[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Számolgattam a repült órákat a publikus adatok alapján ...

2010 decemberében vonták ki a MiG-29-eseket
2015 május és 2016 júliusa között csak 1 kétüléses gép volt. (de itt volt a 823-as svéd kétüléses is valameddig "kölcsönben")
2015 júniusától 2016 decemberéig nem repült a hasraszállt 30-as Gripen.


2006 március: megérkeznek az első Gripenek
2011 szeptember: 6000 óra.
2013 december: 10 000 óra
2016 márc: 14 000 óra
2018 dec : 19 600 óra


Ha a teljes 2006-2018 időszakot nézzük, akkor
19600 óra 153 hónap (12,75 év) alatt = 1537 óra évente átlagosan; 109,8 óra/év gépenként átlagosan.


Ha csak a 2011-2018 időszakot nézzük, akkor:
13600 óra 87 hónap (7,25 év) alatt = 1875,9 óra évente átlagosan; 134 óra/év gépenként átlagosan.



Ha a részidőszakokat külön nézzük, akkor:

2006 márc. - 2011 szept. között
6000 óra 66 hónap ( 5,5 év) alatt = 1091 óra évente átlagosan; 77,9 óra/év gépenként átlagosan.

2011 szept. - 2013 dec. között
4000 óra 27 hónap (2,25 év) alatt = 1777,8 óra évente átlagosan; 127 óra/év gépenként átlagosan.

2013 dec. - 2016 márc. között:
4000 óra 27 hónap ( 2,25 év) alatt = 1777,8 óra évente átlagosan; 127 óra/év gépenként átlagosan.

2016 márc. - 2018 dec. között:
5600 óra 33 hónap (2,75 év) alatt = 2036 óra évente átlagosan; 145,45 óra/év gépenként átlagosan.




(Azért számoljátok át ti is, mert lehet hogy benéztem valamit így hajnalban.)
Pilótánként kéne ennyi, nem?
 
M

molnibalage

Guest
A 6,10,14,19 ezer órát mindig bejelentették, minimum egy HM-es cikkben. Az összes többi adatot ezekből számolta ki Terminátor
Az szuper. Ez így be fog kerülni a Gripen FAQ + egyebekbe. Jövő év elején frissítem majd.

Igen, ha minden pilótánk full többfeladatú lenne. De pl nincs mindenkinek légi utántöltési, földi támadó, CAS stb jogosítása, sajnos
Már a jenki pilóták sem többfeladatúak minden alakulatnál annak ellenére, hogy többet repülnek. Szliácsi repnapon beszéltem F-16-os zsokéval és szinte csak AG feladatokat gyakorolt az ő századuk, légiharcot csak hébe-hóba.

Persze az más kérdés, hogy így is repülnek 160-180 órát is, de ez azt jelenti, hogy egy területen magasabban van a készség szint, mintha ebből mindkettőt tolná. A hh alatt benelux és USA pilóták F-16-on repültek 200+ órákat is. Elég csak felmenni az F-16.net oldalra és pilóta karrierek között bogarászni.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and ms07

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 323
4 506
113
Előre is elnézést kérek bevallom soha nem töltöttem sok időt harci repülök technikai részleteivel meg úgy egyáltalán a repüléssel de felmerült bennem 1 kérdés. Próbáltam utána nézni de nem találtam nagyon forrást neten. Szóval felötlött bennem a gondolat hogy a C/D verzióban egy Volvo RM12 gázturbina van míg ez E ben már egy GE F414G, és vajon meddig lesz még alkatrész utánpótlás arra a volvo-ra amit a Gripenen kivül semmi nem használ, bár ahogy olvasom ez gyakorlatilag egy picit módosított GE F404. Csak azért kérdem mert ha a svédek kikukázzák az összes C/D-t nem sok marad belőlük darabra rendszerben szóval nem tudom mennyire éri meg fenntartani az alkatrész utánpótlás sokáig azután. Persze ez igaz lesz gyakorlatilag mindenre a gépben... szóval lehet nem is kéne pont a turbina miatt aggódnom. Hogyan működnek ezek a dolog repülők esetében valós az a félelmem hogy a pótalkatrészek ára egy idő után hihetetlenül drága (tudom eleve drága) lesz a kis széria miatt? vagy felesleges emiatt aggódni mert mire ez az idő eljönne úgyis cserélni kell őket?
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

öreg járőr

Well-Known Member
2017. január 28.
260
290
63
Kíváncsi lennék a Gripen valós teljesítményére de nem sok minden tudható róla mert a pilóták nem igazán mesélnek.Három leírást találtam de csak pár sort az első Krétai gyakorlatról ahol a Gripen már simán lő pozícióban volt mig a F16 és a Phantom nem is érzékelte őket.A másik a Red Flag ahol az amik szerint meglepően jól teljesített a Gripen és nagyon kiemelték a megbízhatóságát.A harmadik Thaiföldön egy kinai gyakorlat csak pár szóval említve de 10-1 volt az eredmény a J10 és a J11 ellen.Nagyon jó volna ha a mi pilótáink is valós dolgokról néha mesélnének hogy mit tud a gép.
 
  • Tetszik
Reactions: tindalos

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Kíváncsi lennék a Gripen valós teljesítményére de nem sok minden tudható róla mert a pilóták nem igazán mesélnek.Három leírást találtam de csak pár sort az első Krétai gyakorlatról ahol a Gripen már simán lő pozícióban volt mig a F16 és a Phantom nem is érzékelte őket.A másik a Red Flag ahol az amik szerint meglepően jól teljesített a Gripen és nagyon kiemelték a megbízhatóságát.A harmadik Thaiföldön egy kinai gyakorlat csak pár szóval említve de 10-1 volt az eredmény a J10 és a J11 ellen.Nagyon jó volna ha a mi pilótáink is valós dolgokról néha mesélnének hogy mit tud a gép.

Ez azért sok mindentől függ, általában a rosszfiúk szerepét játszók sokszor hátrányból indulnak, értsd. nincs adatkapcsolat vagy nincs BVR képesség, ahogyan ép kitalálják a scenario-t. Régi, még az elsők közt lévő példa a magyar gripenek jó teljesitményére, de a részleteket ennél jobban nem ismerjük:
https://www.wired.com/2007/09/first-typhoon-s/
Szóval tudnak a fiúk, de szerintem illendőségből senki sem kürtöli világgá, hogyan alázta le a másikat, mert biztosan volt forditott eset is...
 
M

molnibalage

Guest
Kíváncsi lennék a Gripen valós teljesítményére de nem sok minden tudható róla mert a pilóták nem igazán mesélnek.Három leírást találtam de csak pár sort az első Krétai gyakorlatról ahol a Gripen már simán lő pozícióban volt mig a F16 és a Phantom nem is érzékelte őket.A másik a Red Flag ahol az amik szerint meglepően jól teljesített a Gripen és nagyon kiemelték a megbízhatóságát.A harmadik Thaiföldön egy kinai gyakorlat csak pár szóval említve de 10-1 volt az eredmény a J10 és a J11 ellen.Nagyon jó volna ha a mi pilótáink is valós dolgokról néha mesélnének hogy mit tud a gép.
Ennél sokkal több infó van. Pl. kecsói pilótákat szó szerint idézve "az közeli manőverező légiharc még egy F-16C Block 30/32 ellen is fogcsikorgató erőlködés". Az F-16C repteljesítménye ennyivel jobb. A gyakorlaton részt vevő gépeknek még HOBS képessége sem volt. A Gripen zavaró rendszere ezek ellen jól teljesített, azt hallották a fiúk, hogy szép mennyiségű fals célt és egyéb huncutságot is generált. Csak azért a Block 30/32 finoman szólva nem mai gyerek...

Krétai gyakorlatról soha nem hallottam / emlékszem, korzikairól igen, de ott sem ezt. Az F-16/F-4 rész minden gépre igaz, ha radar használata nélkül képes más mögé kerüli, akkor azok nem érzékelik, kivéve az F-35-öt a DAS miatt. Tehát olyan nincs, hogy a Gripen radarozgatva beül a másik gép mögé úgy, hogy azoknak fogalma sincs arról. Igazából a Gripenenek radarja bármilyen minőségi is legyen a kategóriájában a mechanikus legyezés már finoman szólva avítt dolog lett.

Amikor a gépek paraméterei viszonylag közel esnek, akkor nem az adott gép teljesítménye a döntő, hanem a mögöttük levő asset (E-3, stb) és a pilótáké. Ezért nem fogsz olyat hallani, hogy "így csoda és úgy csoda a gép". Mert ilyen nincs. A gép tudja, amit tudni kell és ezzel lehet sikert elérni EF és más 4. gen gép ellen. De ettől még ugyanúgy elkalapálhatják őket...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

öreg járőr

Well-Known Member
2017. január 28.
260
290
63
Ennél sokkal több infó van. Pl. kecsói pilótákat szó szerint idézve "az közeli manőverező légiharc még egy F-16C Block 30/32 ellen is fogcsikorgató erőlködés". Az F-16C repteljesítménye ennyivel jobb. A gyakorlaton részt vevő gépeknek még HOBS képessége sem volt. A Gripen zavaró rendszere ezek ellen jól teljesített, azt hallották a fiúk, hogy szép mennyiségű fals célt és egyéb huncutságot is generált. Csak azért a Block 30/32 finoman szólva nem mai gyerek...

Krétai gyakorlatról soha nem hallottam / emlékszem, korzikairól igen, de ott sem ezt. Az F-16/F-4 rész minden gépre igaz, ha radar használata nélkül képes más mögé kerüli, akkor azok nem érzékelik, kivéve az F-35-öt a DAS miatt. Tehát olyan nincs, hogy a Gripen radarozgatva beül a másik gép mögé úgy, hogy azoknak fogalma sincs arról. Igazából a Gripenenek radarja bármilyen minőségi is legyen a kategóriájában a mechanikus legyezés már finoman szólva avítt dolog lett.

Amikor a gépek paraméterei viszonylag közel esnek, akkor nem az adott gép teljesítménye a döntő, hanem a mögöttük levő asset (E-3, stb) és a pilótáké. Ezért nem fogsz olyat hallani, hogy "így csoda és úgy csoda a gép". Mert ilyen nincs. A gép tudja, amit tudni kell és ezzel lehet sikert elérni EF és más 4. gen gép ellen. De ettől még ugyanúgy elkalapálhatják őket...
Bocs Korzika igazad van. Krétára készülök bezavart
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Ennél sokkal több infó van. Pl. kecsói pilótákat szó szerint idézve "az közeli manőverező légiharc még egy F-16C Block 30/32 ellen is fogcsikorgató erőlködés". Az F-16C repteljesítménye ennyivel jobb. A gyakorlaton részt vevő gépeknek még HOBS képessége sem volt. A Gripen zavaró rendszere ezek ellen jól teljesített, azt hallották a fiúk, hogy szép mennyiségű fals célt és egyéb huncutságot is generált. Csak azért a Block 30/32 finoman szólva nem mai gyerek...

Krétai gyakorlatról soha nem hallottam / emlékszem, korzikairól igen, de ott sem ezt. Az F-16/F-4 rész minden gépre igaz, ha radar használata nélkül képes más mögé kerüli, akkor azok nem érzékelik, kivéve az F-35-öt a DAS miatt. Tehát olyan nincs, hogy a Gripen radarozgatva beül a másik gép mögé úgy, hogy azoknak fogalma sincs arról. Igazából a Gripenenek radarja bármilyen minőségi is legyen a kategóriájában a mechanikus legyezés már finoman szólva avítt dolog lett.

Amikor a gépek paraméterei viszonylag közel esnek, akkor nem az adott gép teljesítménye a döntő, hanem a mögöttük levő asset (E-3, stb) és a pilótáké. Ezért nem fogsz olyat hallani, hogy "így csoda és úgy csoda a gép". Mert ilyen nincs. A gép tudja, amit tudni kell és ezzel lehet sikert elérni EF és más 4. gen gép ellen. De ettől még ugyanúgy elkalapálhatják őket...
Tényleg,Grien Cre se készült még el az AESA radar?Folyton csak azt olvastam,hogy készül,készül,dehogy kész is lenne..Ami érdekes,hogy a Zsiráf 4Aba meg már a gallium-nitrid elemekre élő AESA antennát irják
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Gripen C-hez én nem tudok AESA radarról. Az IRIS-T esetében én úgy tudtam, hogy kb egálban van az AIM-9X családhoz képest. Nem marad el tőle. De lehet, ez már nem így van.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
A Gripen C/D PS05Mk4 verizójú lokátor modernizálása mér évek óta folyik komoly eredeményekkel.

https://saab.com/globalassets/comme...r-radar/ps-05a/product_folder_ps-05-a-mk4.pdf

Ami fontos, hogy a kecsoi gépek is megkapták az uprade-t és nekem hajozó mondta, hogy "ég és föld a modernizálás után a lokátor".. részletesebben nem fejtette ki, érthető okokból.
A hűtési elégtelenség miatt nem kerülhet bele a Raven. Kisebb méretű (olaz/izraeli) AESA beleférne valószínűleg, és még a hűtés is megoldható lenne, de nincs rá fizetőképes kereslet jelenleg. Nézzük meg a SAAB-ot hány repülőgépet szerelt össze és hol van üzemben, modjunk az 1980-as évektől. Nincs rá finanszírozó ország..
Nagyrészt felesleges fejtegetni szerintem a szlovák F-16 vs magyar Gripen dolgot, mert egyrészt a szlovák gép mégcsak lesz, a mienk meg hány éves is? Aztán az két lokátor nem azonos képességű. A magyar gépek légiharc fegyverzete egy korszakkal elötti winder.. Az IRIS-T ha beszereznénk, hasonló tudású sisakcélzóval mint az amerikai 9X.. A pilótáktól harchelyzettől és még 1000 dologtól függ.. Nagy a probléma, ha már dogfight kell. Az AIM120C-k használatáról még mindig vannak kétségeim egymás ellen..
ráadásul légiharc magyar-szlovák vadászgépek között Fiat Cr32 vs Avia B 534 között 1939-ben volt.. Azóta minden világrendszerben, és jelenleg is szövetségesek vagyunk
(tengelyhatalmak, VSZ, EU, NATO)
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
635
906
93
A Gripen C/D PS05Mk4 verizójú lokátor modernizálása mér évek óta folyik komoly eredeményekkel.

https://saab.com/globalassets/comme...r-radar/ps-05a/product_folder_ps-05-a-mk4.pdf

Ami fontos, hogy a kecsoi gépek is megkapták az uprade-t és nekem hajozó mondta, hogy "ég és föld a modernizálás után a lokátor".. részletesebben nem fejtette ki, érthető okokból.
A hűtési elégtelenség miatt nem kerülhet bele a Raven. Kisebb méretű (olaz/izraeli) AESA beleférne valószínűleg, és még a hűtés is megoldható lenne, de nincs rá fizetőképes kereslet jelenleg. Nézzük meg a SAAB-ot hány repülőgépet szerelt össze és hol van üzemben, modjunk az 1980-as évektől. Nincs rá finanszírozó ország..
Nagyrészt felesleges fejtegetni szerintem a szlovák F-16 vs magyar Gripen dolgot, mert egyrészt a szlovák gép mégcsak lesz, a mienk meg hány éves is? Aztán az két lokátor nem azonos képességű. A magyar gépek légiharc fegyverzete egy korszakkal elötti winder.. Az IRIS-T ha beszereznénk, hasonló tudású sisakcélzóval mint az amerikai 9X.. A pilótáktól harchelyzettől és még 1000 dologtól függ.. Nagy a probléma, ha már dogfight kell. Az AIM120C-k használatáról még mindig vannak kétségeim egymás ellen..
ráadásul légiharc magyar-szlovák vadászgépek között Fiat Cr32 vs Avia B 534 között 1939-ben volt.. Azóta minden világrendszerben, és jelenleg is szövetségesek vagyunk
(tengelyhatalmak, VSZ, EU, NATO)

OK ez tiszta, köszi. De azért mégis kiváncsi lennék, hogy egy mechanikus radar Meteorral vs. AESA AMRAAM-al mit hozna BVR-ben. Csak úgy.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
A Gripen C/D PS05Mk4 verizójú lokátor modernizálása mér évek óta folyik komoly eredeményekkel.

https://saab.com/globalassets/comme...r-radar/ps-05a/product_folder_ps-05-a-mk4.pdf

Ami fontos, hogy a kecsoi gépek is megkapták az uprade-t és nekem hajozó mondta, hogy "ég és föld a modernizálás után a lokátor".. részletesebben nem fejtette ki, érthető okokból.
A hűtési elégtelenség miatt nem kerülhet bele a Raven. Kisebb méretű (olaz/izraeli) AESA beleférne valószínűleg, és még a hűtés is megoldható lenne, de nincs rá fizetőképes kereslet jelenleg. Nézzük meg a SAAB-ot hány repülőgépet szerelt össze és hol van üzemben, modjunk az 1980-as évektől. Nincs rá finanszírozó ország..
Nagyrészt felesleges fejtegetni szerintem a szlovák F-16 vs magyar Gripen dolgot, mert egyrészt a szlovák gép mégcsak lesz, a mienk meg hány éves is? Aztán az két lokátor nem azonos képességű. A magyar gépek légiharc fegyverzete egy korszakkal elötti winder.. Az IRIS-T ha beszereznénk, hasonló tudású sisakcélzóval mint az amerikai 9X.. A pilótáktól harchelyzettől és még 1000 dologtól függ.. Nagy a probléma, ha már dogfight kell. Az AIM120C-k használatáról még mindig vannak kétségeim egymás ellen..
ráadásul légiharc magyar-szlovák vadászgépek között Fiat Cr32 vs Avia B 534 között 1939-ben volt.. Azóta minden világrendszerben, és jelenleg is szövetségesek vagyunk
(tengelyhatalmak, VSZ, EU, NATO)
79ben Kina-Vietnám,mindkettő kommunista.Görög-Török,mindkettő NATO tag.Közvetlen háború ugyan nem volt,de 74ben a levegőben összecsaptak.89ben meg a kutya sem gondolta volna,hogy Jugoszlávia szétesik polgárháboruban
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
OK ez tiszta, köszi. De azért mégis kiváncsi lennék, hogy egy mechanikus radar Meteorral vs. AESA AMRAAM-al mit hozna BVR-ben. Csak úgy.
Én arra is kiváncsi lennék,hogy a Meteor mit tudhat.Már 20+ éve készül,közben az AMRAAM a 4.generációhoz ért.....
 
M

molnibalage

Guest
OK ez tiszta, köszi. De azért mégis kiváncsi lennék, hogy egy mechanikus radar Meteorral vs. AESA AMRAAM-al mit hozna BVR-ben. Csak úgy.
Erre nem adható definitív válasz, mert a mögötte levő bazártól függ. Ha egyik oldalon a földi radarok és AWACS megvan és datalink felefelé, akkor az rövidebb kard is lehet jobb, és oda vissza. Egész egyszerűen a modern háborúban a bizonytalanság gyors és instakillhez vezet. Régen nem volt ennyire szélsőséges kimenetele "rajtaütés szerű" dolgoknak sem, mert a fegyverek pontatlansága ennek gátat szabott.

Érdemes megnézni azt is, hogy mi volt az esélye annak 80, 60, 40, 20 és ma annak, ha két gép légi harcot kezdeményez és mindkettő hazamegy vagy annak, hogy leesik az egyik. Drámainan megnőtt az egy bevetésre eső gépveszteség egyes konfliktusokban.