9K37 Buk / SA-11 Gadfly, 9K317 Buk-M2E / SA-17 Grizzly (Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 034
24 596
113
Valaki azt mondja meg, hogy ezek a piros és kék valamik, mi a búbánatok?
Buk-M2E-TELAR+TLL-Prototypes-MZKT-6922-1S.jpg
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 985
113
Az M2 is ennyire '80-as évek hangulatot áraszt úgy, hogy 2008-ban állt hadrendbe? Ehhez képest enyhe 1988 utánérzése van az embernek.
.
.
Ez inkább szemre 60-70-es évek szinvonala. A bal felső sarokban a steampunkos antik nyomásmérő óra és viharlámpa pedig a 20-as évek leginkább.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 034
24 596
113
.
.
Ez inkább szemre 60-70-es évek szinvonala. A bal felső sarokban a steampunkos antik nyomásmérő óra és viharlámpa pedig a 20-as évek leginkább.

A design egy dolog, a megbízhatóság, működés pedig egy másik. Sajnos régebben sokkal stabilabb, megbízhatóbb, dolgokat csináltak, mint mostanában. Tovább is bírták a gyűrődést, mégha kevésbé voltak "szépek" is. Nekem egy 24 éves magyar mosógépem van és nem cserélném le egy mai, korszerű, csili-vili nyugati mosógépre, ami anyámnak van (Bosch), mert nem igen, vagy nagyon drágán javítható fos.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 425
44 141
113
A design egy dolog, a megbízhatóság, működés pedig egy másik. Sajnos régebben sokkal stabilabb, megbízhatóbb, dolgokat csináltak, mint mostanában. Tovább is bírták a gyűrődést, mégha kevésbé voltak "szépek" is. Nekem egy 24 éves magyar mosógépem van és nem cserélném le egy mai, korszerű, csili-vili nyugati mosógépre, ami anyámnak van (Bosch), mert nem igen, vagy nagyon drágán javítható fos.
Teljes mértékben egyet értek. Azok a régies antik benyomást keltő dolgok általában jóval drágábban előállítható és megbízhatóbb dolgok, mint a sok digitális kütyü. Tegyük ezt tisztába, a digitalizáció leginkább költségcsökkentési okok/hely-tömegcsökkentés miatt terjed a HT-ban. Egy helikopternél/vadászgépnél fontos nagyon a méret/tömeg, egy szárazföldi technikánál annyira nem. Nyilván nem azt akarom mondani hogy a régi jobb abszolút mértékben mint az új, mert a digitalizáció sok tekintetben természetesen főleg a kezelők munkájának megkönnyítésében, jobb átláthatóságot és több funkciót biztosítva hoz valódi előnyöket, a tényleges harcászati paraméterek nem feltétlenül ettől függenek.
 
M

molnibalage

Guest
Teljes mértékben egyet értek. Azok a régies antik benyomást keltő dolgok általában jóval drágábban előállítható és megbízhatóbb dolgok, mint a sok digitális kütyü. Tegyük ezt tisztába, a digitalizáció leginkább költségcsökkentési okok/hely-tömegcsökkentés miatt terjed a HT-ban. Egy helikopternél/vadászgépnél fontos nagyon a méret/tömeg, egy szárazföldi technikánál annyira nem. Nyilván nem azt akarom mondani hogy a régi jobb abszolút mértékben mint az új, mert a digitalizáció sok tekintetben természetesen főleg a kezelők munkájának megkönnyítésében, jobb átláthatóságot és több funkciót biztosítva hoz valódi előnyöket, a tényleges harcászati paraméterek nem feltétlenül ettől függenek.
A tényleges harcászati paraméterek annyira függenek a kijelzőktől is, hogy a konkrétan a F-15 pilóták szóltak, hogy szart sem és a szép radar és egyéb fejlesztés, ha nem lehet a ember-gép interface szintje miatt kihasználni. Ez persze nem azt jelenti, hogy 60 colos TV kell, de azért lássuk már a különbséget a tenyérnyi és a kb. 15-18 hüvelykes képernyők közötti gyakorlati különbséget. A mechanikai igénybevételnek is sanszosan messze jobban ellenáll egy LCD, mint egy CRT technológia. Könnyebb is...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 425
44 141
113
A tényleges harcászati paraméterek annyira függenek a kijelzőktől is, hogy a konkrétan a F-15 pilóták szóltak, hogy szart sem és a szép radar és egyéb fejlesztés, ha nem lehet a ember-gép interface szintje miatt kihasználni. Ez persze nem azt jelenti, hogy 60 colos TV kell, de azért lássuk már a különbséget a tenyérnyi és a kb. 15-18 hüvelykes képernyők közötti gyakorlati különbséget. A mechanikai igénybevételnek is sanszosan messze jobban ellenáll egy LCD, mint egy CRT technológia. Könnyebb is...
Felhasználóbarátabb az új digitális technika, abban hogy megbízhatóbb én nem vagyok biztos. Könnyebb kezelni, az tény. Ott ahol a hely/tömeg nincs nagyon behatárolva(egy vadászgép nyilván nem ilyen), véleményem szerint leginkább kényelmi funkcióban tud többet adni, pláne ha jól ki van képezve a kezelő személyzet.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 985
113
A design egy dolog, a megbízhatóság, működés pedig egy másik. Sajnos régebben sokkal stabilabb, megbízhatóbb, dolgokat csináltak, mint mostanában. Tovább is bírták a gyűrődést, mégha kevésbé voltak "szépek" is. Nekem egy 24 éves magyar mosógépem van és nem cserélném le egy mai, korszerű, csili-vili nyugati mosógépre, ami anyámnak van (Bosch), mert nem igen, vagy nagyon drágán javítható fos.
.
.
Ez egy teves elmelet, ilyen alapon a "jolbevalt", "ebbenmegvananyag" kockalada is jobb auto mint egy modern Volvo vagy Audi vagy akarmi uj? A modern, kijelzös cockpit legföbb elönye, hogy az informaciok szintetizalva jelennek meg, mindig csak az latszik, ami kell, es az egy helyre összpontositva, nem szaz iranybol kell lampacskakat es nagy kerek mutatokat figyelni egyszerre. A "megbizhato jol bevalt" (=analog vagy csak primitiv szinten digitalis) technika vs. valoban modern rendszerek kerdeseben pedig maguk az oroszok mondanak velemenyt ugyanerröl azzal, hogy az ujabb M2E es M3 rendszerekben ök is igyekeznek menni a nyugaton mar reg elterjedt "kepernyös" megoldasok fele.
.
(OFF: A 24 eves Hajdu mosogepet szerintem csereljetek ki, nagy elmeny lesz, amikor az uj nem fog centrifugalas cimen ugralva körbetancolni a furdöszobaban. :) )
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 034
24 596
113
Állj!!! Tévedés! Én nem a modern dolgok ellen vagyok, szerintem is kell a fejlődés. Én nem a kijelzőkröl beszéltem, hanem a viharlámpáról. Természetesen a kijelzőknél teljesen más a helyzet (azon én is megdöbbentem), ott egyszerűen váltani kell!! mert harcászatilag a CRT nem versenyképes, viszont sokkal drágább, a javítása pedig sokszor nem célszerű. A viharlámpa nem mérvadó ilyen tekintetben.
Valószínűleg a modernebb dolgoknál az a probléma, hogy annyira ki vannak hegyezve, lekönnyítve, hogy élettartamban, javíthatóságban sehol sincsenek a régebbiekhez.

(Off: Eszem ágában sincs lecserélni a mosógépet. Mióta félre tettük, azóta már két új ment tönkre. Én a válás után reaktiváltam 10 éve és azóta is használom, ha kell magam megbütykölöm. Az enyém nem táncol sehova, teszek róla! A mostani impozáns autó csodák,még az átlagosak is szerintem annyira túl vannak bonyolítva és sokszor az átlag felhasználóknak teljesen felesleges dolgok vannak beépítve, hogy a megbízhatóságuk sokszor csapnivaló.)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 985
113
Állj!!! Tévedés! Én nem a modern dolgok ellen vagyok, szerintem is kell a fejlődés. Én nem a kijelzőkröl beszéltem, hanem a viharlámpáról. Természetesen a kijelzőknél teljesen más a helyzet (azon én is megdöbbentem), ott egyszerűen váltani kell!! mert harcászatilag a CRT nem versenyképes, viszont sokkal drágább, a javítása pedig sokszor nem célszerű. A viharlámpa nem mérvadó ilyen tekintetben.
Valószínűleg a modernebb dolgoknál az a probléma, hogy annyira ki vannak hegyezve, lekönnyítve, hogy élettartamban, javíthatóságban sehol sincsenek a régebbiekhez.
.
.
Olvasva evek ota követem a HTKA-t, tudom, hogy regi alapnick vagy itt, tehat ezzel merten tisztelettel es a piszkalas mindenfele szandeka nelkul vitatkoznek veled. De szerintem a fejlödes meg a viharlampa szinten is adott, mert a modern LED lampak kisebb fogyasztas mellett siman megbizhatobbak. Haztartasi szinten is, atalltunk a LED-ekre, azota nem kell rendszeresen itt-ott a hazban egöket cserelnem. De az orosz haditechnikaban is jön a LED, tehat itt is ök adjak meg a leghitelesebb valaszt a kerdesre, pl a T-14 Armata tank orran is ket LED fenyszoro valtotta le a a jolbevaltakat, vagy pl a Szojuz/Progressz-MSz urhajokon is lecsereltek a dokkolaskor hasznalt regi navigacios fenyeket LED-re az SFOK rendszerben.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and ghostrider

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 034
24 596
113
Értelek, igazad is van. De mint írtam, a viharlámpa nem igazán lehetett fontos nekik, mármint a tervezőknek. Viszont én is kiakadtam, hogy az igazán fontos dolgokban nem lépték meg, amit kellett volna.
Sajnos a modernség néha a pazarlással párosul, nem igazán vásárló barát, ráadásul az emberek "leépülnek" miatta, ami egyszer nagyon vissza fog ütni.

(Off: vettem egy krumpli hámozótt nagyon régen. Rá kb 10 évre vettem egy ugyanolyat agyanattól a cégtől és a minősége meg sem közeleítette a régit.)
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
A legvedelmi technika harcaszat ahogy barmely mas dolog a vilagban nem egy statikus hanem egy folytonosan valtozo fejlodo dolog. 1961 ben a radarok sok sok perccel azelott mar bemertek Powers gepet hogy az a legvedelmi raketak hatosugaraba kerult volna. Ahogy a technika es vele egyutt a harcaszat valtozott fejlodott ugy csokkent le a legvedelmi rendszerek szamara rendelkezesre allo ido ami alatt a celt fel kell deriteniuk, kovetesbe kell fogni, loelemeket megallapitani es az ideallis idopontban inditani a raketat vagy tuzelni. Mara ez odajutott hogy az alacsonyan repulo gepek kis radarkeresztmetszetu stand off raketakat inditanak melyek felderitesere befogasara masodpercek vannak. Raadasul az esetlegesen tobb iranybol egyszerre tamado celokrol meg nem is beszeltunk.

Eppen ezert minden legvedelmi komplexum gyartoja mar joideje arra torekszik hogy a leheto legjobban kizarja a dontesi folyamatokbol a rendszer leggyengebb lancszemet ami nem mas mint az ember. Az ember a leglassab eleme ennek a lancnak aminek azoka lehet faradtsag, kepzetlenseg,tulterhetlseg, felelotlenseg, stb. Donteselassu es a legnagyobb hibaszazalekkaljar rendszerszinten. Mara a korszeru rendszereknel gyakorlatilag a rendszer uzem/harc elotti beallitasa SETUP a feladata ( milyen iranykra milyen tavolsagra hany raketat milyen gyujtoval stb stb. Illetve harc kozben vetojoggal bir az az letilthatja a rendszertegy egy celrol vagy altalanossagban az egesz rendszert.

Elnezve a felveteleket a BUK legkorszerubb kezelopultjai is egy minimum ket generacioval korabbi mar tulhaladott rendszert mutatnak barmennyire is probaljak az uj kepernyokkel meg csili vili dolgokkal feldobni. Korszeru harban korszeru ellenfellel szemben csak szerencses lovesben bizhatnak ami vagy van vagy nincs. Azonban az esetek tobbsegeben csak a celpont es aldozat szerepet fogjak betolteni csakugy mint a hasonlo ( talan egy fel generacioval mar fiatalabb ) Pantsir Sziriaban ahol a legnagyobb hattertamogatas es akarat ellenere sem sikerult meg egy izraeli gepetsemleszednie ellenben forditva mar nem egy kerult veszteseglistara.

A magyar szemnek tetszik meg az osoreg KUB hoz kepest "csillaghajo" mind kepessegben mind megjelenesben azonben hogy tortenelmi hasonlattal eljek ma egy ilyen "korszeru" BUK nem lenne mas mint amikor anno a MKH Fiat CR-42 seket szerzett be amikor mar a teljesen femepitesu monoplan vadaszok ME-109 Spitfire stb karcoltak az eget mindenfele.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
A legvedelmi technika harcaszat ahogy barmely mas dolog a vilagban nem egy statikus hanem egy folytonosan valtozo fejlodo dolog. 1961 ben a radarok sok sok perccel azelott mar bemertek Powers gepet hogy az a legvedelmi raketak hatosugaraba kerult volna. Ahogy a technika es vele egyutt a harcaszat valtozott fejlodott ugy csokkent le a legvedelmi rendszerek szamara rendelkezesre allo ido ami alatt a celt fel kell deriteniuk, kovetesbe kell fogni, loelemeket megallapitani es az ideallis idopontban inditani a raketat vagy tuzelni. Mara ez odajutott hogy az alacsonyan repulo gepek kis radarkeresztmetszetu stand off raketakat inditanak melyek felderitesere befogasara masodpercek vannak. Raadasul az esetlegesen tobb iranybol egyszerre tamado celokrol meg nem is beszeltunk.

Eppen ezert minden legvedelmi komplexum gyartoja mar joideje arra torekszik hogy a leheto legjobban kizarja a dontesi folyamatokbol a rendszer leggyengebb lancszemet ami nem mas mint az ember. Az ember a leglassab eleme ennek a lancnak aminek azoka lehet faradtsag, kepzetlenseg,tulterhetlseg, felelotlenseg, stb. Donteselassu es a legnagyobb hibaszazalekkaljar rendszerszinten. Mara a korszeru rendszereknel gyakorlatilag a rendszer uzem/harc elotti beallitasa SETUP a feladata ( milyen iranykra milyen tavolsagra hany raketat milyen gyujtoval stb stb. Illetve harc kozben vetojoggal bir az az letilthatja a rendszertegy egy celrol vagy altalanossagban az egesz rendszert.

Elnezve a felveteleket a BUK legkorszerubb kezelopultjai is egy minimum ket generacioval korabbi mar tulhaladott rendszert mutatnak barmennyire is probaljak az uj kepernyokkel meg csili vili dolgokkal feldobni. Korszeru harban korszeru ellenfellel szemben csak szerencses lovesben bizhatnak ami vagy van vagy nincs. Azonban az esetek tobbsegeben csak a celpont es aldozat szerepet fogjak betolteni csakugy mint a hasonlo ( talan egy fel generacioval mar fiatalabb ) Pantsir Sziriaban ahol a legnagyobb hattertamogatas es akarat ellenere sem sikerult meg egy izraeli gepetsemleszednie ellenben forditva mar nem egy kerult veszteseglistara.

A magyar szemnek tetszik meg az osoreg KUB hoz kepest "csillaghajo" mind kepessegben mind megjelenesben azonben hogy tortenelmi hasonlattal eljek ma egy ilyen "korszeru" BUK nem lenne mas mint amikor anno a MKH Fiat CR-42 seket szerzett be amikor mar a teljesen femepitesu monoplan vadaszok ME-109 Spitfire stb karcoltak az eget mindenfele.
A Pancírnak nem a repülőgépek lelövöldözése a fő dolga.
 
  • Tetszik
Reactions: boki

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
A Pancírnak nem a repülőgépek lelövöldözése a fő dolga.

Ez teny de szerintem azt is le kell tudnia loni ha elegkozel jon. Azonban a fo feladatat a kulonbozo iranyitott lovedekek robotrepulogepek stb sem tudja ellatni. Legfobb problemaja a "szokasos" gyenge elektronika. A szirek mer 2012 ben (ha jol emlekszem ) teszteltek a Pantsir felderito radarjat egy ESZAK KOREAI zavarorendszerrel szemben ami a Pantsirt gyar=korlatilag kikapcsolta a harcbol.

Az oroszok maguk is nem veletlen dolgoztak a rendszer tovabbfejlesztesen novelve a scanning rate-et ezaltal biztositve gyorsabb reagalast azonban az alacsony radarkeresztmetszetu plane lassu celpintokkal tovabbra is hadilabon allnak es akkor az ellektronikus ellentevekenyseggel szembeni ellenallasrol nem beszeltunk.

Nagyon ugy nez ki hogy a gepagyu egy elhibazott dontes volt. Maga a platform nem tud olyan stabilitast adni amivel a megfelelo pontossag elerheto meg letalpalt allapotban sem.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 034
24 596
113
Dinamo már megbocsáss, de iszonyatos tévedésekben leledzel, látszik, hogy csak felszinesen ismered. A végkövetkeztetéseid pedig egy dilettánsé. Annyira egysikú és gyermeteg, hogy még vitatkozni sem érdemes veled.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Dinamo már megbocsáss, de iszonyatos tévedésekben leledzel, látszik, hogy csak felszinesen ismered. A végkövetkeztetéseid pedig egy dilettánsé. Annyira egysikú és gyermeteg, hogy még vitatkozni sem érdemes veled.


100% szemelyeskedes NULLA erv.

Gratula !!!

Azert en orelnek ha a szemelyeskedes mellett par ervet is betennel. Tudod csak hogy elmondhassuk hogy ez egy szakmai oldal. Szoval mi azamivel nem ertesz egyet es miert ?
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 034
24 596
113
Veled NEM! Régen már megírtam, tartom is hozzá magamat! A hozzászólásaimat olvasd végig, van benne elég sok érv és tény.
 
M

molnibalage

Guest
A legvedelmi technika harcaszat ahogy barmely mas dolog a vilagban nem egy statikus hanem egy folytonosan valtozo fejlodo dolog. 1961 ben a radarok sok sok perccel azelott mar bemertek Powers gepet hogy az a legvedelmi raketak hatosugaraba kerult volna. Ahogy a technika es vele egyutt a harcaszat valtozott fejlodott ugy csokkent le a legvedelmi rendszerek szamara rendelkezesre allo ido ami alatt a celt fel kell deriteniuk, kovetesbe kell fogni, loelemeket megallapitani es az ideallis idopontban inditani a raketat vagy tuzelni.
Ez így generálisan nagyon nem igaz.
Egyrészt, mert eleve megnőtt az alap Dvinához képest a Volhov és Vega által is a HMZ és a hozzá tartozó felderítő radarok zavarás nélkül messze korábban találták meg a célokat. A radarok egyre erősebbek lettek, a rakéta kinematikai HMZ is nőtt, a célpontok sebessége ehhez képest az AGM-28 és AGM-69-et leszámítva konstant marad. A realitás a M1.0 körüli max sebesség volt.

Az alacsonyan repülő célok hoztak először változást a reakció idő terén, de attól fogva, hogy földháttérben is tudtak dolgozni radarok, akkor ott az alacsonyan repülés önmagában nem segít. Egy Sz-300PMU osztályt felvágva az első budai hegytetőre, ami nyugat felé szabad kilátással bír, lehet próbálkozni az alacsonyan repüléssel, csak túl sok foganatja nem lesz, ameddig a célt nem takarja ki semmi, mert így a horizont nem nagyon fogja, ha NY-DNY felől érkezik Ez volt 30+ éve.

Mara ez odajutott hogy az alacsonyan repulo gepek kis radarkeresztmetszetu stand off raketakat inditanak melyek felderitesere befogasara masodpercek vannak. Raadasul az esetlegesen tobb iranybol egyszerre tamado celokrol meg nem is beszeltunk.
Hát, alacsonyan repülést 1991 ODS első hete óta senki nem adta elő. Persze lehetséges, csak a stealth mellett eddig kvázi feleslegesség vált. A stealth lényege, hogy úgy csökkenti az felderítési távolságot, hogy nem kell repülési profilban akkora korlátokat tenni. Nem a domborzat a mérvadó, a hatótávolságot sem kell durván beáldozni.

Eppen ezert minden legvedelmi komplexum gyartoja mar joideje arra torekszik hogy a leheto legjobban kizarja a dontesi folyamatokbol a rendszer leggyengebb lancszemet ami nem mas mint az ember.
A kizárás erős szó, mert az ember határozza meg azt, hogy mire és hogyan dolgozzon a rendszer. Lásd a Patriot leírását a HTÖ-ben. Ebben valós időben is bele lehet nyúlni, csak egy ponton túl inkább nem szabad, mert a hibás döntés aránya egyre veszélyesebb, ha nincs idő gondolkodni. De ettől nincs kizárva az ember. Az AVR-nél is magyaráztam, hogy mi a különbség az automatizált és automatikus szavak között.

Az ember a leglassab eleme ennek a lancnak aminek azoka lehet faradtsag, kepzetlenseg,tulterhetlseg, felelotlenseg, stb. Donteselassu es a legnagyobb hibaszazalekkaljar rendszerszinten. Mara a korszeru rendszereknel gyakorlatilag a rendszer uzem/harc elotti beallitasa SETUP a feladata ( milyen iranykra milyen tavolsagra hany raketat milyen gyujtoval stb stb. Illetve harc kozben vetojoggal bir az az letilthatja a rendszertegy egy celrol vagy altalanossagban az egesz rendszert.
Tehát nincs kizárva az ember, csak a hosszú döntési lánc egyes elemeinél kivehető és a pre-definiált elem marad ment és az ember csak a folyamat legvégén tilthat le dolgokat, ha úgy érzi szükséges, pl. téves IFF miatt. Vagy mert nem várja el, hogy a rakéta húzzon már bele akkora G-t, amit nem tud. Lásd a jemeni ABM műveletet, amikor a Patriot osztály mögé lőttek. Hpasp ezt is bemutatta.
Elnezve a felveteleket a BUK legkorszerubb kezelopultjai is egy minimum ket generacioval korabbi mar tulhaladott rendszert mutatnak barmennyire is probaljak az uj kepernyokkel meg csili vili dolgokkal feldobni.
Az M2 export és M3 esetén nem ezt látom.

Korszeru harban korszeru ellenfellel szemben csak szerencses lovesben bizhatnak ami vagy van vagy nincs. Azonban az esetek tobbsegeben csak a celpont es aldozat szerepet fogjak betolteni csakugy mint a hasonlo ( talan egy fel generacioval mar fiatalabb ) Pantsir Sziriaban ahol a legnagyobb hattertamogatas es akarat ellenere sem sikerult meg egy izraeli gepetsemleszednie ellenben forditva mar nem egy kerult veszteseglistara.
És ki mondta, hogy a Pancír HMZ-jében valaha is járt egyetlen IAF gép is...? Vagy van forrásod, radar tracked erre? Mert azt sem lehet tudni, hogy egyáltalán hány céljel volt összesen a támadások során, hogy hány gép indított hány fals célt és csapásmérő fegyvert.

A magyar szemnek tetszik meg az osoreg KUB hoz kepest "csillaghajo" mind kepessegben mind megjelenesben azonben hogy tortenelmi hasonlattal eljek ma egy ilyen "korszeru" BUK nem lenne mas mint amikor anno a MKH Fiat CR-42 seket szerzett be amikor mar a teljesen femepitesu monoplan vadaszok ME-109 Spitfire stb karcoltak az eget mindenfele.
Most az M2 exoport változatáról beszélsz vagy az M3-ról?

Veled NEM! Régen már megírtam, tartom is hozzá magamat! A hozzászólásaimat olvasd végig, van benne elég sok érv és tény.
Melyikeket?
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 034
24 596
113
Molni! Te meg válaszoltál mindent. Dinamo meg azt olvassa, amelyiket akarja. Innentől én nem foglalkozom vele.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
"molnibalage, post: 566833, member: 31"]Ez így generálisan nagyon nem igaz.
Egyrészt, mert eleve megnőtt az alap Dvinához képest a Volhov és Vega által is a HMZ és a hozzá tartozó felderítő radarok zavarás nélkül messze korábban találták meg a célokat. A radarok egyre erősebbek lettek, a rakéta kinematikai HMZ is nőtt, a célpontok sebessége ehhez képest az AGM-28 és AGM-69-et leszámítva konstant marad. A realitás a M1.0 körüli max sebesség volt.

"Az alacsonyan repülő célok hoztak először változást a reakció idő terén, de attól fogva, hogy földháttérben is tudtak dolgozni radarok, akkor ott az alacsonyan repülés önmagában nem segít. Egy Sz-300PMU osztályt felvágva az első budai hegytetőre, ami nyugat felé szabad kilátással bír, lehet próbálkozni az alacsonyan repüléssel, csak túl sok foganatja nem lesz, ameddig a célt nem takarja ki semmi, mert így a horizont nem nagyon fogja, ha NY-DNY felől érkezik Ez volt 30+ éve."


Mar hogy ne segitene !!!! Eloszor is nincs tavolfederito radar kontakt az az nem tudja a lerak egyseg hogy mikor honnan mekkora ellen jon. Masodszor pedig ez a Budai hegytetos dolog sem olyan "magic potion" amilyennek tunik. Legvedelem szempontjabol a legidealisabb a tenger. Lapos , nincs terepakadaly nem tud az ellen elbujni. De meg igy is max 40 km korul van egy vadaszgep meretu cel felderitese . Ha csak kis par tiz meteres dombocskak vannak a radar es a cel kozott akkor mar ez a tavolsag is jelentosen csokken. Marpedig a Dunantulon nem hogy dombok de hegyek volgyek vannak. Idealis a bujkalasra es a meglepetesre. Emlekszel arra a gyakorlatra meg MN idejen amelyiknek az eredmenyet toroltek ? Arra gondolok amikor a SZU-22 sek funivoban leptek meg a lerakosokat akiknek egy arva befogast nem sikerult osszehozniuk csak a kabin felett elhuzo gepekre tudtak razni az okluket.

Ma ennel lerak szempontbol sokkal rosszabba helyzet mert nem csak hogy a csapasmero gep kepes alacsonyan bujkalva repulni de a fegyverzete is stand off raadasul alacsony radarkeresztmetszeu es manoverezo. A reakcio ido olyan szinten lecsokkent hogy az emberi bevatkozas es donteshozatal gyakorlatilag garantalt vereseggel er fel.


"Hát, alacsonyan repülést 1991 ODS első hete óta senki nem adta elő. Persze lehetséges, csak a stealth mellett eddig kvázi feleslegesség vált. A stealth lényege, hogy úgy csökkenti az felderítési távolságot, hogy nem kell repülési profilban akkora korlátokat tenni. Nem a domborzat a mérvadó, a hatótávolságot sem kell durván beáldozni."

Ne feleddhogy korszeru integralt legvedelem ellen meg nem merettetett meg a stelth technologia raadasul ezzel a lopakodassal csak a gepek egy tort resze rendelkezik..
Meg ma is nem lopakodo gepek bizony a radarhorizont ala sulyednek csapasmeres elott hogy se a vadaszok se a lerakosok ne tudjak honnan mikor hanyan jonnek . Az izraeli gepek is a terep fedezetet kihasznalva repulnek es mernek csapast meg ma is.

"A kizárás erős szó, mert az ember határozza meg azt, hogy mire és hogyan dolgozzon a rendszer. Lásd a Patriot leírását a HTÖ-ben. Ebben valós időben is bele lehet nyúlni, csak egy ponton túl inkább nem szabad, mert a hibás döntés aránya egyre veszélyesebb, ha nincs idő gondolkodni. De ettől nincs kizárva az ember. Az AVR-nél is magyaráztam, hogy mi a különbség az automatizált és automatikus szavak között."

Nem azt mondtam hogy az ember ki van zarva hanem hogy a tenyleges harcfeladat kozben mar csak hatraltat. Az elejen beallitja a rendszert mit hogyan honnan mivel stb aztan eldonti hogy manual vagy automata uzemmodban vagy felautomata dolgozik. Ha a celok szama lehetove teszi akkor manualisan is mukodik a dolog csak eppen nincs garancia arra hogy mikozben egy 40-60 km re levo celponttal foglalkozol akkor nem fog felbukkanni egy alacsonyan feled repulo salvo amire igy mar nincs idod ugy radolgozni hogy mind leszedd. Ott az ember de mar csak beallit es felugyel.


Tehát nincs kizárva az ember, csak a hosszú döntési lánc egyes elemeinél kivehető és a pre-definiált elem marad ment és az ember csak a folyamat legvégén tilthat le dolgokat, ha úgy érzi szükséges, pl. téves IFF miatt. Vagy mert nem várja el, hogy a rakéta húzzon már bele akkora G-t, amit nem tud. Lásd a jemeni ABM műveletet, amikor a Patriot osztály mögé lőttek. Hpasp ezt is bemutatta.


Ez igy van

Az M2 export és M3 esetén nem ezt látom.

És ki mondta, hogy a Pancír HMZ-jében valaha is járt egyetlen IAF gép is...? Vagy van forrásod, radar tracked erre? Mert azt sem lehet tudni, hogy egyáltalán hány céljel volt összesen a támadások során, hogy hány gép indított hány fals célt és csapásmérő fegyvert.


Nem ezt kell nezni mert egyreszt nem tudjuk masreszt meg jelen esetben nem ez a legfontosabb. A lenyeg hogy az IAF semmisitett e meg Pantsir inditokat IGEN/NEM es a PANTSIR inditok semmisitettek e meg IAF gepeket IGEN/NEM. De mivel a lerak egy rendszer es nem egyegy fegyver vagy indito igy a kerdes ugy lenne helyes hogy a szir legvedelem mire volt kepes az IAF ellen es forditva. Ebbol meg az latszik hogy BUK PANTSIR NYEVA S-300 ide vagy oda de egy szerencses lelovesen kivul az IAF gepek azt es akkor tesznek amit ok akarnak.

Most az M2 exoport változatáról beszélsz vagy az M3-ról?

Van kulonbseg HMI szempontjabol ? Mert ha megnoveltek a hatotavot meg tobb celcsatorna stb stb de a dontesihozatal tovabbra is emberfuggo akkor nem igazan van kulonbseg.


Az erthetoseg szempontjabol egyszeruen. A legvedelmi raketakkal valo harc mara oda jutott mint anno a legvedelmi gepagyukkal valo harc. Volt ido amikor a celzast tuzelest helyesbitest kezzel szemmel vegeztek majd a celok sebessegenek manoverezokepessegenek novekedese miatt ezt felvaltottak az automata rendszerek emberi felugyelettel. Itt tart ma a lerak is. Lehet "emberkedni" de akkor lassu leszel es halott.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat