Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Most megnéztem az Eurostar (TGV) menetidőket. Elvileg:
London-Lille: 1 óra 22 perc
London- Párizs: 2 óra 16 perc.
London-Brüsszel: 2 óra
London-Amszterdam: 3 óra 41 perc
London-Lyon: 4 óra 41 perc
London-Marseille: 6 óra 27 pec (1200 km!)

Az ETR 1000-nek (Bombardier Zefiro 380) Elvileg:
Róma-Milánó: 2 óra 20 perc (600 km)
Ezek közül már több teljesen vállalható a repüléssel szemben időben. Az árakat kéne még megnézni.
 
  • Tetszik
Reactions: 2ndt

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 959
113
Róma-Milánó nekünk 3:30 és 4:20 volt oda majd vissza. És még szerencsénk volt, mert volt olyan ami 4 órát késett.
Tragédia az olasz vasút.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci
M

molnibalage

Guest
Róma-Milánó nekünk 3:30 és 4:20 volt oda majd vissza. És még szerencsénk volt, mert volt olyan ami 4 órát késett.
Tragédia az olasz vasút.
Ez egyedi eset. Ezt nehéz összevetni azzal, amikor a légitársaság fogja magát és otthagy a reptéren, mert csak. Lásd éppen tegnap Pozsonyban a cigányair-t. (Ryanair)
 

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 959
113
Ez egyedi eset. Ezt nehéz összevetni azzal, amikor a légitársaság fogja magát és otthagy a reptéren, mert csak. Lásd éppen tegnap Pozsonyban a cigányair-t. (Ryanair)

Nem egyedi eset.
Az összes vonat késett 2 nyaralás alatt, úgy, hogy 1 nap kivételével folyamatosan vonattal jártunk városról városra.
Másoknak is ez a tapasztalata akikkel beszéltem, maszekok még úgy-ahogy tartják a menetrendet, de az állami tragédia.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 757
4 687
113
Viszont itt behozható lenne egy felelősségi szempont a kommunikációban: "Lehet, hogy valamivel tovább tart az út gyorsvasúttal, viszont ez sokkal kevésbé szennyező. Szánj egy órát a bolygóra!" Ebből akár divatot is lehet csinálni. Plusz sorolhatók a személyes előnyök, hogy kényelmesebbek az ülések, nagyobb a lábtér, nincs légörvény, jobb a konyha, stb. Amióta repülgetek, sokat romlott a szolgáltatások színvonala, a fapadosok megjelenésével már sokszor nagyon proli érzésem van repüléskor. Bádogterminálok, csomaghisztik, lerablás minden szinten, kiszámíthatatlanság stb. Kifejezetten gáz pl. Párizsba bejutni RER-rel a szétcseszett külvárosokon át. A gyorsvasút némi plusz időért cserébe sokkal elegánsabb érzést kínál.
 
M

molnibalage

Guest
Nem egyedi eset.
Az összes vonat késett 2 nyaralás alatt, úgy, hogy 1 nap kivételével folyamatosan vonattal jártunk városról városra.
Másoknak is ez a tapasztalata akikkel beszéltem, maszekok még úgy-ahogy tartják a menetrendet, de az állami tragédia.
RGR
Viszont itt behozható lenne egy felelősségi szempont a kommunikációban: "Lehet, hogy valamivel tovább tart az út gyorsvasúttal, viszont ez sokkal kevésbé szennyező. Szánj egy órát a bolygóra!" Ebből akár divatot is lehet csinálni. Plusz sorolhatók a személyes előnyök, hogy kényelmesebbek az ülések, nagyobb a lábtér, nincs légörvény, jobb a konyha, stb. Amióta repülgetek, sokat romlott a szolgáltatások színvonala, a fapadosok megjelenésével már sokszor nagyon proli érzésem van repüléskor. Bádogterminálok, csomaghisztik, lerablás minden szinten, kiszámíthatatlanság stb. Kifejezetten gáz pl. Párizsba bejutni RER-rel a szétcseszett külvárosokon át. A gyorsvasút némi plusz időért cserébe sokkal elegánsabb érzést kínál.
Én még soha nem utaztam fapadossal. Nem éri meg számomra a fillérbaszás, hogy egyszer aztán ott hagyjanak a semmi közepén. Az egyik munkatárs 5 napos nyaralásából 1,5 napot és egy rakat pénzt elvett, hogy fapados + átszállással gáz lett. Ha nem telik normál légitársasággal utazásra, akkor nem telik.

Azon meg sokkolódpok, hogy mennyi ember nem köt utasbiztosítást, amikor külföldre megy...
 
  • Tetszik
Reactions: 2ndt and FilcTroll

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 762
14 692
113
Rövid távon versenyképes a vasút (plane ha normalis japán, francia vagy birodalmi vasút), hosszabb távon azert a repülés eleg megkerülhetetlen. 500 km alatt teljesen jo a gyorsvasút, csak ugye ki is kell építeni.

Más. Tesla Model S fenntartási költség 760 000 km után (bérkocsi, ütöttek verték), a gyakorlatból.

Cca. 8 milio forint, nem vészes, plane ha azt veszem hogy 6 liters (LOL) átlagfogyasztással számolva benzinben mindez kb 45000 liter ami magyar árakon kb 18 millió forint önmagában, plusz ha csak olajat is számolok az további 1,5 millió forint, csak üzemanyag és kenőanyag árban, egy fillér szervizt sem számolva.

Teslan ilyen rohadt sok km mellett se inagyon romlott el semmi különös, az akksikat időnként cserélték.

https://www.vezess.hu/vezetunk/2019/06/07/igy-nez-ki-egy-724-ezer-kilometert-futott-tesla-model-s/
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Kurfürst

"Teslan ilyen rohadt sok km mellett se inagyon romlott el semmi különös, az akksikat időnként cserélték."

Mielőtt sokan hanyatt vágnák magukat a teslától, belinkelem ezt:
Egy kicsit is jobb minőségű autó, megfelelő karbantartással kb. bármennyit elmegy autóúton/autópályán.
Legutóbb olvastam egy cikket egy Hyundai Elentáról amely 1 millió mérföldet futott az USA-ban és annak se volt semmi baja.
Ezeken nem kellet se motort, se váltót cserélni! :)

UI: Mennyibe fájt volna nekik az Aksi csere , ha nem csinálják meg gariban?
"
  • 312 000 kilométernél jött az első akkucsere, ami szintén nulla dolláros művelet volt
  • 512 000 kilométernél pedig jött a harmadik akkupakk, ami praktikusan már a nagyobb 90 kWh-s csomag volt, szintén garanciálisan (A Tesla nyolc év garanciát ad a fő alkatrészekre, kilométerkorlát nélkül)"
Mert ez alapján 200-300,000 km-ként kuka az aksi. Ma ha ennyi km után motor/váltó csere van egy autónál az gáz.
(Érdekes kérdés, Tesla aksik ára vs. kettős tömegű lendkerék, turbó stb....)
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 688
3 823
113
A Greta Thunberg féle lobbicsoport max, ő játsza azt, hogy ahova nem megy vonat, ott ő nem jelenik meg.

Szép dolog a környezetvédelem, de ahol 12 ora a menetidő 1 óra repüléssel szemben, de az iszonyatos pazarlással töküresen járó vonatszerelvényektől még nem lesz jobb sem nekünk, sem a bolygónak.

Eleve nem igazán értem a dolgot, Svédország elhelyezkedése miatt ezt hogyan képzelik el. Kompokkal átvisznek komplett szerelvényeket, vagy van valamilyen szárazföldi összeköttetés is a szorosban ?
Éppenséggel ők is azt mondják, hogy nem a világvégéig kell vonattal menni, csak ahol értelmesen ki lehet váltani a repülést.
Ez az éjszakaizás amúgy nem hülyeség... este elindulsz... csicsikálsz, reggel meg ott vagy... csak ugye úgy kell legózni a sebességgel, hogy 6-7 óra legyen az utazás (szóval szerintem 400-800km között tűnik életképesnek a dolog)...
nem grammozzák a csomagjaidat... van rendesen hely.... egy fullos hálókocsiban jót alszol... nem lennének üresek azok a vonatok, ha jól csinálják (és nem túl drágán)... ugye villanygép húzza, szóval közvetlen CO2 NOx kibocsátás sincs. Egy repülő meg azért rengeteg ganét csinál abból a sok-sok tonna keróból...
Délre van kijárat az Øresund átjárónál... az kombinált közúti-vasúti híd.... (meg néhol alagút)...
image.jpg

oresund-bridge-tunnel-connects-denmark-and-sweden-4.jpg

"
  • 312 000 kilométernél jött az első akkucsere, ami szintén nulla dolláros művelet volt
  • 512 000 kilométernél pedig jött a harmadik akkupakk, ami praktikusan már a nagyobb 90 kWh-s csomag volt, szintén garanciálisan (A Tesla nyolc év garanciát ad a fő alkatrészekre, kilométerkorlát nélkül)"
Nem figyeltem ezt a vitát régebben, de jól gondolom, hogy itt egy kis instant kommunizmus van a Tesla részéről?
Mármint, hogy (mindenki)más pénzéből van ingyen az ilyen mutatvány...
 
M

molnibalage

Guest
Rövid távon versenyképes a vasút (plane ha normalis japán, francia vagy birodalmi vasút), hosszabb távon azert a repülés eleg megkerülhetetlen. 500 km alatt teljesen jo a gyorsvasút, csak ugye ki is kell építeni.

Más. Tesla Model S fenntartási költség 760 000 km után (bérkocsi, ütöttek verték), a gyakorlatból.

Cca. 8 milio forint, nem vészes, plane ha azt veszem hogy 6 liters (LOL) átlagfogyasztással számolva benzinben mindez kb 45000 liter ami magyar árakon kb 18 millió forint önmagában, plusz ha csak olajat is számolok az további 1,5 millió forint, csak üzemanyag és kenőanyag árban, egy fillér szervizt sem számolva.

Teslan ilyen rohadt sok km mellett se inagyon romlott el semmi különös, az akksikat időnként cserélték.

https://www.vezess.hu/vezetunk/2019/06/07/igy-nez-ki-egy-724-ezer-kilometert-futott-tesla-model-s/
Ez egy autókölcsönzőnek ok, de egy átlagember élete során nem vezeti le ennek még talán a felét sem. Fater 28 éve vezet és tudom, hogy ennek töredékét nem tudta le.

Kurfürst

"Teslan ilyen rohadt sok km mellett se inagyon romlott el semmi különös, az akksikat időnként cserélték."

Mielőtt sokan hanyatt vágnák magukat a teslától, belinkelem ezt:
Egy kicsit is jobb minőségű autó, megfelelő karbantartással kb. bármennyit elmegy autóúton/autópályán.
Legutóbb olvastam egy cikket egy Hyundai Elentáról amely 1 millió mérföldet futott az USA-ban és annak se volt semmi baja.
Ezeken nem kellet se motort, se váltót cserélni! :)

UI: Mennyibe fájt volna nekik az Aksi csere , ha nem csinálják meg gariban?
"
  • 312 000 kilométernél jött az első akkucsere, ami szintén nulla dolláros művelet volt
  • 512 000 kilométernél pedig jött a harmadik akkupakk, ami praktikusan már a nagyobb 90 kWh-s csomag volt, szintén garanciálisan (A Tesla nyolc év garanciát ad a fő alkatrészekre, kilométerkorlát nélkül)"
Mert ez alapján 200-300,000 km-ként kuka az aksi. Ma ha ennyi km után motor/váltó csere van egy autónál az gáz.
(Érdekes kérdés, Tesla aksik ára vs. kettős tömegű lendkerék, turbó stb....)
Hát, a két akkucsere fogyasztói áron úgy 16-17k USD lehetett alsó hangon. Az, hogy garis volt az csak az intenzív használat miatt volt. Ha ezt egy ember 10 év után érte el volna, akkor helyből ilyen léptékű kiadás. Tehát, ha hozzáadjuk ez még, akkor azért nem tűnik drámainak a difi.
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
807
2 353
93
Más. Tesla Model S fenntartási költség 760 000 km után (bérkocsi, ütöttek verték), a gyakorlatból.

Cca. 8 milio forint, nem vészes, plane ha azt veszem hogy 6 liters (LOL) átlagfogyasztással számolva benzinben mindez kb 45000 liter ami magyar árakon kb 18 millió forint önmagában, plusz ha csak olajat is számolok az további 1,5 millió forint, csak üzemanyag és kenőanyag árban, egy fillér szervizt sem számolva.

Teslan ilyen rohadt sok km mellett se inagyon romlott el semmi különös, az akksikat időnként cserélték.

https://www.vezess.hu/vezetunk/2019/06/07/igy-nez-ki-egy-724-ezer-kilometert-futott-tesla-model-s/

Üdv
Cseles, mert ha az áram árát 100Ft/kWh-ban mérik, mit ahogy egy videóban is elhangzott akkor (100-al osztunk szorzunk így kiesik) a megtett kilométereket meg szorozzuk a - kWh/km - számmal és meg is vagyunk körül belülre forintálisan.
724.000x15= 10.860.000Ft
724.000x20= 14,480.000Ft
Teslákat autó árak .

Ehhez jönne az aksi, mert azért ne nézzenek már madárnak, hogy az e-autók elterjedésekor mindegyikre ingyen aksi csere lesz 8 évig . . .
Ha innen nézzük akkor már nem is annyira O.P.-k az e-járgányok.

De félretéve ezt a mi -mennyibe kerül és ki, mit, tud-ot, a fő probléma az, hogy napi globális CO2 kibocsájtást nem csökkentené olyan drasztikus módon, mint szeretnénk.
Az akkumulátora miatt egy nagy batyu CO2-vel indul útnak és csak a használat mértékétől és az ország energia mixének CO2 kibocsájtásától függően az évek során koptatja el.
Hülyén hangzik, de ha egy átlag valaki autót vásárolna évi 10-15ezer km-re, akkor jelen pillanatban a Földön egy b.é.m.-os autóval tudna segíteni, mivel minden e-járgány majd kétszer annyi CO2-be kerül, persze ha jól értem ezt az egész kalamajkát.

"Ezzel szemben az akkumulátoros elektromos járművekből származó kibocsátások a gyártási fázisban keletkeznek. Az LCA szerint egy itt található dízel 29 g CO2 / km, míg egy hasonló e-jármű esetében 57 g CO2 / km. Ehhez az akkumulátor termelése és a nyersanyagok komplex kitermelése felelős."
forrás




más
A hatásfok "baró" lehet, ha már a kábelt is folyadékkal kell hűteni . . . a 4 töltő fullon járatva 1,4MWh vagy 1.400.000Wh, egy kisebb település áramigénye, 2000 lelkes faluban bekapcsol az összes bojler kb.

A kedvenc YT hsz. a videó alól

KP KP
Látszik hogy hülyegyerekeké a világ , mondja már meg valaki mi a lóf@szért kell 2,5tonnás 400 lóerős áramzabáló kocsit gyártani . Ja hogy erre van igénye a gazdagoknak . Sírni azt tudunk 24 órában hogy mindjárt felrobban a bolygó de tenni senki nem tesz semmit csak az ellenkezőjét . Azon kéne dolgozniuk hogy gyártsanak le minél több minél kisebb e autót , hogyan hasznosítsák újra az aksikat ehelyett a ki tudja hosszabbra növeszteni a f@szát játék megy "
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
807
2 353
93
Teslákat autó árak .
Érdekes a portfólió, egy darabig látható volt, majd nálam átváltott az "előfizetéses módra".
Itt van az oldal mentése, ki kell csomagolni és katt a .htm-re, elvileg működik, vagy nem :)
link
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Ez akkorát robbant, mint ha gázos lett volna:
https://totalcar.hu/magazin/hirek/2019/07/29/robbant_a_villanyauto_kiegett_a_garazs/

Amúgy mindig érdekelt, hogy miért nem terjedtek el inkább az olcsóbb , de szintén nagyon jó nikkelfémhibrid akkumulátorok.
Aztán angol wikin olvastam, hogy egy amcsi olajcég megvette a szellemi jogokat és nem adja ki senkinek. A gyártást is korlátozta és csak kis méretű cellákat gyártanak és korlátozzák a kocsiba helyezhető cellák kapacitását.
"2000 októberében a szabadalmat eladták a Texaco-nak , és egy héttel később a Texaco-t megszerezte a Chevron . A Chevron Cobasys leányvállalata ezeket az akkumulátorokat csak nagy OEM-megrendelésekre szállítja . A General Motors leállította az EV1 gyártását , hivatkozva az akadályra az akkumulátor hiánya miatt. A NiMH akkumulátorok Cobasys vezérlése szabadalmi terhet hozott létre a nagy autóipari NiMH akkumulátorok számára."
https://en.wikipedia.org/wiki/Nickel–metal_hydride_battery
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg and zeal

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Ooorky

Hát ha Tesla szerű haszontalanságokat akarsz építeni akkor igen :)
A GM EV1-ben a 18.7 kWh-t tudott az ólomaksi 600 kg-os súllyal.
A második generáció nikkel aksijai 26.4 kWh-t tudtak. Ennek súlyára nem találtam forrást, de 80 kg-al könnyebb volt vele a kocsi, szóval a 26.4 kWh olyan 520 kg-os lehetett.
Az Opel Ampera 16 kWh-s lítium aksija 200 kg-os.

Ólom: 32 kg/kWh
Nikkel: 19.7 kg/kWh
Lítium: 12.5 kg/kWh
Azért ez nem olyan rossz, főleg ha azt vesszük, hogy az összemért aksik között van kb. 10-15 év.
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
807
2 353
93
fip7

Tavaly a Honda is dobott egy csontot, "Fluoride-ion batteries" -n agyaltak, de azóta "néma csend és hullaszag".
Állítólag 10x-es az energia sűrűsége a Li-ion aksikhoz képest...

Van a Toyota féle szilárd test aksi "szintén zenész" állítólag 20-ra lesz valami . . .

Dr.Hanula Barna ezért jegyezte meg, ha jól emlékszem, hogy a VW nem csinál saját aksi gyárat, mert hamar bele lehet bukni ha kijön egy új fejlesztés.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg and fip7

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 959
113
VW azért nem épít mert Európa kollektíve lemaradt akkumulátorfejlesztésben. Ezért is agyhalál amit Brüsszel erőltett.
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 064
23 139
113
Dr.Hanula Barna ezért jegyezte meg, ha jól emlékszem, hogy a VW nem csinál saját aksi gyárat, mert hamar bele lehet bukni ha kijön egy új fejlesztés.
Es mert kozoltek a gyartok, hogyha sajat akkugyarat epit a vw, akkor azonnal lellitjak az aksik szallitasat szamukra. Az akkugyartok is szeretnek, ha megterulne az eddigi befektetesuk.
 
T

torsen

Guest
E

Amúgy mindig érdekelt, hogy miért nem terjedtek el inkább az olcsóbb , de szintén nagyon jó nikkelfémhibrid akkumulátorok.

Nem akarok szőrszálat hasogatni, de a helyes neve: Nikkel-fémhidrid, ugyanis a katód hidrogént megkötő fémötvözet. Egyébként két nagy baja van, nehezebb, mint a litium alapú, de a problémásabb a sokkal gyorsabb önkisülés. Ezért a klasszik hibridekben megfelel, mert ott csak átmeneti energiatárolóként működik (jellemzően a fékenergiát tárolja az első gyorsításig), de plug-inre vagy elektromosra már nem célszerű.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg