• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

torsen

Guest
Eredetileg az MTU873 az MBT-70 programhoz készült, anno ugye azt a programot elkaszálták, és utódja lett a Leo2 illetve az M1. A Leo2-be természetesen az MTU873-as ment. Azóta ez a "standard" erőforrása a Leopard 2-nek. Az MTU883 egy későbbi terv volt, az 1980-as évek végéről. Ha jól tudom az MTU883 is volt kísérletképpen beépítve Leo2-be, de szériában maradtak a 873-asnál. A miért jó kérdés, miközben amúgy is keresik folyton a helyet például az APU részére. Én egyre tudok gondolni, hogy az MTU883 sokkal drágább lehet, mint az MTU873.

Lehet, hogy másoknak már nyilvánvaló volt, én most találtam rá a válaszra. Az A7+ban már van APU, a torony hátulján. A képeken látszik egy redőnyözött nyílás, szerintem amögött van, vagy az a hűtője, A Steyr szállítja, egy hathengeres diesel-aggregátor.

https://www.army-technology.com/projects/leopard-2-a7-main-battle-tank/
https://www.janes.com/article/39759/auxiliary-power-for-leopard-es14e5
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Lehet, hogy másoknak már nyilvánvaló volt, én most találtam rá a válaszra. Az A7+ban már van APU, a torony hátulján. A képeken látszik egy redőnyözött nyílás, szerintem amögött van, vagy az a hűtője, A Steyr szállítja, egy hathengeres diesel-aggregátor.

https://www.army-technology.com/projects/leopard-2-a7-main-battle-tank/
https://www.janes.com/article/39759/auxiliary-power-for-leopard-es14e5

Tudomásom szerint az a légkondicionálóé (mármint a torony végén elhelyezett rácsos rész).
Az APU a legtöbb esetben a Leo2-k esetében a farrészre, a jobb lánchajtó kerék felett van elhelyezve. Pont ez a probléma, ugyanis a korlátozott méretű helyre nem tudtak az első időkben kellő teljesítményű APU-t bezsúfolni. Az első időkben 7,6kW-os egység került oda, később már 17kW-osat is tudtak elhelyezni. Utóbbi kellett ahhoz, hogy például az alapvető rendszerek (elektromos toronyforgatás, rádió, elektro-optikák) mellett a légkondi is működhessen APU-ról.

Itt látható az APU a Leo2 PSO demonstrációs jármű esetében:

%20Leopard%202%20PSO_05.jpg
 
Last edited:

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Ez pedig még az 1990-es években készült kép, hogy cirka 1 méternyi hosszú hely maradna a motortérben, ha az MTU873-at EuroPowerPack-ra (MTU883) cserélnék, anno ez azért merült fel, mert akkor ide mehet(ett volna) az APU (plusz üzemanyag és/vagy légkondi, stb. mellé). Ebből végül nem lett semmi...

europowerpack.jpg
 
T

torsen

Guest
A képek alapján a zsaluzat valóban a légkondié. Mindenesetre én azt olvastam, hogy a Steyr M12 CR REX motor (2 hengeres 1070ccm) által hajtott APU került be 36kW elektromos kimenettel. És a tornyot írták, mint beépítési helyet... de már nem találom hogy hol volt. Mindenestre ez a motor-aggregátor a maga 673x481x424-es méretével lehet hogy be se férne a toronyba....keresek tovább.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
A képek alapján a zsaluzat valóban a légkondié. Mindenesetre én azt olvastam, hogy a Steyr M12 CR REX motor (2 hengeres 1070ccm) által hajtott APU került be 36kW elektromos kimenettel. És a tornyot írták, mint beépítési helyet... de már nem találom hogy hol volt. Mindenestre ez a motor-aggregátor a maga 673x481x424-es méretével lehet hogy be se férne a toronyba....keresek tovább.

Ha jól rémlik a Leo2A6M CAN esetében volt így. Annak azért volt olyan mókásan hosszú tornya, mert a torony végébe került még beépítése egy plusz rádiózavaró a mobilindítású IED-k ellen, illetve egy légkondi rendszer - az APU mellett.

Leopard-2A6M-CAN-Tank.jpg


Leopard-2A6M-CAN-Tank-2.jpg
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Ez pedig még az 1990-es években készült kép, hogy cirka 1 méternyi hosszú hely maradna a motortérben, ha az MTU873-at EuroPowerPack-ra (MTU883) cserélnék, anno ez azért merült fel, mert akkor ide mehet(ett volna) az APU (plusz üzemanyag és/vagy légkondi, stb. mellé). Ebből végül nem lett semmi...

europowerpack.jpg
Azért is érdekes,hogy a Leóba nem álltak át az MTU883ra,mert a Merkavában egész jol bevált.Merkava IV már azzal a motorral készül.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 371
7 842
113
Legutóbb még emlékeim szerint csak tervezet volt a leo2PL 1db ?protó/demonstrátor? verzióval.
Úgy olvastam hogy a programot felpőrgetni kívánják. A T-72 es modernizálását viszább fogták költségileg. Magyarán felújítás és a legszükségesebb eszközök cseréje. Az ebből is felszabaduló forrást inkább a leo2 es modernizálásábba ölik.
Egyébként (hál istenek) a németek is a maradék leo2 et modernizálják.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...Vaw1R-gS2FmvzIUjkPmxDpIx1&cshid=1554386420264
Remélem a link jó.
 
  • Tetszik
Reactions: megazez

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 417
23 617
113
Úgy olvastam hogy a programot felpőrgetni kívánják. A T-72 es modernizálását viszább fogták költségileg. Magyarán felújítás és a legszükségesebb eszközök cseréje. Az ebből is felszabaduló forrást inkább a leo2 es modernizálásábba ölik.
Egyébként (hál istenek) a németek is a maradék leo2 et modernizálják.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...Vaw1R-gS2FmvzIUjkPmxDpIx1&cshid=1554386420264
Remélem a link jó.
Jó a link, a leó2 lengyel modernizációjának hírét még a honvedelem.hu is lehozta : https://honvedelem.hu/cikk/55863_lengyelorszag_modernizalja_leopard_2_eseit
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Azért majd a használt A4-eseket magyar szinekben látni is felemelő lesz, ...de az új A7+ -ot magyar földön először beröffenteni... :rolleyes::rolleyes::rolleyes: ...azt a pillanatot nagyon-nagyon várom :)
 
  • Tetszik
Reactions: Centurio

Centurio

Well-Known Member
2018. december 10.
438
1 133
93
Azért majd a használt A4-eseket magyar szinekben látni is felemelő lesz, ...de az új A7+ -ot magyar földön először beröffenteni... :rolleyes::rolleyes::rolleyes: ...azt a pillanatot nagyon-nagyon várom :)
Meg azt amikor az egész új kóceráj kivonul a Bakonyba.:) A leók közösen törnek előre a pumákkal (vagy azzal az IFV-vel ami lesz), a haubitzek tűzcsapást mérnek az "ellenségre", a H145M támogatják őket, a H225M-ekből alászállnak a különlegesek és, hogy minden jó legyen a gripenek bombázzák az "ellent".
Na az lesz a jó látvány.:rolleyes:;)