Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
"Azonnal visszafordult Ferihegyre a Cessna, amelynek kinyílt majd leszakadt a csomagtér-ajtaja"

https://airportal.hu/leszakadt-egy-uzleti-repulogep-csomagterajtaja-a-ferihegyi-felszallas-utan/

"A Cessna 525 CitationJet CJ1 pilótái közvetlenül a felszállás után jelezték a HungaroControl repülőtéri légiforgalmi irányításának, hogy hibajelzést kapott arról, hogy a repülőgép csomagtér-ajtaja nyitva van"

A képek alapján a pilóta orra előtt nyílt fel az ajtó, nem kellett ahhoz műszer :)
Nagy szerencséjük volt, hogy a leszakadt ajtó nem találta el és verte ronggyá a vízszintes vezérsíkot, akkor sokkal nagyobb baj is lehetett volna az esetből.
 
M

molnibalage

Guest
Nagy szerencséjük volt, hogy a leszakadt ajtó nem találta el és verte ronggyá a vízszintes vezérsíkot, akkor sokkal nagyobb baj is lehetett volna az esetből.
Pontosan emlékszem egy ilyen esetre a Stephen Barlay Légikatasztrófák könyvből. Akkor egy postajáratnál vágódott ki az ajtó, szakadt le, találta el a stabilizátort és ékelte be részlegesen. Le is zuhant a gép, senki nem élte túl.
 
  • Tetszik
Reactions: Littlejohn

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 366
113
Itt biza seggberúgások lesznek...
Az ajtó nyitva volt a képen, tehát a zsanérok jók voltak, vagyis a zárvak nem voltak lockolva, esetleg nem akadtak be (sérültek) - de inkább nem csukta be valaki. Ez a dolog egyik része.
Na most valszeg nem akkor kotorásztak benne, mikor már a pilóta körbejárta, vagyis valamit nem vett észre - ergo valaki (talán ő) nem csukta be, a pilóta pedig nem vette észre. Kivéve persze ha a gyorszár volt hibás és az nem látszott lecsukva (ezért is jó kicsit megnyomkodni az ajtót - mellesleg sosem értettem azokat, akik nem mozgatják meg a gépen az egyenesbevezetőt vagy a nyílászárókat körbejáráskor. Koszos kéz nem szégyen pilótánál....).
 

nagyoncivil

Well-Known Member
2018. október 26.
320
795
93
https://mattstoller.substack.com/p/the-coming-boeing-bailout
Ebben a cikkben az írója azt elemzi, hogy hogyan jutott a Boeing a 737 Max körüli helyzetbe.
Röviden: a McDonnell Douglas (MD) felvásárlása előtt mérnöki szemlélet uralkodott az vezetésben, míg utána az MD féle vezetési stílus honosodott meg, mely üzleti szempontból közelítette meg a repülőgép gyártást. Ennek lett a következménye pl. az is, hogy a 737 Max esetén a szoftverfejlesztési feladatokat kiszervezték olyan eredménnyel, ami miatt áll a bál.
A cikk hitelességéről nem tudok nyilatkozni, úgyhogy kiváncsi vagyok a hozzáértők véleményére.
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
1 771
7 009
113
A MiG-15 UTI berepülésének kiadott vizsgálati anyaga.
http://www.kbsz.hu/j25/dokumentumok/2011-151.pdf
A gép túlhúzása csak következménye annak, mintha nem lett volna teljesen jelen. Elfeledkezett a szemüvegéről, nem volt tudatában a gép állásszögének és sebességének, nem érzékelte, hogy épp darálja a futón a gép farkát, és nem tudta hova tenni az ezzel járó hangjelenséget sem. Beszűkült tudatállapot, mintha enyhén hipoxiás lett volna. Vérnyomásproblémák? Szívritmuszavar? A jelentés is csak találgat. El tudom képzelni, hogy a biciklibaleset is már ennek a következménye volt és nem fordítva.
Pedig mennyi munkát és elhivatottságot tettek bele abba felújításba... valószínűleg súlyosabb lett volna a baleset, ha a lengyelek által javasolt 45 kilós súly kerül az orrba a 74 kilós helyett, amitől a közismerten faroknehéz gép még könnyebben megemelte volna az orrát...
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 067
9 179
113
FR24 hírlevélből:
... On Wednesday, 24 July we tracked more than 225,000 flights for the first time in a single day. Yesterday, we broke that record, tracking more than 230,000 flights. ...

Azaz tegnapelőtt 225k, tegnap pedig 230k járat volt követhető globálisan az FR24 révén lefedett légtérben. Mindkettő rekordérték náluk.
Egyébként itt a napi bontású stat: www.flightradar24.com/data/statistics
 
M

molnibalage

Guest
Yup, a MAX a tökéletes példa, mi lett, mikor kiderült - a Boeing éppen szakad bele. És bizony a vásárlók azonnal be is intettek az USAnak.
.
Hogy ezt a Boeing hogyan fogja állami segítség nélkül átvészelni, azt nem tudom. Mert a vásárlói bizalom az bizony oda. És nem csak azért, mert elrontották. Az egy dolog. Hanem azért, ahogyan az egészet kezelték. Hibázni lehet. De hanyagnak lenni és PR dumát tolni, hát izé...*
Egy szegmensben lényegében 10+ évre KO nekik, mert ez az összerakott túltolt 737 nem jött be és párhuzamosan nem kezdték meg a valódi új típus fejlesztését.

*Van az az erős sejtésem, hogy nem egészen műszaki vezetők hozhatták meg ezt a döntést, hogy legyen MAX. Óccó lesz = jó lesz főleg marketinggel. Hát, nem jött be...

(És a legszomorúbb az, hogy több helyen azt látom, hogy a projekteknél sokszor nem a műszaki ember dönt vagy nem a műszaki ember hibája dönti romba. Láttam olyat, ahol a felső vezetés előkészítése kb. oda vezetett, hogy lesz egy több mrd-os rendszer, amihez nem lesz anyag, amivel dolgozhatna. Ennyire gondolták át. Semmiféle B terv nem volt arra, hogy "mi van, ha baj lesz?" És lett.)
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 366
113
Hogy ezt a Boeing hogyan fogja állami segítség nélkül átvészelni, azt nem tudom. Mert a vásárlói bizalom az bizony oda. És nem csak azért, mert elrontották. Az egy dolog. Hanem azért, ahogyan az egészet kezelték. Hibázni lehet. De hanyagnak lenni és PR dumát tolni, hát izé...*
Egy szegmensben lényegében 10+ évre KO nekik, mert ez az összerakott túltolt 737 nem jött be és párhuzamosan nem kezdték meg a valódi új típus fejlesztését.

*Van az az erős sejtésem, hogy nem egészen műszaki vezetők hozhatták meg ezt a döntést, hogy legyen MAX. Óccó lesz = jó lesz főleg marketinggel. Hát, nem jött be...

(És a legszomorúbb az, hogy több helyen azt látom, hogy a projekteknél sokszor nem a műszaki ember dönt vagy nem a műszaki ember hibája dönti romba. Láttam olyat, ahol a felső vezetés előkészítése kb. oda vezetett, hogy lesz egy több mrd-os rendszer, amihez nem lesz anyag, amivel dolgozhatna. Ennyire gondolták át. Semmiféle B terv nem volt arra, hogy "mi van, ha baj lesz?" És lett.)

A Boeing veszített annyit, amennyit mi nyertünk.
Ez az eset most sokat adott az amúgy látható hanyatlás visszaszorításában - ez az utolsó bekezdés a legfontosabb.
A repülés annó mérnökök és pilóták által futott - ma managerek viszik. Ma már csak a pénz számít és semmi más, nincs 10 és 20 évre előre perspektíva - csak a következő negyedév. Ez a hanyatlás és az eredménye kb. olyasmi összeomlás lesz, mint amit az Atari csinált a játékiparral 1986-ban, és az EA mostanában intéz. Az élősködők által félrevitt piac korrigálni fogja magát - fájdalmasan. Ez talán segít helyes irányba vinni a dolgokat. Jó esély van rá, mert a probléma szívébe vágott a dolog. (Tudnék mesélni, de inkább nem... fillérbaszás a köbön olyan helyeken, ami ijesztő....)

A Boeing veszteségei döbbenetesek, lapítanak róla, de az ügy jelenleg is már majdnem 10 milliárdba fájt nekik, és a becsült összveszteség (elmaradt rendelések, kárpótlások, stb...) ennek legalább a tízszerese lesz, nem beszélve a bizalomvesztésről és a piaci átrendeződésről.
 
M

molnibalage

Guest
A Boeing veszített annyit, amennyit mi nyertünk.
Ez az eset most sokat adott az amúgy látható hanyatlás visszaszorításában - ez az utolsó bekezdés a legfontosabb.
A repülés annó mérnökök és pilóták által futott - ma managerek viszik. Ma már csak a pénz számít és semmi más, nincs 10 és 20 évre előre perspektíva - csak a következő negyedév. Ez a hanyatlás és az eredménye kb. olyasmi összeomlás lesz, mint amit az Atari csinált a játékiparral 1986-ban, és az EA mostanában intéz. Az élősködők által félrevitt piac korrigálni fogja magát - fájdalmasan. Ez talán segít helyes irányba vinni a dolgokat. Jó esély van rá, mert a probléma szívébe vágott a dolog. (Tudnék mesélni, de inkább nem... fillérbaszás a köbön olyan helyeken, ami ijesztő....)

A Boeing veszteségei döbbenetesek, lapítanak róla, de az ügy jelenleg is már majdnem 10 milliárdba fájt nekik, és a becsült összveszteség (elmaradt rendelések, kárpótlások, stb...) ennek legalább a tízszerese lesz, nem beszélve a bizalomvesztésről és a piaci átrendeződésről.
100 mrd dollár? Atyaég, az majdnem két F-22 program.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 366
113
100 mrd dollár? Atyaég, az majdnem két F-22 program.

Gyakorlatilag egy egész szegmenst buktak.
Az utolsó negyedévben a direkt veszteség 3.5 milliárd dolcsi volt - és akkor a csúszott/elmaradt megrendelések, kártérítések, nyomozás ebben sehol. Ja és a perek még csak ezután jönnek....
Ha pedig mondjuk az Airbus átveszi a szegmenst (ez a range és befogadóképesség, a közepes), onnantól oda újra betörni... na innen jön ki ez a szám (becsülgetés megy a fullos végösszegre).
Márt azt pletykálják, a MAX nevet is dobják, olyan rosszul hangzik immáron.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 366
113
Egy általános áttekintést adó cikk a számokra:

http://theconversation.com/boeing-737-max-how-much-could-the-grounded-fleet-cost-the-company-114863

Elég ezt kiemelni:
"Boeing has already delivered nearly 400 of its 737 MAX series aircraft and has orders for about 5,000 more."

Na ha a gép bukik és ezt veszítik, az csak mekkora loss (beleértve a maintenance, képzés, support oldalról jövő bevételkiesést, stb...)

a 737 rendelések:
http://active.boeing.com/commercial...odels&cboAllModel=737&ViewReportF=View+Report
 
M

molnibalage

Guest
Egy általános áttekintést adó cikk a számokra:

http://theconversation.com/boeing-737-max-how-much-could-the-grounded-fleet-cost-the-company-114863

Elég ezt kiemelni:
"Boeing has already delivered nearly 400 of its 737 MAX series aircraft and has orders for about 5,000 more."

Na ha a gép bukik és ezt veszítik, az csak mekkora loss (beleértve a maintenance, képzés, support oldalról jövő bevételkiesést, stb...)

a 737 rendelések:
http://active.boeing.com/commercial...odels&cboAllModel=737&ViewReportF=View+Report
Atyaisten. Akkor 400 gépet majd simizni kell, de ha csak a gépek felét mondják le és alig pár misis haszon volt per gép, akkor is ez kb. katasztrófa.
Mondjuk anno a B727 is rosszul kezdődött, de az akkori sajtó és média egészen más volt. Meg az a gép a fejlődés egy lépcsőfoka volt, meg kellett tanulni. Nem mernék egyenlőségjelet rakni a kettő közé.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
A Boeing veszített annyit, amennyit mi nyertünk.
Ez az eset most sokat adott az amúgy látható hanyatlás visszaszorításában - ez az utolsó bekezdés a legfontosabb.
A repülés annó mérnökök és pilóták által futott - ma managerek viszik. Ma már csak a pénz számít és semmi más, nincs 10 és 20 évre előre perspektíva - csak a következő negyedév. Ez a hanyatlás és az eredménye kb. olyasmi összeomlás lesz, mint amit az Atari csinált a játékiparral 1986-ban, és az EA mostanában intéz. Az élősködők által félrevitt piac korrigálni fogja magát - fájdalmasan. Ez talán segít helyes irányba vinni a dolgokat. Jó esély van rá, mert a probléma szívébe vágott a dolog. (Tudnék mesélni, de inkább nem... fillérbaszás a köbön olyan helyeken, ami ijesztő....)

A Boeing veszteségei döbbenetesek, lapítanak róla, de az ügy jelenleg is már majdnem 10 milliárdba fájt nekik, és a becsült összveszteség (elmaradt rendelések, kárpótlások, stb...) ennek legalább a tízszerese lesz, nem beszélve a bizalomvesztésről és a piaci átrendeződésről.
Ezt a 100mrd-ot nem tudom, hogy honnan veszed, mert én pár napja néhány milliárdot olvastam. Biztos lesz bizalomvesztés és néhány elmaradt rendelés is, de az átrendeződés csak minimális lehet, mert az Airbus - ha megfeszül - sem tud jóval több gépet gyártani. És nagyobb MAX lemondás sem lesz, mert a flottacsere annyiba fájna a társaságoknak, amennyi kárpótlást nem fizet a Boeing. - És akkor még nem írtam az időveszteségről...