uszályhidakat szabadalmaztatták, melyet késõbb eladtak Indiának és Csehszlovákiának.
Az uszályhídhoz szükséges közúti és vasúti csatlakoz ásokat (hídfõket) alakítottak ki Ercsinél, Dunaújvárosnál és a Csallóközben is.
A TS 1600 vasúti és közúti uszályhíd fejlesztõi Borczván Béla mk. alezredes, Galló László mk. õrnagy, a HTI szakosztályvezetõje, Gyenge Károly mérnök, a MÁV vezérigazgatóság vasúti szakosztályvezet õje, Kom Ferenc mérnök, a MAHART mûszaki igazgatója és Mazán Pál mérnök ezredes, Haditechnikai Fejlesztési fõnökhelyettes 1977-ben befejezték a munkát, és eredményeik elismeréseképpen 1978-ban Állami Díjban részesültek.


2018-11-15-09-53-21-A-Magyar-Kir-lyi-Honv-d-Haditechnikai-Int-zett-l-a-HM-Technol-giai-Hivatalig-pdf.jpg

2018-11-15-09-53-34-A-Magyar-Kir-lyi-Honv-d-Haditechnikai-Int-zett-l-a-HM-Technol-giai-Hivatalig-pdf.jpg

2018-11-15-09-53-45-A-Magyar-Kir-lyi-Honv-d-Haditechnikai-Int-zett-l-a-HM-Technol-giai-Hivatalig-pdf.jpg
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Ellentétben a DHDSCS-vel, nekünk volt vasúti uszályhidunk ingyen, aminek a licencét még el is adtuk.
;)

HTI könyvből...

Magyarország geostratégiai helyzetének egyik legfontosabb meghatározója nagyfolyamaink észak-déli folyásiránya, mely három részre tagolja hazánkat.
A folyókon való átkelési lehetõség biztosítása, az állandó hidak birtoklása, vagy éppen ellenkezõleg, annak akadályozása kiemelt feladat volt minden korban.
A nagy mennyiségû hadianyag vagy az ipari termeléshez szükséges anyagok szállításához fontos eszköz lehetett ideiglenes hidak gyors építésének lehetõsége.
Gondoljuk csak el, egy-egy budapesti híd forgalmának kiváltása a felújítás idejére milyen gondot okoz napjainkban is.
A feladat megoldására olyan alkalmas eszközt kerestek, mely független az igen költséges szabvány katonai hidak gyártásától és hosszú idõn keresztüli tárolásától.
Erre alkalmas eszköznek találták a MAHART tulajdonában lévõ 1600 tonnás TS (tank vagy szárazáru-szállító) uszályokat.
Ebbõl jött az ötlet, hogy a folyami szállításra gyártott uszályokból nem túl jelentõs átalakítással és kiegészítéssel nagy forgalom lefolytatására alkalmas közúti és vasúti híd készíthetõ.
A fejlesztési feladat végrehajtására egy több szervezetet felölelõ munkacsoportot hoztak létre, melynek feladata az volt, hogy a zárt testû uszályokat hídba lehessen állítani, összekapcsolni és rögzíteni úgy, hogy a ráhelyezhetõ vasúti pályaszerkezetekkel vasúti terhek hordozására is alkalmasak legyenek.
Természetesen a végrehajtott átalakítások nem korlá- tozhatták az uszályok alaprendeltetését, vagyis a folyami szállításra való alkalmazhatóságukat.
A híd terhelhetõségét egy uszály terhelhetõsége határozta meg, mely 1600 tonna volt.
Egy elem hossza 80,4 méter.
Vízkiszorítása 1800 m2, rakfelülete 540 m2 volt.
A fedélzet teherbírása 3 tonna volt négyzetméterenként.
Gyakorlati próbák alapján a híd építése 1,5-2 napot igényelt.
A vonatok áthaladásának maximális sebességét 40 km/h-ban korlátozták.
A hídra történõ fel-, illetve lehajtásra parti feljárót terveztek, melynek hossza 30,6 méter volt.
A feljáró szélessége 3 méter, de a gyalogjáróval együtt már 4,4 méter volt.
A feljáró alátámasztására 400 tonnás kavicsszállító uszályt használtak.
A hídfõk az uszályhíd megépítését és használatát 100 cm és 370 cm közötti vízállások mellett tették lehetõvé.
A híd teljes hossza 542 méter volt.
A TS uszályok átalakítását úgy tervezték, hogy alkalmasak legyenek komp üzemmódban történõ használatra is.
A hidat az egyik dunai híd felújításának idejére, 3 hónapig, rendeltetésének megfelelõen üzemeltették, és problémát nem tapasztaltak.
A híd szerkezete 2,4 méternyi vízingadozás mellett, 1 fõ õr és mûszaki felü- gyelet közremûködésével folyamatosan üzemeltethet õnek bizonyult.
Az uszályhidakat szabadalmaztatták, melyet késõbb eladtak Indiának és Csehszlovákiának.
Az uszályhídhoz szükséges közúti és vasúti csatlakoz ásokat (hídfõket) alakítottak ki Ercsinél, Dunaújvárosnál és a Csallóközben is.
A TS 1600 vasúti és közúti uszályhíd fejlesztõi Borczván Béla mk. alezredes, Galló László mk. õrnagy, a HTI szakosztályvezetõje, Gyenge Károly mérnök, a MÁV vezérigazgatóság vasúti szakosztályvezet õje, Kom Ferenc mérnök, a MAHART mûszaki igazgatója és Mazán Pál mérnök ezredes, Haditechnikai Fejlesztési fõnökhelyettes 1977-ben befejezték a munkát, és eredményeik elismeréseképpen 1978-ban Állami Díjban részesültek.


2018-11-15-09-53-21-A-Magyar-Kir-lyi-Honv-d-Haditechnikai-Int-zett-l-a-HM-Technol-giai-Hivatalig-pdf.jpg

2018-11-15-09-53-34-A-Magyar-Kir-lyi-Honv-d-Haditechnikai-Int-zett-l-a-HM-Technol-giai-Hivatalig-pdf.jpg

2018-11-15-09-53-45-A-Magyar-Kir-lyi-Honv-d-Haditechnikai-Int-zett-l-a-HM-Technol-giai-Hivatalig-pdf.jpg

Az egykori extra vasúti vágány, ami a Dunaújvárosi vasúti uszályhídhoz vezetett.
A hídfő még látszik a Google Map-on.

2018-11-15-20-01-33-Window.jpg
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 892
18 279
113
Most találtam, nem Szombathelyi a kép, de illusztrációnak kiváló. A gépesített lövész dandár megerősítőjeként, a laktanyába települt vegyes páncéltörő ezred rendelkezett a fotón látható páncéltörő ágyúval. Nem tudom mennyi volt nekik, de sok.

35303818_1026729870818974_1649900768951533568_n.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo and ijasz
R

rejsz felügyelő

Guest
Most találtam, nem Szombathelyi a kép, de illusztrációnak kiváló. A gépesített lövész dandár megerősítőjeként, a laktanyába települt vegyes páncéltörő ezred rendelkezett a fotón látható páncéltörő ágyúval. Nem tudom mennyi volt nekik, de sok.

35303818_1026729870818974_1649900768951533568_n.jpg
Ők a 93. páncéltörő tüzérezred? Elvileg 18 MT-12 löveg és 12 Maljutka harci gép tartozott az állományába.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz