Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 585
63 975
113
Most láttam Fülesen osztrákba egy ilyen Piaggo tuk-tukot, csak annyi különbséggel hogy zsír új volt és az oldala is tele volt napelemezve. Nem tudom mit tud és mennyi idő míg feltölt, meg tél, vagy teher esetén mi van, de ez még járható útnak tűnik esetleg. Mindig is tetszett, húsz éve majdnem hoztam egyet egy olasz roncstelepről magamnak, ismerősnek is van, azzal hordja a láda söröket haza, meg miegyebet.

07TUKTUK-image1-articleLarge-v2.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst
M

molnibalage

Guest
Opel Ampera - azert a 0,09 liter / 100 km fogyasztás elég beteg.

A videóból nem értem, hogy ezt az adatot hogyan számolták ki. Az meg csuda furcsa, hogy ha ennyi plusz tömeget hordoz és iszonyatosan komplex, akkor ez mire jó. Ráadásul úgy, hogy a belső égésű motor még generátort hajt és abból lesz áram.

Mert, ha jól értem az egész arról szól, hogy a srác kb. napi 50 km-es ingázásnál kevesebbet tolt és egyszer-kétszer bekapcsolt a generátor és akkor fogyasztott szénhidrogént.

Ennél a tisztán villamos autó is jobb.
Ez egy igen ostoba clickbait videó volt.
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
1 771
7 009
113
A videóból nem értem, hogy ezt az adatot hogyan számolták ki. Az meg csuda furcsa, hogy ha ennyi plusz tömeget hordoz és iszonyatosan komplex, akkor ez mire jó. Ráadásul úgy, hogy a belső égésű motor még generátort hajt és abból lesz áram.

Mert, ha jól értem az egész arról szól, hogy a srác kb. napi 50 km-es ingázásnál kevesebbet tolt és egyszer-kétszer bekapcsolt a generátor és akkor fogyasztott szénhidrogént.

Ennél a tisztán villamos autó is jobb.
Ez egy igen ostoba clickbait videó volt.

A hibrid autók nagyszerűen egyesítik a két eltérő technológia hátrányait.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 756
113
Írtam már nem olyan rég itt az Opel Amperáról (GM Volt). A 0.9 literes fogyasztás irreális. 40-60 km-t megy elektromosan, ha messzebbre mész akkor 7 liter körül eszik 100 km-ként.
Mi az előnye?
1. Helyben elektromos autóként tudod használni, ami jó annak aki városban vagy agglomerációban lakik.
2. Ha messzire kell menned akkor sincs baj, hiszen 5-700 km-t elmegy benzinnel és bármelyik benzin kútnál meg tudsz tankolni 5 perc alatt.
Szerintem a mai napig megállja ez a kocsi a helyét technológiailag. :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Mi történik, ha belekeményedik a sár?

Nem tudom. Amire emlékszem, hogy max. 50 mph. volt a megengedett sebesség, és problémák voltak a tapadással. Valamint arra panaszkodtak, hogy romlott a menetkomfort.
Akkor az volt a vélemény, hogy munkagépekre és kimondottan nehéz terepen mozgó célgépekre van értelme. Quadokra, ATV-kre, sziklás terepen használt terepjárókra.
 

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 743
4 487
113
Megkötötték a szerződést a Budapest-Belgrád vasút magyarországi szakaszára

MTI

Megkötötte a Budapest-Belgrád vasút magyarországi, Kelebiáig tartó szakaszának teljes körű tervezésére és kivitelezésére a CRE Konzorcium – közölte szerdán az MTI-vel az Opus Global Nyrt.


A konzorciumban a kínai vasúttársaságot képviselő China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. és China Railway Electrification Engineering Group (Magyarország) Kft., valamint az RM International Zrt. vesz részt fele-fele arányban. Utóbbi társaság az R-Kord Kft., valamint a Mészáros és Mészáros Kft. közös leányvállalata, tulajdonosa 51 százalékban az Opus, amely 295 milliárd forint bevételt vár a beruházástól a közlemény szerint.

A kivitelezési szerződés a magyar állam és a kínai Eximbank finanszírozási megállapodásával 2019 harmadik negyedévében léphet hatályba. A hitelkérelmet a kormány nevében a Pénzügyminisztérium benyújtotta a kínai hitelintézetnek. A munkálatok megkezdése a finanszírozási megállapodástól függ, onnantól számítva 5 év jut a tervezésre és kivitelezésre. A jótállási időszak további 2 év.

A csaknem 590 milliárd forint értékű beruházásra a Magyar Államvasutak és a Kínai Népköztársaság által létrehozott Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. írta ki a közbeszerzést. A jellemzően egyvágányú, 150 kilométer hosszú vasútvonal teljes egészében felújítandó, utoljára a 60-as években korszerűsítették. A meglévő és az új vágányt egyaránt óránkénti 160 kilométeres engedélyezési sebességre alakítják ki, átépítve a felsővezeték-hálózatot és a vasúti műtárgyakat is. A nyomvonal mentén több mint 100 kereszteződés, majdnem 100 kiszolgáló épület, 16 aluljáró, továbbá hidak, zajvédő falak, térvilágítások és közművek épülnek.

A beruházás a felénél is kevesebbre, 8 óráról 3,5 órára csökkenti a menetidőt a szerb és a magyar főváros között – olvasható a közleményben.
https://magyarnemzet.hu/gazdasag/me...lgrad-vasut-magyarorszagi-szakaszara-7016198/
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and blitzkrieg

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Villanyosodik a Toyota felhozatala is.

Szilárd elektrolitos akksinak mi az előnye, hogy ennyire várják ? Olcso, könnyebb, erősebb ..?

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2019/06/07/jon_a_toyota_nagy_villanyauto-offenzivaja/

Ezt találtam róla, tavalyi cikk:
https://villanyautosok.hu/2018/08/16/akkumulator-technologia-a-jovo-akkumulatorai/

Szilárd elektrolitos lítiumakkumulátor (Solid-state Lithium)

A működési elve nagyon hasonló a többi lítiumakkumulátorhoz. A lítium-ion akkumulátorban két fém elektróda és valamilyen folyékony elektrolit van. A szilárd elektrolitos akkumulátorban, ahogy a neve is mutatja, szilárd az elektrolit, az elektródák anyaga pedig lítium. A folyékony elektrolitos akkumulátorok belső ellenállásáért leginkább az elektrolit a felelős. A használatból eredő hőfejlődés is az elektrolitban keletkezik. Az elektródák a gyakorlatban nagyon közel helyezkednek el egymáshoz, és mivel a folyékony anyag nem képes mechanikailag megakadályozni azok véletlen összeérését, úgynevezett szeparátort kell a vezetők közé tenni. A szilárd elektrolitos akkumulátoroknál viszont maga az elektrolit biztosítja a mechanikai elválasztást. A szeparátor jelentős részt is kitehet egy akkumulátor térfogatából, így annak elhagyása növeli az energiasűrűséget, ami egyes becslések szerint elérheti az 1 kWh/litert is.
További előnye, hogy öregedésre egyáltalán nem hajlamos, akár több százezer teljes töltési ciklust is elbír, továbbá nem érzékeny az alacsony hőmérsékletre. Sajnos a folyékony elektrolit belső ellenállása jelenleg kisebb, mint a szilárdé, ezért kisebb az az utóbbiból kivehető teljesítmény és nagyobb a belső hőfejlődés is. Ha a kutatóknak sikerül megoldania a belső ellenállás problémáját, akkor egy ilyen szilárd elektrolittal rendelkező akkumulátor töltési ideje (természetesen megfelelően nagy teljesítményű töltőberendezés esetén) akár néhány percre is csökkenhet. Merész becslések szerint erre már 2022-ben sor kerülhet.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Kurfürst
T

torsen

Guest
A csaknem 590 milliárd forint értékű beruházásra a Magyar Államvasutak és a Kínai Népköztársaság által létrehozott Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. írta ki a közbeszerzést. A jellemzően egyvágányú, 150 kilométer hosszú vasútvonal teljes egészében felújítandó, utoljára a 60-as években korszerűsítették. A meglévő és az új vágányt egyaránt óránkénti 160 kilométeres engedélyezési sebességre alakítják ki, átépítve a felsővezeték-hálózatot és a vasúti műtárgyakat is. A nyomvonal mentén több mint 100 kereszteződés, majdnem 100 kiszolgáló épület, 16 aluljáró, továbbá hidak, zajvédő falak, térvilágítások és közművek épülnek.

A beruházás a felénél is kevesebbre, 8 óráról 3,5 órára csökkenti a menetidőt a szerb és a magyar főváros között – olvasható a közleményben.
https://magyarnemzet.hu/gazdasag/me...lgrad-vasut-magyarorszagi-szakaszara-7016198/

Valami más előnye, azon kívül, hogy a csekély személyforgalom utazási ideje megfeleződik? Ha ez volt a legfontosabb szempont (mert magyar szemmel ez szinte az egyetlen) akkor jobb lett volna a magyarországi fővonalakra, járművekre költeni ennyi pénzt. Nos hát nem ezt a pénzt mert arra a kínai nem adott volna hitelt... Pénzszivattyú a zsebünkre.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Valami más előnye, azon kívül, hogy a csekély személyforgalom utazási ideje megfeleződik? Ha ez volt a legfontosabb szempont (mert magyar szemmel ez szinte az egyetlen) akkor jobb lett volna a magyarországi fővonalakra, járművekre költeni ennyi pénzt. Nos hát nem ezt a pénzt mert arra a kínai nem adott volna hitelt... Pénzszivattyú a zsebünkre.

Tudtommal az a cél, hogy a görög kikötőkig eljusson a vasút és Magyarországon keresztül halajon át a Közép-Európa és Kína közötti áruforgalom egy része.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Bár nem autó, de elektromos jármű ez is:

https://www.origo.hu/tudomany/20190...az-elektromos-hajtas-tomeges-elterjedese.html

Hogyan változtathatja meg a kisgépes repülés világát az elektromos és hibrid hajtás egyre nagyobb szerepe, - erre kerestük a választ Németországban, az Aero Friedrichshafen kiállításon.
A szakértők szerint a zöld repülés legnagyobb előnye a csendes és – főleg - az olcsó üzemelés. Európában számos helyen a kisgépek a sportreptereket a hagyományos hajtómű zaja miatt időben korlátozottan vagy egyáltalán nem is használhatják, viszont ezekkel a gépekkel szinte már bárhol megnyílik a repülési lehetőség.

A csendes üzemmód miatt a fülkében az utasok képesek beszélni egymással, és nemcsak a fejhallgatón keresztül kommunikálhatnak.

Az olcsóbb önköltség több dologból tevődik össze, így például az elektromos motor a hagyományos motorhoz képest hozzávetőleg ötször hatékonyabb, és csak ötször annyi idő után kell nagyjavítani, mint egy hagyományos, belsőégésű hajtóművet.

Ráadásul egy ilyen repülőgép sokkal kevesebb alkatrészből áll, önsúlyként jóval kisebb haszontalan terhet kell a levegőbe emelnie és még folytathatnánk az előnyök felsorolását.