JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 169
113
Na vissza a Gripen témához (és elnézést a sorozatos offokért).

Ha valami igazán indokolatlan a svájci újraindított tenderen, az a Super Hornet, mellyel szinte muszájból indul a Boeing, de nem egy kimondott sikertörténet, ha az exportot is nézzük.
A US Navy rendelése ugyanis kissé felülről vezérelt volt, kezdve az F-14D gépek igen gyors szanálásától az ismert design hibák ellenére rekord gyorsasággal végig vert rendszeresítésig.
Minden más Super Hornet variáns csak koncepció, nem lett még átültetve a gyakorlatba.

A Typhoon érdekes kérdés, nekem úgy fest, hogy kissé kifújt a téma. Független attól, hogy a típus még bőséges fejlesztési tartalékkal rendelkezik, minden egyes komponensét tekintve, valahogy mintha megállni látszana a projekt.
A Rafale évek óta magában hordozza a drasztikus továbbfejleszthetőség ígéretét, de kevés van belőle, túl drága, a franciák beszorultak a kis darabszám, magas költségek problémakörbe, nem tudnak vele erőből megjelenni sehol.

A Gripen E egy vadonat új gép. Amit az ígér, simán megfelelne a svájci igényeknek, de az a baj, hogy rá lehet sütni a bélyeget, hogy nincs még belőle széria példány.

Az F-35A az igazi előremenekülés. Progresszív dizájn, de ismertek a fejlesztési hibái, viszont valódi nagy számok állnak a gép mögött. 400 darabot legyártottak már, ezzel lényegében közelítenek a Super Hornet és a Tyyphoon darabszámához, de egy generációval fejlettebb technikával.
Svájc esetében az alacsony észlelhetőség nem releváns, de a járulékos előnyök igen. A gép jól gyorsul, sokáig képes őrjáratozni, manőverezőképessége az ottani F/A-18C/D gépekével azonos, ha nem jobb.
Ezen a téren előreláthatólag csak a SH lóg ki, a többi gép is hozza ezeket a paramétereket, bár az F-35A esetében külön érdekes, hogy svájci szempontból fontos azonnal rendelkezésre álló manőverkészség is megvan, nincsenek kezdeti limitációk.

A Gripen E egybőli kizárása szerintem szakmailag teljesen indokolatlan, erősen politikai jellegű.
Viszont szemben az F-35A-val, az avionika és az EW színvonal némiképp a repülési jellemzők rovására alakult (vagyis egyelőre ígérkezik), a kimagasló elektronikai képességek szükségessége elképzelhető, hogy vitatható Svájc esetében.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 434
113
Na vissza a Gripen témához (és elnézést a sorozatos offokért).

Ha valami igazán indokolatlan a svájci újraindított tenderen, az a Super Hornet, mellyel szinte muszájból indul a Boeing, de nem egy kimondott sikertörténet, ha az exportot is nézzük.
A US Navy rendelése ugyanis kissé felülről vezérelt volt, kezdve az F-14D gépek igen gyors szanálásától az ismert design hibák ellenére rekord gyorsasággal végig vert rendszeresítésig.
Minden más Super Hornet variáns csak koncepció, nem lett még átültetve a gyakorlatba.

A Typhoon érdekes kérdés, nekem úgy fest, hogy kissé kifújt a téma. Független attól, hogy a típus még bőséges fejlesztési tartalékkal rendelkezik, minden egyes komponensét tekintve, valahogy mintha megállni látszana a projekt.
A Rafale évek óta magában hordozza a drasztikus továbbfejleszthetőség ígéretét, de kevés van belőle, túl drága, a franciák beszorultak a kis darabszám, magas költségek problémakörbe, nem tudnak vele erőből megjelenni sehol.

A Gripen E egy vadonat új gép. Amit az ígér, simán megfelelne a svájci igényeknek, de az a baj, hogy rá lehet sütni a bélyeget, hogy nincs még belőle széria példány.

Az F-35A az igazi előremenekülés. Progresszív dizájn, de ismertek a fejlesztési hibái, viszont valódi nagy számok állnak a gép mögött. 400 darabot legyártottak már, ezzel lényegében közelítenek a Super Hornet és a Tyyphoon darabszámához, de egy generációval fejlettebb technikával.
Svájc esetében az alacsony észlelhetőség nem releváns, de a járulékos előnyök igen. A gép jól gyorsul, sokáig képes őrjáratozni, manőverezőképessége az ottani F/A-18C/D gépekével azonos, ha nem jobb.
Ezen a téren előreláthatólag csak a SH lóg ki, a többi gép is hozza ezeket a paramétereket, bár az F-35A esetében külön érdekes, hogy svájci szempontból fontos azonnal rendelkezésre álló manőverkészség is megvan, nincsenek kezdeti limitációk.

A Gripen E egybőli kizárása szerintem szakmailag teljesen indokolatlan, erősen politikai jellegű.
Viszont szemben az F-35A-val, az avionika és az EW színvonal némiképp a repülési jellemzők rovására alakult (vagyis egyelőre ígérkezik), a kimagasló elektronikai képességek szükségessége elképzelhető, hogy vitatható Svájc esetében.
Nekem ebből a cikkből az jön le, hogy ez inkább arról szólt, hogy a svédek berágtak. Azok után, hogy megnyerték az előző tendert, lehetetlen feladat elé állítják őket azzal, hogy vagy a tesztelések alatt álló E-t viszik el (aminek a fejlesztésénél a svájciak igényét is figyelembe vették), vagy a már nem mai konstrukciójú C-t, ami nem igazán tisztességes, ha az F35-tel kell versenyezni.
Nem tudom, hogy tárgyaltak-e egy esetleges késleltetett bemutatóról az E miatt, de a svájciak nem azok az alkudozós fajta.
Kíváncsi leszek, hogy ezek után akar vagy tud-e a Saab kártérítési igényt benyújtani, de ha nem nyernek, akkor
Elvileg azt írták, hogy a 2019 januári ajánlatuk áll, csak a C-vel nem akarnak beszállni a "ki tud nagyobbat kamuzni az 5 év múlva rendelkezésre álló gépükkel kapcsolatban" versenybe.
Szerintem a svájciak részéről az lenne a minimum, hogy bevárják az E-t.
 
M

molnibalage

Guest
Elvileg azt írták, hogy a 2019 januári ajánlatuk áll, csak a C-vel nem akarnak beszállni a "ki tud nagyobbat kamuzni az 5 év múlva rendelkezésre álló gépükkel kapcsolatban" versenybe.
Ez a komment annak fényében megmosolyogtató, hogy emlékeim szerint a pontozásos rendszer végeredményét ismertették és a meglevő Hornet gépek több területen magasabb pontszámot kapott, mint az C Gripen.

A Rafale-nak semmit nem kellett kamuznia, mert hardveresen több téren is mindig a C Gripen felett volt. Pl. ESA alapú radar, MAWS is van rajta tudtommal, meg talán IRST is, de bevallom fejből annyira nem ismerem a gépet, de pusztán képesség oldalról nem kell kamuzni ott semmit. Az ára az más tészta.

Szerintem a svájciak részéről az lenne a minimum, hogy bevárják az E-t.
Ez kb. olyan szintű duma, mintha a Microsoft beszólna a SONY-nak, hogy teeeee, naaaaaaaaaaaaa várjátok meg már a PS5-tel az új XBOX-ot. Te magad előtt látod ezt? Szerinted erről szól a piaci verseny...? A megrendelőnek kell a vásárló elvárásait teljesíteni. Időre.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 434
113
Ez kb. olyan szintű duma, mintha a Microsoft beszólna a SONY-nak, hogy teeeee, naaaaaaaaaaaaa várjátok meg már a PS5-tel az új XBOX-ot. Te magad előtt látod ezt? Szerinted erről szól a piaci verseny...? A megrendelőnek kell a vásárló elvárásait teljesíteni. Időre.
Szerintem akkor ezt most gondold végig még egyszer. Ki kinek a versenytársa? A Saab nem versenytársa a svájci államnak, míg a Sony a Microsoftnak az.
A svájciak bármikor dönthetnek úgy, hogy a pályázati határidőt kitolják, mondjuk egy fél-1 évvel, még ha a szállítási határidőkhöz nem is nyúl.
Ha kérvényez is ilyet egyáltalán a Saab, akkor nem a Boeingnek vagy a Lockheednek fogja címezni, hanem a svájci tender kiírónak.
Nem egyszer láttunk már ilyet. Pl, elég ha csak az indiaiak baszakodására gondolunk, bármilyen haditechnikai eszközzel kapcsolatban.
Különben szerintem nem véletlen az E felgyorsított fejlesztési tempója sem. Ok, hogy a svédek, és a brazilok is mihamarabb használni akarják a gépeket, de a svájci ügy miatt sokkal fontosabb.
Ami pedig a magasabb pontszámokat illeti. A meglévő gépek simán tudnak magasabb pontokat hozni egyes területeken még akár az F-35-ösökkel (vagy bármelyik pályázóval) szemben is, de valahogy csak kijött nyertesnek a Gripen, nem?
Nem tudom, hogy milyen volt az eredeti kiírás, hogy mit szavatoltak a kiírók, de általános esetben egy ilyen megnyert, és lemondott tender után a nemzetközi partner simán nyújthat be kártérítést.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem akkor ezt most gondold végig még egyszer. Ki kinek a versenytársa? A Saab nem versenytársa a svájci államnak, míg a Sony a Microsoftnak az.
A svájciak bármikor dönthetnek úgy, hogy a pályázati határidőt kitolják, mondjuk egy fél-1 évvel, még ha a szállítási határidőkhöz nem is nyúl.
Ha kérvényez is ilyet egyáltalán a Saab, akkor nem a Boeingnek vagy a Lockheednek fogja címezni, hanem a svájci tender kiírónak.
Nem egyszer láttunk már ilyet. Pl, elég ha csak az indiaiak baszakodására gondolunk, bármilyen haditechnikai eszközzel kapcsolatban.
Különben szerintem nem véletlen az E felgyorsított fejlesztési tempója sem. Ok, hogy a svédek, és a brazilok is mihamarabb használni akarják a gépeket, de a svájci ügy miatt sokkal fontosabb.
Ami pedig a magasabb pontszámokat illeti. A meglévő gépek simán tudnak magasabb pontokat hozni egyes területeken még akár az F-35-ösökkel (vagy bármelyik pályázóval) szemben is, de valahogy csak kijött nyertesnek a Gripen, nem?
Nem tudom, hogy milyen volt az eredeti kiírás, hogy mit szavatoltak a kiírók, de általános esetben egy ilyen megnyert, és lemondott tender után a nemzetközi partner simán nyújthat be kártérítést.
A svájci nemzetbiztonsági érdekek nem igazodnak a SAAB fejlesztési és gyártási ütemtervéhez? IJ...
Eleve azt sem értettem, hogy milyen alapon kéne kártérítést fizetni Svájcnak a SAAB-nak...?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 434
113
A svájci nemzetbiztonsági érdekek nem igazodnak a SAAB fejlesztési és gyártási ütemtervéhez? IJ...
Eleve azt sem értettem, hogy milyen alapon kéne kártérítést fizetni Svájcnak a SAAB-nak...?
Hát ezért:
Article 44
Financial liabilities when tendering is cancelled

1. In a case of cancellation of tendering not due to the fault of tenderers, the party calling for tenders shall be responsible to compensate tenderers for their costs of participation in the tendering on the basis of the current State regime and cost levels, except in a case where the tendering was cancelled because no tenderer satisfied the requirements of the tender invitation documents.

Itt súlyosbító körülmény, hogy egy már megnyert és kihirdetett tenderről volt/van szó.
Ilyenkor az elmaradt profit miatt is lehet reklamálni...Hogy ebből lesz-e valami, az már az illetékes bíróságon fog eldőlni.
Amennyiben az eredeti kiírásban szerepelt a visszavonás lehetősége, akkor más lehet a helyzet, de az alap esetben is a Saab tenderrel kapcsolatos költségeit térítenie kell a svájciaknak. Milyen költségek lehetnek? A tender csomag költségei, egyedi fejlesztések (amit a svájciak kértek) befektetett munkaórái, utazási költségek, stb.
 
M

molnibalage

Guest
Hát ezért:
Article 44
Financial liabilities when tendering is cancelled

1. In a case of cancellation of tendering not due to the fault of tenderers, the party calling for tenders shall be responsible to compensate tenderers for their costs of participation in the tendering on the basis of the current State regime and cost levels, except in a case where the tendering was cancelled because no tenderer satisfied the requirements of the tender invitation documents.
Te itt nem kártérítésről írtál, hanem költség megtérítésről. A költség kompenzáció és kártérítés nálad azonos fogalmak? Hm....

A leírásod alapján nekem az jött le, hogy SAAB-nak fizessenek azért, mert nem gyártanak le X gépet, amit ők úgy hittek, hogy fognak.

Ilyenkor az elmaradt profit miatt is lehet reklamálni...Hogy ebből lesz-e valami, az már az illetékes bíróságon fog eldőlni.
tségek, stb.
Lám, akkor most nálad is külön van? Mert a linkel 1. pontnak meg kellett történnie. Az, amit lentebb írsz, azt hívják kockázatnak...
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 985
113
A svájci nemzetbiztonsági érdekek nem igazodnak a SAAB fejlesztési és gyártási ütemtervéhez? IJ...
Eleve azt sem értettem, hogy milyen alapon kéne kártérítést fizetni Svájcnak a SAAB-nak...?
.
.
- Svajcot az elmult evszazadokban senki se tamadta meg, ugy sem, hogy ket vilaghaboru is körbevette öket.
- Jelenleg sincs senki a tervezett vadaszgepek hatosugaran belul vagy kivul, aki teruleti vagy barmilyen haboruhoz vezetö követelessel elne Svajccal szemben.
- epp ezert egetö nemzetbiztonsagi kenyszerröl kar beszelni
- a svajciak minimum cserbenhagytak a svedeket mar egyszer Gripen temaban. A megbizhato es pragmatikus uriember image-uk megörzese szempontjabol is lehetnenek korrektebbek most a svedekkel az uj tendernel.
.
.
Karteritest viszont tenyleg nincs miert fizetni, szerzödest talan nem szegtek. Ha jol emlekszem, a svajci tendert es a Gripent nepszavazas kaszalta el, tehat meg csak nagyon nem is lenne kin szamonkerni karteritest. A svajci "nepen"? :)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 509
72 511
113
Amire a interjúban a svéd pilóta annyira vágyott.....

D9Xi2n0WsAAZ0uv.jpg


D9Xi2n6XkAAA204.jpg


D9Xi2n2X4AE4YXx.jpg


D9Xi2nzWsAI1hGq.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 509
72 511
113
2019/S 115-283758

Gripen Target Practice Bombs

Swedish Armed Forces need unguided 500lbs Mk82 Low Drag Training Bombs for aircraft JAS 39 Gripen. the bombs will be used in peacetime as training bombs to increase the skill of both pilots and Forwars Air Controllers, with present C/D versions of JAS 39 Gripen. The bombs shall be inert versions without explosives, made for target practicing. The Defence Material Administration (FMV) will be the Contracting Authority on behalf of the Swedish Armed Forces.

Value: 9 115 740 SEK

Number of offers received: 3

Name and address of economic operator in favour of whom the contract award decision has been taken:

RWM Italia SPA
(Rheinmetall Waffe Munition Italy GmbH)

-------------------------

9 115 740 SEK = ~ 1 millió USD
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 244
24 250
113
Régebbi hír, voltmár? :)

"3000 méteres magasságban repülő Gripenek egyikéről egy GBU-49-es típusú lézervezérlésű bombát dobtak le egy nem sokkal korábban kigyulladt erdőre, amely ráadásul katonai lőtérként funkcionál, így több fel nem robbant lőszer is van a területén. Emiatt életveszélyes lett volna a földi tűzoltóegységeket odaküldeni, viszont a tüzet még azelőtt el akarták oltani, mielőtt további területekre terjedt volna át."


https://zoom.hu/hir/2018/07/25/a-svedek-nem-tokoltek-az-erdotuzzel-radobtak-egy-bombat-video/
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and emel

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
Régebbi hír, voltmár? :)

"3000 méteres magasságban repülő Gripenek egyikéről egy GBU-49-es típusú lézervezérlésű bombát dobtak le egy nem sokkal korábban kigyulladt erdőre, amely ráadásul katonai lőtérként funkcionál, így több fel nem robbant lőszer is van a területén. Emiatt életveszélyes lett volna a földi tűzoltóegységeket odaküldeni, viszont a tüzet még azelőtt el akarták oltani, mielőtt további területekre terjedt volna át."


https://zoom.hu/hir/2018/07/25/a-svedek-nem-tokoltek-az-erdotuzzel-radobtak-egy-bombat-video/

Valószínűleg volt.