A II. világháború (1939 - 1945)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Schurrer

Well-Known Member
2019. március 9.
1 053
792
113
@Schurrer:
Azért volt még pilóta, 1000 körüli géphez csak kellett:
https://katpol.blog.hu/2010/01/01/a_bodenplatte_hadmuvelet
@ molnibalage, Panzerfaust:
Az USAF igazi hatékonyságát a védővadászok hatótávolságának megnövekedésével kiteljesedett - pontossá/pontosabbá vált - nappali bombázások hozták meg, valóban csak 1943 után.
El is olvastad azt a cikket amit linkeltél? Megjegyzem a bodenplatte hat hónappal a normandiai partraszállás után történt, én pedig a D-Day idejéről beszéltem. Itt akkor az idézet a cikkből:
"Ennek eredményeképpen 1944 februárjában a Jagdwaffe elvesztette a rendelkezésre álló egymotoros gépeinek 33 százalékát, márciusban pedig 56,4 százalékát, februárban a pilóták 17,9, márciusban pedig 22 százalékát. A veszteségi ráta fenntarthatatlanná vált. Adolf Galland altábornagy, a Jagdwaffe parancsnoka megállapította, hogy 1944 első negyedévében ezer pilótát veszítettek, közöttük a legjobb parancsnokokat. Ez természetesen sokkal súlyosabban érintette a németeket, mint a könnyen pótolható vadászgépek elvesztése: Albert Speer és Erhard Milch erőfeszítéseinek köszönhetően a német hadiipar a szövetséges bombatámadások ellenére folyamatosan emelkedő termelési mutatókat produkált, és 1944 szeptemberében érte el teljesítményének csúcsát - több mint 3700 harci repülőgépet bocsátott ki."
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Azt is vegyük figyelembe, hogy a háború előrehaladtával a szövetséges bombázók repülőterei is egyre közelebb kerültek hozzánk, vagyis rövidebb úton tudtak ide repülni (pl.: Olaszországból). Kevesebb repülés, több bomba.

Közben a Luftwaffe is szépen felmorzsolódott, a benzin hiány is éreztette hatását (a D napon partra szálló szövetséges erőket két Bf-109 támadta?).
Ez a legenda Cornelius Ryan, A Leghosszabb Nap című konyv óta el. Azota kiderult, hogy ez nem igaz. Otthonrol meg videot is tudok adni forrásokkal.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
41 december - hadüzenet, 44 április első bombázások. Ploestit már 43-ban szórták, miután közeledett a front és szorultak vissza, és került sor erre a térségre is. Kállay 42 márciusától a hátsó udvarban a fegyverszünetről
42-ben miért nem bombáztak ? Vagy 43-ban ? Hadiállapot volt.

Mert csak a 43 januári casablancai konferencián döntöttek a szövetségesek az É-Afrika és Olaszország felől Európa déli és középső területeinek bombázásáról, de még akkor is csak terv szintjén mert nem voltak ehhez elég közeli bázisaik.
42-ben meg a szövik még a Kairó és Alexandria felé törő Rommellal voltak elfoglalva, El Alamein után csak 42 dec.-ben érték el Bengazi körnxékét, ahol a térség legészakibb területén légibázisokat tudtak építeni, ahonnan elérték D-Európát. Ploiesti kicsit délebbre van Magyarországnál, és így is épphogy elérték a nagyobb hatótávolságú Liberatorokkal 43 augusztusában, kísérővadászok nélkül és ezért hatalmas veszteségeket szenvedve (B-17 nem is vett részt a támadásban). Szicília inváziója 43 júl-aug., D-Olaszország elfoglalása 43 nov., ekkor értek olyan területre Bari és Foggia körzetében, ahol volt néhány repülőtér és olyan sík terep, ahol fél év alatt további bázisokat tudtak építeni. Innen már elérték Magyarországot és az ausztriai célpontokat, 44 tavaszától meg jöttek bombázni bennünket (is). Előtte egyszerűen nem értek el bennünket, hiába volt élő hadiállapot (mint ahogy mi üzentünk hadat 41 dec.-ben, de mi se értük el őket semmivel).
 

Schurrer

Well-Known Member
2019. március 9.
1 053
792
113
Persze. Én is láttam a számokat a csökkenő létszámról, de a majdnem 1000 gép levegőbe emeléséhez csak kellett pilóta is...
Lehet én vagyok ennyire félreérthető. Szóval akkor annyit akartam csak írni egy hsz-hez, hogy a D-Day napján kevés volt már német oldalon a képzett pilóta. Ezzel remélem egyetértesz. Na! :)
 
  • Tetszik
Reactions: migfun

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 762
14 691
113
Rengeteg vadászgép volt még a háború végén is, és baromi sokat repültek is kb. 45 április végéig, amikor az utolsó üzemanyag tartalékokat is felélték. Igazából a bombázóerők szívták meg, őket ősszel gyakorlatilag feloszlatták.

Az emberi és gépi veszteségeket tudták pótolni, de a tapasztalt pilótákat nem, a helyükre kerülő újak pedig csak gyenge kiképzést kaptak, az átvezényelt bombázópilótákból sem lettek jó vadászpilóták. A háború végére egy német vadászegységnél volt 20-30% baromi tapasztalt veterán, a maradék meg csupa zöldfülő, akik sűrűn cserélődtek... ettől függetlenül a háború legvégéig repültek, de 45 január közepétől majdnem az összes vadászt átpakolták az orosz frontra, nyugaton kb. a sugaras gépek és egy két vadászosztály marad csak, ők is inkább csak alacsonytámadásokat csináltak és velük a szövik alig találkoztak. A szovjet légierőnek viszont nagyon durva veszteségei voltak, mert minden német vadász őket ütötte.
 
  • Tetszik
Reactions: Schurrer

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 244
24 249
113
Csak szólok, hogy Magyarországot azután kezdték el bombázni, miután már német megszállás alatt voltunk. Szóval a hadüzenetünk mit sem számított. Akkor is jöttek volna, ha nincs hadüzenet.
A németek által megszállt országokat is bombázták, azokat, akik lényegében szövetségeseik voltak.
Szerintem - ez 1 nagyméretű harccselekmény része volt, indult a normandiai partraszállás, gyengíteni kellett a német haderő kelet-nyugati haderő átcsoportosításának lehetőségét. Ls. Bagration hadművelet - bár késett picit, de ugyan azt a célt szolgálta és együtt működtek. MO beleesett - helyzeténél fogva - a fekete levesbe.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 000
113
Mert csak a 43 januári casablancai konferencián döntöttek a szövetségesek az É-Afrika és Olaszország felől Európa déli és középső területeinek bombázásáról, de még akkor is csak terv szintjén mert nem voltak ehhez elég közeli bázisaik.

A Tidal Wave tervezése már márciusban megkezdődött.
A következő 43-as művelet a "Juggler" (aug. 13.) angol részről a regensburgi Messerschmidt, amerikaiak Líbia területéről indulva bombázták a Wiener Neustadt-i Messer-gyárat. Elég sikeresen, mert a darabszám a felére esett vissza.
Némi előzmény:
Az USA-GB légierők hm bombázásainak összehangolása 1941. december 22-én Washingtonban angol-amerikai részvétellel lebonyolított „Arcádia” nevű tanácskozás keretében indult el. Az ott kidolgozott „Victory-program” fogadta el a hadászati légierők közös alkalmazását és határozta meg a támadások stratégiai céljait.
Ezt követően az egyesített vk illetékes hadműveleti csoportja vette át a tervezést és a Németország elleni bombatámadások céljait az „AWPD–42” fedőnevű hadműveleti tervben rögzítették ebben a sorrendben:
1. repülőgép-összeszerelő gyárak
2. repülőgépmotor gyárak
3. tengeralattjáró-támaszpontok és hajógyárak
4. a vasúti, közlekedési hálózat
5. kőolaj, alumínium és gumiipari létesítmények
Ezek a háború végéig nem módosultak lényegesen, a hadászati bombázások nagyjából öt jelentősebb szakaszba sorolhatók.
Az első 1942. decemberig, alakult meg és vonult fel a 8. AAF a Németország elleni bombázások fő irányába. (Anglia)
A 2. szakasz 1942. decembertől (az első amcsi szórástól) 1943. júniusig a szigetekről kiindulva angol-amerikai kooprodukcióban végrehajtva.
A 3. szakasz 1943. júliustól 1944. februárig a „Big Week” kezdetéig (egy hetes támadás közel 300 géppel német célpontok ellen),
ill a második légi front megnyitását is innen, 43 nyarától datálhatjuk ez a 9. + 15. légi hadsereget jelenti. (Casablancai találkozó, februárban, "Trident")

Habár a szövetséges vezetés sikeresnek minősítette támadást utána néhány hónappal az olajfinomítók csaknem eredeti kapacitásuknak megfelelően termeltek, az amerikai légierő a 1944 április 5-ig nem is bombázta Ploeştit.
A 4. szakasz a "nagyhéttől" 1944. júniusig tartott, a befejező, ötödik felvonás a kapitulációig, cél a német (és magyar) üzemanyaggyártás, valamint vasúti, közúti közlekedés rombolása volt. Minket csak 44 április 3-tól, amikor is Budapesten a DR-t és Ferencvárost szórták, pályaudvarokat, de legalább a fele civileket érte.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 000
113
Az elso frantic joe bevetes is Debrecen koruli celok támadása volt.
A magyarországi bombázások 1944. április 3-án indultak, mikor az amerikai légierő 15. légi hadseregének 450 B–17 és B–24-ese 137 vadásszal egyetemben megérkezett Budapest fölé. Legfőbb célpontjaik ekkor a ferencvárosi pályaudvar és a fővárosi repülőgépgyárak voltak, konkrétan a Dunai Repülőgépgyár.
Magyar vadászpilóták először 44 március közepén harcoltak az amerikaiakkal, amikor azok még német célokra repültek, a Balaton északi partja fölött találkoztak, két gépet vesztettünk.
A következő jelentős támadás 1944. ápr. 13-án volt, szintén a budapesti repülőgyárak (DR, WM-Művek Repülőgépgyár), valamint a győri MW és Gépgyár volt a célpont, összesen 535 amerikai repülőgép által.
Ezután jön csak jún. 2, 14, 27, 30.
A németekkel kapcsolatban érdemes megnézni az 1943 augusztusában történt bevetést a schweinfurti csapágygyár ellen, 230 amerikai bombázó által, amelyet ez év októberében 300 géppel megismételtek.
Vagyis nem mondhatnók azt, hogy hozzá se szóltak a német területen feltalált célokhoz.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
M

molnibalage

Guest
Vagyis nem mondhatnók azt, hogy hozzá se szóltak a német területen feltalált célokhoz.
És ilyet én hol állítottam? Sehol.

A gondolatmenet arról szólt, hogy 1944 tavaszáig azért nem bombázták Mo-t, mert nem volt effektíve mivel és ok sem volt rá nagyon. A Németország és időnként más kiemelt célok ellen is úgy kaparták össze az erőket és ráadásul úgy, hogy vadászkíséret sem volt. A prioritás a UK-ben levő USAAF erőkön volt, nem a délen levőkön. Ennyi.

Ez meg az említett Francit támadások.
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Frantic
 

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 959
113
Magyarország a szovjet zónához tartozott, de ők semmilyen szinten nem voltak felkészülve stratégiai bombázásra, kínjukban már dízelmotoros bombázókat gyártottak, mert attól várták, hogy kellő hatótávja lesz.
De még a rendelkezésre álló technikához se volt megfelelő személyzet, volt, hogy összetévesztették Debrecent Budapesttel.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 368
8 533
113
Magyarország a szovjet zónához tartozott, de ők semmilyen szinten nem voltak felkészülve stratégiai bombázásra, kínjukban már dízelmotoros bombázókat gyártottak, mert attól várták, hogy kellő hatótávja lesz.
De még a rendelkezésre álló technikához se volt megfelelő személyzet, volt, hogy összetévesztették Debrecent Budapesttel.

A dízelmotorok min buktak el a repülőgépeknél?