Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
Mármint az adott évben gyártottak közül? Mert, hogy flottaszinten nem lesz ennyi, az egészen biztos, mert az autók 20+ éves korukig futnak és aztán tűnnek el a bontóban...

Természetesen csak a VW által 2028-ban gyártott autók közül. A teljes autóflotta Európában majd úgy 2040-50 körülre ha lesz 30%-os elektromos arányú.

"Apró hiba, hogy a 3. világ igénye miatt a nem villanyautók gyártása is nő."

Ha Európa, Kína, USA áttér a villanyosokra, nekik is muszály lesz, mert nem lesz pénz fejleszteni a benzineseket. Persze egy jó ideig még ott fogják eladni a hagyományos autókat, amíg leamortizálódnak az ilyen autókat előállító gyárak.

Lol, a dízelbotrány után elég vicces kijelenteni, hogy az lesz a jövő, amit egy cég elképzel. Ezen az alapon nem bukott volna meg soha egyetlen piacvezető cég sem. Márpedig ez történt pl. az okostelefonok átrendeződés miatt. A Nokia anno fogalom volt, uralta a világ egyes részein a telefon piacot. Én nem emlékszem, hogy mikor láttam Nokia okostelót bárki kezében. Van az almás, Samsung, Huawie, LG és még pár ilyenolyan márka. Képesek voltak fentről ekkorát bukni.

Nem jó a hasonlatod. A Nokia hány évig is gyártott mobiltelefonokat. Pár évig. Igazából csak a mobiltelefonok megjelenésekor volt meghatározó. Az autó feltalálása idején is rengeteg kis manufaktúra gyártott autókat, majd sorra eltüntek és maradt pár nagy gyártó, akik stabilan tudták uralni a piacot.
A VW már 82 éve a világ egyik meghatározó autógyártója. Innen ő már nem fog bukni.
 
M

molnibalage

Guest
A VW már 82 éve a világ egyik meghatározó autógyártója. Innen ő már nem fog bukni.
Csak két betű és egy város.
GM, Detriot.

Ezek után van még kérdésed?

De, ha akarod akkor sorolhatom azon nagy múltú repülőgép gyártókat akik megszűntek és vagy felvásárolták őket...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 264
76 815
113
Csak két betű és egy város.
GM, Detriot.

Ezek után van még kérdésed?

De, ha akarod akkor sorolhatom azon nagy múltú repülőgép gyártókat akik megszűntek és vagy felvásárolták őket...

Azért a VW más mert az európai autóipar előrébb jár és járt mint az amerikai*.Egész egyszerűen nemhogy a világban de még az USA-ban sem versenyképes minden területen a hazai autóipar.Nem kell messzire menni csak nézd meg mennyi európai autó szaladgál az amerikaiaknál és fordítva.Persze mondhatjuk,hogy ford épp csak ez európai ford...

*Ennek szerintem az az oka,hogy az amerikai autópiaci igényekre szabott autók döntő rész kb eladhatatlanok külföldön.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
Csak két betű és egy város.
GM, Detriot.

Ezek után van még kérdésed?

De, ha akarod akkor sorolhatom azon nagy múltú repülőgép gyártókat akik megszűntek és vagy felvásárolták őket...

A GM amerikai, a VW német.
Németország exportvezérelt gazdaság, USA meg importáló. Kis túlzással az USA 30-35 évig azt a gazdaságpolitikát folytatta, hogy minek termeljünk, ha mindent megvehetünk mástól. Így már nem csoda a GM és Detroit csődje.
 
M

molnibalage

Guest
A GM amerikai, a VW német.
Németország exportvezérelt gazdaság, USA meg importáló. Kis túlzással az USA 30-35 évig azt a gazdaságpolitikát folytatta, hogy minek termeljünk, ha mindent megvehetünk mástól. Így már nem csoda a GM és Detroit csődje.

Persze, biztos így alakult ki a batárnagy benzintemetők őshazája, hogy importálták azokat a nemzeti büszkeség jegyében.
Édes Istenem, akkora téveszmét hogyan sikerült kiizzadni?

Amikor még ma is az amerikai megközelítés az igen sok helyen, hogy amerikai terméket az amerikai fogyasztónak.

Azért a VW más mert az európai autóipar előrébb jár és járt mint az amerikai*.Egész egyszerűen nemhogy a világban de még az USA-ban sem versenyképes minden területen a hazai autóipar.Nem kell messzire menni csak nézd meg mennyi európai autó szaladgál az amerikaiaknál és fordítva.Persze mondhatjuk,hogy ford épp csak ez európai ford...

*Ennek szerintem az az oka,hogy az amerikai autópiaci igényekre szabott autók döntő rész kb eladhatatlanok külföldön.
Ez az utóbb 25 év eredménye. Nézzél '80-as évekbeli képeket és amerikai filmeket. Mutatóba sem látsz rajtuk nem hazai gyártású kocsit. A GM bukása és egyéb tényezők okát törtek be oda a japán és európai autók is.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
A GM amerikai, a VW német.
Németország exportvezérelt gazdaság, USA meg importáló. Kis túlzással az USA 30-35 évig azt a gazdaságpolitikát folytatta, hogy minek termeljünk, ha mindent megvehetünk mástól. Így már nem csoda a GM és Detroit csődje.

A GM helyzetét ne keverjük ide és ez nem US. Az a cég a managementen bukik meg.
Tök jó plda az opel ami 15+éve vesztesége. PSA megvette az első évben megvétel utány nyereséget termelt.

Eközben ki az US legnagyobb autó exportőre évek óta? BMW.

btw BMW gyár beindul a magyar export 42+%át az autóipar fogja adni. Nincs még egy olyan ország. Se japán, se Németo.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 264
76 815
113
Persze, biztos így alakult ki a batárnagy benzintemetők őshazája, hogy importálták azokat a nemzeti büszkeség jegyében.
Édes Istenem, akkora téveszmét hogyan sikerült kiizzadni?

Amikor még ma is az amerikai megközelítés az igen sok helyen, hogy amerikai terméket az amerikai fogyasztónak.


Ez az utóbb 25 év eredménye. Nézzél '80-as évekbeli képeket és amerikai filmeket. Mutatóba sem látsz rajtuk nem hazai gyártású kocsit. A GM bukása és egyéb tényezők okát törtek be oda a japán és európai autók is.

Igazad van abban,hogy 30 éve nem ez volt de 2018-at írunk nem 1990-et...
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
Persze, biztos így alakult ki a batárnagy benzintemetők őshazája, hogy importálták azokat a nemzeti büszkeség jegyében.
Édes Istenem, akkora téveszmét hogyan sikerült kiizzadni?

Amikor még ma is az amerikai megközelítés az igen sok helyen, hogy amerikai terméket az amerikai fogyasztónak.


Ez az utóbb 25 év eredménye. Nézzél '80-as évekbeli képeket és amerikai filmeket. Mutatóba sem látsz rajtuk nem hazai gyártású kocsit. A GM bukása és egyéb tényezők okát törtek be oda a japán és európai autók is.

Az hogy igen sok helyen mi a megközelítés nem tudom, de a valóság az, hogy az USA kereskedelmi mérlege egyre durvábban minuszos.
https://tradingeconomics.com/united-states/balance-of-trade
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Bolíviai sínbusz:

coche_motor_ferrostaal_fcosa_01.jpg


 
  • Tetszik
Reactions: anonim999

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 308
54 746
113
Fade

Az Opel két ok miatt volt "vesztességes"
1. Mert papíron jó drágán "technológiát bérelt" az anyacégtől.
2. Ezen (bérelt) technológiát amúgy az Opel fejlesztő központjában fejlesztették ki, itt Európában. A teljes GM K+F-jének valami 70%-át adta az Opel.
Ilyen feltételekkel nem létezett olyan opció, hogy nem vesztességes az Opel.
csak példa:
Opel Insignia vs. Buick Regal:
1_1axdvljd.jpg

2014-buick-regal-frontside_bureg141.jpg


Új változatban:
i2-1.jpg

cc_2018buc190001_01_640_gp6.jpg
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 337
10 690
113
Én az autózás kérdéséhez mindig is szenvtelenül és racionálisan közelítettem:

- Utálom a japán autókat! (Nagy ritkán van egy-két kivétel)
- Utálom a SUV-okat! (De tényleg)
- Utálom ha nem analóg/mutatós a sebességmérő, hanem numerikus egy kocsiban. (Mert az már eleve nem autó)
- Utálom az elektromos meghajtást; csak semmi buzulás!

Különben is - haladó, az újra mindig nyitott emberként - szerintem az autó motorja elöl van, az sem baj,ha OHV, de a hengerfeje legyen keresztöblítéses, hallatszódjon a karburátortól a szívás zaj, s diszkréten gurgulázzon a kipufogó s egye fene, ezek után nem bánom, ha az előgyújtást kézzel tudom állítani.
Rendes autó ugye hátul kapar, ha merev a hátsó tengely az már elég autentikus, s nem leszek morcos, ha tekercsrugók helyett laprugók dolgoznak felette.
Ezeket az erényeket már nem ronthatja el, ha mind négy keréken tárcsafék van, s emiatt elég hitvány a kézifékje.
(Na melyik autótípusról írtam?;))

Na ezután a rövid bevezető után:

Szerintem a hibridek zsákutca lesz hosszú távon. Nem tartom versenyképesnek azt az ötletet, hogy kétféle hajtás is belekerüljön az autóba.

Igen; a hibrid zsákutca lesz hosszú távon, ha sikerül megoldani az akkumulátorok saját tömegre vetített gyalázatos energiatároló képességét. Addig két opció van:

1, Egész úton cipeli magával a sok mázsa akkumulátort (Mert ingyen nem őrizték Krisztus koporsóját sem...)
A Tesla Model S akkucsomagja 750(!) kg. Pakold meg az S Mercidet az üres tömegén felül - legyünk nagyvonalúak - 10 db 50 kg-os, vagy 20 db 25 kilogrammos cementzsákkal. (Látod a lelki szemeid előtt?) S az a lemerülése utolsó centiméterén is teher a hajtásnak...
Nézzünk egy emberléptékűbb autót: Egy Leaf is mindig fog vinni magával kb. három zsák ötven kilogrammos cementes zsákot, ami állandó terhelés, hogy mást ne mondjak pl. a gumiknak...
Az elektromos motorok tömegét nem számoltam.
Igen, a kanyarokban s igen, a meredek szerpentineken is.

2, Minden "benzin"kúton, töltőállomáson van cserelehetőség, ahol kicserélik egy kávézás ideje alatt a pár száz kilométer hatótávot biztosító akkupakkot, ha nem akarunk egy akkumulátorokkal megrogyasztott Barkast kapni (Model X)
Ez utóbbira jelenleg nem sok együttműködési hajlandóságot látok az autógyártók részéről.

Eközben egy összkerékhajtásos benzines autó, amiben az erőforrás/hajtáslánc kb. 250 kg, visz magával 40-60 kg üzemanyagot, ami folyamatosan fogy, s az út végén már alig van belőle pár kilogramm felesleges üzemanyagteher.
Így megy el egy boxer benzines, 2500 köbcentis, állandó összkerékhajtásos, CVT váltós 1,6 tonna üres tömegű (3 db differenciálmű, legalább két folyóméter kardántengely, 4 db. féltengely) Subaru Outback autópályán kb. 650 kilométert a megengedett sebességgel.
https://dunaauto.hu/pdf/subaru/outback_muszaki.pdf?v=20181004015502
https://www.spritmonitor.de/de/uebe...?fueltype=2&power_s=128&power_e=130&gearing=2
Szándékosan nem takarékosabb járgányt hoztam példának...

A különböző erőforrás/hajtáslánc kombinációk (benzines, dízel, netán gázhajtású, kéziváltós, hidrodinamikus, bolygóműves, duplakuplungos, CVT, illetve ezek különböző kombinálásával vadított hibrid) mind más felhasználói profilban, üzemi tartományban adnak elfogadható menetteljesítményeket, viszonylagos gazdaságosságot, s kérnek a tulajdonostól alkalmazkodóképességet.
Még ad abszurdum Kispolszkival is lehet közlekedni autópályán (Még három éve is rendszeresen láttam reggelente Hatvanból Budapestre járni egyet, besorolva a kamionok, buszok mögé)
Legfeljebb Budapesttől Stuttgartig zajvédő fülvédőt kell használni hozzá, meg kelet-európai biztonsági berendezést (Rózsafüzér a belső visszapillantón)

Már egy autótípus is máshol "érzi jól magát" csak attól, ha 200 köbcenti az eltérés a motor lökettérfogatban, miközben a végáttétel még ugyanaz (Golf IV 1,4 vs. 1,6).
Ez igaz természetesen a hibridekre is: Ami sok akkumulátort cipel magával viszonylag kis teljesítményű motorral, az olyan az autópályán, mint híres cigányprímás szerint Yehudi Menuhin hegedűjátéka: Szíp, szíp, de ásztálnál meghál!
De attól még használható ott is.
Amelyiknek meg kicsi az akkumulátorkapacitása, az meg bár nem való a Gyöngyös-Kékestető viszonylatra, de attól még használható.
A Plug-in hibrid meg...nem olcsó.

Na ezt a kompromisszumkészséget ugyan követelő, de lehetséges képességet nem tudja az elektromos autó!

Azzal nem tud se haza, se elutazni két gazdasági migráncs Kelet-Magyarország - Eldorádó viszonylatban három hetente csak tankolás, kávézás, pössentés, sofőrcsere pihenőidővel, de amúgy nonstop vezetéssel.
De még a külföldre tévelyedett, bajba került hozzátartozódért sem tudsz kimenni, pedig arra lehet, hogy csak egyszer lenne szükség...

S akkor nézzünk vissza az első soraimra.
Isten lássa setét lelkem, nem vagyok lefizetett (soros) Honda-bérenc de amikor először olvastam a Honda CR-V Hybrid hajtásrendszerének kialakításáról, akkor lenyűgözött:
https://www.vezess.hu/ujauto-teszt/2018/12/03/elektromos-honda-amit-benzin-hajt/
Amúgy a cikkel ellentétben 80-131 km/h a WLTP ciklus miatt az ahol fixen a hajt a motor:
https://totalcar.hu/tesztek/2018/12/04/honda_cr-v_hybrid_2018/
https://totalcar.hu/tesztek/2019/03/13/honda_crv_hybrid_teszt_2019/

Lenyűgözött, mert a benzinmotor nem a szívószelepek nyitásával "imitál" Atkinson ciklust, hanem igényes, mondhatni steampunk megoldással:
S lenyűgözött, ahogy "kidekázták" a különböző hajtásmódok előnyei szerinti hajtásvariációt, s ebben különösen tetszik a - nyomatékváltót elhagyva - a motor fixre kapcsolásnak opciója:

S tetszik, hogy viszonylag kicsi az akkumulátora (max 2 km hatótáv EV módban) - emlékeztek a cementes zsákra ugye?
Nézegettem a különböző videókat, hogy mit művel a teszteken (a műszerfal üzemmód mozijaira állítottam a linkeket):


Mivel két hete "nyílt" hét volt a Hondánál, ezért - a vásárlásra teljesen esélytelenek nyugalmával - elmentünk a miskolci kereskedésbe kipróbálni.
Ahogy nem találtam sok prémiumban a +30% milliókat, s azokkal ellentétben megtaláltam ugyanilyen "nyílt" hetes menetpróbával a fentebb említett Subaruban a vágy:rolleyes: tárgyát, ugyanígy jártam ezzel a döggel is.:confused:
Azóta, hogy Csikós Zsoltot idézzem egy villany DS próbájáról: "... annyira szánalmas, erőltetett, feleslegesen komplikált relikviáknak érezni..." bármilyen erős benzines, turbódízelmotorral elinduló járgányt - még ha start-stopos is.

Ez a jószág nem az "ingyé' parkolásért ződrendszámosat veszünk!" sz*rrágóké lesz, s nem is azoké, akik megspórolni akarnak /Ahhoz az 1.5 turbó benzinestől olcsóbb(?) üzemeltetésig negyedmillió kilométert kell velük tenni/

Ez azoké lesz, akik "...ha már SUV mánia van, de utáljuk a gázolajszagot, meg dízel zaját és a kipufogója szagát, de még szeretjük a benzinmotort, de ehhez képest ne egyen sokat és még fifikás mérnöki alkotás is" dolgokért lelkendeznek.

Én még hosszú távon sem temetném a hibridet, legyen az Toyota, Kia, vagy bármi.
Szerintem.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
Lenne egy kérdésem egy hozzáértőtől.
Ugyebár az akkumulátorok ahogy elöregednek, egyre kevesebb áramot tárolnak.
Na de amikor feltöltjük, akkor mennyi áramot használunk el? Annyit amennyit eredetileg is, vagy az is csökken? Pl. egy újkorában 10 wattos akku ha elveszíti tárolókapactása 50%-át, akkor töltés közben mennyi áramot fog elhasználni?
 
M

molnibalage

Guest
Lenne egy kérdésem egy hozzáértőtől.
Ugyebár az akkumulátorok ahogy elöregednek, egyre kevesebb áramot tárolnak.
Na de amikor feltöltjük, akkor mennyi áramot használunk el? Annyit amennyit eredetileg is, vagy az is csökken? Pl. egy újkorában 10 wattos akku ha elveszíti tárolókapactása 50%-át, akkor töltés közben mennyi áramot fog elhasználni?
Akkor analógiával.
Akku = tartály
Töltési kapacitás = lyuk a tartály tetején

Ahogy csökken az akku kapacitása az elhasználódás miatt úgy csökken a tartály térfogata, (mondjuk lerakódás által), ha a tartály tetején a lyuk nem csökken, akkor gyorsabban fel tudod tölteni azonos anyagárammal a kisebb térfogató tartályt.

Az akkunál azt nem tudom, hogy a töltés hatásfokát mennyire rontja az öregedést, de a tárolható kapacitás csökken. A töltés hatásfok romlás mellett áram csökkenés is lehet. Tehát az is lehet, hogy lassabban töltöd és rosszabb hatásfokkal is és akkor nem melegszik annyira. Ha a bemenő P azonos és romlik a hatások, akkor a hulladékhő mennyisége nő.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

csakb

Well-Known Member
2014. március 2.
396
651
93
Ami biztos, hogy a Priusokban nem használják ki az akkuk teljes kapacitását, hanem 40 és 80% között megy a töltés-kisütés ciklus. Ha jól tudom, az ilyen üzemeltetés egész szépen megnövelheti a pakk élettartamát a teljes töltés - teljes kisütés ciklushoz képest.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg