Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 362
113
A B-737-800 MAX katasztrófákról

Töprengtem erről a visszakapcsolásról sokat.
Alapvetően, ha nincs ECAM (vagyis ami azon van) kijelzésed, megpróbálhatsz visszakapcsolni egy lekapcsolt rendszert, ha a körülmények lehetővé teszik, nincs rá OM kritérium... csakhogy...
Ha a flight controllal volt valami, azt már kétszer is meggondolom, ráadásul a magasság miatt semmi esetre sem kellett volna esélyt sem adni. Viszont utólag könnyű okosnak lenni.
Másik fura, hogy a PF nem figyelte a sebességet - elvileg neki csak parancsokat kéne adnia és bámulni a PFD/FMAt, az elhárítás a PM (FO) feladata. Szóval nem tudom...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Töprengtem erről a visszakapcsolásról sokat.
Alapvetően, ha nincs ECAM (vagyis ami azon van) kijelzésed, megpróbálhatsz visszakapcsolni egy lekapcsolt rendszert, ha a körülmények lehetővé teszik, nincs rá OM kritérium... csakhogy...
Ha a flight controllal volt valami, azt már kétszer is meggondolom, ráadásul a magasság miatt semmi esetre sem kellett volna esélyt sem adni. Viszont utólag könnyű okosnak lenni.
Másik fura, hogy a PF nem figyelte a sebességet - elvileg neki csak parancsokat kéne adnia és bámulni a PFD/FMAt, az elhárítás a PM (FO) feladata. Szóval nem tudom...
Szerintem itt alapvető probléma volt hogy az első bebólintásnál már elérték a 630km/ó sebességet, kis magasságban ez talán rohadt nagy erőt gerjeszt a stabilizer-en (az egész repülés alatt állítólag csak 2100m volt a max magasságuk!). Mivel a trimmkereket már az NG-ken kisebbre méretezték, talán ezért nem bírta tekerni a F/O a nagy sebesség miatti nagy légerő ellen. Talán az segíthetett volna, ha lejjebb veszik a hajtómű-teljesítményt (állítólag végig a start-teljesítményen mentek, ezért is gyorsulhattak olyan hirtelen orra nyomott helyzetben). Nekem ezzel együtt teljesen logikus tevékenységnek tűnik, hogy ha váratlanul bólint egy nagyot a gép alattam és elindul lefelé - ráadásul kis magasságon - akkor először a magasságihoz kapok és próbálom belehúzva legalább tartani a magasságot, minden más csak ez után jöhet szerintem.
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 879
8 631
113
A B-737-800 MAX katasztrófákról



A botrány tovább dagad, miután az USA légi közlekedési felügyelete (FAA) a vizsgálatok közben, egy pilóták által is megerősített szimulációs teszt során arra jutott, hogy a Boeing 737 MAX 8 számítógépes rendszerében egy újabb súlyos hiba található. A szűkszavú, részletekre nem kitérő közlemény szerint nem tudni, hogy ez összefügg-e a katasztrófát okozó MCAS-hibával, viszont olyan komoly, hogy a repülőgépet másodpercek alatt visszavonhatatlanul küldheti egy olyan helyzetbe, ahonnan nincs visszatérés.
Egyre súlyosabbá válik a Boeing-botrány
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 362
113
Szerintem itt alapvető probléma volt hogy az első bebólintásnál már elérték a 630km/ó sebességet, kis magasságban ez talán rohadt nagy erőt gerjeszt a stabilizer-en (az egész repülés alatt állítólag csak 2100m volt a max magasságuk!). Mivel a trimmkereket már az NG-ken kisebbre méretezték, talán ezért nem bírta tekerni a F/O a nagy sebesség miatti nagy légerő ellen. Talán az segíthetett volna, ha lejjebb veszik a hajtómű-teljesítményt (állítólag végig a start-teljesítményen mentek, ezért is gyorsulhattak olyan hirtelen orra nyomott helyzetben). Nekem ezzel együtt teljesen logikus tevékenységnek tűnik, hogy ha váratlanul bólint egy nagyot a gép alattam és elindul lefelé - ráadásul kis magasságon - akkor először a magasságihoz kapok és próbálom belehúzva legalább tartani a magasságot, minden más csak ez után jöhet szerintem.

Airbusosként az NG/Max nekem nem ismert, de a trim ott is motoros gondolom, nincs feedback. Szóval azt tekerni lehet, max Q-feel lehet, ha arra rá van kötve.
Az automatika a sebesség alapján számolja a differenciált kitérítést, szóval annak aránya nem lehetett más, a hidraulika pedig hibátlan volt, szóval nem manuálisan kellett húznia, plusz erő nem keltett, amit ne győzött volna le a pilóta izomereje.
Egyetértek, ráhúzol, ha leadja az orrát, egyértelmű, hiszen az egyben sebességet is elkoptatja, de a bajom azzal van, hogy ilyen magasságon megfordult a fejükben egy flight control/ critical surface hiba esetén játszani a hibás rendszerrel.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Pluszként a 631. hsz-hez: nemcsak a 630km/ó-t érték el, hanem azt írják hogy TOVÁBB GYORSULTAK ... a kapitány közben próbálta húzni a magasságit de nem eléggé bírt vele, segített neki a F/O is - de közben neki tekerni is kellett volna a trimmet az egyre nagyobb légerő ellenében!! Az etiópusok meg elég ritkán díjbirkózó-alkatúak ... szerintem ezért döntöttek a visszakapcsolás mellett, dehát ez olyan sakk-matt helyzetnek tűnik nekem :(:(
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 090
113
Pilótáktól, műszakiaktól szeretnék kérdezni. Remélem, nem nagy hülyeség :) Barátokkal beszélgetünk, előfordulhat, hogy repülőgépbe "olcsósított", hígított kerozint tankolnak, hogy spóroljanak? Előre is köszi a választ :)
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Mi az hogy "olcsósított", hígított kerozin" Mivel hígítod?
Amúgy mindegy, mert ha egy repülőbe nem a hajtóművéhez gyárilag előírt üzemanyagot használod akkor nagyon kiszúrsz magaddal.
Enyhébb eset hogy egy drága idő előtti motor generál (vagy csere) lesz a dologból (esetleg teljes üza. rendszer cserével megspékelve).
Rosszabb esetben repülés közben nem adja le a motor a szükséges teljesítményt, vagy szimplán megáll, és akkor bajban vagy.
 
  • Tetszik
Reactions: arbalest
M

molnibalage

Guest
Pilótáktól, műszakiaktól szeretnék kérdezni. Remélem, nem nagy hülyeség :) Barátokkal beszélgetünk, előfordulhat, hogy repülőgépbe "olcsósított", hígított kerozint tankolnak, hogy spóroljanak? Előre is köszi a választ :)
Nem nagyon. I. Kivéve, ha szemétkedni akar egy nagyon kis beosztott és szándékosan elszarja a tartálykocsinál, de pl. Ferihegyre vasúton és távvezetéken érkezik a keró. A távvezetéki rendszer minőségét folyamatosan nézik és zárt rendszer a tartályokig.
 
  • Tetszik
Reactions: arbalest

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 090
113
Mi az hogy "olcsósított", hígított kerozin" Mivel hígítod?
Amúgy mindegy, mert ha egy repülőbe nem a hajtóművéhez gyárilag előírt üzemanyagot használod akkor nagyon kiszúrsz magaddal.
Enyhébb eset hogy egy drága idő előtti motor generál (vagy csere) lesz a dologból (esetleg teljes üza. rendszer cserével megspékelve).
Rosszabb esetben repülés közben nem adja le a motor a szükséges teljesítményt, vagy szimplán megáll, és akkor bajban vagy.
Erre gondoltam én is. Barátom olyanra gondolt, hogy pl A2 kell a gépbe, DE higítják A1-el, hogy olcsóbb legyen.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 362
113
Pilótáktól, műszakiaktól szeretnék kérdezni. Remélem, nem nagy hülyeség :) Barátokkal beszélgetünk, előfordulhat, hogy repülőgépbe "olcsósított", hígított kerozint tankolnak, hogy spóroljanak? Előre is köszi a választ :)

Alapvetően a repülőgépbe JET A1 vagy attól felfelé kerülhet, ennek a kémiai értékei meg vannak adva, beleértve víztartalom, asszem a kén a kényes még, etc. Ez már a tankoló cég felelőssége, a minősítésükben ez is benne van. Naponta visznek kannákkal tesztekre a tartályokból. Nekünk a tankoló számlát kell csak átvenni, azzal ők igazolják, hogy üzemre alkalmas cuccot adtak.
Maga az összetétel az rajtuk meg a hatóságon áll. Na most amíg az értékeket hozza és nyilvántartott a bekevert cucc, mehet a keverés - ma már ugye a szintetikusra is egyre több gépet vizsgáztatnak le (F-22 is asszem megkapta már az 50% keverést).
A baj a víz inkább, az kerülhet bele, akár nem szándékosan is.
Ezt naponta kell ellenőrizni, még kisgépes repülésben is mindig megnézed, van-e víz a betankolt naftában.

Ennek ellenére lehet direkt is felütni, amire jó példa az Heathrow előtt földbe vágódó 777 esete - kínaiak vizezett kerót tankoltak bele, amitől az üzemanyag vezetékek eljegesedtek... a kínaiak spóroltak. Irgalmatlanul megb*szták őket, azóta nem próbálkozik ott sem senki ilyesmivel.
 

fulcrum11

Well-Known Member
2015. április 17.
246
293
63
Airbusosként az NG/Max nekem nem ismert, de a trim ott is motoros gondolom, nincs feedback. Szóval azt tekerni lehet, max Q-feel lehet, ha arra rá van kötve.
Az automatika a sebesség alapján számolja a differenciált kitérítést, szóval annak aránya nem lehetett más, a hidraulika pedig hibátlan volt, szóval nem manuálisan kellett húznia, plusz erő nem keltett, amit ne győzött volna le a pilóta izomereje.
Egyetértek, ráhúzol, ha leadja az orrát, egyértelmű, hiszen az egyben sebességet is elkoptatja, de a bajom azzal van, hogy ilyen magasságon megfordult a fejükben egy flight control/ critical surface hiba esetén játszani a hibás rendszerrel.

Volt egy videó egy 737 pilótától, ahol szimulátorban kipróbálták a szituációt. Ő azt mondta, hogy a 737-esen a trimmkerék még mindig mechanikusan, sodronnyal kapcsolódik a mozgató csavarorsóhoz a vízszintes vezérsíknál (arra az esetre ha a motoros mozgatás hibás lenne) és valószínűleg emberileg lehetetlen volt eltekerni abban a szituációban.

Itt van, közben megtaláltam Redditen.
 

fulcrum11

Well-Known Member
2015. április 17.
246
293
63
Volt egy videó egy 737 pilótától, ahol szimulátorban kipróbálták a szituációt. Ő azt mondta, hogy a 737-esen a trimmkerék még mindig mechanikusan, sodronnyal kapcsolódik a mozgató csavarorsóhoz a vízszintes vezérsíknál (arra az esetre ha a motoros mozgatás hibás lenne) és valószínűleg emberileg lehetetlen volt eltekerni abban a szituációban.

Itt van, közben megtaláltam Redditen.

Bocsánat a dupla posztért, de érdekes lehet még, hogy a fenti reddit beszélgetés szerint az NG-n még külön lehetett lekapcsolni az automata trimmet és a manuális elektromos trimmet, de az MAX-on már csak egyszerre, úgyhogy a kézi tekerés maradt az egyedüli opció...
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 368
8 535
113
"Azonnal visszafordult Ferihegyre a Cessna, amelynek kinyílt majd leszakadt a csomagtér-ajtaja"

https://airportal.hu/leszakadt-egy-uzleti-repulogep-csomagterajtaja-a-ferihegyi-felszallas-utan/

"A Cessna 525 CitationJet CJ1 pilótái közvetlenül a felszállás után jelezték a HungaroControl repülőtéri légiforgalmi irányításának, hogy hibajelzést kapott arról, hogy a repülőgép csomagtér-ajtaja nyitva van"

A képek alapján a pilóta orra előtt nyílt fel az ajtó, nem kellett ahhoz műszer :)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed