Állítólag valami repülőmérnök nő!Erre én is .
Valami kretén írta, ez nekem is megmaradt !
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:
Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.
Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.
Állítólag valami repülőmérnök nő!Erre én is .
Valami kretén írta, ez nekem is megmaradt !
Ezt én nem tudom, de okosnak okos volt az fix .Állítólag valami repülőmérnök nő!
Állítólag valami repülőmérnök nő!
Az Sz-300-as esetében a tengerentúlról súgtak. Egyrészt nálunk is megvolt a menet közben elakadt Sz-300-as rendszeresítés programja még a nyolcvanas évekből, emiatt a Lérak lobby is az Sz-300-asok mellett kardoskodott. A pilóták a használt belga-holland F-16-osokban reménykedtek.
A NATO szintén örült volna az Sz-300-asnak, bár ekkor még semmi sem volt világos számukra velünk kapcsolatban. Kezdetben különösen az USA volt bizalmatlan velünk kapcsolatban, főleg a délszláv válsághoz való közelségünk és geopolitikai-történelmi érintettségünk okán. Terv volt már Magyarország NATO integrációjára, de a szokásos USA-bizalmatlanség miatt a jenkik azért jobban örültek volna annak, ha az ex-NDK készletéből szerezhettek volna ilyen rakétákat elemzésre. De erre nem volt már lehetőség.
A szovjetek azonban végül nem szállították le az NDK-nak az Sz-300-ast, míg 1993-ban már résen voltak az oroszok és eszük ágában se volt eladni az időközben számukra megbízhatatlanná vált magyaroknak a rendszert.
1993 nyarára akármit is akarhattunk volna, az leszűkült a következőkre:
MiG-29-esek,
BTR-80A-k,
metróépítés,
Lada Niva.
Hiába volt küszöbön egy jókora káosz (1993 október: moszkvai Jelcin elleni puccskísérlet, a házelnök Haszbullatov és Ruckoj ezredes vezetésével; decemberben megszüntetnek egy halom elképesztően drága késő-szovjet programot, úgy mint :MiG-29M/K, MiG-31M, Buran/Enyergija, szinte kizárólag MiG projektek és ezen felül a repülőgéphordozók tervei; Abbház-Grúz balhé, Örményország, Hegyi Karabah, mozgolódó csecsen szeparatizmus, stb stb), az oroszok a Szu-27-eseket csak igen drágán, míg az Sz-300-asokat egyátalán nem akarták olyan helyre eladni, amit már nem tartottak megbízhatónak.
Ne feledjük: Meciar Szlovákiája bátran megkaphatta az amúgy nem teljes Sz-300-ast, mivel velük szemben nem volt berzenkedés (a szlovák részen amúgy se voltak szovjetek, ők csak a cseh oldalon állomásoztak), kulturálisan is közelebb voltak hozzájuk. Ők is kaptak 29-est, szó volt a Ka-50-es rendszeresítéséről is. Még a Szu-35-ös is tartott náluk bemutatót.
Nekünk csak a 29-eseket adták át, de fél szívvel. A pár példány kivételével vadonat új madarakat időre leszállították, dollárért úgy-ahogy lenyomták az átképzést, majd léceltek. Ugyanez magyar oldalról: úgy csináltunk, mintha nem is ismernénk az oroszokat, szintén fél szívvel haverkodtunk már csak velük, nagy lett velük szemben a pofánk, az alkatrészekért már mi se akartunk "lehajolni" (ők meg külön már nem törték magukat, hisz nekik se volt, ellenségnek meg minek adjanak).
Nehezményeztük, hogy az oroszoknak "kinyilt a csipájuk", túl vastagon kezdett fogni a ceruzájuk.
Nem ehhez voltunk szokva, hiszen eladdig mi a vadászgépeket "kaptuk".
Félelmetes amúgy, hogy mind a mai napig a facebook csoportokban az öreg múltbarévedő szakmabeliek, nyugállományúak a szovjet technikákra rendre úgy utalnak, hogy a "szovjettől ezt, vagy azt KAPTUK". Baszki, mi vettük ezeket az eszközöket, csak a nagy szocializmusban az Állambácsi nem kötötte a katonák orrára, hogy a dolgozó magyar nép vagyonából mivel fizettünk a technikáért. Szabolcsi almával, Ikarus busszal, vagy épp kő kemény guruló dollárral. Nem is alakult ki tulajdonosi szemlélet, csak a szakmai becsület volt az, ami miatt a magyar szakember üzemben tartotta a technikát. Nem is csoda, hogy a kilencvenes években, a ránk köszöntött nagy kapitalizmusban, miközben a régi gárda sorra hagyta faképnél a Honvédséget, a maradóknál is megütközést keltett, hogy az orosz "pofátlan módon" dollárt kér, ráadásul piaci áron a portékáiért. Inkább nem is rendeltünk már tőlük semmit. Az eredmény ismert.
Az Sz-300-as esetében a tengerentúlról súgtak. Egyrészt nálunk is megvolt a menet közben elakadt Sz-300-as rendszeresítés programja még a nyolcvanas évekből, emiatt a Lérak lobby is az Sz-300-asok mellett kardoskodott. A pilóták a használt belga-holland F-16-osokban reménykedtek.
A NATO szintén örült volna az Sz-300-asnak, bár ekkor még semmi sem volt világos számukra velünk kapcsolatban. Kezdetben különösen az USA volt bizalmatlan velünk kapcsolatban, főleg a délszláv válsághoz való közelségünk és geopolitikai-történelmi érintettségünk okán. Terv volt már Magyarország NATO integrációjára, de a szokásos USA-bizalmatlanség miatt a jenkik azért jobban örültek volna annak, ha az ex-NDK készletéből szerezhettek volna ilyen rakétákat elemzésre. De erre nem volt már lehetőség.
A szovjetek azonban végül nem szállították le az NDK-nak az Sz-300-ast, míg 1993-ban már résen voltak az oroszok és eszük ágában se volt eladni az időközben számukra megbízhatatlanná vált magyaroknak a rendszert.
1993 nyarára akármit is akarhattunk volna, az leszűkült a következőkre:
MiG-29-esek,
BTR-80A-k,
metróépítés,
Lada Niva.
Hiába volt küszöbön egy jókora káosz (1993 október: moszkvai Jelcin elleni puccskísérlet, a házelnök Haszbullatov és Ruckoj ezredes vezetésével; decemberben megszüntetnek egy halom elképesztően drága késő-szovjet programot, úgy mint :MiG-29M/K, MiG-31M, Buran/Enyergija, szinte kizárólag MiG projektek és ezen felül a repülőgéphordozók tervei; Abbház-Grúz balhé, Örményország, Hegyi Karabah, mozgolódó csecsen szeparatizmus, stb stb), az oroszok a Szu-27-eseket csak igen drágán, míg az Sz-300-asokat egyátalán nem akarták olyan helyre eladni, amit már nem tartottak megbízhatónak.
Ne feledjük: Meciar Szlovákiája bátran megkaphatta az amúgy nem teljes Sz-300-ast, mivel velük szemben nem volt berzenkedés (a szlovák részen amúgy se voltak szovjetek, ők csak a cseh oldalon állomásoztak), kulturálisan is közelebb voltak hozzájuk. Ők is kaptak 29-est, szó volt a Ka-50-es rendszeresítéséről is. Még a Szu-35-ös is tartott náluk bemutatót.
Nekünk csak a 29-eseket adták át, de fél szívvel. A pár példány kivételével vadonat új madarakat időre leszállították, dollárért úgy-ahogy lenyomták az átképzést, majd léceltek. Ugyanez magyar oldalról: úgy csináltunk, mintha nem is ismernénk az oroszokat, szintén fél szívvel haverkodtunk már csak velük, nagy lett velük szemben a pofánk, az alkatrészekért már mi se akartunk "lehajolni" (ők meg külön már nem törték magukat, hisz nekik se volt, ellenségnek meg minek adjanak).
Nehezményeztük, hogy az oroszoknak "kinyilt a csipájuk", túl vastagon kezdett fogni a ceruzájuk.
Nem ehhez voltunk szokva, hiszen eladdig mi a vadászgépeket "kaptuk".
Félelmetes amúgy, hogy mind a mai napig a facebook csoportokban az öreg múltbarévedő szakmabeliek, nyugállományúak a szovjet technikákra rendre úgy utalnak, hogy a "szovjettől ezt, vagy azt KAPTUK". Baszki, mi vettük ezeket az eszközöket, csak a nagy szocializmusban az Állambácsi nem kötötte a katonák orrára, hogy a dolgozó magyar nép vagyonából mivel fizettünk a technikáért. Szabolcsi almával, Ikarus busszal, vagy épp kő kemény guruló dollárral. Nem is alakult ki tulajdonosi szemlélet, csak a szakmai becsület volt az, ami miatt a magyar szakember üzemben tartotta a technikát. Nem is csoda, hogy a kilencvenes években, a ránk köszöntött nagy kapitalizmusban, miközben a régi gárda sorra hagyta faképnél a Honvédséget, a maradóknál is megütközést keltett, hogy az orosz "pofátlan módon" dollárt kér, ráadásul piaci áron a portékáiért. Inkább nem is rendeltünk már tőlük semmit. Az eredmény ismert.
Megint jó magyar szokás szerint megmagyaráztad hogy mit nem lehet(ett) megcsinálni és azt is hogyan nem lehet(ett)....Megpróbálta valaki eladni őket ameddig értek valamit?? NEM. Hagyták megrohadni?? IGEN. A kecskét meghagyom neked.... barimÁlomvilág!
Miből gondolod, hogy bárkivel bármiről meg lehetett volna egyezni? Némi konkrétum? Hülyék lettek volna visszavenni, és bármit adni érte! Miért tették volna? Szívjóságból?
A kivonás értelmességén lehet vitatkozni, nem erről írtam. De a kivont gépek senkinek nem kellettek, mindenkinek csak nyűg volt a nyakán. Pláne nekünk! Az ugye megvan, hogy a leállított vadászgépeknél nem úgy működik a dolog, mint amikor letakarod télre ponyvával a családi autót! Őrizni, rendszeresen konzerválni kell, az meg nincs ingyen! Ha ezt tették volna - de nem volt miből - akkor meg arról menne a szájtépés, hogy mekkora pénzkidobás a kivont technikára költeni, amikor a hadrendben álló üzemeltetésére sincs pénz.
És leszel szíves a nemi aktusra felszólítást mellőzni velem szemben, mert nem őriztem veled kecskét Barátom!
Megint jó magyar szokás szerint megmagyaráztad hogy mit nem lehet(ett) megcsinálni és azt is hogyan nem lehet(ett)....Megpróbálta valaki eladni őket ameddig értek valamit?? NEM. Hagyták megrohadni?? IGEN. A kecskét meghagyom neked.... barim
Már akkor se értek semmit, amikor még repültek. Legfeljebb elajándékozni lehetett volna.Megint jó magyar szokás szerint megmagyaráztad hogy mit nem lehet(ett) megcsinálni és azt is hogyan nem lehet(ett)....Megpróbálta valaki eladni őket ameddig értek valamit?? NEM. Hagyták megrohadni?? IGEN. A kecskét meghagyom neked.... barim
1999 előtt volt 14db MiG-29 9.12B (18101..18114) harci, és 2db MiG-29UB 9.51B (18301,18302) gyakorló változatuk.
1999-ben lelőttek 6db-ot (18106,109,111,112,113,114), és a földön szétbombáztak 4db-ot (18103,104,107,302).
2009-ben 1db lezuhant (18105).
2016-ban a mélyponton maradt 3db MiG-29 9.12B (18101,102,108), és 1db MiG-29UB 9.51B (18301).
2017-ben kaptak 4db harcit, két változatból...
18115 MiG-29 9.12A
18116,117,118 MiG-29 9.13
... és két gyakorlót az oroszoktól.
18303,304 MiG-29UB 9.51A
Most kaptak 4db MiG-29 9.13 fehérorosz harcit.
Összesen így lesz 14db MiG-29-esük, 5 változatból ha jól számolom. 9.12A, 9.12B, 9.13, 9.51A, 9.51B
11db harci MiG-29
1db 9.12A
3db 9.12B
7db 9.13
3db gyakorló MiG-29UB
2db 9.51A
1db 9.51B
Valaki kifejthetné a különbségeket ezek között.
Amennyire én tudom a 9.12 A és B az az ezer éves változat amit halomra mészároltak mindenhol.A 9.51 az 9.12 kétül€ses változata radar nélkül.Ezek gyakorlatilag olyan MIG-ek mint amik nekünk voltak.
A 9.13 az már érdekesebb mert ott már fejlesztett elektronika van ráadásul ezek nem export azaz butított gépek így elvileg a legmodernebb 80-as évek végi szovjet elektronika van bennük.Az persze kérdéses,hogy az integrált zavarórendszert kiszerelték-e mielőtt odaadták a jugóknak.
Amennyire én tudom a 9.12 A és B az az ezer éves változat amit halomra mészároltak mindenhol.A 9.51 az 9.12 kétül€ses változata radar nélkül.Ezek gyakorlatilag olyan MIG-ek mint amik nekünk voltak.
A 9.13 az már érdekesebb mert ott már fejlesztett elektronika van ráadásul ezek nem export azaz butított gépek így elvileg a legmodernebb 80-as évek végi szovjet elektronika van bennük.Az persze kérdéses,hogy az integrált zavarórendszert kiszerelték-e mielőtt odaadták a jugóknak.
Igen, a misztikus 9.13 és az ő modernebb elektronikája. Nos, hozzánk az első 9.13-asok 86 júliusában jöttek, tehát előbb, mint az indiai és jugó 9.12B exportok. A púpjában ott ült a Gardenija zavarórendszer meg más volt a válaszjeladó és képes volt az A-50-essel együttműködni. Kb ennyi.
És mi a különbség a 9.12A (két éve átadott orosz) és 9.12B (szovjet export) harci között?