[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
http://www.hirado.hu/2015/02/10/kikepzokozpont-helikopterpilotaknak/

Zöldmezős oktatóközpont ....

Van még ellopni való?

Azért egy valamit ne felejts már el: egy ilyen kiképzőközpontból a legnagyobb összeget toronymagasan maguk a mindenképpen szükséges helikopterek jelentik. Nem a tantermek a drágák, meg esetleg egy árva szimulátor, ami ugyan tényleg nagy pénz, de nekünk magunknak is szükség van rá, ráadásul drága repült órák spórolhatók meg vele.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
http://www.hirado.hu/2015/02/10/kikepzokozpont-helikopterpilotaknak/
Zöldmezős oktatóközpont ....
Van még ellopni való?

Hát jól láthatóan van, ugyanis a kanadai pilótaképzésnek jelenleg is része a helikopterpilóták képzése is és azt mindenképp kifizetjük, tehát ez tisztán pénzkidobás az utolsó fillérjéig.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 663
27 831
113
Ide is berakom, mivel lehetséges pályázó:
1966165_882268858504374_1302557691249778491_o.jpg

PDF verzió: http://bit.ly/Factsheet_EC645
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
<blockquote rel="hiryu">http://www.hirado.hu/2015/02/10/kikepzokozpont-helikopterpilotaknak/
Zöldmezős oktatóközpont ....
Van még ellopni való?

Hát jól láthatóan van, ugyanis a kanadai pilótaképzésnek jelenleg is része a helikopterpilóták képzése is és azt mindenképp kifizetjük, tehát ez tisztán pénzkidobás az utolsó fillérjéig.</blockquote>

A kanadai szerződés 2018-19 tájékán lejár, úgyhogy vagy megújítjuk és újra fizethetünk érte, vagy megoldjuk itthon házilag a kiképzést. Kérdés, hogy addigra kész lehet-e az itthoni kiképzőközpont?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
<blockquote rel="szuvorov">OK! Már csak a helikopterek hiányoznak!
http://www.bumm.sk/kulfold/2015/02/10/helikopterpilotakat-kepeznenek-ki-magyarorszagon

És ki fogja kiképezni őket? Teszem fel AW-re? </blockquote>

Ilyenkor az a bevett szokás, hogy gyári berepülő vagy légierős oktatópilóták kiképezik a megrendelő által kijelölt pilótaállományt oktatói szintre, és otthon ők képezik ki a teljes állományt. Teljesen új tipus rendszeresítésekor ez is része szokott lenni a megrendelői/üzleti szerződésnek.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
<blockquote rel="hiryu">http://www.hirado.hu/2015/02/10/kikepzokozpont-helikopterpilotaknak/
Zöldmezős oktatóközpont ....
Van még ellopni való?

Hát jól láthatóan van, ugyanis a kanadai pilótaképzésnek jelenleg is része a helikopterpilóták képzése is és azt mindenképp kifizetjük, tehát ez tisztán pénzkidobás az utolsó fillérjéig.</blockquote>

Ja, elnézést, csak fél választ adtam korábban, a kanadai NFTC programban nincs magyar helikopteres képzés, egyetlen magyar pilóta kapott Kanadában helis oktatást, de Ő sem az NFTC keretében.(Air Power blog info)
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Másik lehetőség, hogy az EC645 lesz az egyedüli befutó. Ez egy elfogadható, sőt a legracionálisabb alternatíva.

Lehet, hogy (sajnos) valószínű alternatíva, de egyáltalán nem racionális, sőt, egyenesen baromság. A hadseregnek kellene az EC145-nél nagyobb szállító típus is. Szóval én kizárólag egy kéttípusos (egy könnyű és egy közepes) beszerzést tartok megfelelőnek.


Maradnak még lehetőségek. Pl. EC635/EC645 kombó. Ennek is lenne létjogosultsága.

Nem igazán látom értelmét két eltérő, de ugyanakkor méretben egymáshoz ennyire közel álló típus beszerzését. Feleslegesen bonyolítaná a logisztikát, szervizelést, stb.


Még a darabszám lehet beszédes. Legalább is abból a szempontból, hogy három felhasználó között oszlik meg. A mentőknek elméletileg 8 db helijük volt, bár a 3db Ecureuil az egy hajtómű miatt már kiesett (?). A Rendőrségnek, ha jól emlékszem öt darab forgószárnyasa van. Teljesen logikus azt feltételezni, hogy a Mentők legalább 7-8 gépet fognak kapni. A Rendőrség is minimum 3 gépre tart igényt. Tehát, minimum 10 db nem a honvédséghez kerül. Ami előny, hogy 30 db gép karbantartására, ha egy típusról van szó, már komolyabb karbantartói kapacitást is érdemes fenntartani, ami az üzemeltetés során némileg csökkentheti a költségeket.

Jó fél éve számolgattam itt, hogy hány darab kéne:
<i>"Szerintem ezeknek a szerveknek egy füst alatt mehetne EC145, a mentőknek a hét bázisra egy-egy, plusz még kettő, egy a tartalék, ha valamelyik hirtelen kiesik, egy meg arra az esetre, amikor valamelyiket épp szervizelik. A zsernyákoknak mehetne 8 darab a jelenlegiek helyére. Aztán a katasztrófavédelemnek is úgy 4-5. Meg a honvédségnek vagy 10-15 felfegyverezhető EC645T2 változat. Ez így összesen durván 40 darab lenne, mai már jelentős mennyiség. Emellé mehetne a honvédségnek még úgy szintén 10-15 szállítóheli. Én mondjuk a rámpás, nagyobb kapacitású típusokat favorizálnám mint írtam is (AW101, Mi-171, H-92), de akár az EC725 is jó, így akkor egy gyártótól lenne az összes, ez is jelenthetne némi árengedményt."</i>

Namármost, a mentőknek mindenképpen kéne 9, a rendőröknek most 8+1 van, de nem biztos, hogy kell annyi, lehet, hogy 5-6 is elég lenne. A katasztrófavédelem nem tudom, játékban van-e még. Vegyük úgy, hogy nincs. Tehát a könnyűből kéne minimum 14 darab polgári. Hogy a seregnek mennyi lenne jó könnyűből és mennyi közepesből, hááát... Nyilván minél több. :D Na de, ha összesen 30 darabot akarnak beszerezni (ez ilyen kőbe vésett szám lenne?), akkor a seregnek már csak 16 heli marad a kerete. 6 közepes, 10 könnyű? Vagy fordítva?


Ha azonban kétféle típusról beszélünk, az némileg megdobja a "rezsiköltségeket", ilyen alacsony mennyiség esetén.

A hadseregnek mindenképpen két eltérő méretű típus kéne (vagyis három, ha a valódi harcit is belevennénk...), szóval ott nem lehet ezt megspórolni. Vagyis meg lehet, de annak nagy "ára" lesz.


Nos, ez így túlzás. A Mi-17/171 a Magyar Honvédség felhasználási területén felesleges túl-potenciállal rendelkezik.

Ez már régebben is felmerül, hogy a Mi-8/17/171 túl nagy, nem tudjuk kihasználni. Én meg már akkor sem értettem, hogy ez mit jelent... Ezek ugye katonai helikopterek, katonai célokra. Leegyszerűsítve, szinte lényegtelen, hogy békeidőben menyire "kihasználhatóak". A valódi kérdés az, hogy egy háborúban mennyire lennének azok? Vagy talán a Mistralok, a T-72-esek, az esetleg beszerzendő Leók, a D-20-asok, stb. mennyire kihasználhatóak most? Szerintem nagyjából semennyire. És igen a hadsereg, a haditechnikai eszközök sokba kerülnek és nem is térülnek meg közvetlenül soha, mivel nem termelnek semmit. Mert nem is ez a feladatuk. Vagy akkor számoljuk fel a teljes Honvédséget is, mert mivel <b>jelenleg és ebben az országban</b> nincs háború, ezért csak nagyon kis mértékben lehet kihasználni a képességeit és így csak a pénzt viszi?


Én őt látnám amúgy legszívesebben itt a közepes szállító szerepben ("loptam" nomaad képét az AW101 topikból):
HH7119h.jpg
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Amennyiben 145/645 kombót veszünk, remélem, hogy T2-es lesz, nem pedig régebbi változat.

Hát azt én is nagyon remélem! A mentőknél nagyon előnyös a fenestron farokrotor a hagyományos helyett, de a hadseregnél sem hátrány éppen, ha biztonságosabb a helikopter. Ez ugyan az MD600N (NOTAR rendszer) marketinganyagából van, de szerintem ugyanúgy vonatkozik a fenestronra is: <i>"U.S. FAA, NTSB data and U.S. Army studies have shown as much as 21% of all accidents are due to tail rotor strikes and loss of tail rotor effectiveness."</i>
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 892
18 278
113
Lízing is lehet.

http://www.vg.hu/vallalatok/lizingelheti-az-allam-a-helikoptereket-is-443843
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 000
113
Ez már régebben is felmerül, hogy a Mi-8/17/171 túl nagy, nem tudjuk kihasználni. Én meg már akkor sem értettem, hogy ez mit jelent... Ezek ugye katonai helikopterek, katonai célokra. Leegyszerűsítve, szinte lényegtelen, hogy békeidőben menyire "kihasználhatóak". A valódi kérdés az, hogy egy háborúban mennyire lennének azok? Vagy talán a Mistralok, a T-72-esek, az esetleg beszerzendő Leók, a D-20-asok, stb. mennyire kihasználhatóak most? Szerintem nagyjából semennyire. És igen a hadsereg, a haditechnikai eszközök sokba kerülnek és nem is térülnek meg közvetlenül soha, mivel nem termelnek semmit. Mert nem is ez a feladatuk. Vagy akkor számoljuk fel a teljes Honvédséget is, mert mivel <b>jelenleg és ebben az országban</b> nincs háború, ezért csak nagyon kis mértékben lehet kihasználni a képességeit és így csak a pénzt viszi?

Pontosan így van. A katonai, tehát háború esetén felhasználható képességek kialakítása a cél. Mert ugye a fenti listához hozzáadhatjuk a Gripeneket is, mivel <b>momentán</b> felesleges képességekkel rendelkezik. Helyettük beszerezni vmi kiherélt ősrégi szuperszónikus típust gépágyúval és AA rakétával, oszt csókolom, az eltévedt utasszállítókhoz bőven elég az is.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 590
5 196
113
<blockquote rel="okdoki">Másik l:) ehetőség, hogy az EC645 lesz az egyedüli befutó. Ez egy elfogadható, sőt a legracionálisabb alternatíva.

Lehet, hogy (sajnos) valószínű alternatíva, de egyáltalán nem racionális, sőt, egyenesen baromság. A hadseregnek kellene az EC145-nél nagyobb szállító típus is. Szóval én kizárólag egy kéttípusos (egy könnyű és egy közepes) beszerzést tartok megfelelőnek.


Maradnak még lehetőségek. Pl. EC635/EC645 kombó. Ennek is lenne létjogosultsága.

Nem igazán látom értelmét két eltérő, de ugyanakkor méretben egymáshoz ennyire közel álló típus beszerzését. Feleslegesen bonyolítaná a logisztikát, szervizelést, stb.


Még a darabszám lehet beszédes. Legalább is abból a szempontból, hogy három felhasználó között oszlik meg. A mentőknek elméletileg 8 db helijük volt, bár a 3db Ecureuil az egy hajtómű miatt már kiesett (?). A Rendőrségnek, ha jól emlékszem öt darab forgószárnyasa van. Teljesen logikus azt feltételezni, hogy a Mentők legalább 7-8 gépet fognak kapni. A Rendőrség is minimum 3 gépre tart igényt. Tehát, minimum 10 db nem a honvédséghez kerül. Ami előny, hogy 30 db gép karbantartására, ha egy típusról van szó, már komolyabb karbantartói kapacitást is érdemes fenntartani, ami az üzemeltetés során némileg csökkentheti a költségeket.

Jó fél éve számolgattam itt, hogy hány darab kéne:
<i>"Szerintem ezeknek a szerveknek egy füst alatt mehetne EC145, a mentőknek a hét bázisra egy-egy, plusz még kettő, egy a tartalék, ha valamelyik hirtelen kiesik, egy meg arra az esetre, amikor valamelyiket épp szervizelik. A zsernyákoknak mehetne 8 darab a jelenlegiek helyére. Aztán a katasztrófavédelemnek is úgy 4-5. Meg a honvédségnek vagy 10-15 felfegyverezhető EC645T2 változat. Ez így összesen durván 40 darab lenne, mai már jelentős mennyiség. Emellé mehetne a honvédségnek még úgy szintén 10-15 szállítóheli. Én mondjuk a rámpás, nagyobb kapacitású típusokat favorizálnám mint írtam is (AW101, Mi-171, H-92), de akár az EC725 is jó, így akkor egy gyártótól lenne az összes, ez is jelenthetne némi árengedményt."</i>

Namármost, a mentőknek mindenképpen kéne 9, a rendőröknek most 8+1 van, de nem biztos, hogy kell annyi, lehet, hogy 5-6 is elég lenne. A katasztrófavédelem nem tudom, játékban van-e még. Vegyük úgy, hogy nincs. Tehát a könnyűből kéne minimum 14 darab polgári. Hogy a seregnek mennyi lenne jó könnyűből és mennyi közepesből, hááát... Nyilván minél több. :D Na de, ha összesen 30 darabot akarnak beszerezni (ez ilyen kőbe vésett szám lenne?), akkor a seregnek már csak 16 heli marad a kerete. 6 közepes, 10 könnyű? Vagy fordítva?


Ha azonban kétféle típusról beszélünk, az némileg megdobja a "rezsiköltségeket", ilyen alacsony mennyiség esetén.

A hadseregnek mindenképpen két eltérő méretű típus kéne (vagyis három, ha a valódi harcit is belevennénk...), szóval ott nem lehet ezt megspórolni. Vagyis meg lehet, de annak nagy "ára" lesz.


Nos, ez így túlzás. A Mi-17/171 a Magyar Honvédség felhasználási területén felesleges túl-potenciállal rendelkezik.

Ez már régebben is felmerül, hogy a Mi-8/17/171 túl nagy, nem tudjuk kihasználni. Én meg már akkor sem értettem, hogy ez mit jelent... Ezek ugye katonai helikopterek, katonai célokra. Leegyszerűsítve, szinte lényegtelen, hogy békeidőben menyire "kihasználhatóak". A valódi kérdés az, hogy egy háborúban mennyire lennének azok? Vagy talán a Mistralok, a T-72-esek, az esetleg beszerzendő Leók, a D-20-asok, stb. mennyire kihasználhatóak most? Szerintem nagyjából semennyire. És igen a hadsereg, a haditechnikai eszközök sokba kerülnek és nem is térülnek meg közvetlenül soha, mivel nem termelnek semmit. Mert nem is ez a feladatuk. Vagy akkor számoljuk fel a teljes Honvédséget is, mert mivel <b>jelenleg és ebben az országban</b> nincs háború, ezért csak nagyon kis mértékben lehet kihasználni a képességeit és így csak a pénzt viszi?


Én őt látnám amúgy legszívesebben itt a közepes szállító szerepben ("loptam" nomaad képét az AW101 topikból):
HH7119h.jpg



</blockquote>

A 30 darab az a maximum. A Merlinnel az a baj, hogy hihetetlenül drága. Remélem valaki meg tudta valaki magyarázni az illetékeseknek, hogy kell normális közepes, és az AW lehetséges gépei nem azok.
Az mit jelenthet, hogy még nem MERTÉK kiírni a tendert? :)
 
T

torsen

Guest
Az mit jelenthet, hogy még nem MERTÉK kiírni a tendert? :)

Pont azt, ami először eszedbe jut: nem mernek dönteni, mert nem tudják hitelesen tálalni, hisz ők maguk sem hisznek benne. Most azt mérlegelik, hogy az hoz-e több szavazatot ha kiírják, vagy az, ha nem.
 

nomaad

New Member
2014. szeptember 13.
24
0
1
@aw101
Egy pilótája dokufilmben asztmondja hogy 1 hajtómű elvesztését a gép kvázi meg se érzi ( a 3 hm az optimalizált teljesítmény leadás céljából lett kialakítva - vmint elég veszélyes manőverekre képes) .
A mezőnyben ezé a gépé a "legnagyobb" kapacitás - pl. 2 forduló helyett mondjuk 1 - így azért relativizálódik hogy milyen teljesítményhez képest lenne drága, azt gondolnám
ii. Szvsz kis pondró gazdaságunknak a tendereztetésből kifolyólag, vmi járulékos haszon azért nem jönne ám rosszkor .
Egyik gép jobb mint a másik , végre egy beszerzéssel előrébb " leszünk". ennyi
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Pontosan így van. A katonai, tehát háború esetén felhasználható képességek kialakítása a cél. Mert ugye a fenti listához hozzáadhatjuk a Gripeneket is, mivel <b>momentán</b> felesleges képességekkel rendelkezik. Helyettük beszerezni vmi kiherélt ősrégi szuperszónikus típust gépágyúval és AA rakétával, oszt csókolom, az eltévedt utasszállítókhoz bőven elég az is.

Igen, ezt kéne már megérteniük a politikusoknak is. Mert egy komoly fegyveres konfliktus/háború akár egy-két, vagy max. pár hónap alatt is simán kitörhet (mint ugye Ukrajnában is), akkor pedig már nem lesz idő új, addig rendszerben nem lévő eszközöket beszerezni és azokra kiképezni az embereket, hiába kellenének (arról nem is beszélve, hogy ha olyan ellenséggel kell harcolnunk, aki mellett valamilyen szinten kiáll mondjuk az USA, vagy más nagyhatalmak, akkor simán le is tilthatják a fegyverek és egyéb katonai eszközök eladását nekünk különféle szankciókkal, embargókkal...), hanem azzal kell boldogulni, amink már addig megvolt.




A Merlinnel az a baj, hogy hihetetlenül drága.

Nem olcsó, az biztos... De a képességei is elég komolyak.
Az ár meg, hááát... Egy "csupasz" S-70i Black Hawk (és annál kisebb helikoptert szerintem nagyon nem kéne venni közepes szállítónak) kb. 13 millió dollár:
http://www.ainonline.com/aviation-news/2010-07-05/sikorsky-s-70i-new-black-hawk-export-variant-makes-first-flight

Egy polgári változatú AW101 meg 21 millió körül van (szerintem kiindulhatunk abból, hogy a szintén "csupasz" katonai nem drágább, mint a luxus polgári):
http://www.thebillionaireshop.com/product/agustawestland/westland-aw101-vvip/

http://rotornation.com/luxury-helicopters-the-aw101-vvip/

Az esetleg beépítendő speciális eszközök, fegyverek meg valószínűleg nagyjából hasonló költséggel járnának mindkét típus esetén és persze ott a határ a csillagos ég árban.
És szerintem tud annyival többet az AW101szállítóhelikopterként, hogy megérje a felárat, pláne, hogy az USA-nak jóval kevesebb beleszólása lenne az alkatrészellátásba, stb. ha esetleg jobban összerúgnánk velük a port...

Ami még az AW101 mellett szól, ha a valóban új fejlesztésű közepes szállító helikoptereket nézzük, hogy már üzemel jó pár éve, sok tapasztalat van vele és a "gyermekbetegségeken", kezdeti konstrukciós hibákon valószínűleg túl van. Ez messze nem mondható el a többi új típusról, vagyis az NH90-ről, a Mi-38-ról és a H-92-ről (hiába a polgári változatú, relatíve régen üzemelő S-92, amire a H-92 épül, de ennek ellenére azzal is akadnak még komoly gondok).
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 000
113
<blockquote rel="ms07">Az mit jelenthet, hogy még nem MERTÉK kiírni a tendert? :)

Pont azt, ami először eszedbe jut: nem mernek dönteni, mert nem tudják hitelesen tálalni, hisz ők maguk sem hisznek benne. Most azt mérlegelik, hogy az hoz-e több szavazatot ha kiírják, vagy az, ha nem.
</blockquote>

Vagy inkább azt, ami inkább a rideg valóság: nincs rá pénz.(Talán mert nem is akarnak szánni rá..)
 

warrior

Member
2014. február 25.
170
4
18
Wolfram írta:
"És szerintem tud annyival többet az AW101szállítóhelikopterként, hogy megérje a felárat, pláne, hogy az USA-nak jóval kevesebb beleszólása lenne az alkatrészellátásba, stb. ha esetleg jobban összerúgnánk velük a port..."
Miért akarnád összerúgni velük a port? Én pl. senkivel sem szeretnék összerúgni, ám nem én ülök a parlamentben /ez sajnos a fizetésemen is látszik./
És az általad leírt AW előnyök "hogy már üzemel jó pár éve, sok tapasztalat van vele és a "gyermekbetegségeken", kezdeti konstrukciós hibákon valószínűleg túl van"- igazak a Black Hawk-ra is.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 590
5 196
113
Wolfram írta:
"És szerintem tud annyival többet az AW101szállítóhelikopterként, hogy megérje a felárat, pláne, hogy az USA-nak jóval kevesebb beleszólása lenne az alkatrészellátásba, stb. ha esetleg jobban összerúgnánk velük a port..."
Miért akarnád összerúgni velük a port? Én pl. senkivel sem szeretnék összerúgni, ám nem én ülök a parlamentben /ez sajnos a fizetésemen is látszik./
És az általad leírt AW előnyök "hogy már üzemel jó pár éve, sok tapasztalat van vele és a "gyermekbetegségeken", kezdeti konstrukciós hibákon valószínűleg túl van"- igazak a Black Hawk-ra is.

persze, hogy a Merlin, vagy a Black Hawk lenne a legjobb katonai célra. Csak a jelenlegi vezetésünknek mindkét típus nagy is és drága is...